Casemod & 3d printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:04

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
Is er al iemand die een 3d printer heeft gebruikt om een eigen case te maken. Het is dan niet echt modden maar hoort denk ik wel in dit rijtje thuis.

Ik ben zelf namelijk al druk aan het uitzoeken wat de kosten enz zijn en zover ik het nu kan bepalen moet het rond de 50 euro gaan lukken.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 11:13
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Eigen case geheel zelf ontworpen te laten printen. Hele binnenwerk alles.

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
je zou het wel zo kunnen maken dat het klikable in elkaar te zetten is. dan is die in delen in elkaar te zetten. ik gok tenzij het voor itx bordjes is dat 50 euro nog niet te doen is. maar de mogelijkheden zijn in iedergeval legio.

*bookmarked* :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Leuk topic :)

Wat voor soort case heb je in gedachte? Want een complete tower lijkt me niet echt haalbaar, een kleine mini-atx based case zou wel moeten kunnen.

Wat is het maximale formaat dat 3D printers aankunnen?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
Om kosten te sparen had ik er al gedacht om de grote vlakken niet te printen maar daarvoor bv gaasmetaal te gebruiken. Dat scheel weer in de cm3 en dus kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
Meelobee schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:28:
Leuk topic :)

Wat voor soort case heb je in gedachte? Want een complete tower lijkt me niet echt haalbaar, een kleine mini-atx based case zou wel moeten kunnen.

Wat is het maximale formaat dat 3D printers aankunnen?
mijn eerste project wordt een behuizing maken om een moederbord van een oude laptop (20x20). de voeding gaat dus via een adapter.

De reden ook waarom ik alles via een 3d printer wil maken ivm de aansluitingen,

Eerst ben ik nu druk met sketchup om het hele 3d tekeningen onder de knie te krijgen. Mocht dit allemaal succesvol gaan dan wordt mn volgende project een mini nasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
misschien leuk om dit mee te delen over hoe het ontstaat waar je nu bent,volgende week e.d. zoals we bij de case mod topics ook wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-10 14:37
leuk project, ikzelf heb hier nog een wip van een eventuele scratchbuild:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/snitd0gb3/cmwip.jpg
veel dingen zijn met de 3d printer te maken, als het lukt zelfs de fans, al heb je daar wel de motoren nog voor nodig.
idee voor jou misschien is om kraaltjes te printen en die te gebruiken in plaats van de kabel te sleeven, al den ik dat het wel veel werk zal zijn voor een paar meter kabel ;)

ik kijk er na uit om wat leuks te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 15:32
Top idee dit,
Ik loop zelf ook al een poosje te denken over een custom I/O shield, dit is natuurlijk ook te printen :)

edit : iemand nog suggesties voor redelijk laagdrempelige 3d modelling software?

[ Voor 29% gewijzigd door spank_mojoo op 02-04-2014 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Sketchup

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-10 11:49
nou ik ben totaal geen leek maar ik vond sketchup niet echt laag drempelig...
Nu zal ik misschien wel te simpel zijn daar voor maar ik kon er niet uitkomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrip
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-09 13:51
sketchup is echt een draak van een programma, als je toch functioneel wilt gaan ontwerpen kun je beter een fatsoendelijk programma kiezen zoals solidworks of inventor, deze kun je ook gratis downloaden hoewel dat natuurlijk dan niet helemaal legaal is. voor thuis gebruik is dit geen probleem maar gebruik het niet voor een bedrijf want dan kan je problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorren
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-04 23:41
Rhinoceros is opzich wel snel te leren. Maar kost het net zo als elk 3D programma (of eigenlijk alles) tijd om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-07 09:54
skyrip schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:23:
sketchup is echt een draak van een programma, als je toch functioneel wilt gaan ontwerpen kun je beter een fatsoendelijk programma kiezen zoals solidworks of inventor, deze kun je ook gratis downloaden hoewel dat natuurlijk dan niet helemaal legaal is. voor thuis gebruik is dit geen probleem maar gebruik het niet voor een bedrijf want dan kan je problemen krijgen.
Eens, en als je autoCAD kent. Je kan daar tegenwoordig best aardig in 3D tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 20:27
jorren schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:31:
Rhinoceros is opzich wel snel te leren. Maar kost het net zo als elk 3D programma (of eigenlijk alles) tijd om te leren.
Rhino is niet geschikt voor dit soort "bouw" tekeningen. Rhino is daarvoor niet genoeg toegespitst op de mechanische wereld. En dat is wat je wilt voor het bouwen van een case. Schroefdraden, fillets en chamfers zijn veel makkelijker te maken met inventor of solidworks.

Inventor 2014 professional is redelijk simpel aan te beginnen en gratis te downloaden wanneer je zegt dat je een student bent.
http://www.autodesk.com/education/student-software
Je krijgt dan een licentie voor 3 of 4 jaar geloof ik.

Van je tekening naar 3D-printen is ook makkelijk te doen door simpel te exporteren naar een .STL bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Seroo schreef op woensdag 02 april 2014 @ 13:24:
[...]

Rhino is niet geschikt voor dit soort "bouw" tekeningen. Rhino is daarvoor niet genoeg toegespitst op de mechanische wereld. En dat is wat je wilt voor het bouwen van een case. Schroefdraden, fillets en chamfers zijn veel makkelijker te maken met inventor of solidworks.

Inventor 2014 professional is redelijk simpel aan te beginnen en gratis te downloaden wanneer je zegt dat je een student bent.
http://www.autodesk.com/education/student-software
Je krijgt dan een licentie voor 3 of 4 jaar geloof ik.

Van je tekening naar 3D-printen is ook makkelijk te doen door simpel te exporteren naar een .STL bestand.
kijk dat is handige info! thanks ga ik ook eens mee prutsen :P

wij werken hier op het werk al jaren niet meer met AutoCAD want we hebben de vervanger van Esko : ArtiosCAD
werkt heel fijn maar niet voor 3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
goeie tip.. ik was al druk aan het schetsen in Sketchup maar ben Inventor aan het downloaden en ga daarmee aan de slag.

wel nog veel ideeën in mn hoofd over wat ik nu wil 3d printen en wat ik ga gebruiken wat al bestaat. stukken metaal/gaas of juist een groot logo in de bovenkant maken waardoor er weer minder plastic wordt gebruikt wat gewichtsafname betekend maar ook minder kosten.

Zodra mn eerste schetsen of afdrukken klaar zijn zal ik het hier posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al een printplek gevonden? Volgens mij zijn er tegenwoordig bedrijven waar je een printer kunt huren voor zulke doeleinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
Ik was van plan om gebruik te maken van 3dhubs. Particulieren die hun printer beschikbaar stellen tegen een prijs natuurlijk.

Een printer huren is misschien ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Leuk topic! Ik liep ook al een tijdje rond met het idee om de case voor mijn volgende pc te gaan 3d printen. De reden is meer omdat me het gaaf lijkt om een zo compact mogelijke pc te bouwen voor op het bureau, zonder dat de koeling daar onder hoeft te lijden. Een beetje hetzelfde principe als de nieuwe mac pro dus. De enige case op de markt die in de buurt komt is de Fortress mini van Silverstone, maar ik vind de indeling daarvan niet echt ideaal.

Ik had een tijdje terug al een eigen indeling gemaakt. Nu nog een keer de tijd vinden om een leuk ontwerp voor de buitenkant te maken en alles uit te werken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Na4nMIw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
Gisteren Inventor 2014 professional gedownload en ik moet zeggen dat het vrij simple op te pakken is.

Ik probeer na dit weekend de eerste schetsen aan jullie te kunnen laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 20:27
Mezz0 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:09:
Gisteren Inventor 2014 professional gedownload en ik moet zeggen dat het vrij simple op te pakken is.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb hier zelf ook wel eens over nagedacht, alleen heb ik zelf voornamelijk kennis van het 3d tekenen, ik werk met inventor voor werk.
Ik zou wel kunnen helpen met het ontwerp, iets van een open source 3d geprinte kast.

Zit te denken dat het het mooist zou zijn om een bepaalde maat te pakken waar de onderdelen onder zitten, wat je dan in elkaar kan zetten en dan daar een voedinkje + itx + fans + cpu samen bouwen tot een pc. Met nog een stap dat er nog addon's op kunnen om ruimte te maken voor een grote gpu etc :D.

[ Voor 40% gewijzigd door Nutral op 05-04-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
even een update.

Nog druk bezig met het pakket inventor te begrijpen maar dat lukt me steeds beter. Nu alleen nog het 3d tekenen onder de knie krijgen wat de printer ook kan produceren.

Momenteel is mijn idee om een bodemplaat te maken met 4 hoekprofielen waar op ik later alle 4 kanten afzonderlijk ontwerp. Deze kast wordt trouwens voor een gesloopte laptop waar ik het moederbord uit heb gehaald. Dus eigenlijk is het meer een proefproject om te kijken wat het kost en mogelijk is.

Als dit allemaal gelukt is ben ik van plan om een mini server kast te maken (itx mb + fans zoals Nutral al aangaf maar met een idee dat het moduleerbaar moet worden. Ik bedoel er mee dat in de serverkast ruimte is voor 1 of 2 hd's en als je wil uitbreiden dat er een module er bovenop kan.

Het zit nog allemaal in mn hoofd maar eerst ga ik mn htpc kastje afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het is vaak handig om eerst even wat op papier te krabbelen. Dat doe ik zelf ook voordat ik begin met 3d tekenen. Dan is het voor jezelf ook duidelijker wat je precies wilt gaan tekenen.

Bij een modulaire kast moet ik overigens denken aan de "Level 10" van Thermaltake. Is dat een beetje het idee?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oDXjEZ5.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
VantageR schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:57:
Het is vaak handig om eerst even wat op papier te krabbelen. Dat doe ik zelf ook voordat ik begin met 3d tekenen. Dan is het voor jezelf ook duidelijker wat je precies wilt gaan tekenen.
Ik heb al bijna een halve kladblok vol met ideetjes maar het uitwerken doe ik toch liever met inventor zodat je het ontwerp rond kan draaien.
Bij een modulaire kast moet ik overigens denken aan de "Level 10" van Thermaltake. Is dat een beetje het idee?
Nee, mijn ontwerp wordt veel kleiner en ik wil zoveel mogelijk werken met itx en 2'5" schijven. Dus klein / zuinig.

vlugge schets met paint voor het idee

[ Voor 18% gewijzigd door Mezz0 op 10-04-2014 16:27 . Reden: schets toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf ook een beetje een ontwerpje gemaakt. Zal kijken of ik het verder uit kan werken. ITX + TFX
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/756665/Image001.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als een case met een 3D printer wordt gemaakt, wordt temperatuur ook erg belangrijk. Je wilt niet hebben dat je case gaat smelten, dus hou heel erg goed rekening met voldoende koeling. Ik ken niet alle ins- en outs van het 3D printen, maar kan me voorstellen dat het een vorm van plastic is, wat toch eerder smelt dan aluminium / staal / ijzer.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2014 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Valt op zich wel mee laptops worden al max 60 graden oid. Met een pc ligt het al wat lager door de redelijke airflow. Abs smelt bij 105 graden en pla bij 160 graden. Daarnaast zijn de hete onderdelen niet in contact met het geprinte materiaal, waardoor dat ook niet echt kan opwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

^ je bedoelt eerder rond de ~80°... bij een laptop

[ Voor 17% gewijzigd door S3nz op 11-04-2014 08:07 ]

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb het over de behuizingen van een laptops. bijvoorbeeld de meer heethoofden zoals dunne kleine gamelaptops worden de behuizingen max 60 graden. Maar de koeling daarvan is zoveel kleiner als een relatief kleine desktop pc dat die gewoon een stuk koeler blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
Daarnaast is het misschien mogelijk om de binnenkant van het ontwerp te sprayen met een metalpaint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Mezz0 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:09:

ben benieuw hoe of wat :)

beetje offtopic misschien maar heb jij problemen gehad met het instaleren van Inventor? want bij mij thuis doet hij het namelijk niet

gewoon hedendaag i7 systeem met windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
Casejunky schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:31:
[...]

ben benieuw hoe of wat :)

beetje offtopic misschien maar heb jij problemen gehad met het instaleren van Inventor? want bij mij thuis doet hij het namelijk niet

gewoon hedendaag i7 systeem met windows 7
Geen problemen met installeren maar wel dat hij laatst vaak vast liep. Maar sinds 2 dagen gaat het weer perfect en kan ik gelukkig lekker verder ontwerpen met mn prototype. (de eerste test 3d print komt er binnenkort aan)

oja... ik heb een laptop i5 met win7

[ Voor 3% gewijzigd door Mezz0 op 11-04-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Simpele basis als deze kost al 65€ om te laten printen. denk dat een gesloten ontwerp dan moeilijk is.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/756665/render%20v0.2.jpg

Bij 3d hubs kan het evt goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:48
Nutral schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 07:39:
Valt op zich wel mee laptops worden al max 60 graden oid. Met een pc ligt het al wat lager door de redelijke airflow. Abs smelt bij 105 graden en pla bij 160 graden. Daarnaast zijn de hete onderdelen niet in contact met het geprinte materiaal, waardoor dat ook niet echt kan opwarmen
Houd rekening mee dat je moet kijken naar de temperatuur waar ABS of PLA gaat vervormen,
ABS rond de 105 Graden en PLA al bij 45 Graden !

en PLA kan ook niet goed tegen gewichts-belasting, en zal bij warme temperaturen al vervormen (30 Graden),
ABS zal de beste optie zijn, maar is lastiger te printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Topicstarter
Nutral schreef op maandag 14 april 2014 @ 01:41:
Simpele basis als deze kost al 65€ om te laten printen. denk dat een gesloten ontwerp dan moeilijk is.

Bij 3d hubs kan het evt goedkoper.
Over dat 'probleem' heb ik ook nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik het niet helemaal ga afdrukken maar vooral de hoekprofielen. De bijna gehele onderplaat kan je vervangen door een stuk plastic. Ook een ander probleem wat ik nu heb is de maximale grootte wat de printer kan fabriceren. Hierdoor heb ik mn ontwerp in 4 stukken gesplitst.

Het eerste gedeelte is afgedrukt en doordat het een testprint is heb ik het in transparant laten printen.
[afbeelding]

[ Voor 17% gewijzigd door Mezz0 op 14-04-2014 09:59 . Reden: teveel gequote ]

Pagina: 1