Toon posts:

Wifi lijkt alle bandbreedte op te vreten op Sitecom WL-309

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Set up: UBEE Ziggo modem, eigen Sitecom WL-309 router, meerdere bedraadde PC's, meerdere wireless apparaten (iPhones, tablets)

Abo: Ziggo 150Mb
Probleem: traag internet op bedraadde PC
Symptoom: wanneer ik een snelheidsstest doe haal ik 1Mb / 13Mb
- inderdaad: upload hoger dan dowload!

Wanneer ik inlog op mijn router en de wifi uitschakel haal ik 40Mb / 13Mb en is mijn internet dus niet traag meer.

Zelf denk ik aan een QoS probleem, maar welke setting ik ook aan of uit zet, wanneer de wifi ingeschakeld staat, gaat mijn dowloadsnelheid naar de tiefus.

Wifi uit laten staan is geen goede oplossing, omdat er meer mensen van gebruik maken (kamerbewoning)

Wie heeft een idee?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
qos is geen probleem als je zelf niet aangezet hebt. iets zegt me dat je met de sitecom ook routeert. zet dhcp op de sitecom uit en sluit de ubee en sitecom met elkaar aan via de switchpoorten. ze wijzen vermoedelijk niet goed naar elkaar waardoor je veel last hebt/krijgt van packetloss. die consumenten dingen gaan vaak niet goed om met een gateway.

een andere oplossing is de ubee in bridgemodus te laten zetten en wel te routeren met je sitecom.

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 15:50:
qos is geen probleem als je zelf niet aangezet hebt. iets zegt me dat je met de sitecom ook routeert. zet dhcp op de sitecom uit en sluit de ubee en sitecom met elkaar aan via de switchpoorten. ze wijzen vermoedelijk niet goed naar elkaar waardoor je veel last hebt/krijgt van packetloss. die consumenten dingen gaan vaak niet goed om met een gateway.

een andere oplossing is de ubee in bridgemodus te laten zetten en wel te routeren met je sitecom.
DHCP functie op de Sitcom router staat idd ingeschakeld. Wanneer ik deze uitzet krijg ik foutmeldingen op mijn Windows OS dat er meerdere apparaten met hetzelfde IP aanwezig zijn. Het modem van Ziggo lijkt 'dus' op bridge te staan - wanneer ik middels een switch meerdere PC's op het Ziggo modem aansluit, krijg ik die foutmelding van meerdere apparaten met zelfde IP ook.

Kan het zijn dat het ziggo modem sowieso geen dhcp functionaliteit heeft?

Wanneer ik 1 wired PC op het modem aansluit scoor ik 150Mb down op een snelheidstest. Diezelfde PC achter de router (wifi uit) haalt 40Mb, wanneer ik wifi op router aanzet nog maar 1Mb bedraad.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 02:03

Swordlord

Act first, think never

Wij weten niet welk ziggo modem je precies hebt. Er zijn er met 1 enkele lan poort (puur modem) en ook modems met router functionaliteit (meerdere LAN poorten).

Verder...
40Mbit / 13Mbit vind ik traag, voor een 150 Mbit internetlijn.

Gezien bij rechtstreek op het modem aansluiten, je dan wel de snelheid die bij je abonnement hoort haalt.

Is er dus iets mis met de router in algemeenheid. Wat mij dunkt, zou ik zeggen vervangen die hap.

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 01-04-2014 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:10:
Wij weten niet welk ziggo modem je precies hebt. Er zijn er met 1 enkele lan poort (puur modem) en ook modems met router functionaliteit (meerdere LAN poorten).

Verder...
40Mbit / 13Mbit vind ik traag, voor een 150 Mbit internetlijn.

Gezien bij rechtstreek op het modem aansluiten, je dan wel de snelheid die bij je abonnement hoort haalt.
Is er dus iets mis met de router.
Modem is een UBEE met 1 LAN poort - alleen modem, voorzover ik weet geen router functionaliteit

Ik heb dus ook het idee dat de router de bandbreedte automatisch opknipt en verdeeld middels een streamengine en QoS instellingen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 02:03

Swordlord

Act first, think never

1: Hoe lang heb je deze router al?
2: Sinds wanneer is het probleem?
3: Heb je wat gewijzigd rond de tijd dat het probleem begon?

Als antwoorden zijn:
1: Lang genoeg
2: Sinds kort
3: Nee...

Dan is router stoek.
Want QoS gaat niet zomaar iets doen.

Heb je andere antwoorden, dan deel ze AUB...

Edit:

Hoe zit het met interne snelheden?
Data uitwisselen tussen apparaten?

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 01-04-2014 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:15:
1: Hoe lang heb je deze router al?
2: Sinds wanneer is het probleem?
3: Heb je wat gewijzigd rond de tijd dat het probleem begon?

Als antwoorden zijn:
1: Lang genoeg
2: Sinds kort
3: Nee...

Dan is router stoek.
Want QoS gaat niet zomaar iets doen.

Heb je andere antwoorden, dan deel ze AUB...
Router aangeschaft rond 2010, wat mij betreft lang genoeg.

Probleem speelde eerder ook. Toen heb ik de StreamEngine in de router uitgezet. De StreamEngine is volgens sitcome een chip die game verkeer voorrang geeft op streaming, VoIP en E-mail (dat is de volgorde ongeveer). Het uitzetten van de StreamEngine lost het probleem destijds op.

Nu maakt het aan of weer uitzetten van die StreamEngine geen verschil. Alleen het geheel uitschakelen van de wifi levert dus verschil op.

EDIT: voor intern verkeer heb ik geen data. Ik 'werk' zelf met 1 wired PC, andere huisgenoten heb ik geen PC-interactie mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 16:21 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heb je de laatste firmware op het apparaat? Enkele weken terug heb ik op die manier een probleem met een soortgelijke Sitecom opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:22:
Heb je de laatste firmware op het apparaat? Enkele weken terug heb ik op die manier een probleem met een soortgelijke Sitecom opgelost.
Firmware: 1.2.05, 2010-11-04
Volgens mij de meest recente.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor netwerken hebben we een apart subforum, verwarrend genoeg "Netwerken" geheten :z

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 18:50
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mar.tin schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 17:16:
Volgens mij is je router gewoon brak, als je zelf zegt al aan alle instellingen gezeten te hebben + het feit dat je van je 150mbit "slechts" 40 overhoudt na de router zegt me dat er iets niet goed zit.

Probeer voor de lol eens een andere router :) Niet de goedkoopste oplossing, wel de snelste waarschijnlijk ;)
Thanks - en anderen ook - ik denk dat ik idd eens een vervangende router ga testen.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:48:
Voor netwerken hebben we een apart subforum, verwarrend genoeg "Netwerken" geheten :z

Move OH -> NT
Ik rondkijken waar ik zou posten... Uiteindelijk gezocht op waar ik andere threads over modems tegenkwam - bij overige hardware dus. Kennelijk toch niet goed. Valt ook niet mee, voor mij, kennelijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die oude Ubee's (ik had ze ook) zijn niet geschikt voor snelheden boven de 40 a 50 Mbit. Gewoon Ziggo bellen en zeggen dat je je snelheid niet haalt, sturen ze je gratis een nieuwe.

Vwb die sitecom die er tussen zit: keertje een powercycle of een factory reset doen kan geen kwaad. Maar als jij toch al 150 Mbit zou moeten halen: dat red die Sitecom niet op zijn WAN througput. Dan moet je even op smallnetbuilder kijken welke wireless routers een goede WLAN throughput hebben. Of je vraagt Ziggo om een wireless modem, kan ook nog :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
Die Sitecom heeft volgens specficatie een WAN throughput van 400 Mbit. Tests laten zien dat ie in de praktijk zo'n 375 Mbit haalt.
De overige scores zijn echter bedroevend, zeker met niet-Sitecom appratuur:

Wan -> Lan (Mbps): 374.8
Wan -> WLan 5 Ghz (WL-329 GM) (Mbps): 150.2
Wan -> WLan 2.4 Ghz (WL-329 GM) (Mbps): 64.5
Wan -> WLan 2.4 Ghz (Intel WiFi Link 5100 AGN) (Mbps): 52.1

Lan -> Lan (Mbps): Gigabit
Lan -> WLan 2.4 Ghz (WL-329 GM) (Mbps): 138.1
Lan -> WLan 5 Ghz (WL-329 GM) (Mbps): 164.9
Lan -> WLan 2.4 Ghz (Intel WiFi Link 5100 AGN) (Mbps): 54.2

Ik vermoed dat dat arme router-cpu'tje die grote hoeveelheid apparaten niet trekt.

Begin eens met een factory reset en stel de boel opnieuw in. Wordt mogelijk toch investeren in een fatsoenlijke router.
Pagina: 1