Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HBO Informatica laptop!

Pagina: 1
Acties:

• SherlockHolmes
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 11:51
Hallo!

Volgend jaar ga ik naar HBO Informatica, en in de zomervakantie al ga ik daar een laptop voor halen. Nu wil ik echt graag een Macbook Pro halen, eigenlijk alleen maar voor het ontiegelijk fijne toetsenbord, en het super scherpe scherm. OS X vind ik ook wel een mooie plus, maar is niet doorslaggevend, aangezien ik het meeste waarschijnlijk toch op Windows 8.1 x64 ga doen.

Maarrr, een MBP is voor mij echt te duur, helaas. Mijn budget ligt namelijk rond de €900.

Eisen:

• Minimaal 1920x1080.
• 8GB RAM .
• SSD.
• 13-15.6 inch.
• Zakelijk design.
• Liefst geen glanzend scherm.
• Goede accuduur.
• Liefst i7-4xxx, of een redelijk goede i5-4xxx.

Het stukje over de RAM en processor komt uit het lijstje van de hogeschool, die erg hoog zijn.
Tijdens de inleiding zullen er waarschijnlijk veel compilers gebruikt worden, en misschien zal ik wat Maya en Sony Vegas Pro erop zetten, om mijn (toekomstige) hobby er op uit te oefenen. Uiteraard heb ik voor de zwaardere taken mijn desktop PC.

Ik keek eerst naar de Acer Aspire S7, prachtig ding, maar te duur voor wat hij offert qua specificaties.
Daarom kijk ik toch liever niet naar een Ultrabook, maar een gewone Notebook.

Qua merk neig ik om onverklaarbare reden naar Lenovo, zonder er ooit een in mijn handen te hebben gehad. Als andere merken gewoon goede laptops hebben die aan mijn eisen voldoen, be my guest ;)

Alvast bedankt.

Verwijderd

Kijk eens in de Pricewatch. Laptops van ASUS, Lenovo en misschien Dell hebben dergelijke laptops.

Ultrabook moet je niet hebben die hebben een te trage i5 of i7 processor.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 12:28 ]

• SherlockHolmes
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 12:27:
Kijk eens in de Pricewatch. Laptops van ASUS, Lenovo en misschien Dell hebben dergelijke laptops.

Ultrabook moet je niet hebben die hebben een te trage i5 of i7 processor.
Ik zoek een laptop met SSD, maar ik wil ook wel een laptop halen die ietwat goedkoper is zonder SSD zodat ik er een SSD voor kan kopen, die inbouw, en dan nog steeds niet de €900 heb bereikt.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-11 19:57
Lijkt me een kwestie van aan de juiste schuifjes trekken in de pricewatch.

Ik kom dan op deze uit, pricewatch: Medion Erazer X6823
Of deze, pricewatch: Asus N56VZ-S4066H

[ Voor 22% gewijzigd door bas-r op 02-04-2014 18:29 ]

• SherlockHolmes
bas-r schreef op woensdag 02 april 2014 @ 18:28:
Lijkt me een kwestie van aan de juiste schuifjes trekken in de pricewatch.

Ik kom dan op deze uit, pricewatch: Medion Erazer X6823
Of deze, pricewatch: Asus N56VZ-S4066H
De juiste schijfjes hebben verre van altijd gelijk, anders had dit topic niet gehoeven.
Medion is enorm zwaar, veel flex in de behuizing en totaal niet portable.
Afbeeldingslocatie: http://photos.expertreviews.co.uk/images/front_picture_library_Expert_Reviews/dir_299/er_photo_149650_42.jpg
Kijk eens wat een bakbeest. Verder weegt hij 3.2 KG, gaat de accu geen 4 uur mee met licht gebruikt, en is de power adapter die je dus nodig gaat hebben enorm zwaar en lomp.

De ASUS kost €839, en ik heb sterke vermoedens dat je voor €60 geen 128GB SSD kunt kopen.

• SherlockHolmes
Ik heb een Lenovo ThinkPad E540 samengesteld op Lenovo.nl met de volgende specs:
Intel Core i7-4702MQ Processor (6MB Cache, up to 3.20GHz)
Windows 8 64
W8 64 WE MUI
15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Red
E540 Intel
8GB PC3-12800 DDR3L (2 DIMM)
Keyboard with Number Pad - US English Euro
E540 UltraNav without FPR PC
Camera, Microphone
128GB Solid State Drive, 2.5"
DVD Recordable 8x Max Dual Layer
6 cell Li-Ion Battery 48WH - 75+
65W AC Adapter - EU
Intel Wireless-N 7260 2X2 BGN+Bluetooth

Voor €902. Dit lijkt me toch wel een mooie deal, nietwaar? Tips?

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
3 tips:
-Zelf ssd kopen is goedkoper en meestal heb je dan eer betere kwaliteit ssd. Wel zul je dan windows zelf opnieuw moeten installeren of overzetten.
- Als accuduur je ook maar iets interesseert kies je voor de grotere accu voor iets van een tientje extra.
- Gratis Finger Print Reader, kies daarvoor: E540 UltraNav with FPR PC

Ik zou zelf eerder voor de Asus n56 gaan met de volgende ssd: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

En kies dan deze variant n56: pricewatch: Asus N56VB-S4061H

Of als je zou willen gamen is deze de kleine meerprijs waard vanwege een iets betere gpu: pricewatch: Asus N56VV-S4069H

[ Voor 23% gewijzigd door Jornv op 02-04-2014 21:36 ]

• bokeoke12
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-09 13:35
Ik ben naar ongeveer hetzelfde opzoek. Wanneer is de verwachting dat er nieuwe laptops uitkomen van ASUS?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Lenovo y150p? Een maat van mij heeft deze en is er heel tevreden mee. Ik heb de MSI GE60 2OE, dezelfde specs maar de bouwkwaliteit is veel minder. Wel heeft de mijne een mat scherm, zeker handig.

Android developer & dürüm-liefhebber

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SherlockHolmes schreef op woensdag 02 april 2014 @ 18:59:
[...]

De ASUS kost €839, en ik heb sterke vermoedens dat je voor €60 geen 128GB SSD kunt kopen.
Daar hoef je geen dingen voor te vermoeden, daar heb je de pricewatch voor...
http://tweakers.net/categ...GBkCgpKOUCzJZycgUzK2trQUA

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• SherlockHolmes
Jornv schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:33:
3 tips:
-Zelf ssd kopen is goedkoper en meestal heb je dan eer betere kwaliteit ssd. Wel zul je dan windows zelf opnieuw moeten installeren of overzetten.
- Als accuduur je ook maar iets interesseert kies je voor de grotere accu voor iets van een tientje extra.
- Gratis Finger Print Reader, kies daarvoor: E540 UltraNav with FPR PC

Ik zou zelf eerder voor de Asus n56 gaan met de volgende ssd: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

En kies dan deze variant n56: pricewatch: Asus N56VB-S4061H

Of als je zou willen gamen is deze de kleine meerprijs waard vanwege een iets betere gpu: pricewatch: Asus N56VV-S4069H
Bedankt, bruikbaar!
Hmm, die ASUS is ook niet slecht, nee! Misschien moet ik daar dan voor gaan.
Maar, als ik voor de lenovo ga zonder SSD dan ben even duur uit en heb ik een i7 Haswell.
Tips?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 09:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb voor een vriend ook zo'n E540 samengesteld, en ik moet eerlijk zeggen dat de bouwkwaliteit mij een beetje tegenviel.
Natuurlijk is het een degelijke machine en ding is snel en up-to-date irt hardware, maar de behuizing vond ik toch wat minder dan dat ik van Lenovo gewend was. Op één of andere manier heb je op sommige plekken van de laptop het gevoel dat de plastic behuizing héééél dun is. Daarbij stoorde ik me verschrikkelijk aan het touchpad, wat in feite een grote knop is. Het hele ding duikt naar beneden als je erop klikt, de eerste keer dacht ik dat ik door de laptop heen drukte :+

Met andere woorden; op het gebied van hardware en prestaties niets dan lof, met de juiste config is het een retesnelle machine en heb je er veel lol van, maar buitenkant viel me tegen.

Heb ook een Asus in mijn handen gehad, die voelde wat degelijker aan (niet gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen) maar heeft misschien ook te maken met de metalen coating die anders aanvoelt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
De behuizing was wat minder dan je gewend bent, welke lenovo modellen ben je gewend dan?
En wat betreft het touchpad, dat is heel persoonlijk blijkt maar weer, want door onder andere notebookcheck.net wordt het touchpad geroemd. Ik kan me wel voorstellen dat het niet zo fijn is om je aparte muisknoppen te moeten missen, maar een touchpad met geïntegreerde knoppen wordt gewoon steeds meer gebruikt, omdat het oppervlak in verticale richting kan worden vergroot. Het zit ook op bijna alle ultrabooks en op alle macbooks en ik vind het wel beter.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 09:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jornv schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:42:
De behuizing was wat minder dan je gewend bent, welke lenovo modellen ben je gewend dan?
Laatste lenovo die ik in mijn handen had was een T500/510? oid, die zijn ook redelijk nieuw, maar voelen toch degelijker aan..
En wat betreft het touchpad, dat is heel persoonlijk blijkt maar weer, want door onder andere notebookcheck.net wordt het touchpad geroemd. Ik kan me wel voorstellen dat het niet zo fijn is om je aparte muisknoppen te moeten missen, maar een touchpad met geïntegreerde knoppen wordt gewoon steeds meer gebruikt,
Klopt, en ik mis de fysieke knoppen ook niet, maar dit touchpad duikt best wel ver naar beneden, waardoor ik (de eerste keer) het idee had dat ik dat ding door de onderkant van de laptop heen zou duwen.
omdat het oppervlak in verticale richting kan worden vergroot. Het zit ook op bijna alle ultrabooks en op alle macbooks en ik vind het wel beter.
Op mijn MBP zitten ook geen fysieke knoppen, maar de de uitvoering van de touchpad is in mijn ogen veel beter in die laptop.

Het zal inderdaad grotendeels persoonlijke voorkeur zijn, maar leek me wel handige info voor de TS.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ga een Macbook Pro halen, ik heb HBO Informatica met een oude 13" uit 2011 gedaan, en dat werkt prima. Zaten een tal van mensen met de allernieuwste Dells, Asussen en hier en daar een Lenovo, maar die hadden om een of andere reden altijd problemen met hun laptops en de performance.

Dualboot Windows, dat werkt het beste met Visual Studio, maar doe de rest gewoon lekker binnen Mac OS X. De Windows en Visual Studio licenties krijg je via je school (meestal via MS AA & DreamSpark accounts via je school account).

Een i7 heb je echt niet nodig, een i5 werkt goed genoeg, zelfs de 2e generatie doet het prima. Ik heb eerst 2 jaar met een HDD gewerkt, daarna 1 jaar met een SSD. Hoewel het prima met een HDD kan is een SSD net wat fijner met het opstarten. Als je IDE's enz. opgestart zijn maakt het eigenlijk niet meer uit om dat je dan toch alles vannuit RAM doet. Zorg inderdaad wel voor voldoende RAM. 8GB is het minimum, en ik zou zelfs voor 16GB gaan als je bijvoorbeeld even een vagrant instance, Windows instance en een zooi tabs en twee IDE's aan wil hebben staan.

Stel dat je toch voor een Lenovo of Asus wil gaan (of misschien zelfs een Dell), dan moet je er wel rekening mee houden dat je voor wat kwaliteit waarschijnlijk boven de prijs van de gemiddelde MacBook Pro uit komt.

• SherlockHolmes
johnkeates schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:59:
Ga een Macbook Pro halen, ik heb HBO Informatica met een oude 13" uit 2011 gedaan, en dat werkt prima. Zaten een tal van mensen met de allernieuwste Dells, Asussen en hier en daar een Lenovo, maar die hadden om een of andere reden altijd problemen met hun laptops en de performance.

Dualboot Windows, dat werkt het beste met Visual Studio, maar doe de rest gewoon lekker binnen Mac OS X. De Windows en Visual Studio licenties krijg je via je school (meestal via MS AA & DreamSpark accounts via je school account).

Een i7 heb je echt niet nodig, een i5 werkt goed genoeg, zelfs de 2e generatie doet het prima. Ik heb eerst 2 jaar met een HDD gewerkt, daarna 1 jaar met een SSD. Hoewel het prima met een HDD kan is een SSD net wat fijner met het opstarten. Als je IDE's enz. opgestart zijn maakt het eigenlijk niet meer uit om dat je dan toch alles vannuit RAM doet. Zorg inderdaad wel voor voldoende RAM. 8GB is het minimum, en ik zou zelfs voor 16GB gaan als je bijvoorbeeld even een vagrant instance, Windows instance en een zooi tabs en twee IDE's aan wil hebben staan.

Stel dat je toch voor een Lenovo of Asus wil gaan (of misschien zelfs een Dell), dan moet je er wel rekening mee houden dat je voor wat kwaliteit waarschijnlijk boven de prijs van de gemiddelde MacBook Pro uit komt.
Ik sluit tweedehands producten uit, ik wil echt alleen nieuw, en dan is een MBP echt veel te duur, helaas.

• SherlockHolmes
Pixeltje schreef op donderdag 03 april 2014 @ 08:06:
Ik heb voor een vriend ook zo'n E540 samengesteld, en ik moet eerlijk zeggen dat de bouwkwaliteit mij een beetje tegenviel.
Natuurlijk is het een degelijke machine en ding is snel en up-to-date irt hardware, maar de behuizing vond ik toch wat minder dan dat ik van Lenovo gewend was. Op één of andere manier heb je op sommige plekken van de laptop het gevoel dat de plastic behuizing héééél dun is. Daarbij stoorde ik me verschrikkelijk aan het touchpad, wat in feite een grote knop is. Het hele ding duikt naar beneden als je erop klikt, de eerste keer dacht ik dat ik door de laptop heen drukte :+

Met andere woorden; op het gebied van hardware en prestaties niets dan lof, met de juiste config is het een retesnelle machine en heb je er veel lol van, maar buitenkant viel me tegen.

Heb ook een Asus in mijn handen gehad, die voelde wat degelijker aan (niet gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen) maar heeft misschien ook te maken met de metalen coating die anders aanvoelt.
Hmmm, ik had al gelezen dat er wel enkele problemen mee waren en dat het scherm niet echt geweldig was, ik neig nu naar ASUS! :P

Trouwens, je kunt toch alleen maar een SSD hebben, en geen HDD + SSD, nadat er al een HDD in zit?

Dus stel, ik koop een laptop met een 7200rpm 1TB HDD, en dan wil ik een SSD erin zetten, dan ben ik dus per definitie de HDD kwijt? Of is er wel ruimte om er twee in te proppen? :D

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:21
SherlockHolmes schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:25:
[...]

Trouwens, je kunt toch alleen maar een SSD hebben, en geen HDD + SSD, nadat er al een HDD in zit?

Dus stel, ik koop een laptop met een 7200rpm 1TB HDD, en dan wil ik een SSD erin zetten, dan ben ik dus per definitie de HDD kwijt? Of is er wel ruimte om er twee in te proppen? :D
Je kan zowel HDD als SSD erin zetten, als je een cdrom-drive hebt en bereid bent die op te offeren. :)

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Voor de E540 heb je ook nog een M.2 42mm slot tot je beschikking. Daar zijn nu nog niet zo veel SSD's voor beschikbaar, maar er komen er steeds meer.

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-11 11:01

Qon

johnkeates schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:59:

Daarnaast is er bij sommige modellen ook de mogelijkheid om een MSATA SSD in te bouwen. Dan verlies je geen ruimte, maar wel de extra snelheid en ruimte. Volgens mij is het bij die E540 gewoon mogelijk, echter weet ik dat niet zeker, maar google is your friend!

Edit: Ajah, dat was geen msata maar zo'n ander slot, nvm then...

• SherlockHolmes
psychonetics schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:29:
[...]

Je kan zowel HDD als SSD erin zetten, als je een cdrom-drive hebt en bereid bent die op te offeren. :)
Ah, duidelijk! Is dit ook het geval, of te doen, bij de ASUS pricewatch: Asus N56VB-S4061H ? :)

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Ja zoek op HDD caddy en je weet het.

• SherlockHolmes
Kijk eens aan, het past. Dus de HDD gaat in de Caddy, en de SSD als Windows-schijf, met enkele zware programma's voor sneller opstarten. Dan wilik op z'n minst wel 128GB SSD erin proppen. Past deze in de ASUS (waarschijnlijk wel, maar je weet maar nooit): pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB .

Da's dus de zelfde aansluiting als dat de 5400RPM HDD heeft?

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Als je er nog iets aan kan trekken kan je ook kijken naar de Asus N550, die heeft namelijk een 4e generatie i7 en aangezien dit die directe opvolger is van de N56 lijkt het mij goed mogelijk dat de N56 tegen de zomer niet meer te krijgen is. Ik heb een N550JV en ik ben er zeer blij mee, alleen de accu laat wat te wensen over, maar hoe vaak ben je nou ergens waar geen stopcontact is?
Ik heb 950 betaalt, en er zelf nog voor 77 euro een Samsung 840 EVO in gezet, dus dat is fors duurder dan jouw budget. Maar als je voor een curcial M500 gaat heb je voor 55 euro een 128 GB SSD.

Ik zat zelf ook naar die Lenovo's te kijken, totdat besloot uit te zoeken wat voor scherm er in die dingen zit, ik ben een halve avond bezig geweest (wat al geen goed teken is), uiteindelijk kwam ik er niet uit wat het preciese model is, maar de opties zijn een hele slechte TN of een iets minder slechte TN. Hierna heb ik besloten wat meer geld uit te geven aan een Asus N550. Je levert er batterij voor in maar krijgt er een beter scherm, en aluminium, voor terug.

• Cwookie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 16:50
In de de 17" inch versie van de n56 (n76) is al extra ruimte om er tweede harde schijf in te zetten (als deze er in sommige gevallen al niet in zit). Bij de n56 is het inderdaad mogelijk om de dvd/cd drive te vervangen voor een tweede harde schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door Cwookie op 03-04-2014 17:07 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
job89 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:31:
Voor de E540 heb je ook nog een M.2 42mm slot tot je beschikking. Daar zijn nu nog niet zo veel SSD's voor beschikbaar, maar er komen er steeds meer.
Dat valt nogal tegen. Nog niets te vinden van een merk wat ik ken, alleen dingen met een vage Phison chipset. Dat is al maanden zo, er lijkt gewoon helemaal niets te gebeuren op gebied van de 42mm M.2 SSD's

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• SherlockHolmes
eew schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:26:
Als je er nog iets aan kan trekken kan je ook kijken naar de Asus N550, die heeft namelijk een 4e generatie i7 en aangezien dit die directe opvolger is van de N56 lijkt het mij goed mogelijk dat de N56 tegen de zomer niet meer te krijgen is. Ik heb een N550JV en ik ben er zeer blij mee, alleen de accu laat wat te wensen over, maar hoe vaak ben je nou ergens waar geen stopcontact is?
Ik heb 950 betaalt, en er zelf nog voor 77 euro een Samsung 840 EVO in gezet, dus dat is fors duurder dan jouw budget. Maar als je voor een curcial M500 gaat heb je voor 55 euro een 128 GB SSD.

Ik zat zelf ook naar die Lenovo's te kijken, totdat besloot uit te zoeken wat voor scherm er in die dingen zit, ik ben een halve avond bezig geweest (wat al geen goed teken is), uiteindelijk kwam ik er niet uit wat het preciese model is, maar de opties zijn een hele slechte TN of een iets minder slechte TN. Hierna heb ik besloten wat meer geld uit te geven aan een Asus N550. Je levert er batterij voor in maar krijgt er een beter scherm, en aluminium, voor terug.
Hmm. Nou een bagger TN paneel wil ik niet, so I'll pass.

ASUS dan maar! :)

Welke weet ik niet, maar de N550 is me iets te duur, zeker als daar nog een HDDCaddy bij moet en een SSD.

• Cwookie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 16:50
Mocht je nog vragen hebben over de n56VV kan je me altijd een berichtje sturen

Verwijderd

Ik heb deze opleiding zelf in Enschede gevolgd en alhoewel ik niet echt verstand heb van laptops vergelijken een paar kleine tips die misschien wel erg belangrijk zijn.

> Mijn hogeschool hielt niet van ODT, en gebruikte voor verslagen uitsluitend DOCX, dat betekend dat je voor je verslagen of OSX of Windows nodig hebt moet Windows (of in ieder geval zeer te prefereren is)
> Als de vakken een beetje overeenkomen (wat ik wel verwacht) heb je vanaf het tweede jaar tot het einde veel te maken met compilers, bijv C++, op Windows is dit, sorry voor mijn bewoording, een grote shitzooi. Je zit met Cygwin en wat andere tools en het is een grote zooi om dit werkend te krijgen (betekend niet dat het niet werkt, ik had klasgenoten die op Windows C++ compileerden, maar niet alles werkte). Een Ubuntu of Fedora installatie lost dit in z'n geheel op, maar op OSX werkte dit ook heerlijk.

Zelf had ik een laptop met dual boot, een Windows installatie en Ubuntu. Later in de opleiding was er minder uur in ubuntu nodig, toen heb ik deze als VM geïnstalleerd en kon de dual boot weg zodat ik niet elke keer m'n laptop moest rebooten.

Persoonlijk had ik liever een MBA gehad, maar mijn budget was daarvoor niet goed genoeg destijds.

Dat brengt mij ook op het punt van de systeemeisen. Ik weet niet waarvoor je school dit eist, misschien zou je dit eens kunnen navragen, want bij mij kwamen ze ook met hoge eisen aan je laptop, maar dit bleek helemaal niet nodig te zijn. Bij ons werd er in ieder geval geen software geschreven zo groot als een OS dus het compileren duurde ook op laptops met 2GB DDR slechts seconden, geen enkel probleem dus.

Slechts tijdens de specialisatie Gaming en Virtual Reality was er wat rekenkracht nodig, maar de hele specialisatie moest op PC's van de school werden gedaan en laptops waren alleen gebruikt voor verslagen.

Nou een heel verhaal zonder echt wat over specifieke laptops :P Ik hoop toch dat je er wat aan hebt :) Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

[kleine edit]
Als je voor een MB(A or P) wil gaan, als student krijg je bij Apple best leuke kortingen op hun producten zodra je de studentenkaart eenmaal hebt. Een laptop van 1029 euro kost dan nog 966 euro. Scheelt geen honderden euros dus, maar goed korting is korting :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2014 20:00 ]

• SherlockHolmes
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:56:
Ik heb deze opleiding zelf in Enschede gevolgd en alhoewel ik niet echt verstand heb van laptops vergelijken een paar kleine tips die misschien wel erg belangrijk zijn.

> Mijn hogeschool hielt niet van ODT, en gebruikte voor verslagen uitsluitend DOCX, dat betekend dat je voor je verslagen of OSX of Windows nodig hebt moet Windows (of in ieder geval zeer te prefereren is)
> Als de vakken een beetje overeenkomen (wat ik wel verwacht) heb je vanaf het tweede jaar tot het einde veel te maken met compilers, bijv C++, op Windows is dit, sorry voor mijn bewoording, een grote shitzooi. Je zit met Cygwin en wat andere tools en het is een grote zooi om dit werkend te krijgen (betekend niet dat het niet werkt, ik had klasgenoten die op Windows C++ compileerden, maar niet alles werkte). Een Ubuntu of Fedora installatie lost dit in z'n geheel op, maar op OSX werkte dit ook heerlijk.

Zelf had ik een laptop met dual boot, een Windows installatie en Ubuntu. Later in de opleiding was er minder uur in ubuntu nodig, toen heb ik deze als VM geïnstalleerd en kon de dual boot weg zodat ik niet elke keer m'n laptop moest rebooten.

Persoonlijk had ik liever een MBA gehad, maar mijn budget was daarvoor niet goed genoeg destijds.

Dat brengt mij ook op het punt van de systeemeisen. Ik weet niet waarvoor je school dit eist, misschien zou je dit eens kunnen navragen, want bij mij kwamen ze ook met hoge eisen aan je laptop, maar dit bleek helemaal niet nodig te zijn. Bij ons werd er in ieder geval geen software geschreven zo groot als een OS dus het compileren duurde ook op laptops met 2GB DDR slechts seconden, geen enkel probleem dus.

Slechts tijdens de specialisatie Gaming en Virtual Reality was er wat rekenkracht nodig, maar de hele specialisatie moest op PC's van de school werden gedaan en laptops waren alleen gebruikt voor verslagen.

Nou een heel verhaal zonder echt wat over specifieke laptops :P Ik hoop toch dat je er wat aan hebt :) Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

[kleine edit]
Als je voor een MB(A or P) wil gaan, als student krijg je bij Apple best leuke kortingen op hun producten zodra je de studentenkaart eenmaal hebt. Een laptop van 1029 euro kost dan nog 966 euro. Scheelt geen honderden euros dus, maar goed korting is korting :)
Hoi!

Excuses voor de late reactie, ik heb er zeker wat aan. Helaas heb ik mijn budget flink naar beneden moeten bijstellen (€750), en daarom is van een MacBook geen spake. Zeker niet 100 eu boven mijn budget met een resolutie die lager is dan van mijn mobiel.

Om verder te gaan, met mijn nieuwe budget, en dus veranderde eisen, heb ik dit topic aangemaakt, gelieve daarin verder ;)
Programmeerlaptop €700
Pagina: 1