Kan ik door met deze processor?

Pagina: 1
Acties:

• Moriar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2025
Beste tweakers,

Al een tijd staat mijn oude systeem stil.
Op dit moment is het een traag systeem dat al behoorlijk verouderd is.

Toch wil hem een keer een opknapbeurt geven.

Gezien ik de komende tijd niet thuiskom, maar wel al graag wat zaken in actie wil zetten, wil ik jullie vragen of jullie mij kunnen helpen.

Wat zit in het systeem (ik heb geen exacte types, want ik kan dit nu slechts uit mijn hoofd doen):

CPU: Intel Core 2 Duo (2 x 2,80Ghz)
Moederbord: Asus P5KPL-AM
Werkgeheugen: 1 GB
Videokaart: Nvidia GeForce 8600 GT
Voeding: Onbekend
Werkgeheugen: 1 GB (?)

Ik dacht dat deze misschien wel op te frissen was door nieuw werkgeheugen erin te plaatsen en eventueel een nieuwe harde schijf. Want als ik het zo bekijk lijkt een Duo Core 2,80 GHz zo slecht nog niet.

Kan iemand mij hierin adviseren of dit de traagheid zal oplossen?

Bij voorbaat dank ik u!

PS: Het is de Fujitsu Siemens Scaleo P uit (als ik me niet vergis) 2005 "Windows XP Media Center Edition", alleen het moederbord en de videokaart zijn vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Moriar op 01-04-2014 08:40 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:20

Quad

Doof

Jouw systeem is echt verouderd.
Maar wat is traag en wat wil je met je systeem doen?

Met de huidige info zou ik zeggen -> 2GB werkgeheugen erbij in, tweedehands aanschaffen, en een SSD.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Moriar
Traag is dat het heel lang duurt om op te starten (5-10 minuten) en dat het er soms een minuut over doet om firefox op te starten. Verder loopt alles trager op de computer, start alles traag op, lopen spellen die het voorheen wel erop deden heel stroef en haperig (Lineage II, World Of Warcraft, Call Of Duty 1, Call Of Duty 2).

Ik wil het systeem weer snel en fris kunnen gebruiken zoals ik het al die jaren terug ook gebruikt heb: om normaal te internetten en af en toe oldskool games erop te spelen (zoals die wat ik net aangaf).

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Voor simpel internetten kan zo'n Core 2 Duo nog wel mee. Welk OS draai je? Zoals Quad zegt zou je er wat geheugen kunnen bij plaatsen en een SSD en je hebt een bruikbaar internet/office computertje.

Edit: ik heb er iets te lang over gedaan om te antwoorden blijkbaar. Die games zouden ook nog moeten lukken ja. Zeker als dat al eerder het geval was.

[ Voor 28% gewijzigd door Vnze op 01-04-2014 08:44 ]

• Moriar
Ik draai er windows XP op.
Ik denk dat Windows 7 te zwaar erop loopt en dat zou zonde zijn van het aanschaffen.

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-04 13:58
Als je wat meer werkgeheugen neemt kan windows 7 prima. Misschien ook wel handig gezien het feit dat XP vanaf volgende week niet meer wordt ondersteund. :)

• Moriar
De Asus P5KPL-AM heeft maar plaats voor 2 strips. Dan zou ik 2 x 2 GB of 2 x 4 GB moeten pakken.

Tot in hoever wordt een systeem sneller van het geheugen?
Kan de processor dit dan ook nog aan?

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-04 19:26

BertV

Handgemaakt

Windows draait zelfs nog goed op een fractie van die specs (2 GB is wel aan te raden)
SSD erin en het voelt weer als nieuw.

(natuurlijk niet de laatste spellen, maar dat is een open deur)
Moriar schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 08:50:
Kan de processor dit dan ook nog aan?
:? Ik weet wat voor een dag het is, maar dit is toch allemaal prima mits je niet de nieuwste games wil gaan draaien.

[ Voor 41% gewijzigd door BertV op 01-04-2014 08:52 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-04 13:58
Geheugen is relatief goedkoop, ik zou gelijk voor 2x4GB gaan (maar 2x2 is ook voldoende). Je PC zal er wel iets sneller op worden maar wat Bert zegt: een SSD erin maakt een nog veel groter verschil.

Verder heeft je processor alleen maar baat bij meer geheugen, geen last :)
Wel even belangrijk om goed na te gaan wat voor geheugen jouw moederbord ondersteund.

Samenvattend zou ik wat geheugen erbij doen i.c.m. met een SSD en een verse Windows 7 installatie.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:48
4 of 8 GB geheugen erin. SSD erbij en je systeem vliegt weer! Tot een jaar geleden had ik een Core 2 Duo E6600, dat draaide prima, ik ben alleen geupgrade om moderne games te kunnen spelen, als ik dat niet deed was dat systeem ook nu nog prima. Oh en Windows 7 of 8.1 zullen ook vliegen op dat systeem!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Moriar
Dankuwel allen!

• Moriar
Dit geheugen zal wel DDR2 zijn, gezien het moederbord geen DDR3 ondersteunt. Ramon, had jij dit ook?

DDR2 4 GB sticks zijn er ook helaas maar van 800 MHz zie ik net in Pricewatch.

[ Voor 29% gewijzigd door Moriar op 01-04-2014 09:02 ]

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:57
DDR2 zou ik tweedehands halen, doe ik zelf nu ook.
Draaide tot vorige maand nog dat soort spellen op een pentium e2200, met 3 gb ram. Dus dat gaat allemaal prima lukken onder windows 7 ;)

• Moriar
Is dit iets?

En wat zou ik moeten bieden voor dit soort geheugen?

V&A aangeboden: OCZ Gold OCZ2G8008GK

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Kijk eens bij de biedingen ;)

• Moriar
Ik heb alleen niet echt het idee dat €50,- een realistische prijs is, gezien 2 x 2GB sticks ook voor die prijs weggaan.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:25
Traag is dat het heel lang duurt om op te starten (5-10 minuten)
Dat heeft niets met de hardware te maken waarschijnlijk. Meestal is het Windows die vol staat met troep en daardoor lang nodig is om te initialiseren. Koop Windows 7 of 8.1 en installeer die op een SSD en je schrikt je rot hoe snel het gaat.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-04 19:07
8GB geheugen is echt overkill, 3G is prima (dan hoef je dus maar 2G bij te kopen). Het geld dat je dan bespaart kan je beter in een grotere ssd stoppen.

[ Voor 18% gewijzigd door Rrob op 04-04-2014 11:23 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Win 8 is iets efficienter voor oudere systemen, dus als je die kan krijgen dan zou ik die erop zetten.

Met een SSD erin zou je het geheugen eerst nog eens aan kunnen kijken. Je zal er versteld van staan wat een SSD met een systeem doet. Je systeem zal nog net zoveel swappen als nu, maar dan wel met een veel hogere snelheid. Je zou wel eens tot de conclusie kunnen komen dat 1GB uiteindelijk best werkbaar is.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Pennu
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
(jarig!)
Ik heb twee oude pc's die nog altijd vlot zijn door wat bijeengeraapte upgrades.

Een Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, die sinds de 2x2GB upgrade gewoon vlot meekan. Had vroeger 2x512Mb (win7)

Een gedoneerde Athlon 64 X2 4200 met vroeger 512Mb -> upgrade met SSD en nu 2GB aan ram (win7)

De Athlon voelt het vlotste aan.

Ripped and sweet.

Pagina: 1