Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 basisverbindingen of 1 high-end verbinding studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• siqo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 12:17
Wij hebben in ons studentenhuis nu 2 verbindingen, allebei van rond de 30Mb geloof ik. Nu vroeg ik me af wat nou beter is qua snelheid en stabiliteit; deze 2 verbindingen houden met basispakket of op 1 van de 2 een abonnement aanschaffen van 120Mb en de andere niet gebruiken. Mijn gevoel zegt dat 2 verbindingen meer stabiliteit geven maar dat één verbinding met duurder abonnement sneller is. Heeft iemand ervaring hiermee of andere tips?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

1 verbinding kan net zo stabiel zijn als 2 verbindingen (storingen van provider buiten beschouwing gelaten)
Als jij zorgt voor goede apparatuur, router/switches/bekabeling, dan ga je in mijn ogen meer plezier hebben van één 120mb lijn dan van 2 "trage" lijntjes.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zou ook mijn insteek zijn ja :)
30 mbit en twee lijntjes klinkt als een combi van ADSL en kabel. Als je die kabel opwaardeert heb je een gegarandeerde bandbreedte die een stuk sneller is, en vermoedelijk voor het zelfde geld of goedkoper.
Enige waar je bij kabel mee zit is de persoon op wiens naam het abo staat, maar dat geldt ook idem welk type abo.
Als je er al iets mee wilt, zou ik eerst eens even nagaan of zoiets wel kan. Als de afsluiter van het abo al vertrokken is uit het huis en het abo staat op zijn naam kan het wel eens lastig worden namelijk.

Heb je campus glasvezel liggen dan wordt het uiteraard een ander verhaal. Laat onverlet dat je eerst eens verder op onderzoek moet gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 31-03-2014 22:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11 19:29
Als het een geldkwestie is zou ik het doen, anders zou ik het lekker zo laten.... redundancy is echt een heerlijk gegeven (alhoewel iedereen tegenwoordig mobiel internet heeft...)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

defiantxtc schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:27:
Als het een geldkwestie is zou ik het doen, anders zou ik het lekker zo laten.... redundancy is echt een heerlijk gegeven (alhoewel iedereen tegenwoordig mobiel internet heeft...)
Geldkwestie enerzijds, snelheidskwestie anderzijds.
Ik trek liever met 4 man 1 120mbit lijn leeg dan met 2 man een 30mbit.

Daarnaast wat jij zegt, heeft iedereen (tenminste, studenten wel lijkt mij) wel een data-abbo'tje op zijn/haar mobiel mocht de provider storing hebben en er perse op dat moment een mail verstuurd moeten worden.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
2 verbindingen tegelijk gebruiken is niet zo makkelijk als het misschien klinkt. Dan moet je een loadbalancer maken of kopen.
En als de lijnen van dezelfde provider zijn (klink namelijk als kabel) zal het je qua betrouwbaarheid niets helpen.
In de praktijk zal het er op neer komen dat de ene helft van het huis op de ene lijn zit en de andere helft op de 2e.

Dat heb je meer aan 1 120Mbit lijn.

Als je wat wilt doen aan de kwaliteit van de verbinding moet je kijken naar een router met QoS instellingen. De meeste hebben dit tegenwoordig wel.
Problemen met het internet in een studentenhuis zijn namelijk veroorzaakt door die ene huisgenoot die heel sociaal al zijn films seed op bittorrent zonder limiet. Of die net de hele twilight reeks in 1080p download terwijl je probeert te gamen (of een interessant college kijkt op youtube).

TheS4ndm4n#1919

• siqo
Het is niet per sé zo dat het internet nu langzaam is. Ik zal even wat meer informatie geven. Om de een of andere reden hebben wij dus 2 verbindingen, allebei van kpn, 30Mb. Momenteel zitten we met 3 man op de ene verbinding en met 4 op de andere. We hebben achter één modem een router hangen, deze verbinding is een stuk sneller dan die zonder router.

Nu is het zo dat een huisgenoot (die er wel nog woont) zo lang het internet niet heeft betaald dat de verbinding is afgesloten. We zijn dus aan het kijken of we weer hetzelfde willen (2 verbindingen) of toch 1 verbinding. Ik dacht dat als je 2 verbindingen hebt, je minder last hebt van een iemand die de verbinding "leeg trekt" doordat die bijvoorbeeld aan het downloaden is. Maar volgens jullie hebben we meer plezier van een verbinding van 120Mb?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

siqo schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:43:
Ik dacht dat als je 2 verbindingen hebt, je minder last hebt van een iemand die de verbinding "leeg trekt" doordat die bijvoorbeeld aan het downloaden is. Maar volgens jullie hebben we meer plezier van een verbinding van 120Mb?
Kwestie van een max. bandbreedte toewijzen. Als je alle pc's 25% bandbreedte toewijst heb je theoretisch gezien 30mb per pc

• siqo
Dat wordt dan 12,5% dus 15mb aangezien het voor 7 of 8 man is, maar ik snap wat je bedoelt. Dankjewel!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met een enkele computer kun je (vrijwel) nooit twee verbindingen goed benutten, maar met meerdere mensen wel. Wat het beste is hangt puur af van eisen, kostenplaatje en mogelijkheden.

Huidige situatie is helemaal onzinnig, twee lijnen zonder enige vorm van failover of loadbalancing. Een dual-WAN router aanschaffen/bouwen en beide lijnen daarop aansluiten zou in ieder geval vooruitgang geven.

Twee lijnen bij zelfde provider heeft exact 0,0 zin voor extra redundancy, als de ene plat gaat zal de andere ook niet overeind blijven. Wil je extra redundancy, dan kun je best een van de twee opzeggen en de tweede vervangen door een andere verbinding, bijvoorbeeld kabel of glas. Je geeft niet aan wat op jouw locatie beschikbaar is, maar ik verwacht dat een studentenwoning in een stad zit en dus minimaal kabel aanwezig is. Diezelfde dual-WAN router kan nu zorgen voor verdeling bandbreedte en failover. Wil je het helemaal foolproof maken, dan kun je modems en router op een UPS aansluiten.

Tenslotte kun je ook hele redundancy-verhaal overboord gooien en een enkele, zo snel mogelijke lijn nemen. Of dit zin heeft en hoe snel het is hangt - wederom - af van wat bij jullie haalbaar is.

Verder mbt bandbreedtes toewijzen: probeer dat dynamisch te doen met overboeking. Er is geen enkele reden om op moment dat 7 man niets doet de andere tot slechts 1/8 van de verbinding te beperken. Maar als alle 8 tegelijk online gaan moet het wel goed verdeeld worden. Download is niet zo spannend, het is de upload waar je ernstig overlast voor elkaar veroorzaakt als de verbinding helemaal platgetrokken wordt. Exact wat mogelijk is hangt af van je router. Meeste met dual WAN zullen aardig wat opties op dit vlak hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
siqo schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:51:
Dat wordt dan 12,5% dus 15mb aangezien het voor 7 of 8 man is, maar ik snap wat je bedoelt. Dankjewel!
Nee. Je hoeft het niet helemaal uit te verdelen. Je kan best een 1:2 of 1:4 overboeking nemen.

Stel je zet het maximum op 50/4 Mbit van een 120/12 Mbit lijn. Dan kunnen 2 mensen maximaal downloaden zonder dat er iemand last van krijgt.
De kans dat er 3 mensen tegelijk vol downloaden is zo klein dat het bijna nooit voorkomt. helemaal als je afspraken maakt dat je grote downloads als het even kan snachts of tijdens schooltijden doet.

TheS4ndm4n#1919

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat je vooral moet kijken naar latency issues, wanneer een paar man aan het downloaden is kan online gaming wat lastiger gaan worden. Dan zijn twee verbindingen handig, een om op te downloaden en een om op te gamen. Moet je wel snel kunnen wisselen tussen deze.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 19:55

GraasGast

Analogue Heaven

Wij zitten met 9 man op een Ziggo 150/15 abbo (binnenkort 180/18) en dat gaat prima, zelfs met de standaard Cisco EPC 3928 modem als router. Zonder bandbreedte toewijzen en overboeken ofzo, weet niet eens of dat kan met die Cisco. Misschien wel interessant om eens naar te kijken.

Wel hebben we nog twee wifi access points bekabeld aangesloten.

[ Voor 32% gewijzigd door GraasGast op 01-04-2014 14:45 ]

Verwijderd

Het is ook wat voor volk je daar hebt. Zijn het verwente gamers, of films downlaoders? Of "gewoon" webbrowsing, you tube filmpje kijken en mail?
Pagina: 1