Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Reinigingsdoek
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
Na 3 iPhones ben ik toe aan wat nieuws. De Android wereld is nieuw voor me, dus ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met informatie zoeken en het vergelijken van verschillende toestellen. Informatie van personeel in winkels voegt helaas weinig toe. De behulpzame dames zien er vaak leuk uit, maar weten weinig over de toestellen en lezen op wat er op de info-bordjes staat. Zo langzamerhand begin ik te ‘verdwalen’ in alle informatie die beschikbaar is, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen om te voorkomen dat ik over een paar maanden spijt heb van m’n aankoop.

Ik ben een lichte gebruiker; social media doe ik niet aan, (zware) games speel ik niet en de camera gebruik ik ook zelden. M’n telefoon zit regelmatig de hele dag in m’n broekzak en komt er alleen uit als ik even snel wat moet opzoeken (trein app, google maps, whatever) of een berichtje ontvang. Mijn belangrijkste eis is snelheid. Er zijn voor mij nu twee mogelijkheden:

LG G2
Een (super)groot scherm, geen verspilde ruimte aan de voorkant met speakers, knoppen of andere toestanden en een sterke batterij. Dat de knoppen aan de achterkant zitten, maakt me weinig uit. Volumeknoppen gebruik ik niet en met de knock-on functie is de aan/uit knop toch niet nodig. Als nadeel wordt vaak de UI genoemd die vol zit met LG-eigen toestanden. Een custom rom zou dat oplossen, maar dan wordt het systeem vaak onstabiel en je verliest de knock-on functie, terwijl dat juist zorgt dat je de aan/uit knop niet nodig hebt. Ook lees ik dat de LG een eigen soort oplader heeft waardoor je met elke andere oplader veel langer nodig hebt om je telefoon op te laden. Omdat ik geen zin heb om constant spullen mee te nemen, zou dat een nadeel kunnen zijn.

Nexus 5
Een ‘kaal’ systeem, dus lekker vlot. Hoewel de grootte vergelijkbaar is met de LG G2, heb ik toch het idee dat de N5 me lekkerder in de hand ligt. Ik heb flink zitten ‘spelen’ in winkels en kan overal bij zonder dat ik m’n hand hoef te verplaatsen. Het materiaal voelt iets steviger aan, maar dat kan ook gevoel zijn. Vaak hoor ik dat de N5 een goede ‘iPhone-overstap’ telefoon is, maar anderen zeggen juist dat het specifiek bedoeld is voor developers en eigenlijk helemaal niet voor de doorsnee gebruiker. De batterij van de N5 is in vergelijking met de LG G2 een stuk minder, dus dat zou een nadeel kunnen zijn.

Ik weet dat beide toestellen heel erg vergelijkbaar zijn en dat ik met beide waarschijnlijk prima uit de voeten kan, maar toch blijf ik twijfelen.. vooral omdat ik er 2 jaar mee moet doen vanwege mijn abonnement en ik geen spijt wil hebben van mijn aankoop. Uit bovenstaande tekst is mijn voorkeur voor de N5 waarschijnlijk wel af te lezen. Ik vind ‘em mooier (lekker simpel/sober) en hij voelt wat steviger aan. Ook de UI is lekker vlot en zit niet vol onzinnige toestanden die ik niet gebruik. De batterij is echter een punt waardoor ik toch blijf twijfelen en ik vind het lastig om af te gaan op reviews van gebruikers die hun telefoon veel meer/zwaarder gebruiken dan ik. Zware gebruikers vinden de LG G2 fantastisch vanwege de batterij, maar ik lees ook dat voor gebruikers zoals ik de N5 het ook gemakkelijk één of twee dagen volhoudt.

Een hele lap tekst, maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk omschrijven. Wat is jullie ervaring (vooral met de batterijduur)? Welke zouden jullie kiezen gezien mijn gebruik of zijn er andere telefoons die ik in overweging zou moeten nemen?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ten eerste: de Nexus 5 en LG G2 zijn beide erg goede toestellen en zullen je niet teleurstellen, de specs zijn namelijk bijna gelijk. Ik heb zelf ook deze keuze moeten maken en ik ben voor de Nexus 5 gegaan.

Hiervoor mijn redenen: ik heb geen zin in een goedkoop aanvoelend glimmend plastic device. Ja, OK, de Nexus 5 is ook van plastic, maar niet dat glimmende en hij voelt veel degelijker en steviger. Ik heb het idee dat ik de bloatware die geleverd wordt bij de G2 toch niet ga gebruiken en ik vind de Nexus 5 fijner vasthouden. Het voordeel van de G2 is vooral de camera, maar je zegt die zelden te gebruiken. Misschien is de batterijduur ook een voordeel. Ik vind de batterijduur van de Nexus 5 helemaal niet slecht, ik haal 4,5 uur per dag en heb dan nog zo'n 15% over, maar die van de G2 schijnt (nog) beter te zijn.

Ik heb ook drie jaar lang iOS gebruikt, en ik heb tot nu toe nog geen spijt van de overstap naar Android. Ik vind Android zelfs fijner, omdat je alles lekker zelf kan instellen en kan 'tweaken'.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:53
Een groot verschil is dat de N5 de laatste Android versie krijgt van Google, wat betekend dat er kinderziektes in kunnen zitten, vandaar dat hij voor developers bedoeld is, echter, je kunt altijd even wachten met installeren van updates. De G2 krijgt die laatste versies niet van Google, en daar ben je afhankelijk van LG voor updates.

Als je lang wil genieten, en zelfs eenvoudig eens wat anders op je telefoon wil proberen als Ubuntu ofzo, is de N5 de beste keuze. Je krijgt lang de meest recente updates, dus je telefoon blijft up to date als je dat wil, je hebt geen bloatware, dus het toestel blijft snel (tenzij je hem zelf vol zet met troep natuurlijk), en batterij kun je makkelijk naar 2 dagen krijgen als je de instellingen goed zet voor licht gebruik.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wat ik adviseer:
1: Ga naar een winkel die beide toestellen koopt en speel ermee. Open menu's, doe een spelletje (staan er vaak op door klanten die graag willen testen)
2: Lees beide threads eens door hier op GoT. Hier kun je veel ervaringen, tips, tricks en kinderziektes lezen.
3: Lees de review van Tweakers.net en zoek dan een andere website met een review.
4: Wees de domme klant en vraag aan de verkoper wat nu een beter toestel is en waarom. Gewoon om informatie te winnen. Bestellen/kopen kan altijd later..

Verwijderd

Je kan beide toestellen links laten liggen, en gaan voor een OS dat sneller aanvoelt, en niet volzit met een uitgebreide fabrikantsuite of google-suite met allerlei apps en services.

De blackberry Z30, heeft een carbon body, kost ongeveer 425 euro. Hij heeft een snel, stabiel en licht os.
En heeft een Paratek antenne, die vooral bij slecht bereik sneller is dan een gewone antenne.
Het OS ondersteund met snap ook android-apps, naast haar eigen apps. Hij is high end, stabiel en goed in multitasken.

De nexus5 heb ik zelf ook lang in de handen gehad, maar je merkt aan materiaalkeuzes, bouwkwaliteit en de afwerking dat het apparaat dat het toestel vooral zo goedkoop mogelijk gemaakt moest worden.
Als ik dat toestel nu naast mn Z30 leg, voelt de UI van android vanilla wat drukker, trager en rommeliger aan. Het mooie van de Nexus is wel dat het overvol zit met de meeste nieuwe snufjes, en de testtuin is van google

• Reinigingsdoek
Arthur-M. schreef op maandag 31 maart 2014 @ 18:04:
Ten eerste: de Nexus 5 en LG G2 zijn beide erg goede toestellen en zullen je niet teleurstellen, de specs zijn namelijk bijna gelijk. Ik heb zelf ook deze keuze moeten maken en ik ben voor de Nexus 5 gegaan.

Hiervoor mijn redenen: ik heb geen zin in een goedkoop aanvoelend glimmend plastic device. Ja, OK, de Nexus 5 is ook van plastic, maar niet dat glimmende en hij voelt veel degelijker en steviger. Ik heb het idee dat ik de bloatware die geleverd wordt bij de G2 toch niet ga gebruiken en ik vind de Nexus 5 fijner vasthouden. Het voordeel van de G2 is vooral de camera, maar je zegt die zelden te gebruiken. Misschien is de batterijduur ook een voordeel. Ik vind de batterijduur van de Nexus 5 helemaal niet slecht, ik haal 4,5 uur per dag en heb dan nog zo'n 15% over, maar die van de G2 schijnt (nog) beter te zijn.

Ik heb ook drie jaar lang iOS gebruikt, en ik heb tot nu toe nog geen spijt van de overstap naar Android. Ik vind Android zelfs fijner, omdat je alles lekker zelf kan instellen en kan 'tweaken'.
Leuk om te lezen dat een andere oud-iPhone gebruiker dezelfde argumenten had en dat je nu geen spijt hebt. Dat maakt mijn twijfels wel wat minder :) Als je het hebt over 4.5u per dag, heb je het dan over 4.5u 'echt' gebruik maken van je telefoon?
swhnld schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:45:
Een groot verschil is dat de N5 de laatste Android versie krijgt van Google, wat betekend dat er kinderziektes in kunnen zitten, vandaar dat hij voor developers bedoeld is, echter, je kunt altijd even wachten met installeren van updates. De G2 krijgt die laatste versies niet van Google, en daar ben je afhankelijk van LG voor updates.

Als je lang wil genieten, en zelfs eenvoudig eens wat anders op je telefoon wil proberen als Ubuntu ofzo, is de N5 de beste keuze. Je krijgt lang de meest recente updates, dus je telefoon blijft up to date als je dat wil, je hebt geen bloatware, dus het toestel blijft snel (tenzij je hem zelf vol zet met troep natuurlijk), en batterij kun je makkelijk naar 2 dagen krijgen als je de instellingen goed zet voor licht gebruik.
2 dagen? Dat is veel meer dan ik nu haal met m'n iPhone, dus dat zou echt meer dan prima zijn! Heb je wat voorbeelden van instellingen die je kan aanpassen om het batterijverbruik zo te verlagen? Ik weet dat bijvoorbeeld helderheid van je scherm en Google Now invloed hebben op je batterij, maar wist niet dat er instellingen zijn die nog meer invloed hebben.
mrjraider schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:48:
Wat ik adviseer:
1: Ga naar een winkel die beide toestellen koopt en speel ermee. Open menu's, doe een spelletje (staan er vaak op door klanten die graag willen testen)
2: Lees beide threads eens door hier op GoT. Hier kun je veel ervaringen, tips, tricks en kinderziektes lezen.
3: Lees de review van Tweakers.net en zoek dan een andere website met een review.
4: Wees de domme klant en vraag aan de verkoper wat nu een beter toestel is en waarom. Gewoon om informatie te winnen. Bestellen/kopen kan altijd later..
1. Done
2. Done
3. Done
4. Done

Het resultaat is helaas dat ik met meer vragen en twijfel zit nu, dan toen ik aan deze stappen begon ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 01:50:
Je kan beide toestellen links laten liggen, en gaan voor een OS dat sneller aanvoelt, en niet volzit met een uitgebreide fabrikantsuite of google-suite met allerlei apps en services.

De blackberry Z30, heeft een carbon body, kost ongeveer 425 euro. Hij heeft een snel, stabiel en licht os.
En heeft een Paratek antenne, die vooral bij slecht bereik sneller is dan een gewone antenne.
Het OS ondersteund met snap ook android-apps, naast haar eigen apps. Hij is high end, stabiel en goed in multitasken.

De nexus5 heb ik zelf ook lang in de handen gehad, maar je merkt aan materiaalkeuzes, bouwkwaliteit en de afwerking dat het apparaat dat het toestel vooral zo goedkoop mogelijk gemaakt moest worden.
Als ik dat toestel nu naast mn Z30 leg, voelt de UI van android vanilla wat drukker, trager en rommeliger aan. Het mooie van de Nexus is wel dat het overvol zit met de meeste nieuwe snufjes, en de testtuin is van google
Blackberry heb ik nooit overwogen vanwege de vele negatieve verhalen, maar dat is misschien niet eerlijk. Ik zal wat reviews en informatie lezen, misschien is het inderdaad een goed alternatief.

Bedankt allemaal!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:53
Tips voor een langere batterij levensduur voor een lichte gebruiker, en waar je zonder kunt:
Zet push, en eventueel op gezette tijden syncen van mail uit, dat kan immers ook handmatig op het moment dat je mail wil lezen.
Verzamel mail van al je accounts op bijvoorbeeld je Gmail of Hotmail account, en sync alleen die ene mailbox, zodat je toestel minder verbindingen op hoeft te zetten. In je mail kun je zelfs met regels mail dat onbelangrijk is naar folders sturen die je normaal niet synchroniserd.
Installeer geen apps als je via websites er ook bij kunt, apps staan alleen maar in de achtergrond te syncen en gegevens over je te verzamelen zoals je lokatie, etc. Dat kost stroom, en gewone websites werken ook prima.
Verwijder apps die je niet gebruikt altijd, updaten van niet gebruikte software kost stroom.
Verwijder alle home screens zoveel mogelijk, dan hoeft het apparaat de inhoud ervan niet te berekenen.
Gebruik geen widgets op de schermen, die werken ook in de achtergrond.
Idem op je startscherm met weerbericht per lokatie ophalen.
Schakel apps uit, of Force stop ze, als je ze toch nodig hebt kun je ze weer inschakelen.
Laad je batterij in principe alleen op als hij ver leeg is, en dan tot maximale capaciteit, bij mij gaan ze normaal nooit an de stroom als ze niet onder de 15% zitten.
Disable grafische features die je door je iconen laat kijken, idealiter neem een neutrale achtergrond zodat het apparaat maar een kleur hoeft te tonen.

Met dit soort instellingen heb ik een zakelijke iPhone 5 die ik licht gebruik voor mail, agenda, bellen, sms en iMessage, en wat apps voor vliegvelden en een paar spelletjes er op, plus er zit MDM software van het bedrijf op inclusief lokatie bepaling, dus bij thuiskomst leg ik hem aan de kant. Dit toestel gebruik ik 5 volle dagen voor opnieuw op te laden.
Daarnaast heb ik prive een HTC One M7, deze haal ik 3 tot 4 dagen uit. Naast prive mail, bellen en whatsapp, gebruik ik er ook Firefox met ad block op en de stock browser.

• Reinigingsdoek
Met jullie hulp heb ik uiteindelijk toch voor de Nexus 5 gekozen. Nu hopen dat de batterijduur inderdaad meevalt. Bedankt voor de hulp!

EDIT: Twee weken later! De batterijduur is echt prima, twee dagen is zeker haalbaar! Verder heb ik nog geen moment spijt gehad dat ik m'n iPhone eruit heb gedaan. Aanrader voor wie voor dezelfde keuze staat.

[ Voor 43% gewijzigd door Reinigingsdoek op 22-04-2014 19:56 ]

Pagina: 1