Fietsonderhoud bij fietsenmaker die fiets niet verkoopt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Omdat ik van plan ben om van de zomer een leuk fietstochtje door Nederland te maken, en mijn eigen fiets inmiddels best verouderd is, heb ik van het weekend besloten om me eens te oriënteren op een nieuwe fiets.

Ik ben terecht gekomen bij Belga Fietsen in Groningen, een grote zaak die mijn moeder me goed kon adviseren om daar eens een kijkje te nemen, en na een korte zoektocht had ik een prachtige Gazelle voor ogen die ook nog eens heel soepel rijdt. De prijs viel ook nog eens mee met +/ 650 euro voor een fiets van het model '2014' (deze fietsenzaak koopt ruim in).

Het punt is dat we maar een enkele fietsenmaker in het dorpje van Zegveld hebben waar ik woon (vlakbij Woerden), waar ik vooral afhankelijk van ben voor onderhoud en reparatie, en die geen Gazelle verkoopt. Of ik moet serieus 7 kilometer verderop zijn voor een echte Gazelle-dealer, die de fiets voor een paar honderd euro meer dan Belga zal leveren (kopen minder ruim in)

Nu heb ik de plannen om deze fiets daar bij Belga aan te schaffen. Maar ik vraag me af hoe het met fietsonderhoud zit bij een fietsenmaker die dit merk fietsen niet verkoopt. Mijn vader zegt dat fietsenmakers vaak eigenwijs zijn en bij een onderhoudsbeurt (afstellen versnellingen, wiel verwisselen) mindere prioriteit geven of zelfs weigeren als ze een fiets onder handen krijgen die ze niet verkopen.

Nu vroeg ik me af of dit waar is.... misschien leeft mijn vader nog onder een steen uit 1970 ofzo, maar toch was ik benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat zegt je fietsenmaker?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Die wil denk ik liever dat ik een fiets bij hem koop, hé. Dan een andere fietsenzaak waar ze ruimer inkopen en minder ervoor vragen.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 31-03-2014 12:12 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Er wordt in mijn beleving - en ik heb aardig wat fietsenmakers gesproken de afgelopen jaren - nooit moeilijk gedaan over het specifieke merk of type fiets dat onderhouden moet worden. Het kan ze geen reet schelen of jij de fiets daar hebt gekocht. Fietsen zijn geen auto's. Bovendien zijn fietsonderdelen vrijwel altijd universeel of in ieder geval bij de groothandel te krijgen als ze dat niet zijn.

Wat fietsenmakers wél weigeren en/of op een laag pitje zetten is het repareren of afstellen van een aantal specifieke onderdelen. De meeste fietsenmakers zullen een Nexus-4 versnellingsnaaf weigeren te repareren of nakijken, net als alle SRAM naven met clickbox. Dan zeggen ze ofwel dat ze het weigeren, ofwel dat je 'een nieuw achterwiel nodig hebt'. Zelfde geldt voor obscuur spul zoals Rotor bladen en dura-ace groepensets.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
Een fiets is een fiets, elke fietsenmaker is blij dat hij er een klant bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Duwtje richting VV.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ach als je verhuist kom je toch ook bij een andere fietsenmaker die de fiets niet verkoopt. Als je zo'n eigenwijze fietsenmaker hebt kun je hem altijd nog achter in je auto gooien en 7 km verder onderhoud laten doen. Ik zou hem gewoon kopen bij Belga en ik denk niet dat je fietsenmaker zo eigenwijs is, hij wil toch ook gewoon verdienen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:17
AW_Bos schreef op maandag 31 maart 2014 @ 12:12:
[...]

Die wil denk ik liever dat ik een fiets bij hem koop, hé. Dan een andere fietsenzaak waar ze ruimer inkopen en minder ervoor vragen.
Dan zeg je toch tegen je fietsenmaker dat je Gazelle xxx voor yyy kan kopen, maar liever de lokale dealers ondersteunt. En dan om een mooie prijs vragen.
Elke fietsenhandel heeft toch oude modellen die hij met extra korting wilt verkopen. Zo hadden wij vorig jaar ook een fiets voor m'n vrouw gekocht. Hij blij, wij blij. Fietsenmaker in de buurt en een mooie prijs gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

reiker

dan jij!

Gewoon bij Belga kopen idd, en als je 'm dan naar je "eigen" fietsenmaker brengt voor onderhoud, van tevoren goede afspraken maken over de werkzaamheden. Wat wel, wat niet, voor wat voor prijs etc.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
Russel88 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 12:16:
[...]

Dan zeg je toch tegen je fietsenmaker dat je Gazelle xxx voor yyy kan kopen, maar liever de lokale dealers ondersteunt. En dan om een mooie prijs vragen.
Elke fietsenhandel heeft toch oude modellen die hij met extra korting wilt verkopen. Zo hadden wij vorig jaar ook een fiets voor m'n vrouw gekocht. Hij blij, wij blij. Fietsenmaker in de buurt en een mooie prijs gekregen.
Dit dus. En laat de fiets ook een klein beetje duurder zijn, service en onderhoud mag ook wat kosten naar mijn idee. Tevens steun je lokale ondernemers, als er straks nog maar een handjevol fietszaken over zijn dan is dat ook allerminst handig.

Zo heb ik vorige maand ook zitten denken om ergens ver weg een fiets te kopen, ik zocht een fiets met een Rohloff naaf en was uitgekomen bij een Gudereit of een VSX. Na een bezoek bij een fietsenmaker redelijk in de buurt (4 km) daar een technisch nog betere fiets uitgezocht. Prijsverschil is 400 euro (2400 vs 2000, technische hoogstandjes ;) de fiets kostte in eerste instantie 2800 euro maar nog 400 euro vanaf gehandeld) maar uiteindelijk blij dat ik de duurdere optie heb gekozen. Ik heb de fiets nog geen 2 weken en over 2 weken ongeveer gaat hij over de 500 km heen en heeft dan zijn beurt al nodig om wat dingetjes te fine-tunen. Dat is straks lekker handig even langsgaan en dan kan ik zelfs meekijken hoe dit wordt uitgevoerd. Aangezien ik aan mijn andere fietsen altijd alles zelf heb bijgehouden/ gerepareerd is dat nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Zo'n fietsenmaker verdient meer aan het onderhouden en repareren van fietsen dan de verkoop zelf vermoed ik. Gewoon doen dus :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

De fietsenmaker bij mij in de buurt heb ik nooit wat anders zien doen dan fietsonderhoud (behalve misschien verkoop van fietsen en vuurwerk). Die doen in ieder geval niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het klopt dat sommige fietsenmakers wel moeilijk over doen, maar deze fietsenmakers krijgen wel steeds minder klanten en dus zingt de moderne fietsenmaker wel een toontje lager. Dat je fietsenmaker je fiets wil fixen betekent echter niet dat je er blij mee moet zijn. Sommige kloten maar wat aan, of laten de stagiar er op los zonder zijn werk te controleren. Er zijn helaas ook fietsenmakers die zelfs zover dat ze dingen in rekening brengen die ze niet gedaan hebben. Zelf als dat je enige fietsenmaker op het dorp is kun je beter wegblijven bij dat soort lui.

Na verschillende teleurstellende ervaringen met diverse fietsenmakers heb ik besloten om al het onderhoud zo veel mogelijk zelf te doen. Dat is ook meteen handig voor je fietstocht in Nederland, dan is je fietsenmaker ook niet in de buurt, dus zorg dat je het juiste gereedschap hebt om dingen zoals banden en remblokjes te vervangen, ketting te smeren, bouten aan te draaien, en je stuur en zadel te verstellen. Shimano heeft de service-handleidingen online staan met allerlei interessante informatie waarmee je met een gerust gevoel op de fiets stapt.

Koop overginds ook geen goedkoop overjarig model dat niet de juiste maat is, daar krijg je uiteindelijk spijt van.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1