HTPC build

Pagina: 1
Acties:

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 10:22
Beste tweakers,
ik ben aan het overwegen om een HTPC te bouwen laat ik eens beginnen met de normalen vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Vooral films kijken als ik in bed lig, of in het weekend gewoon.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten,
assemblage en dergelijke?
nou volgens mij is 250 wel een mooi bedrag voor een HTPC, meer of minder kan altijd gezien ik wel gewoon werk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
ik heb al een tv, keyboard en muis. ( neem aan dat ik bij sommigen behuizingen mijn oude voeding kan gebruiken ?) oude cpu's maar dat lijkt me niet bruikbaar (intel pentium E2140 bijvoorbeeld)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing
Moederbord
Processor (misschien onboard?)
voeding
opslag
Ram

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Gigabyte, of asus Gewoon omdat het veel degelijker aanvoelt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ga je overklokken?
[/b]
nee heb geen moeite met geluid( kwa koeling) heb geen moeite met lelijke of vreemden behuizingen. en ik ga niet overklokken :9

dit zijn mijn 2 ideen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1800N-D2H€ 55,99€ 55,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 37,79€ 37,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 179,64

of deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 31,38€ 31,38
1Gigabyte GA-H61N-D2V€ 39,-€ 39,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 39,-€ 39,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 185,24

Ik twijfel nog tussen dit of een gewoon Full atx build,
En ik twijfel of onboard cpu wel wat is?

alvast bedankt voor alle antwoorden

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:03
Ten eerste waarom 8GB RAM in de build met de langzamere CPU en 4GB (wat overigens meer dan genoeg is) in de build met de snellere CPU? Zowel de build met de onboard CPU als de build met de Celeron is meer dan genoeg om HD video af te spelen. Ik zou zelf een voorkeur hebben voor de wat snellere G1620, mocht het zo zijn dat je eens een video af wilt spelen waar je geen dxva voor kunt gebruiken. Qua stroomverbruik is het verschil zeker niet significant wanneer je het systeem maar een paar uur (max) per dag gebruikt.

Zelf zou ik niet zo snel een 1TB HDD plaatsen, voor een kleine meerprijs heb je al een 2TB schijf. Weet je zeker dat je aan 1TB genoeg hebt?

Wat voor voeding wil je plaatsen overigens?
Verder vind ik persoonlijk deze pricewatch: Cooler Master Elite 130 behuizing iets mooier, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

• glydoscoop
jaapsander schreef op maandag 31 maart 2014 @ 15:19:
Ten eerste waarom 8GB RAM in de build met de langzamere CPU en 4GB (wat overigens meer dan genoeg is) in de build met de snellere CPU? Zowel de build met de onboard CPU als de build met de Celeron is meer dan genoeg om HD video af te spelen. Ik zou zelf een voorkeur hebben voor de wat snellere G1620, mocht het zo zijn dat je eens een video af wilt spelen waar je geen dxva voor kunt gebruiken. Qua stroomverbruik is het verschil zeker niet significant wanneer je het systeem maar een paar uur (max) per dag gebruikt.

Zelf zou ik niet zo snel een 1TB HDD plaatsen, voor een kleine meerprijs heb je al een 2TB schijf. Weet je zeker dat je aan 1TB genoeg hebt?

Wat voor voeding wil je plaatsen overigens?
Verder vind ik persoonlijk deze pricewatch: Cooler Master Elite 130 behuizing iets mooier, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.
ten eerste bedankt voor je reactie,
verder had ik 8 gb omdat dit heel goedkoop was (SODIMM) maar inderdaad niet nodig 2-4 is ruim voldoende dus. tot nu toe heb ik maar 500 GB aan films en video's, verder dacht ik dat ik er makkelijk een grotere bij kon zetten later. Maarja voor die 25 euro meer is 2TB ook niet verkeerd.

ik heb nog een nieuwe voeding maar wel een slechte van power LC of zo iets? 420w max maar ik dacht dat de meeste htpc behuizing's voedingen ook niet zo goed waren toch?.

Verder denk ik dat mijn voorkeur ook uitgaat naar de externe cpu gezien ik dan ook nog iets van upgrade mogelijkheden heb. niet dat het perse moet maar er kan zo ook makkelijker een videokaart bij later mocht ik hem schenken aan een ander familielid bijvoorbeeld

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
In dat geval zou ik liever voor de 4e generatie Intel gaan. Dan heb je een iets betere basis om er later nog een game-systeem van te maken. Is nu in aanschaf echter wel wat duurder en er beter films door kijken doe je niet (al is de processor natuurlijk wel wat sneller), dus zelfs de afweging maken of je het waard vind.

Als kast vind ik de CM 130 ook een erg mooie degelijke optie (past eventueel ook nog een grote videokaart in).

In de Elite 130 past een normale voeding, dus je kunt waarschijnlijk ook je huidige blijven gebruiken. Al zou ik er wel even wat meer informatie over opzoeken, aangezien een slechte kwaliteit voeding ook nadelige gevolgen kan hebben voor je andere componenten. Een goede voeding die ook bij lage wattages uitstekend uit de voeten kan is de be!quiet L8. Met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding een uitstekende keus voor een HTPC.

Qua harde schijf lijkt me de WD Green het overwegen waard. Een schijf die door zijn lagere RPM en energiezuinige opties (stopt met draaien als hij niet wordt gebruikt) een stuk stiller is dan zijn tegenhangers. Levert hierdoor wel iets in qua snelheid, maar voor jouw doeleinden lijkt me het geen probleem. Films kijken zal gewoon instant zijn.

Allemaal niet zo spannend, maar inclusief nieuwe voeding zit je wel net boven je budget. Zoals gezegd vooral ten bate van je upgrade-pad, al is je htpc natuurlijk wel wat sneller en vind ik het zelf ook wel handig dat je een HDMI uitgang hebt zitten op je moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 32,90€ 32,90
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 54,10€ 54,10
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Cooler Master Elite 130€ 40,99€ 40,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP2G3D1609DS1S00CEU€ 37,99€ 37,99
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,88

Edit: Prijs van die 8GB SODIMM bankje uit je eerste post klopt niet. Staat verkeerd in de pricewatch, enige webshop waarbij die zo goedkoop is (Companic) heeft het verkeerde artikel gekoppeld (4GB i.p.v. 8GB).

[ Voor 3% gewijzigd door f3cuk op 31-03-2014 16:53 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• glydoscoop
Bedankt voor de reactie,

Ook al ben ik geen fan van ASRock(slechte ervaring over het algemeen) ziet het er wel goed uit. valt altijd nog aan te passen natuurlijk, maar tot nu toe zal ik deze build overnemen. ja ik was inderdaad van plan hem misschien later als een soort lanparty build te gebruiken ( nooit echt zware games ) bijvoorbeeld een 750TI (ik ben niet zo fps en graphic whore) ja ik denk dat een nieuwe voeding toch altijd wel goed is

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Als ik zo begrijp ga je je films ook op de HTPC opslaan? Ga je ze dan van je pc naar je htpc kopieren oid of download je ze direct op je htpc? wat is je idee

• glydoscoop
EJPostema schreef op maandag 31 maart 2014 @ 17:05:
Als ik zo begrijp ga je je films ook op de HTPC opslaan? Ga je ze dan van je pc naar je htpc kopieren oid of download je ze direct op je htpc? wat is je idee
oeps nog nie over na gedacht hahah, het is alleen niet de bedoeling om mijn main pc ook aan te hebben tijdens het film kijken alleen de htpc dus. ik denk of overzetten 1 voor 1 met een 8gb stick 8)7 8)7 8)7 of ze opnieuw downloaden. 3de optie is om de hdd in mijn main pc te zetten en dan alles even overkopeiren maar volgens mij is dit niet al te fijn voor de windows installatie van de htpc?

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
glydoscoop schreef op maandag 31 maart 2014 @ 17:31:
[...]

oeps nog nie over na gedacht hahah, het is alleen niet de bedoeling om mijn main pc ook aan te hebben tijdens het film kijken alleen de htpc dus. ik denk of overzetten 1 voor 1 met een 8gb stick 8)7 8)7 8)7 of ze opnieuw downloaden. 3de optie is om de hdd in mijn main pc te zetten en dan alles even overkopeiren maar volgens mij is dit niet al te fijn voor de windows installatie van de htpc?
OK, en daarna ga je dus op je HTPC downloaden?

Je HDD in je PC steken en kopieren kan volgens mij niet echt kwaad. OF je kan ze even via het netwerk kopieren

EDIT: als je van plan bent te downloaden op je htpc moet je daarmee wel wat rekening houden (denk ik)
Het kan natuurlijk prima, maar je htpc staat dan misschien vaker aan (of zelfs 24 uuur per dag) en hierop kan je dan wel je componenten uit kiezen.

Ook wil je natuurlijk niet je film op pauze moeten zetten als je htpc aan het uitpakken gaat en die dingen niet trekt. Even iets om over na te denken

[ Voor 22% gewijzigd door EJPostema op 31-03-2014 18:09 ]

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
glydoscoop schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:59:
Bedankt voor de reactie,

Ook al ben ik geen fan van ASRock(slechte ervaring over het algemeen) ziet het er wel goed uit. valt altijd nog aan te passen natuurlijk, maar tot nu toe zal ik deze build overnemen. ja ik was inderdaad van plan hem misschien later als een soort lanparty build te gebruiken ( nooit echt zware games ) bijvoorbeeld een 750TI (ik ben niet zo fps en graphic whore) ja ik denk dat een nieuwe voeding toch altijd wel goed is
Hoef je tegenwoordig niet echt bang meer voor te zijn. Qua reputatie hebben ze niet de beste naam, maar ASRock levert tegenwoordig prima plankjes.

Verder wel even opletten dat er slechts 2x SATA aansluitingen zitten op het H81 bord. Lijkt me voor jouw afdoende (geen optische drive of SSD). Wil je die er beide in de toekomst wel bijzetten kun je misschien beter gaan voor het B85 alternatief die 4 aansluitingen heeft.

--

Eens met EJPostema, data overzetten kun je simpelweg doen via het netwerk. Kloten met een kleine USB-stick is nogal 2007 :P

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• glydoscoop
Ja ik kan ze ook gewoon opnieuw downloade zoveel is het niet, ook kijk ik vaak series online. Dat overzeten zie ik wel ik zit er inderdaad wel aan te denken een goede proccesor te nemen ik wil die namelijk niet hoeven vervangen over een jaartje. Gezien ik veel rijs dacht ik dat het makkelijk zou zijn hem dan mee te nemen naar andere familie etc. Dus dan moet hij niet te low end zijn maar volgens mij is die G1820 wel redelijk sterk voor 30 euro
Pagina: 1