Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Toetn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-02 18:50
Hallo Tweakers,

Afgelopen weekend is mijn 4 maand oude zelf gebouwde pc uit het niets gecrasht. Dit is mijn 3e zelf gebouwde pc in 5 jaar tijd en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Allereerst heb ik de voeding losgekoppeld en op een andere pc aangesloten, deze lijkt het gewoon te doen. Vervolgens weer aangesloten op mijn systeem maar geen reactie. Zodra ik de aan/uit knop van de pc gebruik zie ik alle fans heel even spanning krijgen en dan houdt het op.

Ik heb alle componenten eruit gehaald en alleen het mobo en CPU voor me liggen met daarop aangesloten de voedingingslijnen, d.w.z. de 8-pins CPU kabel en die hele dikke 24-pins kabel. Nog steeds gebeurt er niks. Toen maar de 8-pins CPU kabel er uitgehaald en ineens starte het mobo wel op want de CPU fan begon te draaien. Kabel er weer in en geen reactie. Het schakelaartje van de aan/uit knop van de behuizing heb ik doorgemeten, maar die is gewoon intact.

Het lijk er dus op de mijn CPU of iets op het mobo ineens overleden is. Eigenlijk zou ik een extra mobo/cpu moeten hebben om alles te kunnen testen en uit te kunnen sluiten, maar dat is de minst subtiele aanpak.

Mijn vraag: Hoe kan ik veder systematisch de oorzaak opsporen? De onderdelen zijn 4 maand oud, kan ik nog iets uithalen met de garantie? Kortom waar doe ik nu goed aan? :/

Mijn inventaris:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 126,-€ 126,-
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 107,70€ 107,70
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 264,-€ 264,-
1Corsair Carbide 330R€ 74,95€ 74,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9€ 78,70€ 78,70
1Corsair Enthusiast TX750 V2€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 70,90€ 70,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,20

Groetjes
Toetn

[ Voor 52% gewijzigd door Toetn op 31-03-2014 09:21 . Reden: Inventaris bijgevoegd ]

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
Kan je je gehele computer posten dat geeft wat meer informatie.

Zo kunnen we uit sluiten of componenten niet goed bij elkaar passen of dat de voeding slecht is enz..

• Toetn
Natuurlijk. Systeem is bijgevoegd in de post hierboven.

• Ferluci92
Wanneer heb je de voeding aangeschaft?, heb je deze meegenomen uit een oudere build?

Heb je nog een andere voeding liggen om te testen op je MOBO?

Kan je ook is proberen om een andere 8 pins in de mobo te drukken?

[ Voor 104% gewijzigd door Ferluci92 op 31-03-2014 09:38 ]

• Toetn
Die voeding heb ik overgenomen uit mijn oude systeem en is nog vrij nieuw. Exacte aanschafdatum moet ik opzoeken, maar mijn schatting is ongeveer 2 jaar terug, dus in 2012.

Vanavond ga ik een andere voeding gebruiken om het mobo/CPU te testen.
Ferluci92 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 09:28:
Kan je ook is proberen om een andere 8 pins in de mobo te drukken?
Je bedoelt met twee voedingen tegelijk testen? Eentje voor de 24-pins en een andere voor de 8-pins?

[ Voor 36% gewijzigd door Toetn op 31-03-2014 09:45 ]

• Ferluci92
Ik zou eerst is proberen om een andere 8pins naar je cpu te doen, als dit niet werkt inderdaad een andere voeding proberen.. Als dat niet werkt.. (huilen)Mobo :'(

• Ferluci92
Toetn schreef op maandag 31 maart 2014 @ 09:43:
Die voeding heb ik overgenomen uit mijn oude systeem en is nog vrij nieuw. Exacte aanschafdatum moet ik opzoeken, maar mijn schatting is ongeveer 2 jaar terug, dus in 2012.

Vanavond ga ik een andere voeding gebruiken om het mobo/CPU te testen.

[...]

Je bedoelt met twee voedingen tegelijk testen? Eentje voor de 24-pins en een andere voor de 8-pins?
Nee ik bedoel 1 voeding, de meeste voedingen hebben meerdere 8 pins(weet niet of de jouwe dat ook heeft)?

• Toetn
Mijn voeding heeft er maar 1. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met een andere voeding...
Bedankt voor je reacties tot zover Ferluci92

Verwijderd

Er zijn bijna geen (consumenten) voedingen die meerdere 8 pins hebben voor de cpu, alleen maar voor de videokaarten.
Ik zou niet je 8 pin van je videokaart op je cpu 8 pin doen, dan gaat het helemaal mis.
DUS NIET DE PCIE 8 PIN OP DE CPU 8 PIN ZETTEN!!! maar het ziet er naar uit dat je dat zelf ook al wel begreep ;)
Ik heb veel verhalen gehoord dat die corsair voedingen er mee ophouden na een paar jaar.
Dus ik denk eigenlijk dat het de voeding is, maar het kan ook je moederbord en processor zijn, is een beetje lastig om zo achter te komen natuurlijk. Het klinkt wel als een probleem met de voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2014 23:27 ]

• Toetn
Als ik de voeding aansluit op een andere computer doet die het gewoon wel. Ik heb gisteren met een andere voeding mijn moederbord getest en dan doet ie het ook niet. De voeding is dus uitgesloten lijkt me.

Tevens de CPU eruit gehaald en getest met beide voedingen door te spelen met 24-pins EN 8-pins CPU spanningskabels, geen reactie. Als ik de 8-pins CPU spanningskabel loskoppel (en de 24-pins laat zitten) start het bord wel op! Zelfde verhaal met of zonder CPU. Het lijkt dus te liggen aan het moederbord of een deel van het moederbord.

Gisteren de webwinkel gebeld (4Launch) en ik kom nog in aanmerking voor garantie, dus even afwachten hoe en wat...

Mocht het dan allemaal niet lukken lijkt mij het meest tactische om een nieuw moederbord aan te schaffen en alles van voor af aan op te bouwen en te testen. In mijn ervaring gaat er niet zo veel mis met een nieuwe processor (vrij simpel ding met weinig onderdeeltjes er in). Het moederbord bestaat uit heel veel deelcomponenten dus de kans dat het bord niet meer goed functioneert doordat 1 (minder kwalitatief) onderdeeltje overlijdt is groter lijkt me dan met een CPU. Overclocken doe ik niet aan, dus dat kan het niet zijn.

Verwijderd

ik kan je alleen maar gelijk geven, zal je moederbord zijn inderdaad, een cpu gaat niet snel kapot nee.
Vind het wel heel vreemd dat hij zonder 8 pin wel opstart... 4launch was bij mij best soepel toen mijn moederbord kapot was, dus zal wel goed komen.
Succes ermee.

• P47-Thunderbolt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 07:58
psu is sterk genoeg, zonder overklok en alles vol belast nog geen 400 watt,
mobo plus ram werken samen en cpu plus ram werken ook samen.

Soms kun je van van de 8 pin cpu voeding dat ding scheiden in 2 keer 4 pin.

Dan kun je kijken welke stekker op mobo niet oke is.

Eventueel met 1 reep ram telkens elkslot testen, of ram of slot niet stuk is, maarja alles deed het met alleen 24 pin erin dus heb het eigenlijk geen nut

En opstarten deed ie maar gaat ie ook door post heen?
Cpu stuk denk het niet maar kan wel natuurlijk, het is en blijft een ding

• Toetn
Het geheugen staat tussen de quality vendor list van Gigabyte, evenals de voeding.

De 8-pins CPU kabel is bij deze voeding verdeelt in 2x 4-pins. Ik kan die stekkers voor de zekerheid nog even testen om de voeding 100% uit te sluiten. Ik verwacht er niks van omdat bij het testen met een andere voeding (die ook een 8-pins cpu aansluiting heeft) het mobo ook niks deed. Tenzij de cpu-voeding eruit is, dan doet het mobo het wel.

update: beide cpu kabels getest, maar geen geluk. Dan maar retour webwinkel.

Bedankt voor de input tot zo ver heren!

[ Voor 40% gewijzigd door Toetn op 01-04-2014 19:51 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1