Hey allemaal,
Begin 2011 heb ik een desktop aangeschaft en ik wil graag wat advies over hoe hem wat te upgraden.
Wat heb ik
Ik heb op basis van het basissyteem in de BBG van maart 2011 mijn onderdelen uitgezocht:
Dit alles geïnstalleerd in deze tower. Ik draai er Debian en Windows 7 op.
Een aantal dingen vallen tegen van deze setup.
Ik wil meer zekerheid w.b. mijn harde schijf en wat quick wins. Ik heb als het nodig is €200-€300 te besteden, maar vermoedelijk kan het wel met minder (hopelijk).
Als er nog nuttige diagnostische programma's die kunnen helpen deze keuzes maken, hoor ik het ook graag!
Begin 2011 heb ik een desktop aangeschaft en ik wil graag wat advies over hoe hem wat te upgraden.
Wat heb ik
Ik heb op basis van het basissyteem in de BBG van maart 2011 mijn onderdelen uitgezocht:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon II X3 450 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asrock 880GMH/USB3 R2.0 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire HD 5570 1GB DDR3 HDMI | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung SH-S223C Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Nexus Value 430 | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | |
Dit alles geïnstalleerd in deze tower. Ik draai er Debian en Windows 7 op.
Een aantal dingen vallen tegen van deze setup.
- Mijn systeem startte meerdere keren niet op door allerlei meldingen van corrupte data. Na wat checkdisk's / fsck's die heel veel moesten corrigeren liep het wel weer, en de diagnostische programma's vonden niets, maar dat zit toch niet echt lekker.
- Ik heb via de opties van het moederbord de 4e cpu wel eens geactiveerd, wat leek te werken. Alleen toen ik het echt nodig had (matlab-simulaties) crashte mijn hele bak soms ineens na tien minuutjes 4x100%. Sindsdien gebruik ik dit niet meer, maar alsnog is-ie een enkele keer gecrasht (op 3 cpu's) bij zwaardere cryptografische berekeningen.
- Momenteel draait e.e.a. gewoon niet snel/snoepel meer. Lange opstart-tijd, lange wachttijd in Windows na booten, soms 10tallen seconden lang unresponsive.
- Meer dan de helft van de (originele!) DVD's worden niet gelezen. Misschien gooi ik de optische drive er maar helemaal uit.
Ik wil meer zekerheid w.b. mijn harde schijf en wat quick wins. Ik heb als het nodig is €200-€300 te besteden, maar vermoedelijk kan het wel met minder (hopelijk).
- Nieuwe/extra harde schijven. Ik wil een opstelling in RAID 0, zodat ik niet meer hoef te vrezen dat op een dag heel de hdd crasht. Liefst had ik er nog een identieke bijgehangen, maar die is inmiddels bijna twee keer zo duur en niet goed meer te krijgen. Dus tweemaal WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB
edit:
Ik zie een type-fout -> bedoelde natuurlijk RAID 1, niet RAID 0. Het gaat mij om de datazekerheid! - SSD-schijfje erbij. Genoeg voor beide OS-en en een paar games: Samsung 840 EVO 120GB
- Geheugen uitbreiden. Ik zie zelden mijn geheugen vol, maar kan me niet voorstellen dat het niet helpt en veel hoeft het niet te kosten. Ik dacht aan simpelweg de dikkere variant van wat er nu in zit (heb nog twee slotjes vrij): Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
- ... wat zou nog meer goed helpen?
Als er nog nuttige diagnostische programma's die kunnen helpen deze keuzes maken, hoor ik het ook graag!
[ Voor 2% gewijzigd door Taco V op 01-04-2014 11:35 . Reden: Vergissing in RAIDs, nogal een verschil ]