GTX 770 fans draaien niet snel genoeg

Pagina: 1
Acties:

• Vincenttb
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-01 10:31
Hoi,

Mijn GPU (een GTX 770 4gb editie van Palit) wordt te warm als ik de fans automatisch de fan snelheid laat kiezen (nou ja, te warm, ik vind 75 graden toch wel hinderlijk), maar als ik deze snelheid zelf met bijv. msi afterburner omhoog zou zetten naar 60/70% is er helemaal niets aan de hand. Ook maakt hij bij hoge snelheden een soort van lucht leeglopend geluid (wat normaal moet zijn volgens het internet) wat best irritant is.

Mijn vragen:
Is er een manier om er voor te zorgen dat de automatische fan snelheden wat sneller omhoog gaan?
Zijn er oplossingen voor dit sissende geluid?
Zijn er nog opties buiten MSI afterburner om mijn gpu fan snelheden handmatig aan te passen?

Alvast bedank.

[ Voor 7% gewijzigd door Vincenttb op 30-03-2014 18:54 ]

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 22:33
Je zou met afterburner een profiel kunnen maken waardoor de ventilatoren bij lagere temperaturen al sneller gaan draaien, gebeurd dan automatisch.

Het sissende geluid komt hoogst waarschijnlijk gewoon door de vorm van de ventilatoren/koeling, en daar kun je weinig aan doen. Behalve de ventilatoren minder hard laten draaien - maar dat wil je dus niet. Je zou dan kunnen proberen de algehele koeling van het systeem te verbeteren, zodat er meer koude lucht bij de videokaart komt vanuit andere "bronnen."

En daarbij, 75 graden bij volgebruik is redelijk normaal voor een GPU. Niks om je zorgen over te maken.

• Vincenttb
ThomasG schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:56:
Je zou met afterburner een profiel kunnen maken waardoor de ventilatoren bij lagere temperaturen al sneller gaan draaien, gebeurd dan automatisch.

Het sissende geluid komt hoogst waarschijnlijk gewoon door de vorm van de ventilatoren/koeling, en daar kun je weinig aan doen. Behalve de ventilatoren minder hard laten draaien - maar dat wil je dus niet. Je zou dan kunnen proberen de algehele koeling van het systeem te verbeteren, zodat er meer koude lucht bij de videokaart komt vanuit andere "bronnen."

En daarbij, 75 graden bij volgebruik is redelijk normaal voor een GPU. Niks om je zorgen over te maken.
Ik weet dat 75 graden een gewone temperatuur is, maar dat hij de 75+ al aantikt na een minuut vind ik toch wel minder. Mijn 7950 had hier geen last van.

Zal zometeen even een profiel proberen te maken, bedankt voor de tip.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een CPU schiet ook binnen 1 sec van 40 naar 60 onder belasting. Dat een videokaart binnen 1 min dus op 75 draait is ook compleet normaal. Als jij meer herrie wilt om dan van 75 naar 65 moet je dat zelf weten, het heeft alleen totaal geen nut.

• Vincenttb
Zolang het bij 75 graden blijft heb ik geen problemen. Dit tikt hij ook niet aan wanneer ik mijn fans voor het gamen gewoon op 60% zet, maar bij wanneer dit automatisch gekozen wordt blijven de fans bij rond de 40% ook al loopt de temperatuur in de 70 (terwijl ik in msi afterburner aangeef dat 70 graden 70% is). Zijn hier oplossingen/oorzaken voor?