Toon posts:

Bestuurbare auto @ raspberry pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil van mijn oude bestuurbare auto een bestuurbare auto maken die word bestuurd door de Raspberry Pi, ik heb nog nooit zoiets gemaakt maar ik wil het proberen. Ik heb net de 27mhz receiver uit de auto gehaald, en ben nu benieuwd hoe het eigenlijks werkt.

Er zitten 2 channels op, de ene voor het sturen(channel 1) en het andere voor vooruit en achteruit (channel 2). Nu wou ik dus weten waar krijgt de receiver zijn stroom vandaan?

Foto:

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/s6kj5u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/25psdpy.jpg

Dus, hoe ik denk is dat er stroom door channel 2 gaat die de receiver en channel 1 power geeft. De witte kabel van channel 2 dan of die voor of achteruit moet en de witte kabel van channel 1 of die rechts of links moet. Alleen, de accu is al meer dan een jaar niet meer op de lader geweest. Hoe kan ik nog testen of het waar is wat ik net zei?

Alvast bedankt,

mvg Dylan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Binnen EL heeft dit topic wellicht wat meer overlevingskans.

> EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:09:
Nu wou ik dus weten waar krijgt de receiver zijn stroom vandaan?
Van de accu natuurlijk 8)7
Op die foto's is niks te zien behalve een bos draad, maar je kunt toch heel eenvoudig even kijken waar de draden van de accu naar toe lopen :?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Er zit een derde aansluiting op de receiver. Grote kans dat je hier een accu op aansluit.
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:09:

Dus, hoe ik denk is dat er stroom door channel 2 gaat die de receiver en channel 1 power geeft. De witte kabel van channel 2 dan of die voor of achteruit moet en de witte kabel van channel 1 of die rechts of links moet.
Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de regelaar zit een spanningsregelaar die 5 volt op de 3-aderige stuurkabel zet. zwart/rood zijn de spanningsaders. Met sommige regelaars kan je dan ook niet zomaar een andere voedingsbron parallel zetten, wil je het geheel vanuit een andere voeding voeden moet je de rode draad van de regelaar uit het stekkertje wippen en isoleren.

Het stuursignaaltje gaat over de witte ader en dat noemen ze een PPM signaal:

Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/9610/servopulsewidth.png

Een puls van 1 tot 2 msec met als middenstand een pulsbreedte van 1.5 msec en dan een pauze van 15 tot 20 msec.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 18:29

Rmg

Batterij hangt aan een ESC, ESC verbind door met de motor, ESC geeft ook power aan de receiver (en krijgt stuursignaal van receiver). Receiver powered servo 2.

[ Voor 13% gewijzigd door Rmg op 03-04-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 15:47
aangezien je de auto nog vrij compleet hebt, is het niet mogelijk om een scope of logic analyzer achter je ontvanger te hangen? om te zien welk pulsbereik (in geval van PWM ) je ongeveer moet gaan uitsturen?
(En dan uiteraard met je afstandsbediening de auto even alle mogelijke bewegingen laten doen: Vooruit / achteruit / links sturen / rechts sturen))?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 11:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het kostte wat moeite, maar ik snap wat Dylanh bedoelt en hoe het één en ander zit.

Aan de receiver hangen een servo (kanaal 1, voor het sturen) en snelheidsregelaar (kanaal 2). Die snelheidsregelaar zitten tussen accu en motor. De snelheidsregelaar levert via de stuurdraden (rood en zwart) voeding aan de ontvanger. Hoe dat exact gedaan wordt, weet ik alleen niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Met servo's ?
Dan heb je idd 3 draadjes nodig
http://arduino.cc/en/Tutorial/sweep
edit: en tuurlijk wordt er geen 180 graden servo gebruikt maar is zelfde principe
Gezien de foto's in de OP dacht ik aan bijv. DC-motoren. Dan heb je maar 2 draadjes nodig met motorshield of H-brug. Tijdje geleden alweer een dinky-toy omgebouwd tot remote controle.
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
Die van DylanH ziet er stuk steviger uit.
Snelheid werd op mijn autootje geregeld door spanning aan te passen via analogwrite
Remote ging met een apc220 433 mhz

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 03-04-2014 14:23 ]

Pagina: 1