Toon posts:

CPU clockt meer terug na bios update.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik merkte bij een oudere bios dat dat de slaap stand nooit goed werkte. Als mijn pc in slaap stand ging en erna weer opstart boot de pc niet verder en komt er een foutmelding in de bios te staan, dit was weer weg als ik hybride slaap stand uitschakelde, dat wilde ik niet dus heb ik er maar een andere bios op gegooid.

Na de nieuwe bios heb ik nu weer andere problemen. Met de oudere bios ging de cpu altijd naar de max clock speed toe van 4625mhz HT aan tijdens alle games te wel ik wel intel eis en speedstep aan heb staan. Dus als ik niets doe clockte de cpu netjes terug naar 1500mhz.

Nu met de laatste bios van mijn moederbord heb ik de zelfde instellingen gebruikt MAAR nu clockt de cpu telkens terug naar 4500mhz tijdens crysis 3 en nog lager, zo'n 4100mhz tijdens een potje diablo 3.
Alleen met bf4 clockt de cpu nu naar 4625mhz.

Is dit nu een nieuw probleem of werkt gewoon de cpu besparing beter met games?.

Mijn systeem.
Asus rampage 4 formula x79.
I7 3820 watergekoeld
Kingston hyper x beast 2133mhz 8gb dualchannel ipv quad channel omdat ik maar 2 reepjes heb.
2xgtx780 sli
Crucial m4 SSD
Coolermaster realpower m1000 van 8/9 jaar oud.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:05
Eh... je noemt nu wat getallen, maar heb je eigenlijk wel een probleem?

Ik bedoel: lijkt mij prima als je CPU naar 1MHz terug zou klokken - als een potje Diablo-3 maar op full-framerate loopt, toch? (ik noem maar wat extreems, maar mijn punt is: die MHz-en zou je niets moeten uitmaken, het gaat om de prestaties van je PC.)

Verwijderd

Topicstarter
Daarom vraag ik het ook, is het wel een probleem of had ik juist een probleem omdat bij de vorige bios bij iedere games op 4625mhz blijft lopen en als ik stop met gamen ging de cpu terug naar 1500mhz, dit vind ik zo wel goed omdat ik zeker weet dat mijn cpu geen of minder bottlenek vormt op dat moment.

Maar nu verschilt het echt per games hoe ver de cpu terug clockt en dat vind ik apart want ik denk dat dit niet zo hoort omdat ik dat andere gewend ben met de vorige bios.

Verder heb ik het idee dat er nu wel een bottlnek heb ik game waar bij de cpu niet naar 4625mhz clockt zoals in Thief of als ik een 3dmark programma gaat draaien voor maximale punten.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 22:46
Welke bios update heb je toegepast (versienummer + eventueel linkje)? Misschien zijn er punten veranderd in temperature management en het klokken van de cpu. Of kan je eenvoudig op google zoeken of er andere mensen issues hebben met dezelfde update.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze laatste bios er op gezet.
Rampage IV Formula BIOS 4804
Improve system stability.

En er voor had ik deze bios.
Rampage IV Formula BIOS 3404
Improve system stability.

In deze link staan de bios versies.
http://www.asus.com/ROG_ROG/RAMPAGE_IV_FORMULA/#support

De zelfde issue heb ik proberen op te zoeken maar niemand melde het.