Advies aankoop switches

Pagina: 1
Acties:

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-12 13:11
Hoi,

Ik ben op zoek naar een 2 nieuwe switches voor mijn netwerk. Nu zou ik graag wat advies krijgen en waar ik moet op letten van wat nu goede merken op het gebied van switches zijn. Ik heb al een paar keer een rondje gemaakt op het internet en gekeken naar D-Link en Netgear. Ik ben opzoek naar een 16 ports en 8>? ports switch.

pricewatch: D-Link DGS-1100-16

Mijn situatie. Ik heb mijn server en nas in een rack hangen in de schuur. Er lopen twee Cat6A lijntjes van de schuur naar het huis. Overigens is mijn hele netwerk Cat6A Nu vind ik Cat6A switches nog niet echt betaalbaar (misschien overkill) voor een thuis situatie. Eerst had ik alleen een switch binnen in het huis en had ik genoeg aan 2 aansluitingen in de schuur, maar nu heb ik er nog twee nodig in de schuur, dus in totaal 4. Vandaar de twee switches. Dit is denk ik niet de meest ideale manier. Helaas heb ik geen andere optie. Ik had al een idee om trunking toe te passen op de twee aansluitingen naar het huis. Ik heb hier geen ervaring mee. Het is allemaal een uit de hand gelopen hobby zullen we maar zeggen. :)

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:40
Wat is jou definitie van cat6a switch?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Iets meer info over gebruikspatronen zou handig zijn !
Trunking lijkt me vrij onzinnig tenzij je nas/server dat ook ondersteunt, en uberhaubt die snelheden kan halen.
Maar wat zijn dan je "speciale" eisen, want anders ga voor de goedkoopste gbit zonder fan.
Snelheidsverschil tussen gbit switches zijn redelijk verwaarloosbaar.

En idd WTF is een cat6a switch? :)

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 30-03-2014 11:13 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MvL
Wat is jou definitie van cat6a switch?
En idd WTF is een cat6a switch? :)
Sorry, het moet natuurlijk een 10gbe switch zijn. :o Zoals ik al zij het is mijn hobby niet mijn werk, dus als ik iets fout doe hoor ik het graag. :)
Iets meer info over gebruikspatronen zou handig zijn !
Trunking lijkt me vrij onzinnig tenzij je nas/server dat ook ondersteunt, en uberhaubt die snelheden kan halen.
Maar wat zijn dan je "speciale" eisen, want anders ga voor de goedkoopste gbit zonder fan.
Snelheidsverschil tussen gbit switches zijn redelijk verwaarloosbaar.
Het is voor een thuis situatie. Ik gebruik een Linux SBS server met ook Plex en Owncloud, en wat download tooltjes op de Nas. Er zwerven wat Iphones, Ipads door het huis ook is er een Windows desktop en 2x een laptop en een 2x smart TV met Plex for Samsung.

Ik heb een Synology RS2414+ en volgens mij ondersteund de NAS trunking. Voor de server wil ik dit eigenlijk niet toepassen. Alle user data staat op de NAS. Ik heb wat netwerk shares gemount op de Server. Ik kan als het nodig is wel hdd toevoegen.

fanless is wel een goed punt! In ieder geval in het huis. Schuur maakt niet uit.

Edit: ik vond deze tutorial op de site van Synology over Link Aggregation.

http://www.synology.com/en-global/support/tutorials/525

[ Voor 5% gewijzigd door MvL op 30-03-2014 12:00 ]

Verwijderd

Even wat definities op een rijtje, voor de zekerheid:

Trunking en Link Aggregation binnen computer networking zijn twee namen voor hetzelfde beestje. Zoals aangegeven heb je er alleen iets aan als het ook ondersteund word door de server/NAS. Je synology ondersteunt het (zoals je al hebt ontdekt) maar je moet jezelf afvragen of je het gaat gebruiken, je moet dan immers vanuit he huis 2Gbps voltrekken en je bent op je switch in de schuur 4 poorten aan kwijt, 6 als je alle 4 de poorten van de synology aan wil sluiten.

Wat betreft de D-Link, ik heb er zelf niet mee gewerkt maar volgens de specs op de website zit je goed. Grote voordeel is dat de serie die je noemt fanless zijn (ten minste, volgens de specs).

Persoonlijk heb ik voor de Netgear Prosafe GS110TP in combinatie met de Netgear Prosafe GS108Tv2 en twee Netgear Prosafe GS105E's. Dit om middels VLAN zowel IPTV als Internet aan te kunnen bieden. Deze switches hebben het afgelopen jaar zonder problemen gefunctioneerd en ondersteunen Trunking/Link Aggregation. Netgear heeft echter geen 16-poorts switch met de features die je nodig hebt zonder fan!

• MvL
Bedankt voor de reacties.

Ik heb ook Netgear overwogen. Als ik niks met Trunking/Link Aggregration ga doen ben ik geneigd hiervoor te kiezen.

Ik heb ook nog een TP-Link gezien. Ook wel een interessante optie. Helaas ken ik niemand met TP-Link.

pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216
Link Aggregation
– Support 802.3ad LACP
– Support static link aggregation
– Up to 6 aggregation groups, containing 4 ports per
group
Deze switch kan met LAG en static LAG overweg.

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=TL-SG1016DE
Link Aggregation

– Support static link aggregation
– Up to 8 aggregation groups, containing 4 ports per group
Deze kan alleen met static LAG overweg. Geen flauw idee wat het verschil is, en of mijn Synology dit ondersteund.
Pagina: 1