Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 10:36
Aangezien ik weinig verstand heb van optimale cooling stel ik de vraag hier.

Ik heb een silverstone ml06 itx kast met daar in een amd a8 5600k CPU die gekoeld wordt door een Big shuriken Rev b. De idle temperatuur is zo'n 27 graden en dit lijkt me prima. Echter zijn er momenten waarop de belasting flink omhoog gaat en dan schiet de temperatuur naar de 50 á 55 graden. De Big Shuriken gaat dan hard draaien (in uefi ingesteld dat de target temp 45 moet zijn) en dan is die fan heel erg goed hoorbaar zelfs op 5 meter.

Nu heb ik een Noctua Nf-r8 80mm case fan besteld om de boel hopelijk zoveel mogelijk geruisloos nog beter gekoeld te houden maar ik vraag me af hoe ik deze het beste op zou kunnen stellen. Is het in deze kast het meest effectief als ik de Noctua naar binnen laat blazen of naar buiten?

Ik neig naar het laatste om de warme lucht naar buiten te krijgen. Maar het valt me op dat de stand van de case fan(s) in geen enkele review terug te vinden is anders dat ze standaard naar binnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je even uitleggen hoe de overige casefans in de kast blazen? Doen ze echt allemaal lucht naar binnen blazen want in dat geval zal ik zeggen, plaats de fan zo dat hij lucht naar buiten blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 10:36
De enige fan die er nu in zit is de CPU fan van de big shuriken. Die blaast naar binnen. En natuurlijk heeft de voeding er ook een. Die zit zoals Silverstone adviseert ondersteboven in de kast, waardoor de fan aan de bovenkant zit.

Dan is er dus nog plek voor 2 80mm fans aan de rechterkant van de kast, naast het moederbord. Daar heb ik 1 noctua voor in bestelling en ik vermoed dus dat het effectiefst is om deze lucht naar buiten te laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:51
Hoi Valderrama,

Sorry dat ik dit oudere topic weer naar boven haal maar ik zit met een gelijkaardige situatie.

Ik heb een Silverstone ML05b met een Scythe Kozuti CPU cooler op een AMD A6-6400k (underclocked)

Nu komt er binnenkort een Blu-Ray lezer bij in de case en word dus de opening langs boven in de case zo goed als afgesloten.

Ik ben dan ook van plan om twee 80mm fans bij te plaatsen in de rechterzijde (waarschijnlijk Noctua's) maar ik weet ook niet goed hoe ik deze moet plaatsen.

Vermits ik door het plaatsen van de Blu-Ray lezer weinig instroom van koelere lucht heb leek het mij logische om deze fans naar binnen te laten blazen.

Kan je mij helpen een beslissing te nemen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:18
Als je alleen een CPU koeler gebruikt en tot nu toe geen case fans, dan kan je het best de case fans naar binnen laten blazen. Mocht je daarna nog meer case fans gebruiken, dan kan je ervoor zorgen dat er een mooie airflow komt door de ene helft van de case fans naar binnen te laten blazen en de andere helft naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:51
Thx voor de tip GioStyle.

Maat vermits we hier over een kleine HTPC case spreken is er maar plaats voor 2 X 80mm fans maximum. Dus meerdere fans bijplaatsen is geen optie ...

Maar inderdaad laten inblazen leek mij ook logische :)
Pagina: 1