CT scan analyse desktop

Pagina: 1
Acties:

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allen,
door een verandering in werksituatie ben ik genoodzaakt een nieuwe werk-pc aan te schaffen. Het primaire doel van deze pc is het analyseren van microCT scans en hierop berwerkingen uitvoeren. Ter indicatie: een gemiddelde scan is ongeveer 9GB groot, en ik dien er vaak meerdere tegelijkertijd in te laden (geheel in het interne geheugen). De voornaamst gebruikte software is Amira en ImageJ.
Naast deze taak zal de pc ook gebruikt worden voor:
- SPSS
- Solidworks
- Matlab
- Illustrator, Photoshop, Indesign
- Office

Wat reeds aanwezig is:
2x Kingston HyperX Blu 16GB - PC3-12800 - DIMM DDR3, 1600MHz, 1.5V, CL10, 2x8GB (in totaal 32 GB)

De wensen:
- klein (de pc zal eens in de zoveel tijd verplaatst moeten worden)
- stil
- moet 4 DDR3 geheugenmodules aankunnen
- monitor moet geschikt zijn voor CT analyse (dus geen TN panel)
- optische schijf niet noodzakelijk
- grote SSD voor inlezen meerdere GB's aan scans
- mogelijkheid tot aansturen van hoge resolutie scherm (2440x ....)
- minimale ondersteuning van 2 schermen, maar liefst 3 of 4

Een maximale prijs heb ik niet, maar minder is beter. De specifieke vragen over mijn zelf samengestelde systeem zijn dan ook:
- bestaat er een kleinere/meer geschikte kast?
- is het moederbord wel geschikt?
- heeft een i5 cpu echt een meerwaarde tov een i3?
- is de gekozen i5 CPU geschikt, of bestaat er een met een betere prijs/kwaliteit verhouding
- Wat is wijsheid betreft de monitor, de Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart of de Dell Ultrasharp U2713H Zwart. De eerste is aanzienlijk goedkoper, maar op internet lees je veel verhalen over blacklightbleeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 164,-€ 164,-
1Asus B85M-G (C2)€ 60,46€ 60,46
1BitFenix Phenom Micro-ATX Wit€ 74,-€ 74,-
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 462,05€ 462,05
1Dell Ultrasharp U2713H Zwart€ 596,51€ 596,51
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 187,01€ 187,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.544,03

Let op, in het bovenstaande overzicht staan beide monitoren. Ik kan er echter slechts 1 aanschaffen.

Bij voorbaat dank voor het advies.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat je -niet- moet bezuinigen op de CPU omdat je en soms het maximale uit 1 core gaat halen en soms uit alle 4 > Zo veel mogelijk mhz > dus een xeon 1240v3 of i7 4771, allebij 3,5ghz op alle cores of 3,9ghz op de turbo.

Ik heb trouwens op dit moederbord gezien dat hij binnen het maximale vermogen van de cpu ook alle 4 de cores onder load op 3,7ghz zet. Maar misschien doen andere moederborden zoals die jij gekozen hebt dat ook, maar dat weet ik niet zeker. pricewatch: Asus H87M-Pro Vraagje voor iemand anders, is hier een naam voor, soort van kleine turbo op alle cores?

FEI Amira vraagt ook een videokaart, dus ik zou er een niet al te dure gtx of radeon inzetten. GTX 750 bijv, is ook best zuinig. Ik neem even niet aan dat je OpenGL stero nodig hebt, waar je een pro kaart voor nodig hebt.
Recommended Hardware

-CPU - Multi-core CPU with ≥2 GHz
-Main memory - ≥4 GB
-Graphics card - A current desktop card from one of the main vendors (NVIDIA or ATI) with at least 512 MB video RAM. If OpenGL stereo support is needed (e.g., stereo projection or AmiraVR), an NVIDIA Quadro or an ATI FireGL / FirePro card with the appropriate driver must be installed.
En files van 9GB schrijven en lezen is redelijke flink. Ik zou sowieso een corsair M550 nemen, ook al is hij duurder, hij schrijf ook sneller de de m500.

Maar zelf zou ik overwegen om tijdens het werken de files tijdelijk (dus vaste opslag op een schijf ernaast + backup) op een raid 0 setje van 2 of 4 SSD's te zetten.

Ik zit me ook af te vragen of je misschien wat aan quad-channel geheugen zou hebben, ivm het formaat van de files en de bewerkingen in het RAM... Alleen dat moet je naar socket 2011 met een 4820k ofzo, dat is wat duurder en er is maar 1 microATX bord, en die is duur.. Of je wat aan quad channel hebt zou je aan het bedrijf moeten vragen..

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 30-03-2014 11:44 ]

specs

• wcduck
  • Niet online
Bedankt Maratropa voor je antwoord. Wat betreft de werkzaamheden: dit betreft vooral registreren, het maken van segmentaties, thresholding en botarchitectuur berekeningen. Op zich ging dit alles goed op mijn huidige pc. Deze bestaat uit een Core i5 2500k, 32GB geheugen, paar grote HD's en een el-cheapo videokaart (6450 als ik me goed herinner) om vier beeldschermen aan te sluiten en de hoge resoluties te kunnen weergeven. Helaas kan ik deze pc nu niet meer gebruiken. Het geheugen gaat mee naar de nieuwe pc.

Om even terug te komen op je opmerkingen:
- een Xeon zal te prijzig zijn. De totale max ligt tussen de 1000 en 1200 euro.
- op de videokaart zal ik waarschijnlijk zo veel mogelijk bezuinigen. Amira heeft voor mijn werkzaamheden niet echt een goede videokaart nodig. Het enige waarvoor de videokaart geschikt voor moet zijn is het weergeven van een hoge resolutie (2550 pixels x nogiets).
- over de SSD twijfel ik nog. De m550 is inderdaad iets sneller, maar ik weet niet of ik dit wel zal merken.
- de RAM die ik ga gebruiken staat vast. Geen quad channel dus. Dit zal te veel kosten.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zie ik iets over het hoofd op ga je uit van max 32 GB geheugen maar wil je meerdere files van (plm) 9 GB in het interne geheugen laden? Dat houdt niet over. Je zou max 3,5 files kunnen houden wanneer je geen rekening houdt met andere belasting / OS / programmatuur (dus domweg 32 / 9) . In de praktijk zal dit denk ik op max 2 files uit komen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• wcduck
  • Niet online
De ervaring leert dat het precies lukt om er drie in te laden. Af en toe lees ik de scans net niet helemaal in, waardoor het makkelijker werkt. Daarnaast werk ik 70% van de tijd maar met twee scans, of 4 scans van slechts 6 GB.