Allround PC (€1000)

Pagina: 1
Acties:

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:59
Na jaren alleen gebruik te hebben gemaakt van de laptop die mij ter beschikking wordt gesteld door mijn werkgever, vind ik het wel weer eens tijd worden om iets aan te schaffen wat van mijzelf is. Privé begin ik steeds meer informatie te verzamelen en derhalve wil ik die gegevens niet verwerken op een zakelijke laptop. :)

Hoewel het in elkaar zetten van een PC waarschijnlijk hetzelfde is als het rijden van een fiets, je verleert het nooit, wil ik de configuratie even hier langslopen om te kijken of het allemaal een beetje past en nuttig is.

Allereerst even een blokje tekst om het DAA beleid netjes toe te passen. :)

Mijn nieuwe PC wil ik allround in gaan zetten. Ik speel wel wat aan games (Team Fortress 2, CS, Banished, Wat meer Steam spul), maar de afgelopen jaren heb ik weinig nieuwe dingen gespeeld. Van de nieuwe PC wil ik dat hij gewoon soepel games kan draaien en dat ik, wanneer ik dat wil, een nieuwe game ook lekker kan installeren en weer eens ouderwets kan genieten van een potje fraggen.
Daarnaast zal ik vast en zeker wat VMs gaan draaien om software te testen voor het werk of privé. Andere werkzaamheden zijn programmeren (wat C#, Java en voor web wat PHP). Administratief werk trekt niet zo hard aan de PC dus dat lijkt me standaard.

De maximumprijs die ik voor de gehele PC in gedachten heb is echt 1000 euro. Voor dit geld moet er een hele nieuwe kast komen te staan. Randapparatuur heb ik op dit moment al. Hieronder een mooi lijstje van de zaken die aangesloten zullen gaan worden op dit nieuwe beestje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu Scansnap S1300i€ 254,89€ 254,89
1Dell Ultrasharp U2711 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Speaker System Z623€ 126,90€ 126,90
1Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard€ 80,-€ 80,-
1Logitech Performance Mouse MX€ 54,03€ 54,03
1Synology DiskStation DS713+€ 414,-€ 414,-
1Brother HL-2270DW€ 150,50€ 150,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,32

Ik zal niet gaan overklokken met het systeem, dus wat dat betreft is het niet nodig om hier rekening mee te houden voor mezelf. Ik heb er geen moeite mee als een PC wat geluid maakt, maar een opstijgende boeing mag er best bovenuit komen. :P

Ik heb onderstaande lijst samengesteld op basis van de adviezen die hier al veel worden gegeven in andere topics. Misschien dat ik voor enkele componenten voor een iets duurdere versie ben gegaan, maar ik heb wel een paar euro's over voor net dat kleine beetje extra. Hieronder de lijst met daarna mijn reden om voor dit component te kiezen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,94€ 179,94
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,90€ 69,90
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0€ 277,25€ 277,25
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 66,99€ 66,99
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 83,45€ 83,45
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,45€ 60,45
1Seasonic M12II Evo 520W€ 61,55€ 61,55
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 913,52

Intel Core i5 4670 Boxed
Goede, snelle processor die een mooie performance biedt. Geen K editie omdat ik toch geen enkele behoefte heb om te overclocken. Wel ben ik gegaan voor de 4670 ipv de 4570 omdat ik dat kleine beetje performance wel mee wil pikken voor tientjeswerk.

Gigabyte GA-H87-HD3
Een moederbord wat ik in andere aankoopadviezen ook voorbij zag komen. Hij is ook de goedkoopste met onboard LAN en een optische S/PDIF uitgang (min 4 banken RAM, S1150, DDR3, UEFI). Mijn huidige audioset kan hier niet mee overweg, maar ik heb beneden de grotere logitech broer staan die mogelijk nog wel eens deze kant op kan komen.

Gigabyte G1.Sniper B5
Dit moederbord biedt met zijn B85 chipset genoeg mogelijkheden. Het bord biedt onboard LAN en een optische S/PDIF uitgang die mogelijk nog wel eens van toepassing komt met de Logitech set die nu nog dienst doet in de woonkamer. Tevens biedt dit bord een betere onboard geluidskaart dan de GA-H87-HD3.
Advies: kazuyakevin in "Allround PC (€1000)"

Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X
De 280X staan goed aangeschreven hier op Tweakers, maar deze is in zoveel vormen en smaken te krijgen dat ik er een beetje tureluurs van werd. De 290 serie is me net iets te duur, maar dit bedrag heb ik wel over voor een goede kaart die een mooi performance neerzet, nu en in de toekomst.

Gigabyte GV-N770OC-2GD
Krachtige kaart die net iets betere performance levert dan de R9 280X. Het verschil in prijs is minimaal. Deze kaart heeft, in tegenstelling tot de R9 280X maar 2GB geheugen, maar dat zou het verschil niet moeten maken.
Advies: rickboy333 in "Allround PC (€1000)"
Advies: rickboy333 in "Allround PC (€1000)"

Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0
De Radeon R9 280X heeft met zijn 3GB toch net wat meer in de pap te brokkelen dan de GTX 770 met 2GB. Dit verschil is naar alle waarschijnlijkheid pas echt merkbaar bij de hogere resoluties, maar gezien de toekomst is het wel prettig om dan nog wat ruimte over te hebben. De Gigabyte wordt aanbevolen omdat deze voorzien is van goede koelers.
Advies: VasZaitsev in "Allround PC (€1000)"

Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)
Ik ben op zoek naar een mooie zwarte kast die gesloten gewoon lekker clean is (met een merkvoorkeur voor Cooler Master). Ik heb zelf nog een externe DVD brander liggen, dus geen behoefte aan een DVD speler intern die ik zo kan benaderen. Ik heb voor deze kast gekozen omdat ik hem mooi vind, maar ook omdat hij standaard geleverd wordt met een aantal koelers die het systeem zullen voorzien van de nodige 'adem'.

Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit
Lijkt me weinig aan toe te voegen. Engels omdat ik een hekel heb aan Nederlandstalige Windows. :)

Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
In eerste instantie wilde ik het systeem gaan voorzien van de stock koeler, maar ik lees toch veel in andere topics dat deze koeler aan te bevelen is omdat hij voor weinig geld het systeem beter koelt en ook nog eens een stuk stiller is. Mijn enige zorg is dat deze koeler toch aardig groot is en of dit wel goed gaat passen op het moederbord met het geheugen zo dicht in de buurt.

Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Het geheugen wat op andere plaatsen ook aan wordt bevolen. Met 2 x 4GB zit ik even goed in het jasje en kan ik altijd nog upgraden naar 16GB omdat ik toch 4 banken op het mobo heb. De enige vraag is dus of ik dit geheugen niet moet inwisselen voor wat low-profile, zodat ik geen gezeur zal hebben met die mega koeler.

Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Dit geheugen biedt dezelfde capaciteit als het geheugen hierboven, maar met een iets lagere CAS latency. Met 2 x 4GB zit ik nogsteeds goed in het jasje en kan ik altijd nog uitbreiden omdat het moederbord plaats biedt voor 4 repen. Volgens de Pricewatch is dit al Low Profile geheugen, maar dat is niet echt af te zien aan de afbeelding.

Seasonic M12II Evo 520W
De tijd dat we de voeding zo zwaar mogelijk wilden hebben ligt wel achter ons. Ik heb gekozen voor een Evo t.o.v. de veel aangeprezen standaard Mark II, omdat deze Evo volledig modulair is. Dat scheelt weer een boel kabeltjes bij elkaar binden die ik niet nodig heb.

Crucial M500 2,5" 240GB
Nog zo een die veel wordt aanbevolen. Ik heb eerst nog zitten twijfelen of ik niet voor de 120GB zou gaan, maar toen ik zag wat de games tegenwoordig aan ruimte innemen heb ik maar besloten om toch de 240GB op te nemen.

Zoals je zit heb ik geen andere HDD in het systeem zitten. In het randapparatuur lijst heb ik namelijk mijn Synology DS713+ opgenomen, die voorzien is van 6TB ruimte. Ik zal alle statische spullen (en media) dus ook zoveel mogelijk op de Synology gaan zetten.

Wat wil ik eigenlijk van jullie weten?
Zoals gezegd ben ik op zoek naar wat inzichten van mensen die ervaring hebben met het inbouwen van de koeler en de problemen die het kan veroorzaken met het geheugen. Tevens vraag ik me af of er nog andere videokaart alternatieven zijn waar ik overheen gekeken heb. Misschien dat iemand nog wel een ander helder inzicht heeft.

Ik heb er zelf wel vertrouwen in dat het een goed en doordacht systeem is, maar jullie mening is voor mij erg belangrijk, zeker als ik me ergens heb verkeken!

[ Voor 12% gewijzigd door Prx op 30-03-2014 17:27 . Reden: Aanpassinge n.a.v. adviezen ]

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Er is eigenlijk niks op aan te merken, tenminste niet dat ik weet.
Maar mischien zou je beter voor deze kasten kunnen gaan:
Deze zijn wat nieuwer en dus vaak ook wat beter.

pricewatch: Cooler Master Silencio 452
pricewatch: Cooler Master Silencio 551
pricewatch: Cooler Master Silencio 652S

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-04 09:10
Een paar kleine dingen.
Het moederbord zou je kunnen vervangen door de iets goedkopere variant met de B85 chipset, dit heeft in jouw geval geen nadelen aangezien je waarschijnlijk geen gebruik wilt maken van RAID technologie. Een goed alternatief moederbord met een (veel) beter on-board geluidskaart is deze:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5

Ook het geheugen kan voor heel weinig geld iets beter, voor die 5 euro meer heb je een lagere latency en verbruik je iets minder wattage
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:23
Nope prima lijstje. Je kan de Samsung 840 EVO 250GB nemen als SSD. Die is (in mijn geval) merkbaar sneller, maar er zijn ook genoeg mensen die het verschil niet merken. Het ligt eraan wat je met je PC en SSD doet. Hij heeft geen stroomuitvalbescherming maar de Crucial stroomuitvalbescherming is ook niet al te best. (hoewel hij doet wat je er van verwacht) Daar staat tegenover dat je 10 GB extra hebt. Maar die 10 GB kan dan evt corrupt raken. Vaak zijn lege cellen het slachtoffer van corruptie. Als meer dan 5 GB corrupt word is er meestal iets anders mis.

Een tip die ik je wel zou meegeven is om jouw OS en Steam op de SSD te zetten en wat andere grote programma's die weinig baat hebben bij een SSD op een HDD of NAS. Ik heb met een paar HL mods TF2, Hamer en Dota 2 al 100 GB bezet. Knal daar nog Counter Srike 1.6, SC2, Call of Nooby en Battlefield 4 bij en hij zit al op de 150 GB. Dus ik weet niet wat je nog verder installeer maar mijn SSD puilt uit. (goed ik heb dan nog 128+64 GB SSD en geen 240 GB maar je snapt wat ik bedoel)

Voor de videokaart is een r9 270 genoeg voor Steam games hoewel de 280 wat meer future proof is. Als ik me niet vergis (maar nagel me er niet op vast) zijn Nvidia kaarten beter voor steam games en Steam ports. MSI GeForce GTX 760 lijkt mij het beste. De MSI GeForce GTX 770 is wat beter maar ook duurder.

TIME TO UPGRADE !!!

• Prx
Dank voor deze reacties. Ik heb de topic-start bijgewerkt met de aangepaste hardware.

De kast die Kyle adviseert is op dit moment maar bij twee leveranciers te verkrijgen, dus ik heb nu even geopteerd om de 550 nog te laten staan. Misschien dat hij wat beter verkrijgbaar wordt. Ik heb op dit moment namelijk alles bij Azerty in het mandje gezet (nog niet om te bestellen natuurlijk), want die zitten hier op korte afstand en dan kan ik het zo afhalen. :)

Het moederbord en het geheugen heb ik wel aangepast. Vooral op het moederbord heb ik me dus alsnog verkeken qua prijs, want ik had de lijst dus gesorteerd op populariteit. Met die B85 kom ik alsnog goed uit en 5.1 in plaats van 7.1 is geen issue.

Qua SSD heb ik toch gekozen om de Crucial nog te houden. Dat extra beetje performance zal ik niet merken op een SSD, dus daar wil ik wel even het geld in de zak houden.

De videokaart blijft een moeilijke. Ik zie dat de GTX 770 in benchmarks toch sterker is dan de 280X (http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-280X-vs-GeForce-GTX-770), maar de GTX 770 is maar voorzien van 2GB geheugen. Nu is dat geen onoverkomelijk iets, maar ik heb een 27" monitor en lees dat het geheugen wel van pas komt als ik ooit nog games wil gaan draaien op de native resolutie van de monitor (2560x1440). Dan wordt geheugen weer iets belangrijker dan ruwe performance(?). Jullie daar nog een mening over?

Dank in ieder geval voor de hulp. Op deze manier weet ik zeker dat het een goede build wordt. :)

• rickboy333
2GB is genoeg. Het is vooral om Textures mee te berekenen. Matrox kaarten konden 3 beeldschermen aan op 128 MB op hun (destijds) max dus 2 GB is genoeg.

TIME TO UPGRADE !!!

• Dunta
Nog een klein ding over de videokaart. Deze is, afgezien van het feit dat deze videokaarten makkelijk over te clocken zijn, hoger stock geclocked voor die paar euro meer. De videokaarten van Gigabyte blijken ook nog eens veel stiller te koelen
pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0

• Prx
Op basis van deze informatie neig ik dan toch meer naar de GTX 770 die is voorgesteld. De voorstelde MSI ziet er ook uit als een nette kaart voor een goede prijs. Ik ga de topic-start er eens op aanpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door Prx op 30-03-2014 16:06 ]

• rickboy333
Idd je kan de 270 ook krijgen in de 4 GB versie. Maar die is €40,- duurder. De Gigabyte GV-N770OC-2GD heeft een betere koeler en is eigenlijk net zo duur. Die MSI's hebben een rot koeler met slechte lagers.

[ Voor 8% gewijzigd door rickboy333 op 30-03-2014 16:10 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• Prx
Had je me bijna opgescheept met die MSI met je eerste advies, haha! ;)

Zo, heb de TS weer aangepast op basis van dit advies. Ik zie wel dat deze kaart het goedkoopste is bij een alternatieve leverancier (maar met die leverancier ook goede zaken gedaan in het verleden).

[ Voor 59% gewijzigd door Prx op 30-03-2014 16:18 ]

• Dunta
Ik zou toch voor de AMD grafische kaart variant gaan, het hogere VRAM wordt steeds meer gebruikt in games en is zeer handig bij hogere resoluties (1440p), en dan de Gigabyte variant.

• Prx
Voor 1440p lijkt het dat de GTX 770 nog net de koploper is (bij FPS), wanneer resoluties hoger worden dan dat dan wordt het wel moeizamer. Ik baseer dit op gegevens uit een performance benchmark van hexus.

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/amd/R9280X/4K/Crysis1.png

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/amd/R9280X/4K/FC1.png

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/amd/R9280X/4K/Grid1.png

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/amd/R9280X/4K/JC1.png

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/amd/R9280X/4K/Rome1.png

Het ontloopt elkaar dus echt vrijwel niets.... keuzes, keuzes, keuzes....

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zeker AMD nemen op die resolutie, loopt gewoon voor op Nvidia op hogere resoluties, iets wat zeker naar voren komt bij reviews, al blijven er games die AMD niet zo leuk vind, zoals Far Cry 3.

People as things, that’s where it starts.

• Prx
Oké, ik verander het eens naar de eerder genoemde pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0.

Hmm, ik zie nu dat we dan in de knoop komen. De Gigabyte is 285mm volgens de specificaties en de Cooler Master Silencio 550 heeft volgens de specificaties van de fabrikant maar ruimte voor een 281mm kaart. ;(

Nu staat hier wel bij dat dat inclusief de HDD cage is. Ik ga eens kijken hoe het uit komt als ik die eruit zou laten. Die ene SSD kan vast wel ergens los gemonteerd worden...

edit

Oké, ik heb zojuist de Product Sheet en de Manual bekeken van de Cooler Master Silencio 550.

Het is mogelijk om één van de twee HDD cages te verwijderen. Als resultaat van deze actie blijft er één HDD cage over waar de SSD in gemonteerd kan worden (onderin de kast). De kaart heeft vanaf dat moment geen 281mm ruimte, maar zelfs 400mm ruimte tot zijn beschikking. Op die manier moet het allemaal goed passen.

Het lijkt nu dus wel allemaal goed te gaan. :)

ps. Die losse koeler is 153mm hoog en de Silencio 550 biedt 154mm ruimte. Dat wordt dus erg krap. :P

edit

4Launch levert een systeem met deze koeler in deze kast, dus het past gegarandeerd.

[ Voor 102% gewijzigd door Prx op 30-03-2014 17:45 ]

• Prx
Ik kan melden dat het systeem ondertussen in elkaar is gezet en het allemaal (met een paar hickups) goed werkt.

Het grootste probleem waar ik tegenaan liep is onderstaande combinatie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,90€ 69,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,45€ 60,45

De crucials bleven maar op 667Mhz (1333Mhz) hangen met een latency van 9-9-9-24, terwijl deze set volgens spec op 800Mhz (1600Mhz) met 8-8-8-24 timings zou moeten draaien. Hiervoor moet echter wel gebruik gemaakt worden van het XMP profile, deze moet in de BIOS aangezet worden.

Toen ik dit echter deed werd dit niet uitgevoerd. Ondanks dat de schermen aangaven dat ik dit profile had ingesteld, werd de werkelijke snelheid niet aangepast. Daarna heb ik alles op manual gezet en ook handmatig de timings aangepast. Ook dit had geen effect. Helaas bleef alles nogsteeds op de langzamere snelheden/timings.

Uit 'wanhoop' heb ik toen de BIOS een upgrade gegeven van de F5 naar de F6 release. Deze zou alleen ondersteuning voor nieuwe INTEL processoren mee moeten brengen, maar toen ik na de nodige reboots (stuk of 5 automatisch) weer terug kwam in de BIOS en het profiel instelde werd het wel toegepast.

Alles draait nu dus op 800Mhz (1600Mhz) met 8-8-8-24 timings. Ik weet niet of de BIOS update het dus daadwerkelijk heeft opgelost, maar misschien dat iemand hier nog iets aan heeft die zelf ook tegen dit probleem aanloopt. :)
Pagina: 1