Proffesionele kaart vs consumentenkaart

Pagina: 1
Acties:

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 14:19

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik vind het leuk door reviews en dergelijke door te lezen en zo een beeld te vormen over hardware. Ik vindt het ook leuk voor mensen spulletjes in elkaar te draaien.

Nu heeft een ex-collega aan mij gevraagd of ik hem wil helpen een workstation in elkaar wil knallen.

Toch wanneer ik bij het topic, videokaarten aankom, dan gaan mij de ogen en oren klapperen.

Overal waar ik kom zijn aanhangers van de professionele kaarten, en aanhangers van de consumenten kaarten. En de derde zegt dat het geen bal uit maakt en dat je voor een professionele kaart gewoon meer betaald voor de support en stabiliteit.

Verder geven sommige software fabrikanten ook tegenstrijdige berichten. De een zweert bij een Quadro de ander geeft weer aan dat bijv. een Titan beter presteert.

Hij wil eventueel een bedrijf starten, en zal vooral met videobewerking, fotobewerking, CAD applicaties en rendering bezig zijn.

Nu is mijn vraag eigenlijk wat jullie mening hierop is?

Ik heb hem al verteld dat hij beter contact kan opnemen met een bedrijf dat dit als dagelijkse kost doet niet alleen voor advies, maar omdat deze meestal ook goede hulp geven bij problemen, iets wat bij een eigen build volgens mij toch iets anders ligt.
Ik heb even het lijstje van het advies topic gekopieerd

Prijs
Budget ligt tussen de 2000 en 4000 euro voor de complete PC.
Dus volgens mij komt dat dan neer op 1000 tot 2000 euro voor de videokaart. (al wordt ook wel eens een 1/3 verhouding geadviseerd?)

• Prestaties
Hij gaf aan dat hij toch wel wil dat alles soepel gaat, hij wil snel photoshop, lumion, AutoCAD en Revit op kunnen starten en soepel mee kunnen werken. Dus zonder vertraging in het veranderen van viewports e.d.

• Beeldkwaliteit
Dit weet ik niet zeker hoe te beantwoorden, hij geeft aan dat hij er 3 schermen met een Full HD resolutie aansluit. Hoogstwaarschijnlijk displayport of DVI
• Geluid
Is geen bepalende factor zolang er maar geen boeing 747 langs hem staat.

• Hitte en/of ruimte
Alle componenten worden leidend de PC kast is nog niet bepaald en er wordt dus ruimte gecreëerd.

• Stroomverbruik
Totaal geen prioriteit. Dus 100 of 300 watt maakt niets uit.

• Overclockmogelijkheden
Geen

• Compatibility
De huidige standaard. PCI 3.0 en met de software van Autodesk Revit en AutoCAD, Adobe creative suite en Lumion

• SLI/Crossfire
Nvt.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Voor dit budget past het beste een Dual 780ti opstelling. Als het vram dan het probleem wordt 1 titan black. Een quatro is echt veel te duur en niet veel beter dan een gk110 game videokaart.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Rendering?
590 hands down.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:19
De 'eventueel een bedrijf starten' maakt het lastig. Bij een bedrijf is het iets makkelijker. Dan moet je serieus overwegen of je wel aan zelfbouw moet denken. Een duurdere computer met een goed service contract haalt allerlei ellende uit handen. Zoals, next day service. Of je er een Quadro in moet zetten is dan al weer iets lastiger. Ook daarin gaat op, wat is de rol van de computer.
Maar voor iemand die echt nog niet weet of diegene er brood mee wil verdienen. Ja, dan is zelfbouw interessant. En ja, dan is een consumentenkaart gewoon prima te doen. Een applicatie als Revit kan gewoon prima op een consumentenkaart draaien (zie ook de diverse fora).

Helaas kan ik niet echt verder komen omdat de 'videobewerking, fotobewerking, CAD applicaties en rendering' een groot, zo niet totaal spectrum dekken. In het ene geval moet je relatief veel in de processor steken (revit), in het andere veel in de gpu (rendering) en in weer het andere in een degelijk opslag (video). (En ja, ook daarin zijn weer verschillen. Afhankelijk van de applicatie kun je bij video ook weer meer in Video willen steken. Tenzij je weer de 'verkeerde' plugins inzet.

De CSL/OT kroeg !

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

Revit moet het hebben van cpu kracht. Wat voor modellen gaat hij mee werken?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-02 17:17
Wil hij perse een zelfbouw systeem?
Als bedrijf wil je toch redelijk zeker zijn dat alles werkt en dat je goede garantie hebt?
En met zo'n bedrag hoef je ook niet perse naar zelfbouw te kijken.

Als het geen zelfbouw word, dan raad ik aan om naar een Mac Pro te kijken. En als je dan de beste videokaarten neemt betaal je daar 1000 euro extra voor maar daar krijg je ruim 6000 euro grafische power van terug.

Dat zou mijn advies zijn.
Maar om je vraag te beantwoorden:
Het verschilt voor welke programma's je het gebruikt. In principe kan het alle twee. (Voorbeeld: Mac pro: professionele kaarten. iMac: consumenten kaarten. En bijde zijn goed in video- en fotobewerking.)

Wel is het zo dat fabrikanten soms extra (kunnen) vragen als ze een kaart een professionele bestempeling geven. Dus let daar even op. En dan geef ik als tip: zoek wat benschmarks.

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:10
gewoon Dell of een andere zakelijke pc bouwer mailen die kunnen advies geven voor een PC, die hebben vaak goede contacten met software leveranciers. daarna kan je zelf kijken of je het zelf gaat bouwen of daar kopen.

ik zou geen Mac kopen. want:
1. de hardware is het zelfde als in een "gewone pc" maar dan duurder.
2. met videobewerking, fotobewerking en CAD merk je het verschil niet of je een Mac of Windows hebt
3. veel CAD software werkt niet goed of/en niet op een op een Mac
4. die €6000,- van levik7 is een getal wat op niets gebaseerd is.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik hier een i7-3770k met een 650ti en Revit en Autocad werken echt soeple, ook met zeer grote modellen.
Als je wilt gaan renderen op de PC moet je kijken welke GPU's het beste zijn voor de software die je gebruikt, dit verschilt veel per softwarepakket.
Ik zou dan ook gewoon consumenten kaarten aanschaffen en lekker zelf bouwen. Als je een beetje verstand hebt van computer kan je problemen snel fixen, vaak sneller dan wachten op een techneut van een bedrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 30-03-2014 12:25 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Splitinfinitive schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 23:11:
Hij wil eventueel een bedrijf starten, en zal vooral met videobewerking, fotobewerking, CAD applicaties en rendering bezig zijn.
Dit is niet specifiek genoeg, vermeld even precies wat je van de kaart verwacht.
(welke software, wat voor soort bewerkingen?)

In de meeste gevallen ben je inderdaad beter uit met een consumenten kaart.

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:35
mc_maarten schreef op zondag 30 maart 2014 @ 12:11:
gewoon Dell of een andere zakelijke pc bouwer mailen die kunnen advies geven voor een PC, die hebben vaak goede contacten met software leveranciers. daarna kan je zelf kijken of je het zelf gaat bouwen of daar kopen.

ik zou geen Mac kopen. want:
1. de hardware is het zelfde als in een "gewone pc" maar dan duurder.
2. met videobewerking, fotobewerking en CAD merk je het verschil niet of je een Mac of Windows hebt
3. veel CAD software werkt niet goed of/en niet op een op een Mac
4. die €6000,- van levik7 is een getal wat op niets gebaseerd is.
Het is niet goedkoper, zelfs duurder, om een zelfbouw variant van de nieuwe Mac Pro te maken:
http://bgr.com/2013/12/26/mac-pro-windows-diy-cost/
http://www.extremetech.co...the-equivalent-windows-pc
etc.

Verwijderd

Pepehv schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:30:
[...]

Het is niet goedkoper, zelfs duurder, om een zelfbouw variant van de nieuwe Mac Pro te maken:
http://bgr.com/2013/12/26/mac-pro-windows-diy-cost/
http://www.extremetech.co...the-equivalent-windows-pc
etc.
Dat komt omdat je de D700's in de berekening meeneemt die vergeleken worden met gelijkwaardige kaarten voor de PC die ruim 2,5 keer zo duur zijn.

Als jij een 'basis' Mac Pro koopt, betaal je je gewoon scheel.

Dat geeft niet, ik heb hem zelf ook, maar onderken wel de feiten zoals ze zijn.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je moet precies weten welke software gebruikt wordt. Professionele 3D software ondersteunt vaak alleen gecertificeerde videokaarten. Niet gecertificeerd? Dan geen support en soms zelfs geen 3D. Ook zijn de features in de drivers van de videokaart vaak anders. Bijvoorbeeld gegarandeerde precisie en geen benaderingen.

Zelf bouwen vs kopen: wie lost de problemen op als het niet werkt? Kan hij dat zelf, doe jij dat? Moet er dezelfde dag/week een vervangend onderdeel zijn?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Ernemmer schreef op zondag 30 maart 2014 @ 12:24:
Ik gebruik hier een i7-3770k met een 650ti en Revit en Autocad werken echt soeple, ook met zeer grote modellen.
Als je wilt gaan renderen op de PC moet je kijken welke GPU's het beste zijn voor de software die je gebruikt, dit verschilt veel per softwarepakket.
Ik zou dan ook gewoon consumenten kaarten aanschaffen en lekker zelf bouwen. Als je een beetje verstand hebt van computer kan je problemen snel fixen, vaak sneller dan wachten op een techneut van een bedrijf.
Defineer groot? Twee terminals van een internationale luchthaven inc. 100en 3d objecten gaat op mijn systeem niet meer van een leien dakje. Misschien vraag ik teveel, maar revit doet weinig met de gpu (lees vrijwel niks). Een cpu met een zo hoog mogelijke singlecore performance is een pré. Daarnaast zal je met curtain roofs en verlichting je pc ook niet blij maken. :/

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat Milmoor zegt kan idd een probleem zijn, een softwareleverancier die geen support geeft als je geen pro kaart draait. Je zal ze met hele hign end CAD software wel hebben, maar qua software uit de TS zal dat niet zo'n probleem zijn lijkt me. Er is bijna geen 3d software meer die echt een pro kaart nodig heeft.

Voor Lumion zou ik dan een 780 of titan nemen, en dat is ook meer dan prima voor de rest van de apps.

Ik heb het idee dat Lumion nog niet zo veel doet met meerdere kaarten.

Afbeeldingslocatie: http://lumion3d.com/wp-content/uploads/2011/07/lumionperformance2.png

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 30-03-2014 23:53 ]

specs

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Eh, 580/590?
Niemand?

Ik dacht dat die kaarten erom bekend staan om nog erg goed te zijn met renderen...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat zijn ze ook, nog on-gecapped door nvidia :) Alleen ze hebben wel maar 1.5 gb ram per chip, ik denk dat je daar dan snel tegenop kunt gaan lopen. 'T is wel een goedkope manier (2dehands) om wat power te krijgen.. Maar ik zou het zelf liever in een nieuwe kaart met meer vram stoppen denk ik..

Er waren ook 580's met 3GB geloof ik maar die zullen niet makkelijk te scoren zijn meer.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/C/1/385345/original/21-CUDA-Octane-PMC.png

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/B/Z/385343/original/19-CUDA-3ds-Max-iRay.png

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 31-03-2014 00:40 ]

specs

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voor hoeveel ze kosten zijn het nog bijzonder rappe dingen.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Ik dank jullie allen voor de belangstelling en zal proberen vanavond even op iedereen terug te komen mijn internet thuis is momenteel even moeilijk aan het doen maar dit is hopelijk vanavond opgelost.

antwoorden via phone is bijna niet te doen :S

Verwijderd

Splitinfinitive schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 23:11:

Ik zou hem adviseren eerst te beslissen óf hij wel een eigen bedrijf wilt starten; zoals hierboven al gezegd kun je als bedrijf beter een extern bedrijf met goede support inschakelen. Het laatste wat je wilt is aan je klanten moeten verkopen dat je 'hokkie-wokkie zelfbouw PC die een ex-collega inelkaar heeft gestampt' het begeven heeft en ze nog maar een paar dagen moeten wachten tot diezelfde ex-collega met een vervangend onderdeel op de proppen is gekomen.

Die Apple vs. PC discussie zou ik hier overslaan als ik jou was, laat je collega gewoon zelf bekijken wel OS hij het fijnst vindt om mee te werken. Qua hardware kom je voor dat geld echt wel goed terecht hoor :)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
fynrd1 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:34:
[...]

Defineer groot? Twee terminals van een internationale luchthaven inc. 100en 3d objecten gaat op mijn systeem niet meer van een leien dakje. Misschien vraag ik teveel, maar revit doet weinig met de gpu (lees vrijwel niks). Een cpu met een zo hoog mogelijke singlecore performance is een pré. Daarnaast zal je met curtain roofs en verlichting je pc ook niet blij maken. :/
Het meeste wat ik in Revit teken zijn fabrieken waarbij veel andere projecten gelinked worden. De uitwerkingen van die fabrieken gaat niet tot boutjes niveau maar tikt toch snel een 300-400 mb aan.

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Ernemmer schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:05:
[...]

Het meeste wat ik in Revit teken zijn fabrieken waarbij veel andere projecten gelinked worden. De uitwerkingen van die fabrieken gaat niet tot boutjes niveau maar tikt toch snel een 300-400 mb aan.
Maar hoe complex zijn je objecten? Ik heb door dit programma overigens overwogen om mijn cpu + mobo te upgraden, maar voordat het merkbaar zou zijn dan was ik een paar duizend euro verder. :/

[ Voor 18% gewijzigd door fynrd1 op 01-04-2014 14:16 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Sorry jongens dat ik nog niet heb gereageerd heb vandaag de Ziggo langs gehad en de modem is totaal los verklaard.

en krijg deze week een nieuwe. Zal toch maar een hotspotje even,aanzetten en via de laptop antwoorden. Morgenvroeg.

groetjes Split

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:04
Zover ik weet zijn de Quadro kaarten te programmeren waardoor je ze speciaal op je software kan aanpassen. Stock zijn ze niet veel beter dan de consumenten kaarten maar kosten al gauw het dubbele of meer. Dus wil je de kaart niet programmeren dan kan je gewoon een normale consumenten kaart kopen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Hmm ik lees net iets over modded drivers waardoor je de consumenten amd kaarten kan laten werken als een firepro kaart. Ik ga het later eens proberen.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Zo eindelijk kan ik even reageren. Ter informatie, ik had het verkeerd begrepen, hij is momenteel al een bedrijf hij krijgt alleen een dergelijke grote opdracht dat zijn laptop het niet meer ziet zitten
Dadona schreef op zondag 30 maart 2014 @ 01:41:
Helaas kan ik niet echt verder komen omdat de 'videobewerking, fotobewerking, CAD applicaties en rendering' een groot, zo niet totaal spectrum dekken. In het ene geval moet je relatief veel in de processor steken (revit), in het andere veel in de gpu (rendering) en in weer het andere in een degelijk opslag (video). (En ja, ook daarin zijn weer verschillen. Afhankelijk van de applicatie kun je bij video ook weer meer in Video willen steken. Tenzij je weer de 'verkeerde' plugins inzet.
Reeds met hem besproken, dat ik hem wil adviseren op onderdelen, maar dat het verstandig is dat hij eventueel met de verkoper (en bouwer) een service 24/7 on-site regeling treft.
mitsumark schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:11:
Dit is niet specifiek genoeg, vermeld even precies wat je van de kaart verwacht.
(welke software, wat voor soort bewerkingen?)

In de meeste gevallen ben je inderdaad beter uit met een consumenten kaart.
Hij zal vooral in Lumion videos maken van gebouwen, vogelvluchten en wandelingen door een gebouw, met foto en videobewerking, wordt bedoelt het monteren van bovengenoemde filmpjes.
Verder is het foto bewerking vooral het maken van hoge resolutie posters, en folders.
fynrd1 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:34:
Onder groot valt op het moment een woonwijk uitwerken van ongeveer 80 woningen. Dat is volgens mij alleen zwaar als hij alle woningen in een enkel model zou uitwerken.
Sir_Hendro schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:59:
Zover ik weet zijn de Quadro kaarten te programmeren waardoor je ze speciaal op je software kan aanpassen. Stock zijn ze niet veel beter dan de consumenten kaarten maar kosten al gauw het dubbele of meer. Dus wil je de kaart niet programmeren dan kan je gewoon een normale consumenten kaart kopen.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren het instellen per programma  of er moeten standaard profielen voor zijn, hij is totaal niet thuis in computer technologie

Allemaal bedankt ik denk dat het verstandiger is. Als ik contact met hem opneem en eventueel voor hem het woord doe bij een leverancier.

Vooral vanuit support is dit gewoon zeer belangrijk.

thx all
Pagina: 1