Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Misschien ben ik gewoon onwetend wat dit betreft maar ik zat gisteren en vandaag wat salarissen te bekijken op diverse websites waaronder loonwijzer.nl. Het viel me op dat er diverse functies zijn waar men veel meer krijgt dan ik had verwacht. Bijvoorbeeld werken bij de politie, kapper, leerkracht basisonderwijs (gemiddeld 3108) en vooral ook psycholoog (min 2600!). Daarnaast was ik erg verbaasd hoe relatief laag technische banen daar tegenover staan. Vooral bij de politie en op basis en middelbare scholen klaagt men nog wel eens over lage salarissen. Volgens mij haalt loonwijzer.nl vooral de info die zij hebben uit enquites van gebruikers.
Hoeveel is hier van waar?

Dat van die psycholoog heb ik nagetrokken bij willekeurige vacatures en klopt. Maar hoe kan een kapper zoveel verdienen? Hoe kan een agent bijna net zoveel verdienen als een ingenieur?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 29-03-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Leg het aantal jaren opleiding en onregelmatigheids toeslagen er eens langs... Verder weet ik niet zo goed wat je stelling is... je gaat zoveel kanten op.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:23

SmartDoDo

Woeptiedoe

Als ik kijk naar https://www.kombijdepolit.../Pages/salaris-agent.aspx dan die ik toch heel andere bedragen. En als ik m'n eigen functie op loonwijzer invul, dan zou ik 500 euro meer verdienen dan het gemiddelde. In mijn ogen is die site dus echt een grove indicatie wat iemand in een bepaalde functie zou kunnen verdienen. Maar meer ook niet. Als je echt wilt weten wat iemand verdiend, kun je beter de specifieke salarisschalen etc. opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leuk_he schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 22:08:
Leg het aantal jaren opleiding en onregelmatigheids toeslagen er eens langs... Verder weet ik niet zo goed wat je stelling is... je gaat zoveel kanten op.
Ik probeer te achterhalen hoeveel er waar van is. Ik kan maar moeilijk geloven dat een politie agent meer kan verdienen als een ingenieur. Vaak hoor je dat je in de techniek en in de ict goed kan verdienen maar volgens mij is dat gewoon gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:14
Het startersloon van een burgerlijk ingenieur in BE is niet echt hoog (2500-3000) maar er zit veel mogelijkheid tot groei in, tot zover je het schopt (5/10/20k+).
Een industrieel ingenieur heeft een iets lager startersloon, maar komen veel minder in aanmerking voor de functies die meer verdienen.

Als je dan wat beginnende ingenieurs vergelijkt met een agent of kapper met heel wat jaren 'ervaring', dan krijg je zo'n vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Die sites kloppen vaak helemaal niet, maar leraren en politieagenten verdienen ook helemaal niet weinig.

Mensen praten anderen en de media maar na, met die standaard slogans als "leraren/agenten/etc verdienen te weinig".
Als je die mensen dan vervolgens vraagt wat een leraare/agent/etc verdient, dan weten ze het niet. :?
Dan denk ik: Als je niet weet hoeveel ze verdienen, hoe weet je dan dat het te weinig is? |:(

Verder hebben leraren en agenten een ontzettend grote baanzekerheid en enorm goede secundaire arbeidsvoorwaarden, maar daar hoor je ze uiteraard nooit over. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-07 22:12
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 22:14:
[...]
Ik kan maar moeilijk geloven dat een politie agent meer kan verdienen als een ingenieur. Vaak hoor je dat je in de techniek en in de ict goed kan verdienen maar volgens mij is dat gewoon gemiddeld.
Als je denkt dat wat men in de techniek verdient gewoon gemiddeld is, waarom kun je dan moeilijk geloven dat een politie agent meer kan verdienen dan een ingenieur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Blazer Coke schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 22:41:
Die sites kloppen vaak helemaal niet, maar leraren en politieagenten verdienen ook helemaal niet weinig.

Mensen praten anderen en de media maar na, met die standaard slogans als "leraren/agenten/etc verdienen te weinig".
Als je die mensen dan vervolgens vraagt wat een leraare/agent/etc verdient, dan weten ze het niet. :?
Dan denk ik: Als je niet weet hoeveel ze verdienen, hoe weet je dan dat het te weinig is? |:(

Verder hebben leraren en agenten een ontzettend grote baanzekerheid en enorm goede secundaire arbeidsvoorwaarden, maar daar hoor je ze uiteraard nooit over. :|
Als je met baanzekerheid het houden van je baan bedoelt misschien wel maar het aanbod van zowel politie agenten als leerkrachten voor het basisonderwijs is veel groter dan de vraag. Ik heb toevallig iemand daar een aantal weken geleden over gesproken. Die zijn zoon wil naar de politie academie (Rijnmond) maar dan moet je dus eerst solliciteren. En er is geen werk. Een aantal maanden geleden in de krant gelezen dat een leraris naar Antwerpen ging omdat ze moeite had om in haar regio een baan te vinden. Als ik dan kijk naar hoeveel mensen van mijn oude middelbare school de pabo gingen doen dan waren dat er ook heel wat.
Het Fantoom schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 22:45:
[...]

Als je denkt dat wat men in de techniek verdient gewoon gemiddeld is, waarom kun je dan moeilijk geloven dat een politie agent meer kan verdienen dan een ingenieur?
Ik dacht dat aanvankelijk ook totdat ik naar die salarissen keek ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 29-03-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Het klopt dus niet.

De inkomsten van de kapper deden bij mij alle bellen rinkelen en gelukkig staan op er op andere sites soms meer realistische bedragen.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/per-beroep.php
1400 tot 1800 .

Ook is het maar raadselachtig hoe ze aan de bedragen komen. Als voorbeeld de kapper, daar zijn veel zzp'ers actief. Je kunt het bedrag van een zzp'er dat hij overhoud aan het eind van de maand niet zomaar terugrekenen naar bruto. Een zelfstandige ondernemer heeft een extra aftrek waardoor deze minder belasting betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens die site verdient een fysiotherapeut meer dan 3000 euro als startsalaris. Is dat serieus realistisch??? Ik heb trouwens ook wel eens een piloot gesproken en die had mij vertelt dat het gemiddelde startsalaris 3500 euro is. Volgens mij klopt er echt geen hout van die websites.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 29-03-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Sinds wanneer geloven we wat er op het internet staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57
Ook fysiotherapeut is een vak dat vaak als zelfstandige uitgeoefend wordt. Dat kan de uitkomsten fors vervuilen.

Als je wilt vergelijken zoek dan bij voorkeur de CAO schalen er bij op. Dan zie je bijvoorbeeld wat een fysiotherapeut (in loondienst, cao gezondheidscentra), leraar of politieagent verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-07 23:24
Een kapper zal dat bedrag never nooit halen,vooral als je ziet dat wanneer je langs moet er bijna altijd iemand niks doet.En dat zal je altijd zien in je inkomen.Daarom dat auto instucteurs ook lange dagen maken omdat ze ook niet elk uur vol zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Voor piloot klopt er iig al niets van die laatste site.
Stewardessen verdienen ook ongeveer 2x zoveel als op die site staat.

[ Voor 38% gewijzigd door Devil op 30-03-2014 01:10 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:03
Daarentegen. Kappers vragen een uurloon voor 10 minuten werk

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Vraag en aanbod werkt zeer slecht op de arbeidsmarkt. We hebben veel te veel psychologen, je zou dus een riante salarisdaling verwachten. Niets is minder waar.
We hebben ook veel te weinig techneuten, je zou een salarisstijging verwachten... ook dat blijft uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:54

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Metaalhoofd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 09:04:
Daarentegen. Kappers vragen een uurloon voor 10 minuten werk
En dan zitten ze 50 minuten te wachten op de volgende klant, dus event het mooi uit

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:46

Onbekend

...

Kees schreef op zondag 30 maart 2014 @ 09:41:
[...]

En dan zitten ze 50 minuten te wachten op de volgende klant, dus event het mooi uit
Er zijn dus eigenlijk te veel kappers. Dan zou de prijs van een gemiddelde knipbeurt naar beneden moeten gaan. :)

Verder kom ik ook met enige regelmaat vreemde salarissen tegen maar dat kan vaak worden verklaard dat vergelijkbare functies toch qua werkzaamheden flink kunnen verschillen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 23:31

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bartjuh schreef op zondag 30 maart 2014 @ 09:24:
Vraag en aanbod werkt zeer slecht op de arbeidsmarkt. We hebben veel te veel psychologen, je zou dus een riante salarisdaling verwachten. Niets is minder waar.
Dat is niet waar. Het uit zich alleen niet in het uursalaris, maar in het 'we huren je officieel voor 10 uur in maar verwachten dat je 60 uur werkt'
We hebben ook veel te weinig techneuten, je zou een salarisstijging verwachten... ook dat blijft uit.
En ook dát is niet waar: http://spectrum.ieee.org/...the-stem-crisis-is-a-myth / http://www.theatlantic.co...ineering-shortage/284359/ - bedrijven roepen dat omdat ze niet genoeg goedkope technici kunnen vinden. En wij geloven ze ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Laatst online: 07:26
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:55:
Dat van die psycholoog heb ik nagetrokken bij willekeurige vacatures en klopt.
er zijn nauwelijks net afgestudeerde psychologen die op 2600 beginnen, juist vanwege de krapte op de arbeidsmarkt beginnen veel in een hbo of mbo baan en beginnen dus bij zeg 2200. Zonder dure vervolgopleidingen zit de max (na meer dan tien jaar) rond 3600 voor degenen met universitaire opleiding.

edit: ggz spreek ik dan over

[ Voor 3% gewijzigd door Bokkiej op 30-03-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:16
Volgens loonwijzer.nl verdient een kapper 8 tot 13 euro per uur in loondienst. Dat is toch niet zoveel? Volgens loonwijzer werkt de gemiddelde kapper 33 uur per week. Het gemiddelde loon voor 40 uur per week is 2400. Maar ze werken maar 33 uur. 2400/40=60 60*33=1980 per maand.

[ Voor 45% gewijzigd door Centelte op 30-03-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:42
Iblies schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 22:54:
Het klopt dus niet.

De inkomsten van de kapper deden bij mij alle bellen rinkelen en gelukkig staan op er op andere sites soms meer realistische bedragen.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/per-beroep.php
1400 tot 1800 .

Ook is het maar raadselachtig hoe ze aan de bedragen komen. Als voorbeeld de kapper, daar zijn veel zzp'ers actief. Je kunt het bedrag van een zzp'er dat hij overhoud aan het eind van de maand niet zomaar terugrekenen naar bruto. Een zelfstandige ondernemer heeft een extra aftrek waardoor deze minder belasting betaalt.
Vakkenvuller (16 t/m 20), met 10 jaar werkevering: 1160

Hmmmmmm

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 22:14:
[...]

Ik probeer te achterhalen hoeveel er waar van is. Ik kan maar moeilijk geloven dat een politie agent meer kan verdienen als een ingenieur. Vaak hoor je dat je in de techniek en in de ict goed kan verdienen maar volgens mij is dat gewoon gemiddeld.
Klopt geen reet van iig.

Een rechercheur met 20 jaar ervaring verdient misschien eens 3000 bruto per maand ofzo.

In de techniek en in de ICT kun je daar behoorlijk boven zitten (4000 tot 5000 bruto per maand) als je hoog opgeleid bent en zoveel jaar werkervaring hebt.

Vader van een collega van mij heeft zijn hele leven bij de politie gewerkt en verdiende dus als rechercheur die bijna met pensioen was alsnog minder dan ik op mijn 30ste als programmeur in de ICT. Er is dus wel degelijk verschil.

Leerkrachten in het voortgezet onderwijs (bovenbouw) verdienen overigens wel goed en doen idd niet onder voor de gemiddelde ICT-er of techneut.

Overigens kun je gewoon de CAO's er op naslaan en de bijbehorende loonschalen als je dat interessant vindt.

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 30-03-2014 11:37 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46

Voor een HBO-opgeleid persoon is het gemiddeld, maar er zijn ook veel docenten met een academische achtergrond en dan staat het in schril contrast met wat je studiegenoten na een jaar of 10-15 verdienen.
Baanzekerheid hangt van het vak af. Ik hoef voorlopig als natuurkundedocent niet bang te zijn (totdat ze het vak afschaffen omdat het "te moeilijk" is voor de leerlingen ;) ). Goede secundaire arbeidsvoorwaarden? Welke dan? Oh, je bedoelt de vakanties.... vergeet dat maar heel snel. Menig vakantie ben ik voor school aan het werk en als ik na een relatief korte (maar intensieve) werkdag thuis kom, ben ik nog niet klaar. Leraren draaien ook gewoon net als iedereen hun uren. En over vakanties: wij kunnen geen vakantie of vrije dagen opnemen wanneer het ons uitkomt, alles ligt vast (fijn in het hoog seizoen op vakantie gaan...).
Ik ben overigens tevreden met mijn baan en salaris (ik werk nu bijna 13jaar in het onderwijs, waarvan 9 als docent en zit op €3300 bruto per maand en ik heb een 13de maand en vakantiegeld).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gamebuster schreef op zondag 30 maart 2014 @ 11:02:
[...]

Vakkenvuller (16 t/m 20), met 10 jaar werkevering: 1160

Hmmmmmm
Des te meer reden om een vak te leren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:09

Sick Nick

Drop the top!

Iblies schreef op zondag 30 maart 2014 @ 12:18:
[...]

Denk dat de hmmm meer is de 10 jaar werkervaring bij een 16 jarige vakkenvuller, misschien in china maar in Nederland heb ik nog nooit een 6 jarige vakkenvuller gezien. Qua gedrag misschien maar niet qua echte leeftijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:24
Universal Creations schreef op zondag 30 maart 2014 @ 11:41:
Baanzekerheid hangt van het vak af. Ik hoef voorlopig als natuurkundedocent niet bang te zijn (totdat ze het vak afschaffen omdat het "te moeilijk" is voor de leerlingen ;) ). Goede secundaire arbeidsvoorwaarden? Welke dan? Oh, je bedoelt de vakanties.... vergeet dat maar heel snel. Menig vakantie ben ik voor school aan het werk en als ik na een relatief korte (maar intensieve) werkdag thuis kom, ben ik nog niet klaar. Leraren draaien ook gewoon net als iedereen hun uren. En over vakanties: wij kunnen geen vakantie of vrije dagen opnemen wanneer het ons uitkomt, alles ligt vast (fijn in het hoog seizoen op vakantie gaan...).
Ik ben overigens tevreden met mijn baan en salaris (ik werk nu bijna 13jaar in het onderwijs, waarvan 9 als docent en zit op €3300 bruto per maand en ik heb een 13de maand en vakantiegeld).
Mijn referentiekader is mijn vrouw (29 jaar) die als LC docent in het middelbaar les geeft. Maar mijn vrouw komt never nooit niet aan 40 effectieve werkuren. Dat geeft ze zelf ook toe ze plant haar tijd goed in en is een kei in haar vak en de kinderen lopen weg met haar (niet dat andere docenten minder goed zijn). Ik moet wel toegeven dat ik met name een LA eind functie niet conform HBO betalingen vind. LB zou misschien iets omhoog mogen maar LC en ld functies incl. 13e maanden en trekkingsrecht en betaald ouderschapsverlof vind ik de salarissen zeer marktconform.

Ik weet overigens niet of mijn vrouw het meest juiste referentiekader is maar ik zeg altijd je krijgt voor een fulltime baan betaald terwijl je 32u werkt. Dit kan natuurlijk verschillen per school en misschien ook per vakgebied waarin je les geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-07 16:51
Vergeet niet dat een politieagent redelijk vaak een groot 'gezondheidsrisico' loopt. Ja, daar krijgen ze toeslagen voor maar dat zijn geen astronomische bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 22:53
ValHallASW schreef op zondag 30 maart 2014 @ 10:07:
[...]
En ook dát is niet waar: http://spectrum.ieee.org/...the-stem-crisis-is-a-myth / http://www.theatlantic.co...ineering-shortage/284359/ - bedrijven roepen dat omdat ze niet genoeg goedkope technici kunnen vinden. En wij geloven ze ;-)
Dit artikel komt op zich wel overeen met mijn eigen ervaringen in onderzoek naar de arbeidsmarkt. Maar als je er met 90% van de mensen over praat geloven ze het niet, al kom je met keiharde cijfers, zo sterk is het idee ingeprogrammeerd dat techniek goed verdient.

Meestal als ik technici hoor klagen dat 'anderen' teveel verdienen, vraag ik me af waarom het zo moeilijk is deze gedachte om te draaien, en te beseffen dat ze zelf te weinig verdienen. Ik ken ook wel goed verdienende technici, maar dat is echt een minderheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Ahrnuld op 30-03-2014 13:04 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255129

Och, als je een indruk wilt hebben van wat een politieagent verdient, kijk dan eens hier:
https://www.kombijdepolit.../Pages/salaris-agent.aspx

En als je dan toch op die site kijkt, kijk dan eens even verder bijvoorbeeld naar wat er van je verwacht wordt en welke eisen er aan je gesteld worden...
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een politieman/vrouw met een redelijk aantal dienstjaren (pakweg 10) ook geen wereldsalaris verdient.
Als je even doorzoekt kun je op sites van bijvoorbeeld het ministerie en/of politiebonden genoeg salaristabellen vinden. Die stammen voor een deel nog uit 2010. Sindsdien heeft er bij de politie ook geen aanpassing (inflatiecorrectie) van de salarissen meer plaats gevonden. En voorlopig zal dat ook niet gebeuren aangezien er in de laatste CAO-onderhandelingen een nullijn is afgesproken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 255129 op 30-03-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Bartjuh schreef op zondag 30 maart 2014 @ 09:24:
Raar dat er dat wachtlijsten bestaan voor psychologen in de zorg, terwijl ze toch al gauw 100 euro of meer rekenen per uur.

Ik neem die berichten "we hebben te weinig X en teveel Y" met een korreltje zout. Ik heb meer het idee dat het slogans aan het worden zijn van sectoren om maar zoveel mogelijk studenten te lokken, zodat ze later lekker veel keus hebben, en niet omdat er een personeelstekort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Universal Creations schreef op zondag 30 maart 2014 @ 11:41:
[...]

Voor een HBO-opgeleid persoon is het gemiddeld, maar er zijn ook veel docenten met een academische achtergrond en dan staat het in schril contrast met wat je studiegenoten na een jaar of 10-15 verdienen.

[...]

Waarom zou je meer moeten verdienen met een academische achtergrond als je hetzelfde werk doet als een HBO-er? Blijkbaar is HBO niveau voldoende. Ik snap niet waar de gedachtengang vandaan komt dan WO-ers automatisch meer moeten verdienen dan HBO-ers.

Het feit dat je het bij baanzekerheid alleen hebt over je vak zegt mij al genoeg.
Hoe snel wordt een leraar eruit gegooid als hij niet presteert? Ik heb nog nooit gehoord dat een leraar wegens slecht functioneren uit zijn functie wordt gezet (uitgezonderd seksuele handelingen).
Hoe groot is het risico dat jij bij een reoraginsatie eruit gaat?
Hoe groot is de kans dat het bedrijf slecht draait?
Ik denk niet dat leraren (en ook ambtenaren in het algemeen) beseffen hoeveel baangarantie ze hebben, zeker in deze tijden.

Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals 13 weken vakantie, een goed pensioen, verzekeringen,, allerlei regelingen, etc.
En dat naast een salaris van 45k+

Een heleboel mensen hebben gewoon 25 vakantiedagen en verder niets.
A4553 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 12:52:
[...]

Vergeet niet dat een politieagent redelijk vaak een groot 'gezondheidsrisico' loopt. Ja, daar krijgen ze toeslagen voor maar dat zijn geen astronomische bedragen.
Hoeveel is dat dan?

Ik vraag me ook oof wat de lonen die genemd worden nu behappen? Basisloon? onregelmatigheidstoeslag? risicotoeslag? etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BerendBoon schreef op zondag 30 maart 2014 @ 13:03:
[...]

Dit artikel komt op zich wel overeen met mijn eigen ervaringen in onderzoek naar de arbeidsmarkt. Maar als je er met 90% van de mensen over praat geloven ze het niet, al kom je met keiharde cijfers, zo sterk is het idee ingeprogrammeerd dat techniek goed verdient.

Meestal als ik technici hoor klagen dat 'anderen' teveel verdienen, vraag ik me af waarom het zo moeilijk is deze gedachte om te draaien, en te beseffen dat ze zelf te weinig verdienen. Ik ken ook wel goed verdienende technici, maar dat is echt een minderheid.
Klopt men staat inderdaad 'te schreeuwen' om technici, ze vertellen er alleen niet bij dat ze er niet voor willen betalen. :P Oh en daarbij zoeken veel bedrijven een 25 jarige met 15 jaar ervaring voor een Junior functie.

Tja dan ben je verder welkom in het feest dat 'traineeship' heet. Mag je je lekker voor een grijpstuiver 2 jaar economisch uit laten wonen door een multinational. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 19:50
Het verbaast me dat je vindt dat een psycholoog veel verdient met min. 2600,- een psycholoog studeert jaren... daarbij kan een psycholoog het leven van iemand drastisch veranderen / verbeteren. Hopenlijk kom jij nooit in een dergelijke situatie terecht.

Maar dat er geen banen in die sector zijn kan ik ook niet begrijpen. Over het algemeen moet je maanden wachten voordat je ergens terecht kan. Lijkt mij dat je dus zo je eigen praktijk begint.

En wat betreft leraren. De reden dat ze klagen en ieder jaar in opstand komen is vast de reden dat ze relatief hoog salaris verdienen ;) maar goed zonder leraren geen toekomstperspectief voor de jeugd dus terecht dat ze er 'voldoende' voor betaald worden. En 3 maanden per jaar vrij zijn maar daar hoor je ze idd. nooit over.

Zet dat af tegen de schrale 5 weken die meeste medewerkers krijgen. Wordt het niet eens tijd dat we die vakantie wat inkorten of anders indelen zo dat de werkdruk verspreid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Onzin, echt pure onzin. De banen in het onderwijs liggen verre van voor het oprapen. Ik ken heel wat mensen met een baan in het onderwijs en zeker in het basisonderwijs is momenteel meer aanbod dan vraag. Daarnaast vallen de secundaire arbeidsvoorwaarden echt tegen, is de werkdruk zeer hoog en maak je veel meer uren dan je officieel hoort te maken. Een goede leraar is echt eerder 50+ uur per week aan het werk dan 40 uur. Als ik zie wat ze verdienen is dat ook weinig, zeker in het basisonderwijs. Mijn salaris in de IT ligt na twee jaar al hoger dan dat van iemand die 15 jaar in het basisonderwijs zit. Over twee jaar verdien ik meer dan een lerares op een basisschool maximaal kan verdienen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Accountant schreef op zondag 30 maart 2014 @ 12:41:
[...]

Mijn referentiekader is mijn vrouw (29 jaar) die als LC docent in het middelbaar les geeft. Maar mijn vrouw komt never nooit niet aan 40 effectieve werkuren. Dat geeft ze zelf ook toe ze plant haar tijd goed in en is een kei in haar vak en de kinderen lopen weg met haar (niet dat andere docenten minder goed zijn). Ik moet wel toegeven dat ik met name een LA eind functie niet conform HBO betalingen vind. LB zou misschien iets omhoog mogen maar LC en ld functies incl. 13e maanden en trekkingsrecht en betaald ouderschapsverlof vind ik de salarissen zeer marktconform.

Ik weet overigens niet of mijn vrouw het meest juiste referentiekader is maar ik zeg altijd je krijgt voor een fulltime baan betaald terwijl je 32u werkt. Dit kan natuurlijk verschillen per school en misschien ook per vakgebied waarin je les geeft.
Het hangt af van je extra taken die je ook hebt en hoeveel nakijkwerk en voorbereidingstijd je hebt. Ik ga uit van gemiddeldes. Ik heb als natuurkunde docent veel nakijkwerk, maar eigenlijk geen voorbereidingstijd nodig. Ik heb wel wat arbeidsintensieve taken erbij, zoals mentoraat.
Andere docenten hebben misschien bijna geen nakijkwerk. Een gymdocent heeft echt een "luizenbaantje", want is meteen 1ste graads bevoegd en heeft nooit nakijkwerk.
Blazer Coke schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:21:
Waarom zou je meer moeten verdienen met een academische achtergrond als je hetzelfde werk doet als een HBO-er? Blijkbaar is HBO niveau voldoende.[/url]
Je interpreteert het verkeerd. Het gaat er om dat je als WO'er ook een niet onderwijsbaan had kunnen nemen, waar gemiddeld de salarissen een stuk hoger liggen.
[url]Ik snap niet waar de gedachtengang vandaan komt dan WO-ers automatisch meer moeten verdienen dan HBO-ers.
Hoger opleidingsniveau -> vaak hogere functie.
Het feit dat je het bij baanzekerheid alleen hebt over je vak zegt mij al genoeg.
Hoe snel wordt een leraar eruit gegooid als hij niet presteert? Ik heb nog nooit gehoord dat een leraar wegens slecht functioneren uit zijn functie wordt gezet (uitgezonderd seksuele handelingen).
Hoe groot is het risico dat jij bij een reoraginsatie eruit gaat?
Hoe groot is de kans dat het bedrijf slecht draait?
Ik denk niet dat leraren (en ook ambtenaren in het algemeen) beseffen hoeveel baangarantie ze hebben, zeker in deze tijden.
Zoals ik al zei hangt het af van het vak wat je geeft. Je kunt zo een blik geschiedenis of Nederlands docenten opentrekken als je een vacature wil opvullen. Die zijn er genoeg beschikbaar. 1ste graads natuurkunde is een heel andere situatie, die er maar gemiddeld 10 per jaar in Zuid-Nederland van de opleiding komen.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals 13 weken vakantie, een goed pensioen, verzekeringen,, allerlei regelingen, etc.
En dat naast een salaris van 45k+
Een heleboel mensen hebben gewoon 25 vakantiedagen en verder niets.
13 weken? Waren er altijd 12, maar is nu 11 geworden. En zoals ik al zei: dat is dus geen zuivere vakantie. Trek er maar 4 vanaf, want dan heb ik nakijkwerk of toetsen maken, of andere taken waar ik anders niet aan toe kom. Goed pensioen? Waarin beter dan een willekeurig ander pensioenfonds? Verzekering is alleen collectieve korting (scheelt bij mij €7 per maand). Welke andere regelingen?
25 vakantiedagen + nationale feestdagen + overuren kunnen schrijven. En ze zijn redelijk vrij opneembaar. Lekker buiten het hoogseizoen op vakantie, dat scheelt al meer dan die korting op de verzekering.
45k+ moet je eerst de nodige jaren draaien. Veel docenten halen dat niet, omdat ze overspannen raken of het werk mentaal te zwaar. Moet je maar eens 2 lesuren gaan lesgeven met 30 pubers voor je neus. Dat is heel wat intensiever dan je denkt. En natuurlijk kies je daar zelf voor en vinden leraren dat leuk en uitdagend en krijg je er veel voor terug, maar veel mensen zien alleen die vele weken vakantie en lekker om 15.00uur thuis zijn (ik heb overigens 3 dagen per week t/m 16.00uur lessen, 1x tot 14.15uur en 1x vrije middag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Universal Creations schreef op zondag 30 maart 2014 @ 20:30:
13 weken? Waren er altijd 12, maar is nu 11 geworden. En zoals ik al zei: dat is dus geen zuivere vakantie. Trek er maar 4 vanaf, want dan heb ik nakijkwerk of toetsen maken, of andere taken waar ik anders niet aan toe kom. Goed pensioen? Waarin beter dan een willekeurig ander pensioenfonds? Verzekering is alleen collectieve korting (scheelt bij mij €7 per maand). Welke andere regelingen?
25 vakantiedagen + nationale feestdagen + overuren kunnen schrijven. En ze zijn redelijk vrij opneembaar. Lekker buiten het hoogseizoen op vakantie, dat scheelt al meer dan die korting op de verzekering.
45k+ moet je eerst de nodige jaren draaien. Veel docenten halen dat niet, omdat ze overspannen raken of het werk mentaal te zwaar. Moet je maar eens 2 lesuren gaan lesgeven met 30 pubers voor je neus. Dat is heel wat intensiever dan je denkt. En natuurlijk kies je daar zelf voor en vinden leraren dat leuk en uitdagend en krijg je er veel voor terug, maar veel mensen zien alleen die vele weken vakantie en lekker om 15.00uur thuis zijn (ik heb overigens 3 dagen per week t/m 16.00uur lessen, 1x tot 14.15uur en 1x vrije middag).
Mijn vrouw heeft al bijna 4 weken kerstvakantie :'( . 2 weken volwaardig en 2 weken waarbij toetsweken zijn en ze moet waarnemen en vergaderen en omstreeks 12u met alles klaar is.
Daarnaast heeft ze 6 of 7 weken zomervakantie maar nadat de examenklasse zijn weggevallen is ze vanaf begin mei ook gemiddeld genomen al omstreeks 13.30 klaar. Dus die 6,7 weken is naar mijn mening ook eerder 8 of 9 in haar geval.

Dan is er nog de vrijdag voor iedere vakantie, die duurt ook welgeteld tot 10.30. Teambuildingen activiteiten doen ze ook vrolijk onder werktijd (is bij ons vaak pas na 14u tot avond uren).
De eerste schoolweek na de grote vakantie begint ook feitelijk pas op de woensdag en heeft ze de eerste 2 dagen ook nog geen halve dag les.

Begrijp me niet verkeerd ik wil geen leraar bashen. Zoals gezegd LA en LB mag er iets bij krijgen, maar vanaf LC heb je mijn inziens geen reden tot klagen. Je krijgt de eerste 12 jaar een mooie jaarlijkse salarisverhoging van 5-6% ( zie dat maar eens te krijgen in deze tijd, genoeg bedrijven hanteren de bijna 0 lijn) en hebt vanaf LC een zeer mooi eind salaris van 4.300 bruto.

Daarnaast kon ik er niet direct een vinger achter krijgen hoe de promotie tot LC tot stand kwam. Dit was mijn inziens vrij zweverig terwijl het wel een forse promotie is geweest wat mijn vrouw gemaakt heeft. Maar daar heb ik dan ook weer te weinig kijk op hoe dat precies werkt maar dat is meer een observatie van buitenaf.

Ik ben eigenlijk gewoon stinkend jaloers op haar arbeidsvoorwaarden dat er tussen ons maar 200 bruto inzit maar ze iedere dag veel vroeger als mij thuis is en ook nog eens veel meer vakantie heeft. Ik leverde zo 20% van mijn salaris in voor haar arbeidsvoorwaardetijden :) . Als aankomende ouders is dit natuurlijk wel ideaal want mijn vrouw blijft ook gewoon full time werken met betaald ouderschapsverlof :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:14
Waarom zou je meer moeten verdienen met een academische achtergrond als je hetzelfde werk doet als een HBO-er? Blijkbaar is HBO niveau voldoende. Ik snap niet waar de gedachtengang vandaan komt dan WO-ers automatisch meer moeten verdienen dan HBO-ers.
Omdat een WO-er geacht wordt problemen en strategieen efficienter en sneller te maken dan een HBO-er? En dus een grotere meerwaarde creeerd voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Accountant schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:16:
Mijn vrouw heeft al bijna 4 weken kerstvakantie :'( . 2 weken volwaardig en 2 weken waarbij toetsweken zijn en ze moet waarnemen en vergaderen en omstreeks 12u met alles klaar is.
Daarnaast heeft ze 6 of 7 weken zomervakantie maar nadat de examenklasse zijn weggevallen is ze vanaf begin mei ook gemiddeld genomen al omstreeks 13.30 klaar. Dus die 6,7 weken is naar mijn mening ook eerder 8 of 9 in haar geval.
Ik heb ook examenklassen, maar die paar weken eerder klaar (meestal tussenuren waar je geen zak aan hebt) worden ruimschoots gecompenseerd met 20uur nakijken per klas (en dan ook nog 2de correctie...).
Dan is er nog de vrijdag voor iedere vakantie, die duurt ook welgeteld tot 10.30. Teambuildingen activiteiten doen ze ook vrolijk onder werktijd (is bij ons vaak pas na 14u tot avond uren).
De eerste schoolweek na de grote vakantie begint ook feitelijk pas op de woensdag en heeft ze de eerste 2 dagen ook nog geen halve dag les.
Vreemde gang van zaken daar op die school. Vraag me af of de inspectie al is langsgekomen wat betreft lesuren norm.
Begrijp me niet verkeerd ik wil geen leraar bashen. Zoals gezegd LA en LB mag er iets bij krijgen, maar vanaf LC heb je mijn inziens geen reden tot klagen. Je krijgt de eerste 12 jaar een mooie jaarlijkse salarisverhoging van 5-6% ( zie dat maar eens te krijgen in deze tijd, genoeg bedrijven hanteren de bijna 0 lijn) en hebt vanaf LC een zeer mooi eind salaris van 4.300 bruto.
Scholen hebben een LC beleid wat eigenlijk een beetje leraren paaien is en vervolgens niet zomaar in LD plaatsen als ze hun 1ste graad hebben.
En wat doet zij met zoveel examenklassen als LC'er? En welk vak geeft ze eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AndRo555 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:26:
[...]

Omdat een WO-er geacht wordt problemen en strategieen efficienter en sneller te maken dan een HBO-er? En dus een grotere meerwaarde creeerd voor het bedrijf.
Dat betekent niet dat je automatisch meer moet verdienen, dat betekent dat je potentieel meer te bieden hebt. Praktijk zou uit moeten wijzen of dat ook echt klopt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Uhm, is dat niet zo bij iedere functie en iedere nieuwe werknemer? Als je het niet waarmaakt, sta je zo weer buiten, of krijg je een passendere functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Universal Creations schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:42:
[...]

Ik heb ook examenklassen, maar die paar weken eerder klaar (meestal tussenuren waar je geen zak aan hebt) worden ruimschoots gecompenseerd met 20uur nakijken per klas (en dan ook nog 2de correctie...).

[...]

Vreemde gang van zaken daar op die school. Vraag me af of de inspectie al is langsgekomen wat betreft lesuren norm.

[...]

Scholen hebben een LC beleid wat eigenlijk een beetje leraren paaien is en vervolgens niet zomaar in LD plaatsen als ze hun 1ste graad hebben.
En wat doet zij met zoveel examenklassen als LC'er? En welk vak geeft ze eigenlijk?
Examen correcties is bijna de enige tijd dat ik haar thuis zie werken. Dat kost inderdaad wel wat extra tijd. Mijn vrouw heeft wel veel extra taken (reis regelen en begeleiden, jaarboek volgens mij, rooster) naast haar hoofdvak Nederlands (2e graads) vult ze ook in de ochtenduren de uitgevallen lessen op. hierdoor is ze vroeg op school (omstreeks 7.30) en zijn de tussenuren zeer minimaal. In de pauzes werkt ze daarnaast vaak nog wat door in haar lokaal en zorgt voor wat extra begeleiding voor de kinderen.

Dat komt me bekent voor leraar paaien daar had het wel iets van weg. Er waren enkele LC functies en iedereen was vrij te solliciteren. In het bedrijfsleven gaat dat toch vaak op hiërarchie en naar senioriteit maar op school was daar totaal geen spraken van daar keek ik wel van op. Natuurlijk wel blij dat zij de promotie te pakken had.

Zoals gezegd mijn vrouw is mijn referentiekader dus ik verwacht dat de school wel alles goed op orde heeft daar ben ik niet zo bang voor. Kijk er ook van op hoe ze met de kinderen om gaat, ik had vroeger een "vijandelijke" band met de leraren (soort van noodzakelijk kwaad) maar het lijkt of zij een zakelijke vriendschappelijke band met ze heeft. Hierdoor heeft ze ook bijna 0,0 problemen met haar werk en doet het met 2 vingers in haar neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Knap dat ze al haar nakijkwerk (behalve examens) op school af krijgt. Mijn vriendin kan dat ook wel voor Duits, maar dat is regelmatig ook meerkeuze, of woordjes langslopen.
Wat betreft een band: met sommige klassen (voornamelijk bovenbouw) heb ik een hele goede band en die lessen zelf draai je dan ook met 2 vingers in de neus, mits je goede vakkennis en didactiek in huis hebt.
Maar er zijn toch echt wel klassen waar ik gewoon heel veel werk mee heb, waar ik ook echt politie-agent moet spelen. En dat soort klassen vreten energie.

Maar goed: LB vinden we beiden geloof ik wel een prima salaris/werk verhouding hebben. Anders blijven we maar offtopic gaan. En dat vinden mijn collega's hier niet zo leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Universal Creations schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:30:
Maar goed: LB vinden we beiden geloof ik wel een prima salaris/werk verhouding hebben. Anders blijven we maar offtopic gaan. En dat vinden mijn collega's hier niet zo leuk ;)
ik sluit me aan bij je woorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 12:26
Iblies schreef op zondag 30 maart 2014 @ 12:18:
Volgens het CAO ligt het loon voor een fulltime vakkenvuller (23+) om en nabij de € 1700 met zo nu en dan een CAO correctie. Wel is dit meteen eindloon. Een kassamedewerker krijgt fulltime rond de € 2000,-

Ik vind dit behoorlijke bedragen als je ziet wat men hiervoor moet kunnen. Een zelfstandig automonteur krijgt bijvoorbeeld maar € 1800,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
[...]

Ik heb ook een vrouw in het basisonderwijs als referentiekader.

Ze draait groep 7/8 met 25 leerlingen op een school die lijkt op een compromis tussen regulier en speciaal onderwijs. Als het op deze school óók niet lukt, dan is speciaal onderwijs misschien een optie. Dat betekent dat ze geen synergie kunnen halen door klassikale zaken en elke leerling heeft veel aandacht nodig. De ouders misschien nog wel meer…

Op zich is dat geen probleem, maar ze is nu een jaar of 8 aan de slag en ondanks haar jaar-op-jaar beoordelingen (Fantastisch! Excellent! Uitstekend!) heeft ze totaal geen baanzekerheid. Na 3 jaar werken kwam er een bevalling tussendoor die het management goed uitkwam: mooi 3 maanden eruit en vervolgens weer 3 jaar via payroll / uitzendconstructie. Na nog eens 3 jaar heeft de directeur die haar niet kwijt wil financiering via een project geregeld.

Ze maakt lange dagen, alleen krijgt ze betaald voor werk van 8 tot 4 onder het mom van “het is een continurooster”. Dat ze geen pauze heeft klopt, maar eerder naar huis zit er niet in.

Het uurloon is niet heel raar (rond de € 16,-/uur geloof ik), maar ze werkt 20% meer uren dan waarvoor ze betaald wordt. Scholing & ontwikkeling mondjesmaat, omdat ze nauwelijks mensen in dienst nemen. Vakanties komen voor eigen rekening: contract TOT de kerst, contract TOT de zomer. Betaald ouderschapsverlof, haha.

Ze is wel eens jaloers op mij met m’n goedbetaalde kantoorbaantje, maar als ik jarig ben staan er geen 25 enthousiaste leerlingen met cadeautjes te zingen. Voor mijn vrouw is voor een groot deel intrinsieke motivatie om voor de klas te staan.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404321

Ik weet wel zeker dat ze niet het juiste referentiekader is en dat ze veel mazzel heeft :) Veel vaker komt voor dat leraren voor 32 uur betaald krijgen terwijl ze (meer dan) fulltime werken. Door de toenemende werkdruk nemen er nog maar heel weinig leraren een fulltime aanstelling. Veel vaker komt 0,8 voor, wat betekent dat ze 80% krijgen van de bedragen die in de tabelletjes staan.

Daarom ben ik, ondanks dat ik LC kreeg, nu in het bedrijfsleven toch veel beter af dan toen ik nog leraar was. Toen zat ik rond m'n 35e op m'n max qua salaris (in elke schaal 12 treden, 1 per jaar, dus als je in dezelfde schaal blijft houdt het na 12 jaar op), zat al een paar jaar op de nullijn terwijl de huur steeg.

Nu heb ik mogelijkheden om te groeien in salaris, en bovendien zijn nu mijn vakanties vrij. Verder: nu af en toe 's avonds en in het weekend betaald overwerken, toen veel meer avonden en weekends onbetaald overwerken.

Hoe leuk ik mijn werk en de leerlingen ook vond, de enige spijt die ik heb van uit het onderwijs stappen is dat ik het niet veel eerder heb gedaan.

Super voor je vrouw dat zij het beter getroffen heeft, maar ik denk dat ze een grote uitzondering is. Het is niet voor niets dat veel te weinig hogeropgeleiden bereid zijn in het VO leraar te worden en te blijven. De werkomstandigheden en salarismogelijkheden zijn buiten het onderwijs veel beter voor hogeropgeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldenSample schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:44:
[...]

Klopt men staat inderdaad 'te schreeuwen' om technici, ze vertellen er alleen niet bij dat ze er niet voor willen betalen. :P Oh en daarbij zoeken veel bedrijven een 25 jarige met 15 jaar ervaring voor een Junior functie.
Even een tegengeluid laten horen:

Mijn werkgever heeft honderden monteurs in dienst. Het is stevige MBO-aanpakwerk, handen vuil, onregelmatige werktijden, maar een prima beloning dat in ieder geval een stuk meer is dan men voor bijv helpdeskwerk zou krijgen. Ik ken monteurs met afbetaald koophuis en zwembad in achtertuin enzo. Gemiddelde leeftijd is 50+, dus er gaan er nogal wat met pensioen en er moet nu stevig gerecruteerd worden om aantallen op peil te houden en om te zorgen dat er kennisoverdracht kan plaatsvinden. Toen het goed ging met de economie (2004-2009) kwam het voor dat er geen sollicitanten waren op vacatures. Nu het wat minder florisant is komen er genoeg sollicitanten, maar schiet het nog niet veel op. Collega van me stuurt zo'n monteursclubje aan en had nieuw aanwas nodig. Hij heeft in een paar weken tijd 120 sollicitanten gezien en uiteindelijk maar 3 aangenomen terwijl hij 5 vacatures had. Hij vertelde me dat als de nood niet zo hoog was hij die 3 ook niet aangenomen zou hebben.
Grootste probleem was sollicitatieplicht, ruim tweederde solliciteerden alleen omdat ze dat moesten, niet omdat ze kwalificatie voor, interesse in of geschiktheid voor de functie hadden. Overige 40 mensen solliciteerden doelbewust, maar schoten bovenal op werkhouding (verantwoordelijkheidsgevoel) zwaar tekort. Daarnaast hadden veel geen enkele technische ervaring of affinitieit. Oh, en dit was Rotterdam, waar je in beginsel grootste aantal werkloze laagopgeleide techneuten zou verwachten.

Ander voorbeeld: ik ben engineer, redelijk specialistisch (en prima betaald met zat doorgroeimogelijkheid binnen functieschaal trouwens) en verzuip in vooral projectmatig werk. Dat is opgevallen bij directie, dus om het vlot te trekken en vooral de backlog aan projecten op te lossen zou er voor twee maanden iemand externs naast mij gezet worden om vooral het doe-werk op te kunnen pakken. We zochten op HBO(+) niveau iemand met affiniteit met netwerken en binnenhuistechnologie, die weliswaar intensief begeleid zou worden, maar geacht werd pro-actief te zijn met enige mate van zelfstandigheid na korte tijd inwerken. We kregen vooral mensen die van MBO naar HBO doorgeleerd hadden (niks mis mee an sich), maar daarbij alleen de kennis en niet de werkhouding die we zochten meekregen. Uiteindelijk iemand ingehuurd die qua kennis en ervaring beste papieren had, maar die ik letterlijk op taakniveau moet aansturen. Op zich leende gelukkig groot deel van het werk zich daar goed voor, maar dat ik een halfuur stap-voor-stap taakbeschrijvingen moest maken om een uur eigen tijd te winnen (en dat ook iedere keer weer te herhalen, zelfs als alles op een enkele stap na identiek was) was ook niet de bedoeling geweest. Ook hier: je kunt bedragen natuurlijk niet 1-op-1 vergelijken tussen ZZP en loondienst, maar hij krijgt prima betaald (zelfs als je ZZP overhead aftrekt ruim bovenmodaal). Voor dat geld hadden we een geschiktere persoon kunnen inhuren. Het probleem was niet dat die mensen een te hoge salariseis hadden, het probleem was dat ze er gewoon niet waren.

En dan heb ik het nog niet over een collega die voor z'n team een netwerk-architect nodig had en letterlijk geeneen in Europa kon vinden, waardoor hij uiteindelijk na twee jaar zoeken een Turkse jongedame aan moest nemen (niet NL-Turks, maar rechstreeks uit Istanbul). Gelukkig is ze buitengewoon goed, want als ze tegengevallen was waren we nog verder van huis geweest.

Ik krijg de indruk dat veel van de mensen die zeggen 'er is helemaal geen tekort aan techneuten' eigenlijk zeggen 'er is helemaal geen tekort aan IT'ers'. Daar zit een verschil tussen, en inderdaad, in de meeste takken van de IT zijn er volop mensen beschikbaar. Het probleem zit, om in OSI-termen te praten, niet in laag 7 (applicaties), maar in alles eronder, en vooral in laag 1, de fysieke laag, is het uitdagend, zowel laaggeschoold (monteurs die netwerken aanleggen en onderhouden) als hooggeschoold (mensen die daadwerkelijk inzicht hebben in onderliggende technieken en dat soort zooi kunnen ontwerpen en architecten).

Of nog simpler gezegd: kijk eens naar de prive-auto van de loodgieter. Grote kans op dikke nieuwe Mercedes, zelfs binnen paar jaar van starten bedrijfje. Puur wetten van vraag en aanbod. Die loodgieter verdient - als hij enigszins competent is in z'n vak en in z'n geldzaken - zeker meer dan een kapster of een leerkracht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

FreakNL

Well do ya punk?

Sinds wanneer is 2500 bruto veel?

Een beetje vakman (zoals hierboven ook aangegeven) harkt dat echt wel binnen, zelfs in loondienst. En een agent met wat ervaring gaat ook wel over de 3000 hoor, inclusief toeslagen. En dan heb je het over een simpele wijkagent. Politie te paard of ME (wat ook gewoon agenten zijn) verdienen gelijk weer meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Testert schreef op maandag 31 maart 2014 @ 11:46:
[...]
Daarom ben ik, ondanks dat ik LC kreeg, nu in het bedrijfsleven toch veel beter af dan toen ik nog leraar was. Toen zat ik rond m'n 35e op m'n max qua salaris (in elke schaal 12 treden, 1 per jaar, dus als je in dezelfde schaal blijft houdt het na 12 jaar op), zat al een paar jaar op de nullijn terwijl de huur steeg.
Je kunt toch niet ontkennen dat een startende leraar (LB/LC) een zeer mooie jaarlijkse salaris groei doormaakt? En voor een gemiddelde HBO'er zonder carriere drang is een eindsalaris van 3.700 (LB) 4.300 (LC) toch een zeer net eind salaris of ben ik nu compleet wereldvreemd? Zonder carrieredrang moet je toch goed je best doen om op de 4.000 uit te komen in het bedrijfsleven (dat is althans mijn visie, refenrentiekader Limburgse salarissen in het Bedrijfsleven zonder carriere drang).

Als je het onderste uit de kan wilt halen moet je mijn inziens ook niet het onderwijs in gaan. Van de werkdruk heb ik wellicht een verkeerd beeld (alhoewel er een heleboel vrienden en familieleden ook in het onderwijs zitten). En van de 12-13 weken vakantie hebben ze er echt wel minimaal 10 vrij dat zijn 50 dagen terwijl een gemiddeld bedrijf incl. feestdagen rond de 31-32 zit. Dat is toch ook een maandloon verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 01-04-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Accountant schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 09:20:
[...]

Je kunt toch niet ontkennen dat een startende leraar (LB/LC) een zeer mooie jaarlijkse salaris groei doormaakt? En voor een gemiddelde HBO'er zonder carriere drang is een eindsalaris van 3.700 (LB) 4.300 (LC) toch een zeer net eind salaris of ben ik nu compleet wereldvreemd? Zonder carrieredrang moet je toch goed je best doen om op de 4.000 uit te komen in het bedrijfsleven (dat is althans mijn visie, refenrentiekader Limburgse salarissen in het Bedrijfsleven zonder carriere drang).

...
Kijk eens rond in het "Wat verdient de ICT-er" topic. Daar staan genoeg mensen die daar tegenaan hangen en dat zijn echt niet alleen de managers, maar ook gewoon echt techneuten die hun werk leuk vinden en niet perse een carriere drang hebben.

Persoonlijk (en nu zal ik wel een hoop mensen over me heen krijgen) is alles onder de 3000 euro leuk als je een beetje starter bent en nog weinig kosten hebt, maar wat verderop in je leven (of je nu ICT-er bent of iets anders) zal je daar toch echt overheen moeten gaan, en het liefst richting de 4000 willen kruipen. Zeker als je een huis wil kopen, een gezin wil beginnen, etc...

Ik ken de cijfers, en weet dat het niet voor iedereen weggelegd is, maar ik ken aan de andere kant ook gewoon MBO-ers die 4k per maand binnenharken zonder enige vorm van carrieredrang. Dat is prima mogelijk, in ieder geval in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:23
Tja, als ik hier op m'n werk kijk, ca. 100 man, zakelijke dienstverlening, uitvoerend allemaal HBO/HBO+, dan is alles wat boven de 4k zit manager/leidinggevende die is doorgegroeid vanuit z'n functie en daar goed/zeer goed in presteerde. Het is geen ICT, dus misschien dat daar wel verschillen tussen zitten, maar er is recent onderzocht hoe de beloningen tov de branche zijn en die zijn redelijk conform de gemiddelden.

Als ik ook zie wat de meeste MBO-ers op m'n werk verdienen voor de wat meer standaard functies, dan zitten de op max ~150% minimumloon en daar gaan ze ook niet echt boven komen.

Die MBO-ers die jij kent, hebben die na hun MBO-opleiding nooit meer aanvullende cursussen gedaan of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee, zijn voornamelijk operators. Daar is in de randstad gewoon superveel werk in (nog steeds) en je gaat bij goed functioneren en af een toe een cursusje gewoon uiteindelijk naar de 60 / 70k. Akkoord, dat is inclusief onregelmatigheidstoeslag, maar wel voor een werkweek van 32 uur.

Als ik het over mocht doen was ik misschien ook die richting opgegaan, met een beetje hersenen kun je ook doorstromen naar een coördinerende of leidinggevende functie, dan loop je vaak wel dagdienst en is je loon nog hoger.

Je moet het alleen willen. Maarja, nu loop ik 40 uur per week te bikkelen op kantoor + 10 uur reistijd per week. En ik moet mijn kennis op niveau houden. En ook echt wel presteren. Soms is dat best vermoeiend. Als operator is je leven simpeler. Maar dat kan ook afstompen natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Dat je boven de 4k moet zitten om 'te leven' en kinderen te hebben, is imo niet waar.
Kijk eens hoeveel mensen onder de 4k (RUIM daaronder) gewoon een gezinnetje hebben...
Velen in de zorg, de schoonmaakbranche, dienstverlenende sector (taxi's), horeca etc. zit ruim onder de 4K. Maar ga maar eens langs de kapper, restaurant, taxi's etc. en vraag wie er kinderen heeft.

Op sites (zoals tweakers) posten natuurlijk vooral mensen hun salaris als ze er trots op zijn, dus dan krijg je een scheve vergelijking.
Een gemiddeld gezin dat een huisje koopt/huurt, drie kinderen heeft dat kan best rondkomen van twee keer 2-3k inkomens. Wellicht dat elk jaar met de 3kids naar de Bahama's en om de 3jaar een nieuwe auto kopen, niet lukt.

In het onderwijs verdien je niet slecht, je verdient gewoon een mooi loon dat (zeker in het begin) goed vergelijkbaar is met het bedrijfsleven.
Alleen worden dingen scheef vergeleken. Zo vergelijken we vaak mensen die in het bedrijfsleven zijn gegroeid met docenten die niet veel groeien..dat is natuurlijk niet zuiver.

Als docent kun je bijvoorbeeld groeien door in commissies te gaan, door je aan te sluiten bij regionale vergaderingen, door naar het CITO te groeien (eindexamens samenstellen, inbreng geven voor het examenprogramma), je kunt coördinator worden, doorgroeien naar een wat meer coördinerende functie binnen je school of stichting (waaronder vaak meerdere scholen vallen).

Dus als docent KUN je prima doorgroeien en je salaris zal dan ook mee groeien. Als je gaat zoeken dan vind je altijd betere voorwaarden in het bedrijfsleven, maar gemiddeld zal het niet heel veel schelen.
Zelf zie ik docent als een beroep waar je naast je loon heel veel extra beloning krijgt door te mogen helpen bij het vormgeven en opleiden van jongeren. Het plezier dat je daaruit haalt is een beloning die je lastig elders vindt.

[ Voor 12% gewijzigd door Sibylle op 01-04-2014 10:35 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sibylle schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:32:
Dat je boven de 4k moet zitten om 'te leven' en kinderen te hebben, is imo niet waar.
Kijk eens hoeveel mensen onder de 4k (RUIM daaronder) gewoon een gezinnetje hebben...
Op sites (zoals tweakers) posten natuurlijk vooral mensen hun salaris als ze er trots op zijn, dus dan krijg je een scheve vergelijking.

...
Nee, het kan prima, blijkbaar. Maar het is een stuk lastiger, imho. Het is toch wel fijn als je (desnoods met zijn twee-en) over de 4k gaat, dat is echt niet zo heel veel.... (maar misschien is mijn referentiekader compleet verstoord)...

Maar inderdaad, hele volksstammen doen het. Vraag mij niet hoe, want als je vaste lasten nou eens 1500 zijn (en dan doe roep ik echt geen gekke dingen), waar leef je dan van als je nog 600/700 overhoudt? Alleen de kinderopvang is al dat bedrag zo'n beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
FreakNL schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:03:
[...]

Kijk eens rond in het "Wat verdient de ICT-er" topic. Daar staan genoeg mensen die daar tegenaan hangen en dat zijn echt niet alleen de managers, maar ook gewoon echt techneuten die hun werk leuk vinden en niet perse een carriere drang hebben.

Persoonlijk (en nu zal ik wel een hoop mensen over me heen krijgen) is alles onder de 3000 euro leuk als je een beetje starter bent en nog weinig kosten hebt, maar wat verderop in je leven (of je nu ICT-er bent of iets anders) zal je daar toch echt overheen moeten gaan, en het liefst richting de 4000 willen kruipen. Zeker als je een huis wil kopen, een gezin wil beginnen, etc...

Ik ken de cijfers, en weet dat het niet voor iedereen weggelegd is, maar ik ken aan de andere kant ook gewoon MBO-ers die 4k per maand binnenharken zonder enige vorm van carrieredrang. Dat is prima mogelijk, in ieder geval in de randstad.
Gedurfde uitspraak, misschien zegt dat meer over jouwn levensstandaard? Ik denk dat het doorsnee MBO gezin met 1.5 werkend persoon nog geen 4.000 bruto binnen harkt!
rik86 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:21:
Tja, als ik hier op m'n werk kijk, ca. 100 man, zakelijke dienstverlening, uitvoerend allemaal HBO/HBO+, dan is alles wat boven de 4k zit manager/leidinggevende die is doorgegroeid vanuit z'n functie en daar goed/zeer goed in presteerde. Het is geen ICT, dus misschien dat daar wel verschillen tussen zitten, maar er is recent onderzocht hoe de beloningen tov de branche zijn en die zijn redelijk conform de gemiddelden.

Als ik ook zie wat de meeste MBO-ers op m'n werk verdienen voor de wat meer standaard functies, dan zitten de op max ~150% minimumloon en daar gaan ze ook niet echt boven komen.

Die MBO-ers die jij kent, hebben die na hun MBO-opleiding nooit meer aanvullende cursussen gedaan of zo?
Ik zit ook in de zakelijke dienstverlening en heb voor een Big4 accountantskantoor gewerkt. Daar kun je als (senior)manager rekenen op een 5.000 tot 9.000 en als normale werknemer zonder carriere drang zit de max echt op 4.000 en daar moest je alsnog goed voor presteren. Terwijl een leraar zonder problemen naar dat bedrag door kan groeien. Een MBO'er zou maximaal 3.000 verdienen binnen mijn vakgebied.

Daarnaast had TS het over diverse groepen en niet wat in de ICT een gebruikelijk loon is, dat acht ik dus ook niet representatief voor een doorsnee Nederlander/opleidingsniveau.
Ik denk dat je in Nederland tevreden mag zijn met een eindsalaris zonder carriere drang van, dit zijn salarissen waar je je in mijn visie niet voor hoeft te schamen:
Geen opleiding 2.000 bruto
MBO 2.750 bruto
HBO 4.000 bruto
Universiteit 4.500 bruto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
FreakNL schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:38:
[...]

Nee, het kan prima, blijkbaar. Maar het is een stuk lastiger, imho. Het is toch wel fijn als je (desnoods met zijn twee-en) over de 4k gaat, dat is echt niet zo heel veel.... (maar misschien is mijn referentiekader compleet verstoord)...

Maar inderdaad, hele volksstammen doen het. Vraag mij niet hoe, want als je vaste lasten nou eens 1500 zijn (en dan doe roep ik echt geen gekke dingen), waar leef je dan van als je nog 600/700 overhoudt? Alleen de kinderopvang is al dat bedrag zo'n beetje...
Dan krijg je dus zoals bij ons thuis dat opa en oma regelmatig oppast en vrouwlief dan 24uur werkt
En je samen dus dik onder de 4k netto zit. ( nog geen kinderen maar zo zien wij het gebeuren )

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 01-04-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Mektheb schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:39:
[...]

En je samen dus dik onder de 4k netto zit. ( nog geen kinderen maar zo zien wij het gebeuren )
Denk dat hij het over bruto heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Accountant schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:40:
[...]

Denk dat hij het over bruto heeft ;)
Dan nog als ik naar situatie's om me heen dan is het vaak.

Fulltime 40+
Parttime 24
Opa en Oma

En die verdienen echt niet geweldig, ( ik zelf ook niet )

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 01-04-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb het inderaad over bruto!! Dat is toch niet zoveel? Man die 3000 verdient, vrouwlief parttime nog 1000.. Dat is helemaal niet zo raar, maar dan heb je het ook niet superbreed ofzo (vind ik)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
FreakNL schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:42:
Ik heb het inderaad over bruto!! Dat is toch niet zoveel? Man die 3000 verdient, vrouwlief parttime nog 1000.. Dat is helemaal niet zo raar, maar dan heb je het ook niet superbreed ofzo (vind ik)...
Nee dat is inderdaad waar, maar als ik het uitreken zitten wij bijvoorbeeld thuis daar nog niet eens op.

Maar goed ik vind het ook niet erg om meer vrije tijd te hebben en minder te werken en dus minder te besteden maar meer tijd voor andere dingen, dat is een keuze.
En met 4k bruto moet je echt wel wat kunnen, tenzij je een hypotheek hebt van 1100euro netto maar dan lijkt me dat je erg over de top gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nu gaan we wel erg offtopic, maar ik heb zometeen een hypotheek van 1100 bruto. Hypotheek van 180k. (wel deels lineair, maar anders was hij alsnog 930 bruto geweest). Totaal niet aan mijn max gekocht. De tijden van de spaar- en aflossingsvrije hypotheken zijn voorbij he...

/edit
Oeps, ik moet leren lezen, jij hebt het over netto :D

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Blijkbaar kan het makkelijk en denken wij te moeilijk. Want kijk maar eens hoeveel mensen die net boven minimum zitten (of bijstand) gewoon VEEL geld uitgeven aan roken/drinken. Dus wij zijn gewoon verwend met allemaal dure luxe goederen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
FreakNL schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:42:
Nou ik denk eerder dat een startend MBO gezin van rond de 30 met full time werkende man rond de 2.300 doet en de vrouw met part time werk ergens rond de 1.400. Ik denk echt niet dat ze de 4.000 halen.

Tja wij hebben 2 full time HBO lonen ongeveer 3keer modaal samen maar hebben het uitgave patroon van een doorsnee MBO stel. Daarom heb ik een topic aangemaakt financiele onafhankelijkheid het gaat allemaal om keuzes. Ik vermoed dat jij gewoon een iets ruimere levensstandaard hebt en daar is niets mis mee. Maar ik denk wel dat je een iets verkeerd beeld van de werkelijkheid hebt. Maar ik heb ook een verkeerd beeld van de werkelijkheid want ik snap namelijk niet waarom niet iedereen minimaal 40-50.000 op de spaarrekening heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
FreakNL schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:48:
Nu gaan we wel erg offtopic, maar ik heb zometeen een hypotheek van 1100 bruto. Hypotheek van 180k. (wel deels lineair, maar anders was hij alsnog 930 bruto geweest). Totaal niet aan mijn max gekocht. De tijden van de spaar- en aflossingsvrije hypotheken zijn voorbij he...

/edit
Oeps, ik moet leren lezen, jij hebt het over netto :D
Het is en blijft een lastig verhaal, het is per gezin anders en elke situatie gaat anders.
En voor de 1 is 4k in totaal veel en de ander weinig, ik ken mensen om me heen die alleen als 1 persoon al rond de 8k zitten en dan komt partner er nog bij.
Maar tijd voor kinderen zit er niet in.

En natuurlijk verleden / opleiding en niveau en wat voor soort baan heeft er alles mee te maken, maar het belangrijkst is en blijft.
Ben je gelukkig ?, dan maakt 3k of 4k of 5k echt niet uit ( makkelijk tuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is toch bijna 4000 accountant? :D

Ik heb niet eens een hele ruime levensstandaard eigenlijk, alhoewel mijn huur wel fors is. Maar voor de rest doen ik weinige gekke dingen. Toch hou ik van mijn bovenmodale salaris niet veel over per maand. Bezuinigen zou overigens nog prima kunnen, maar dat zou me misschien 300 tot 400 euro netto opleveren (bijvoorbeeld: stoppen met roken, stoppen met loterijen, lager internet abbo, etc)..

Maar als ik dan naar de toekomst kijk en misschien (met vriendin) ooit aan kinderen wil beginnen denk ik: "waar ga ik dat allemaal van betalen dan??"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
FreakNL schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:55:

Ik heb niet eens een hele ruime levensstandaard eigenlijk, alhoewel mijn huur wel fors is. Maar voor de rest doen ik weinige gekke dingen. Toch hou ik van mijn bovenmodale salaris niet veel over per maand. Bezuinigen zou overigens nog prima kunnen, maar dat zou me misschien 300 tot 400 euro netto opleveren (bijvoorbeeld: stoppen met roken, stoppen met loterijen, lager internet abbo, etc)..

Maar als ik dan naar de toekomst kijk en misschien (met vriendin) ooit aan kinderen wil beginnen denk ik: "waar ga ik dat allemaal van betalen dan??"...
Denk dat een hele hoop mensen dat denken en over nadenken, en dat is goed ook want het is wel je kind en de toekomst van het kind.

Echter was ik ook altijd van mening een spaarrekening van 30 40k minimaal was.
Nu blijkt dat we met 10k ook al aardig tevreden zijn en de rest gebruikt hebben om het huis te doen etc, en ons woongenot te verhogen.
Bewust zijn van geld is belangerijk, maar wij Nederlands slaan nog wel is door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, ik denk er ook wel over na. Ik verdien bovenmodaal, maar mijn vriendin zit onder modaal, dus met zijn tweeen gaan we op termijn (als we alles bij elkaar op gaan tellen) misschien 2 keer modaal verdienen. Dat moet te doen zijn overigens, maar we zullen echt niet alles kunnen, zeker niet als er kinderen komen.

Dat is overigens ook de reden dat we voor een goedkoper huis gekozen dan we hadden kunnen lenen. En dat stoppen met roken op de agenda staat...Dat geeft allemaal niet. Maar ik hoop wel dat we nog een beetje wat overhouden om van te leven. Dus daar streef ik dan ook naar. Maargoed, we gaan wel erg offtopic nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
FreakNL schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:55:

Ik nodig je van harte uit in het topic dat ik heb aangemaakt Financiele onafhankelijkheid daar posten mensen hun uitgaves per maand misschien dat je daar wat vergelijkingsmateriaal kunt vinden. Daarnaast kun je daar ook je inkomsten en uitgave posten en dan schaven wij dat graag wat voor je bij :) .

Maar om op je vraag terug te komen waar je het van gaat betalen. Voor jou wellicht minder leuke KEUZES maken. En dan kun je vrij makkelijk rond komen met een gezinsinkomen van 4k bruto en links en rechts een toeslag meepikken.

Daarnaast zie je ook vaak in vakgebieden salarisafwijkiingen ontstaan. Mijn vorige werkgever vond mij 20% minder waard dan mijn huidige werkgever. Eens verder kijken en een potje blufpoker kan je in je eigen vakgebied ook al veel opleveren. Maar bij veel beroepen is het in deze tijdsgeest door de crisis voor jou 10 andere.

Een doorsnee kapster in loondienst zal never nooit niet boven de 2.000 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Kijk ook niet puur naar het bruto gezinsinkomen, beide gezinsleden betalen apart inkomstenbelasting. Dus als vrouw niet werkt en man 4000 binnenhaalt dan houdt het 'gezin' ongeveer 2700 netto over.

Als beide partners 2000 verdienen dan houdt het gezin 2 x 1600 = 3200 netto over.

Daarom is Nederland ook kampioen parttime werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Accountant schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:49:
Maar ik heb ook een verkeerd beeld van de werkelijkheid want ik snap namelijk niet waarom niet iedereen minimaal 40-50.000 op de spaarrekening heeft staan.
Ik snap aan de andere kant weer niet waar iedereen het van doet :) Heb het wel eens gepost, maar ik verdien nu omgerekend ongeveer 5500 bruto per maand, en mijn vrouw werkt niet (en dat zal het probleem wel zijn). Huur een flat, heb geen auto, weinig hobbies die geld kosten, amper op vakantie, bijna nooit uit eten, het enige is dat ik in de supermarkt niet heel erg oplet wat ik koop. Toch hou ik niet veel over. De meeste maanden zit ik rond de nullijn als ik weer eens een extra belasting of heffing moet betalen van een paar honderd euro. Maar goed, stel dat ik 500 euro over kan houden in de maand, dan moet ik voor 50k op m'n rekening 8 jaar sparen. Echt hard gaat dat niet :) En als ik nu ook nog aan kinderen begin... dan hou ik helemaal niks over.

Maar goed, misschien een beetje off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Devil schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:13:
Kijk ook niet puur naar het bruto gezinsinkomen, beide gezinsleden betalen apart inkomstenbelasting. Dus als vrouw niet werkt en man 4000 binnenhaalt dan houdt het 'gezin' ongeveer 2700 netto over.

Als beide partners 2000 verdienen dan houdt het gezin 2 x 1600 = 3200 netto over.

Daarom is Nederland ook kampioen parttime werken
Klopt heb je helemaal gelijk in! Bij topsalarissen zou ik al snel zeggen doe mij maar 20 of 40% minder en doe mij maar 1 of 2 dagen vrijgeven.
Zoijar schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:38:
[...]

Ik snap aan de andere kant weer niet waar iedereen het van doet :) Heb het wel eens gepost, maar ik verdien nu omgerekend ongeveer 5500 bruto per maand, en mijn vrouw werkt niet (en dat zal het probleem wel zijn).
Je hebt in ieder geval 1 zeer goed loon, maar ik kan begrijpen dat er niet veel van overblijft. 3.000 netto is overigens voor 2 personen wel genoeg om niet te hoeven klagen. Je hebt wel een luxe positie er hoeft maar 1 persoon te werken voor dat geld in veel gezinnen werken 1.5-1,6 mensen om aan dat bedrag te komen. Als wij beide niet fulltime zouden werken zouden we overigens ook niet zoveel kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoijar schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:38:
[...]

Ik snap aan de andere kant weer niet waar iedereen het van doet :) Heb het wel eens gepost, maar ik verdien nu omgerekend ongeveer 5500 bruto per maand, en mijn vrouw werkt niet (en dat zal het probleem wel zijn). Huur een flat, heb geen auto, weinig hobbies die geld kosten, amper op vakantie, bijna nooit uit eten, het enige is dat ik in de supermarkt niet heel erg oplet wat ik koop. Toch hou ik niet veel over. De meeste maanden zit ik rond de nullijn als ik weer eens een extra belasting of heffing moet betalen van een paar honderd euro. Maar goed, stel dat ik 500 euro over kan houden in de maand, dan moet ik voor 50k op m'n rekening 8 jaar sparen. Echt hard gaat dat niet :) En als ik nu ook nog aan kinderen begin... dan hou ik helemaal niks over.

Maar goed, misschien een beetje off topic.
Zoals aangegeven, het is fiscaal veel aantrekkelijker in NL om beide iets te verdienen dan volledig kostwinnersmodel zoals jij hebt. Een stel dat samen diezelfde EUR 5500 verdient houdt er netto aanzienlijk meer aan over dan jullie. Dat verklaart het verschil inderdaad voor een flink deel. Een stel wat evenveel verdient (lees: beide op/rond modaalinkomen) kan dan op vakantie gaan, kinderen hebben en toch evenveel/weinig als jij overhouden. Overigens is EUR 500 per maand sparen ook vrij extreem (wel verstandig als het kan), dus ook daar kun je paar honderd EUR per maand extra bestedingsruimte vinden die veel stellen zullen nemen.

En "huur een flat" - dat hoeft allerminst goedkoper te zijn dan kopen qua maandlasten.

Het zou zelfs erg aantrekkelijk zijn in jouw geval als je vrouw desnoods deeltijd minimuminkomen gaat werken, puur voor het fiscale aspect.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja als Zoijar een dag in de week minder gaat werken en zijn vrouw 1 dag in de week voor een modaal loon gaat werken dan houden ze als gezin netto nog net zoveel over. Voordeel is dat vrouwlief lekker aan het werk is en Zoijer een dagje per week vrij heeft. Zelfs als zijn vrouw 2 dagen per week gaat werken (en Zoijar 3) kost ze dat maar €100 netto per maand. Dan heb je dus allebei een ongelofelijk luxe leven, de 1 werkt 2 dagen, de ander 3. Voor hetzelfde geld als waarvoor Zoijer zich nu een slag in de rondte werkt. Wat dat betreft stimuleert ons belastingstelsel het wel om gewoon lekker voor jezelf en je vrijetijd te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:21
Het belastingstelsel stimuleert dus niet de maximale output van schaarse, dure resources te benutten en leidt tot een overaanbod in minder schaarse delen van de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

t_captain schreef op zondag 06 april 2014 @ 18:49:
Het belastingstelsel stimuleert dus niet de maximale output van schaarse, dure resources te benutten en leidt tot een overaanbod in minder schaarse delen van de arbeidsmarkt.
Dat is kortzichtig.

NL heeft al een hogere arbeidsproductiviteit dan veel landen waar langere werkwerken gestimuleerd worden. Grootste risico in deze groep is burnout. Omgekeerd is het zo dat mensen die langere tijd weg zijn van arbeidsmarkt (bijv huisvrouwen die erop vertrouwen dat manlief voor hen zorgt) ongelofelijk moeilijk zijn om weer aan het werk te krijgen en als manlief niet meer kan of wil zorgen (arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, scheiding etc) gaan deze mensen ons allemaal tot last zijn. Beter om iedereen aan het werk te houden en te stimuleren dat topkrachten juist goed omgaan met hun energie en niet alleen nu maar ook over 10, 20 of 30 jaar nog topprestaties kunnen leveren. Worden we allemaal beter van en levert ook meest op aan economie.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1