Kleurtemperatuur van monitor

Pagina: 1
Acties:

• Unia
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-02 19:34
Hoi iedereen,

Ik wil graag een tweede monitor naast het ingebouwde scherm van mijn laptop. Ik heb hier echter nul komma nul verstand van dus zou hier graag wat tips over in winnen van jullie.

Echt veeleisend ben ik niet; ik game niet (althans, niet op dit beeldscherm :) ), bewerk geen foto's of videos en ben ook geen film-fanaat. Wat ik echter wel graag wil is dat de kleurtemperatuur van beiden schermen een beetje overeen komen. Momenteel gebruik ik mijn TV als tweede beeldscherm en ik stoor me aan het feit dat wat wit is op mijn laptop, meer richting beige gaat op mijn TV.

Nu heb ik even gekeken naar mijn laptop in de pricewatch (pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E130 (NZUBEMH)) maar hier staat volgens mij niks over wat ik moet weten om te kunnen vergelijken met monitoren in de pricewatch. Wel heb ik deze site gevonden waar wat meer informatie staat over het scherm, maar zoals ik al zei weet ik hier te weinig van af om er wat mee te kunnen.

Dus, wie van jullie kan mij vertellen waar ik op moet letten, of wie van jullie heeft misschien zelfs al een suggestie voor een monitor? :D

Alvast bedankt!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:33
Vaak kun je per monitor het beeld redelijk goed naar je eigen smaak afstellen, dus mocht de kleurtemperatuur of iets anders niet overeen komen kun je dat in het OSD van de monitor zo instellen dat het voor jou wel overeen komt.

Zucht...

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:00

Saven

Administrator

sowieso zijn laptops naar mijn ervaring veeel te blauw vergeleken met alle mid-/highend monitoren. TV's zijn over het algemeen ook niet zo netjes vergeleken met een fatsoenlijke monitor.

Kortom: gewoon je externe monitor houden zoals die is, dat is hoe de kleuren horen te zijn (mits je een fatsoenlijk scherm hebt), niet zoals je laptop is. Is wel even wennen, had ik ook last van toen ik voor het eerst een fatsoenlijke monitor had :)

[ Voor 12% gewijzigd door Saven op 29-03-2014 20:00 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:15
Je hebt apparatuur om een scherm te kalibreren (X-rite Colormunki) bijv.
Beste is eigenlijk om zo'n ding te lenen, omdat ze nieuw best wel duur zijn.

Je kunt dan de kleuren van je scherm zo optimaal mogelijk afregelen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

ThinkPadd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:06:
Je kunt dan de kleuren van je scherm zo optimaal mogelijk afregelen.
Optimaal mogelijk om een realistisch beeld te krijgen ja. Voor films en series zou ik toch liever wat meer contrast willen als dat een Spyder 3 bijv geeft.

Richting de TS: Gewoon handmatig afstellen, 100% gelijk ga je beide monitoren toch nooit krijgen. Zelfs wanneer de serienummers naast elkaar staan en uit dezelfde batch komen is er nog een klein verschil.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Unia
Hm, dat lijkt me duidelijk dan! Ik ga morgen eens rondkijken bij de MediaMarkt of ik wat leuks zie :)

Allemaal bedankt!

• Unia
Zojuist een mooi nieuw scherm gekocht! Het voldoet prima aan mijn eisen en de verschillen in kleur zijn inderdaad stukken minder in vergelijking met mijn TV.

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Pagina: 1