• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 22:08
Ik heb al enkele maanden dit systeem in gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Biostar NM70I-1037U€ 63,46€ 63,46
1LC-Power LC-1340mi€ 33,56€ 33,56
1Crucial 2GB CT25664BA1339€ 18,-€ 18,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 115,02

Dit werkte prima tot afgelopen week. Ik heb twee keer gehad dat de CPU fan volop stond te blazen en dat de PC nergens meer op reageerde. Na een reset deed hij het weer maar toch vond ik het maar raar.
Enkele dagen verder blijft het systeem constant herstarten (power lampje gaat uit en na een paar seconden start hij weer op).

Inmiddels heb ik het systeem aan een andere voeding gehangen en een ander geheugen erin gestoken, maar hij blijft nog steeds herstarten. Wanneer ik memtest draai vind hij zowel bij het oude als nieuwe geheugen geen fouten tot het moment dat hij weer uit valt. Het systeem draait overigens op een USB stick en die heb ik ook al vervangen en opnieuw geïnstalleerd. Ook in het BIOS herstart hij dus het is geen OS probleem. CMOS clearen heb ik ook gedaan maar dat heeft ook niet geholpen.

Het enige wat het dus eigenlijk kan zijn is het moederbord. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Of wordt het gewoon een RMA?

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
Kan je ook FF kijken hoe heet je processor wordt?

• Snippo
Die wordt maar zo'n ~50 graden volgens het BIOS. De shutdown temperature stond eerst op 90 graden maar het probleem bleef toen ik dat uit had gezet.

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Lijkt me toch echt de CPU die te warm word. Zit de koeler wel goed vast geklikt op de CPU/mobo? Probeer ook eens nieuwe koelpasta op de CPU aan te brengen.

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Als het systeem eerst goed werkte lijkt het me niet dat de koeler verkeerd zit. Ook is een temperatuur van 50 graden natuurlijk prima. Een defect moederbord kan de raarste problemen veroorzaken, en daar hoort constant rebooten ook zeker bij. Ik zou dus voor RMA gaan.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Het kan natuurlijk zijn dat de temperatuursensor nooit de juiste temperatuur aangegeven heeft. Wellicht zit je koeler vol met stof?

• Snippo
Het moederbord en de CPU zijn in dit geval één geheel, dus koelpasta vervangen oid is niet iets wat ik zelf kan doen. Op stof had ik hem gecontroleerd. Zat nauwelijks wat in maar voor de zekerheid toch schoon geblazen met de compressor. Toen ik hem net had heb ik ook verschillende stress tests gedaan (Prime95 o.a.) en daar gaf hij ook geen problemen.

Zal straks nog eens proberen om ook alle power/reset schakelaars los te maken. Als dat ook niet helpt wordt het een RMA.

• Jolke
Als die door een Prim95 test komt, dan is er niets mis met de temperatuur. Niks in de kast gevallen dat kortsluiting kan maken op het bord - een schroefje, folie, ... ?

Anders klinkt het als een gevalletje RMA.

• Snippo
Vanmiddag heb ik Memtest weer aangezet en vervolgens alle draden van de LED's en power/reset knoppen los gehaald. Toen ik na een half uur keek deed hij het nog steeds. Vervolgens alles weer aangesloten en hij viel weer na 5 minuten uit. Toen weer alles losgehaald... en hij viel nog steeds na 5 minuten uit.
Uiteindelijk 's avonds weer een keer geprobeerd en nu werkt het wel weer:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TqCCYqvs.jpg

Morgen maar weer proberen te vinden waar het probleem precies zit, want RMA sturen heeft weinig zin als hij soms wel gewoon werkt.

• Jolke
Dat ligt eraan, als de prijs laag is, is het voor een fabrikant niet de moeite waar om er ook maar 1 uur een man op te zetten om het uit te zoeken en is het dus goedkoper om een nieuwe te leveren.

Als het verwijderen van je LED/power/reset knoppen een effect heeft, dan zou je die moeten doormeten. Wellicht een slecht contact daar in, of een kortsluiting.

• Snippo
Ik had nog het een en ander getest maar kreeg het probleem niet gevonden. Uiteindelijk het moederbord maar retour gestuurd en inmiddels een nieuw exemplaar ontvangen van Azerty. Het moederbord was dus defect, maar nu werkt het weer prima :) .

• Jolke
Ah, ok... mooi zo. Duidelijke feedback, thanks. d:)b
Pagina: 1