Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Hey allemaal,

Voor mijn bedrijf moet ik een high-end router aanschaffen die minimaal 15 meter goed bereik heeft. De router moet 802.11ac ondersteunen en minimaal 4 lanpoorten hebben. Nu zijn er gelukkig veel routers van dit kaliber verkrijgbaar, maar qua kwaliteit en stabiliteit wil ik toch even jullie hulp inschakelen. Mijn budget is €100,- tot €150,- euro (mag iets meer of minder).

Ik heb in de Pricewatch gekeken en kwam op de onderstaande routers uit.

pricewatch: Netgear R6300
pricewatch: Netgear D6300
pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
pricewatch: Asus RT-AC66U

Ik heb zeer slechte ervaring met Linksys, en de routers van Apple ben ik ook niet gecharmeerd. Welke van de bovenstaande vier kun je aanraden voor een kantoor aan (nieuwbouw)huis? Het beste antwoord krijgt een koekje. :+

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

Ik ga niet voor het koekje, kijk eens naar reviews (waarbij SmallNetBuilder een goede site is). Verder hoor ik erg goede verhalen over Apple (misschien over je gevoel heen stappen) en ik mis de TP-Link in je rijtje.

Overigens is dit niet echt high end, wel zijn het goede router!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog 2 opties: http://www.mikrotik.com/ en http://routerboard.com/
Die gaan verder waar de consumenten routertjes ophouden qua stabiliteit en datastromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
http://www.interprojekt.c...ax-edgemax-c-108_230.html
http://www.interprojekt.c...ons-rb2011-c-214_257.html
http://www.interprojekt.c...-solutions-c-214_286.html

Niet persé in die volgorde, en de prijzen daar zijn excl. btw, verzendkosten en nog een payment fee voor bvb het gebruik van Paypal. Deze Mikrotik & Ubiquity routers zijn Small Office/Home Office modellen, en qua functionaliteit kunnen die Netgears & de Asus daar niet tegen op boksen.

Sorry, Mikrotik schijnt nog geen 802.11ac routers te leveren. Met Ubiquity kan dat alleen met losse AP's, die vrij duur zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door ihre op 29-03-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb momenteel een Apple Airport Express (de kleine plug & go versie) en daarvan wil de verbinding nog wel eens wegvallen. De opties van Khildin en ihre zijn goed, maar wel erg prijzig. Een consumenten router volstaat prima, want wat wil je nog meer dan internetten? :) Goede ontvangst en snelheid is het enige waar het momenteel om draait, kunnen jullie een 'normale'' router aanraden of is het beter dat ik kies voor een router met externe antennes? In dat laatste geval valt mijn oog op de Netgear Nighthawk en de Asus router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Het probleem met alle huidige AC routers is dat ze nog gebaseerd zijn op oude chipsets die ontworpen en gemaakt zijn toen de 802.11ac specificatie nog niet af was (deze is in januari 2014 afgerond). Ze zijn ontworpen op een soort beta/preview specificatie en dus niet allemaal compatibel met elkaar (wordt soms ook wave 1 genoemd). In alle routers die je daar boven noemt is een Broadcom 4360 te vinden, een chip van meer dan anderhalf jaar oud. Deze heeft dus nog allerlei compabiliteits problemen, alhoewel de 802.11n implementatie op zowel 2,4GHz en 5.0GHz prima werkt.

Conclusie: Verwacht niet te veel van 802.11ac, een high-end (3x3 MIMO, dual-band) 802.11n router past misschien beter in jouw situatie. In Q3 2014 zien we misschien de eerste 802.11ac routers gebaseerd op de definitieve 802.11ac specificatie, maar dat kan ook Q4 zijn. En verder: Kabels zijn altijd beter :).

Ik heb trouwens zelf ook een 802.11ac router gebaseerd op de BCM4360, een Asus RT-802.11ac. Op mijn Xperia Z1 is mijn link speed 325Mb/s 8). 325Mb/s op een telefoon :9~. Verder werkt 802.11n op bizarre snelheden en is het echt een geweldige router. Het is alleen misschien niet zo stabiel als er verwacht wordt van een professionele bedrijfsrouter. Maar hij werkt dus prima.

[ Voor 17% gewijzigd door Balance op 30-03-2014 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

Ondertussen kopieer ik hier draadloos met 40 MB per seconde naar m'n NAS met WiFi AC vanaf m'n VAIO Pro met AC, verbonden met een Netgear R7000 die op dezelde chip draait.

Dus voor mij is het dikke prima, ongeveer 4 keer de snelheid van m'n Linksys E4200 N router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is belangrijker hoe je spectum is. Met ander woorden, hoeveel "stoor" buren er zijn. DAT is funest voor de snelheid.

En denk niet, oh, dan neem ik een 600 mW of een 1W WiFi zender, dan "druk ik de buren wel weg". Dat lukt op zicht wel (het wegdrukken), maar jouw laptop / iPhone / table etc.... moet ook harder "terug" schreewen. En DAT kunnen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb hier circa 7 signalen van andere buren, dus dat valt volgens mij wel mee. Ik heb nu een standaard modem van Ziggo en een Apple AirPort Express die de draadloze verbinding voor de bovenverdieping versterkt. Ik wil nu overstappen naar een goede router die naast de bovenverdieping ook in de tuin goed internet geeft (daarom die 15m bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Eens met Balance, ik zou geen enkele 802.11ac router/AP aanraden op basis van de BCM4360, dus geen enkele in je lijst. Heb zelf de Asus RT-AC66U en hoezeer het een fantastisch en snel apparaat is, het heeft gewoon teveel interoperability issues (om te beginnen dat in het in 5GHz alleen kan werken op kanalen 36, 40, 44 en 48, en dus niet op de 15 overige kanalen) om het aan te raden.

Enige situatie waarin ik een BCM4360-based router/AP zou adviseren is als je al clients hebt met diezelfde chip. Dat betekent eigenlijk alleen Apple (vanaf MacBook Pro najaar 2013). In vrijwel alle andere gevallen hebben ac-supporting devices chipsets van Intel of Qualcomm/Atheros. Daar heb je regelmatig gedonder mee met die 4360. Daarom zou ik een router op basis van een Qualcomm/Atheros chipset aanraden.

Overduidelijke kandidaat wat dat betreft is de TP-Link Archer C7. Ding heeft in beginsel zelfde specs als de Asus RT-AC66U, maar dan met Qualcomm chipset en voor 2/3 van de prijs. En het werkt wel betrouwbaar samen met Intel en Atheros NICs.

Dat gezegd, 802.11ac wordt pas echt interessant als multi-user MiMo ondersteund gaat worden. Dat heeft nog niemand rond en het is maar de vraag of dat met huidige chipsets (ongeacht vendor) gaat lukken. Ac wordt pas 'future-proof' als dit beschikbaar is. Alhoewel... 802.11ad komt eraan, maar werkt op totaal andere frequenties (60GHz) en zal dus zeker totaal nieuwe hardware vereisen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Een heel ander vraagje, de pricewatch: Netgear D6300 functioneert ook als modem. Zal dit ook werken in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Als je een ADSL2+ verbinding uit het stenen tijdperk acceptabel vindt: ja.

Oh, en dan moet je provider ook toestaan dat je een andere modem gebruikt, en is de kans groot dat je geen telefonie meer via die provider kunt doen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 22:38
Ik werk sinds kort met een Netgear R7000. Zeer tevreden. Bereik is goed (helaas niet veel beter dan de WNDR3700 die hij vervangt), snelheden ook, en wat ook belangrijk is: stabiel signaal.
Ik heb eerst een Asus RT-AC68U in huis gehad, maar die kreeg ik in mijn situatie (!!) niet stabiel.
Continue signaldrops.

Net als één van de vorige sprekers zie ik hier binnen mijn netwerk snelheden van max. 40MB/sec. richting NAS. Laptopje geupgrade met een Intel Wifi AC7260 en die kan helaas nog niet de volle snelheid van de R7000 benutten.

Bijkomend voordeel van de R7000 is dat ie met USA settings gebruikt kan worden, waardoor hij ietsje sterker signaal uitzend, en er meer 5GHz kanalen benut kunnen worden (36 - 48, 149 - 161).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 20:45
Ik ben erg tevreden met de asus. Na een failure met de linksys ea6700 (waardeloos ding) naast de ac66 ook een ac68 gekocht. Werken prima en hebben ook meerdere firmware mogelijkheden. Momenteel de merlin optie.

Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
dion_b schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:55:
...
Dat gezegd, 802.11ac wordt pas echt interessant als multi-user MiMo ondersteund gaat worden. Dat heeft nog niemand rond en het is maar de vraag of dat met huidige chipsets (ongeacht vendor) gaat lukken. Ac wordt pas 'future-proof' als dit beschikbaar is. Alhoewel... 802.11ad komt eraan, maar werkt op totaal andere frequenties (60GHz) en zal dus zeker totaal nieuwe hardware vereisen :z
Qualcomm Announces MU-MIMO 802.11ac Family: Increasing the Efficiency of 802.11ac Networks.
Recente aankondiging van Qualcomm, met een informatief artikel van Anandtech erbij. Q4 2014 moeten de eerste compatibele apparaten op de markt komen.

802.11ad zal alleen in LoS(line of sight) werken. Het gaat geen muur door, dus het zal niet echt een vervanger van WiFi worden. Als je in elke kamer zo'n AP wilt hangen zullen ze eerst aan betere roamingprotocollen moeten werken.
Pagina: 1