ADSL met buurman delen, hoe te doen

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
'k las gister toevallig da'k eind deze zomer kan gaan adsl-en.
ik heb daar belangstelling voor, mijn buurman echter ook.
ik woon in een dubbel huis, net in het buitengebied.
het is niet de bedoeling dat zijn of mijn pc altijd aan moet staan. dus moeten er twee lijnen naar de adsl modem, kan dat gaan werken?
of moet het op een andere manier, zo ja hoe?
tnx!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
denk dat je toch een router moet neerzetten (ouwe 486 ofzo).. anders kun je (lijkt mij) niet tegelijkertijd internetten omdat je maar 1 IP adres krijgt..

• the noise
hmm, dus ik moet op die 486 een hub plaatsten waarom de 2 hoofdcomuters worden aangesloten volgens jouw. maar zo'n hub is een kaart d8 ik, die via een draad verbinding maakt met een kaart in de andere pc's. het gaat in deze dan om netwerkaarten ofzo? en welke zijn geschikt?

welke software is geschikt voor die 486?

of heeft iemand nog tips op de eerste post?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:53
Een hardware router met ingebouwde switch?

Hoeft er alleen maar een UTP-kabeltje naar de buurman en hebben jullie meteen een eigen netwerk :)

Bijv. de Draytek Vigor 2200E, Zyxel Prestige 314 of NetGear RT314.

Zie http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hardwarerouter lijkt me vrij prijzig..

benodigdheden voor een 486:

2 netwerkkaarten (1 voor internet, 1 voor LAN).
1 hub (is een kastje met aansluitingen)
UTP kabel van router naar hub, hub -> PC1, hub -> PC2

[edit] en in de PC van jou en van de buurman uiteraard ook nog een netwerkkaart..

op die 486 moet je dan een internetshareprogje draaien, bijv. win95/NT met sygate of winroute. Verder zou je ook Linux kunnen gebruiken (of freesco www.freesco.com )

• the noise
een hardware router is dus een soort veredelde 486 zoals rick h die beschrijft? 'k weet daar verder niets van.. wat verdere info is welkom.

dus 'k kan dan een 486 installeren om vervolgens te laten draaien zonder toetsenbord en monitor? zo'n ding is wel verouderd, dus ik zal daar wel rekening mee moeten houden wat betreft de kaarten denk..

software heb ik ruim voor handen (TL) dus je mag rustig een duurder proggel adviseren.

dus 1 hub in die 486 en een netwerkkaart in iedere hoofdpc om zo op elkaar aan te sluiten begrijp ik. maar je schrijft 2 netwerkkaarten..
ah, die hub staat dus los van een pc!
Dus de adsl modem komt op de 486 via netwerkkaart 1 binnen, netwerkkaart 2 gaat naar de hub en de hub geeft het signaal door aan iedere hoofdpc :)
klopt dit?

edit; bij zo'n doe_het_zelf pakket kun je kiezen tussen een USB modem en ethernetkaarten, volgens mij moet ikd e 10Mbit hebben denk?

• Mr Magic
De prijs van zo'n hardware router valt best mee, zeker als je bedenkt dat er een 4-poorts switch in zit en je dus geen apart hubje meer hoeft te kopen.

Voordeel is ook dat 'ie stand-alone draait en je dus geen hele PC hoeft te hebben draaien.

Prijzen volgens de pricewatch:

Draytek 2200E: fl. 505,-
Edimax: fl. 439,-
Netgear RT314: fl. 534,-
Zyxel Prestige 314: fl. 637,-

Wat ik erover heb gelezen doen de Draytek, Netgear en Zyxel allemaal goed hun werk. Van de Edimax heb ik nog geen ervaringen gelezen.

Je moet dan dus wel voor het ethernet-modem kiezen, aangezien deze rechtstreeks aangesloten moet worden op de router. Verder heb je dan alleen nog voor elke PC die je op internet wilt hebben een goedkoop netwerkkaartje nodig plus een UTP-kabeltje natuurlijk :)

• the noise
dus dan komt de adsl modem, in dit geval dan een ethernet modem, op die hardware router binnen en die sluit ik dan weer aan op de netwerkkaarten van die 2 pc's.
ok?

• Mr Magic
Yep!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
eeuh met adsl pluspakket zeg maar kun je 4 pcs aansluiten, modem, hub dr8ter en downloadenmaar
is geloof ik 150 piek/maand

• Mr Magic
Op zaterdag 09 juni 2001 21:45 schreef ikbenveldmuis het volgende:
eeuh met adsl pluspakket zeg maar kun je 4 pcs aansluiten, modem, hub dr8ter en downloadenmaar
Dat kan dus niet meer vanaf eind april ofzo, aangezien je bij ADSL Fast ook nog maar 1 IP-adres krijgt i.p.v. vroeger 4. Het enige verschil zit 'm nu nog in de up-/downstream snelheid... en de prijs :(

Verwijderd

of een hub met een uplink
ben je gelijk over al van af heb ik hier ook
maar dan voor chello

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Tja... mag niet echt he.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.