Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
Ik heb een Lenovo U310 met Windows 7 waarbij sinds het kort het geluid vanuit de speakers niet meer werkt. Ik heb het vermoeden dat het probleem ligt bij de detectie van een jack plug in de koptelefooningang. Het geluid werkt namelijk perfect door de koptelefoon en deze situatie komt ook voor als ik een Ubuntu gebruik. Het kan natuurlijk ook een ander hardware probleem zijn, maar de speakers deden het beiden perfect en opeens beiden niet meer, terwijl de laptop niet bewogen heeft, dus ik vermoed dat de speakers zelf in orde zijn.

Dit probleem komt vaker voor en kan vaak via wat aanpassingen in het OS worden opgelost. Zo kan je bijvoorbeeld bij RealTek-kaarten in Windows 7 de registerwaarde HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEM\CurrentControlSet\ControlClass\{4D36E96C-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0001\Settings\ForceDetectionJD op 0 zetten en zo de detectie omzeilen. De fabrikant van de audiohardware van mijn laptop is helaas niet RealTek, maar Conexant. Ik heb na uitgebreid speuren geen gelijksoortige registerwaarde kunnen vinden. Ook de methode beschreven in dit topic werkt niet.

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem softwarematig kan oplossen? Ook andere suggesties met betrekking tot de aard van het probleem om mij uit mijn tunnelvisie te krijgen zijn natuurlijk welkom :)
Het stellen van deze vraag in de Lenovo-community leverde overigens 0 reacties op, wat een feest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vermoedt dat de speakers in orde zijn, ik zou dat eerst eens uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
laat ik het stelliger (en tevens meer naar de waarheid) formuleren: de speakers zijn zo goed als zeker volledig in orde. Daarbij zie ik ook geen kans om de speakers te testen zonder de laptop open te schroeven en zo het recht op garantie te verliezen.