Ik wil een laptop kopen en een SSD erin plaatsen in een caddy in plaats van de optical drive. Ik liep toen per toeval tegen een artikel aan dat met klem benadrukte dat je niet de SSD in je caddy moest doen omdat deze optische drive PATA zou zijn. De Caddy heeft dan PATA<->SATA conversie. Ik had daar nog nooit zo over nagedacht en hierdoor vroeg ik me ook af hoe je kunt zien hier in de pricewatch welke SATA-standaard de HDD in de laptop heeft. Ik zit nu te kijken naar de Asus N550JV-CN270H maar ik weet nog niet of het die gaat worden. Ik snap inmiddels dat de SSD in plaats van de HDD moet en de HDD in de caddy.
Concreet heb ik de volgende 2 vragen:
1) Hoe kun je weten welke SATA standaard er in de laptop wordt gebruikt voor de interne HDD's
2) Hoe kun je weten of de optische drive in een laptop SATA of PATA gebruikt en (als het SATA is) welke SATA-standaard het is.
Maar ik wil graag weten hoe jullie dat bepalen zodat ik het voortaan zelf kan.
Concreet heb ik de volgende 2 vragen:
1) Hoe kun je weten welke SATA standaard er in de laptop wordt gebruikt voor de interne HDD's
2) Hoe kun je weten of de optische drive in een laptop SATA of PATA gebruikt en (als het SATA is) welke SATA-standaard het is.
Maar ik wil graag weten hoe jullie dat bepalen zodat ik het voortaan zelf kan.
★ What does that mean? ★