• JulianSL
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-01 19:20
Beste medetweakers,

Ik heb een laatst een kleine upgrade gedaan met een H87 Pro 4 motherboard, I7 4770k (stock cooler), Crucial Ballistix Tactical 2x 4gb en een Zalman case.

Mijn probleem is nu dat mijn CPU redelijk vaak drops heeft naar 0% (workload). Dit is echter totaal random. Ik heb ook een aantal tests gedaan met temperaturen tijdens gamen (Dayz SA, LoL etc...) maar die blijven netjes onder de 70 graden. Drops komen voor bij games en gewoon internetten.

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft en me kan helpen.

Julian

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

JulianSL schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 20:55:
Mijn probleem is nu dat mijn CPU redelijk vaak drops heeft naar 0% (workload). Dit is echter totaal random.
Wat is het probleem dan? Stel hem dan in bij energiebeheer dat die boven de 0% blijft, maar wat is er mis mee als die dropt naar 0%?

[ Voor 18% gewijzigd door iPodKiller op 28-03-2014 21:00 ]

• JulianSL
iPodKiller schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 20:57:
[...]

Wat is het probleem dan? Stel hem dan in bij energiebeheer dat die boven de 0% blijft, maar wat is er mis mee als die dropt naar 0%?
Vergeten te zeggen :P Mijn pc gaat bij deze drops freezen. Kan dan voor paar seconden niks meer doen.

Heb net The Walking Dead gedownload en zelfs bij films krijg ik deze drops.

Edit: energiebeheer: - Hoge prestaties
- Energie besparing UIT

[ Voor 9% gewijzigd door JulianSL op 28-03-2014 21:09 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
als je schrijft "upgrade", welke onderdelen heb je vervangen (+ wat zijn de andere onderdelen in je systeem)
nieuwe Windows install?

• JulianSL
catfish schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 22:07:
als je schrijft "upgrade", welke onderdelen heb je vervangen (+ wat zijn de andere onderdelen in je systeem)
nieuwe Windows install?
Ik heb een "oude" dell onderdelen vervangen. Zoals de i3 530 2,9Ghz, een motherboard (geen idee wat de naam ervan is), de dell case (inspiron), werkgeheugen (2x 2gb).

Andere onderdelen:
- Recom Voeding Power Engine Plus II 450W
- HD 7770 (wordt binnenkort vervangen door een nieuwe. ws 290(x) of een 780(ti))
- Seagate Barracuda 7200 (1TB)

Ben steeds bezig met nieuwe onderdelen erin te stoppen en oude onderdelen eruit te halen.
Heb geen nieuwe windows 7 geïnstalleerd. Het rare is wel dat mijn windows nu aangeeft dat ik niet in bezit ben van een "legitiem" exemplaar. Misschien dat dit de rede is waarom de CPU het niet goed doet (CPU problemen waren er ook voor deze melding)?

Bedankt iedergeval voor de reacties :)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Bij het installeren van een nieuw moederbord is het verstandig om windows opnieuw te installeren.
Dus ik zou eerst dat eens proberen, dikke kans dat er oude meuk de boel loopt te verzieken.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
een i3 530 en een i7 4770 zijn nogal verschillend, je mag gewoon blij zijn dat Windows wou opstarten
of heb je Sysprep gebruikt?
een complete reinstall lijkt mij de beste oplossing in geval van een volledig nieuwe generatie mobo+cpu
(eigenlijk is vooral het moederbord belangrijk naar mijn ervaring)

btw, als je te veel onderdelen vervangt, vervalt de licentie
bij retail licentie kan je normaal gezien opnieuw activeren, bij oem licentie gaat het wat moeilijker

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je systeem bevriest bij 0% CPU belasting betekent het dat alles incl CPU op iets anders aan het wachten is. Hoogstwaarschijnlijk I/O, hoogstwaarschijnlijk writes naar HDD/SSD. En hoogstwaarschijlijk geen (goede) chipset drivers geinstalleerd dus.

Eens dat een clean install verreweg beste optie is, maar de juiste chipset drivers voor je moederbord installeren zou dit wel eens zonder reinstall op kunnen lossen.

Oslik blyat! Oslik!

• JulianSL
Een beetje hele late reactie maar ik had het de laatste tijd enorm druk.
Wat ik gedaan heb:
1) Ik heb een clean install gedaan naar windows 8.1 (gebruikte eerst windows 7)
2) Alle drivers geinstalleerd

Nog steeds komen de freezes voor en nogal vaak. Mijn CPU schiet nog steeds naar 0% under load. Maar ik denk niet dat dit ligt aan mijn CPU. Ik namelijk een filmpje aan het kijken (zoals ik wel vaker doe) en was het nu enorm beu dat hij om de min of 2 weer gaat freeze. Dus opende ik task manager om te kijken ofdat mijn CPU weer op de 0% schoot. Dit was ook het geval. Maar wat mij opviel is dat mijn HDD eigenlijk misschien de oorzaak kan zijn. Die schiet namelijk voor een bepaalde periode van een paar procent naar 100% voor een paar seconde (tijd van de freezes). Als je kijkt op task manager naar hoeveel mb alles gebruikt bij hdd load dan zie ik niks wat omhoog schiet als het op 100% zit. Alle mbs gaan naar 0 namelijk.

Ik ben dus gaan google en vond deze reactie:
"I guess you have encountered a 'Worm'.
No that is not earthworm or anything similar to that, its sort of virus.

What it does is that it constantly multiplies in your hard drive. It makes HDD slow, fills all sectors, and does nothing else.
It does not spy or do anything like that, but just makes PC slow and causes lot of hangs (As in your case).

Now this is a virus which no antivirus can remove as it constantly multiplies. In that case, only 1 alternative is left, completely format all your HDD partitions and install Windows on 1 of them. Start from scratch. You would loose everything in your PC but you need to loose that data as it might be infected which would cause trouble after the format (due to multiplication again). "

Zou dit het kunnen zijn? Heb nieuwe windows maar oude windows staat er nog wel op onder windows.old en zelfs windows.old.000

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien handig om de je spul te backuppen en de schijven te formateren en dan windows nog eens opnieuw te installeren.

Ook handig om een smart readout te doen van je HDD misschien is die gewoon een beetje gaar.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1