Nieuw netwerk in bestaand huis

Pagina: 1
Acties:

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:47

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
Wij zijn na jaren van ergeren van plan om voor eens en altijd de netwerkkabels netjes weg te werken. Op dit moment lopen die gewoon recht door de woonkamer. Om dit met zo min mogelijk rotzooi te doen zijn wij van plan om alles via het dak van de kelder te laten lopen en dan door de beton vloer heen boren om de kabel naar boven te werken. Dat is het minste boorwerk (kelder even groot als begaande vloer, maar minder muren).

Ons huis globaal gezien:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50254601/Overig/Woonhuis%20globaal.JPG

In de meterkast wil ik alle kabels laten samenkomen. Tot nu toe is dit de globale indeling qua aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50254601/Overig/Netwerk%20Globaal.JPG

We gaan dit alles laten aanleggen aangezien wij niet de materiaal hebben om zo te boren (gewapend beton +- 30cm dik per muur/vloer) en wij niet echt handig zijn. Maar dat betekend niet dat ze niet moeten doen hoe ik het wil :P. De kabels tussen de wcd en switch worden cat6(e) om enigszins toekomst gericht te zijn en het feit dat alles in huis gigabit ondersteunt. Vanaf de wcd naar apparaten zal het cat5e worden. Vanaf de switch zal een kabel naar de woonkamer lopen om daar op de router aangesloten te worden ivm wifi bereik. Eventueel in de toekomst wil ik wat AP's gaan plaatsen en die plaats ik met een switch in een vrije poort van de 16 poorts switch. Die zullen niet veel verkeer hebben.

Maar nu mijn pijnpunten:
- Cat6(e) of gewoon cat5e tussen wcd en switch?
- De switch. Wat is handiger om te doen. Ik kan meerdere 8 poorts plaatsen (en de kabels met het meeste verkeer op één switch) of één 16 poorts switch. En dan nog managed of unmanaged. Voor unmanaged keek ik naar de pricewatch: Netgear Prosafe GS116GE en voor managed naar pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3216
- Telefoon1 punten. Ik krijg binnenkort Voip via XS4ALL en wil niet de Fritzbox gebruiken. Dus ik wilde dan daar de Gigaset N300A aansluiten. Iemand een idee of die hersenkronkel klopt? Ik geef mijn XS4ALL gegevens in het apparaat in en sluit die gewoon aan op de switch. Moet nog wel een telefoon bij, maar dat is zo te kiezen.
- Is het handig zoals ik het nu heb (2 utp per wcd) of is 1 utp kabel beter en dan in die ruimte een switch plaatsen?

Dit gaat puur over het bedraad netwerk gedeelte. TV is er al (en weggewerkt) via de satelliet en Wifi werkt ook prima :).

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-02 20:57
Cat 6a. Dit kan in de toekomst 10GbE aan, dan hoef je dus alleen maar de switch te vervangen en niet alle kabels. Neem ook Cat 6a contactdozen. Cat 6e bestaat officieel niet. Cat 6a is niet heel veel duurder, maar wel erg future proof.

Als het mogelijk is wil je je netwerk zo plat/parallel mogelijk houden. Een enkele 16 poorts switch is dus een prima keus (misschien wil je 20 of 24 poorten voor uitbreiding/wifi AP's/NAS). Als je een fatsoenlijke router die ook je NAS en WiFi beheerd kan je daar gewoon een unmanaged switch op aansluiten. Laat de router het vuile werk maar opknappen :).

Dat telefoonpunt weet ik helaas niet al te veel vanaf, maar het idee ziet er in ieder geval goed uit.

Als je de middelen (tijd, geld, ruimte) er voor over hebt dan is twee UTP kabels altijd beter. Twee keer zoveel bandbreedte en als een van de twee kabels nog eens stuk gaat heb je nog een ander. Bovendien houdt het je netwerk platter, het is weer een extra schakel minder.

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
NAS ga ik voorlopig niet uitbreiden :P. Maar een 20 of 24 zijn gelijk erg duur. Zeker als er ook nog kosten zijn van een nieuwe telefoon + alle netwerk materialen + uurloon. 16 zal zeker de komende 2+ jaar genoeg zijn. Ik kan altijd nog Slaapkamer1 loskoppelen (daar is geen electronica met netwerkaansluiting en komt voorlopig ook niet).

De AP's als die komen verbruiken eg weinig dus daar zou ik een sub-switch voor kunnen gebruiken. De AP's zijn puur voor meer dekking. En als ik die dan gebruik is het voor internet. Niet massale data transporten :P

Kabels moet ik nog even beter nadenken. het bedrijf dat we in gedachte hadden die vragen 1 euro per meter voor UTP. Daar staat niet bij welke versie. En de verste aansluiting zal zeker 40 meter zijn dus dat wordt dure kabel :P Ook betaal je een euro per rj45 connector. Dus daar zal ik nog even over nadenken.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Inclusief installeren of puur materiaal?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 19:37:
Inclusief installeren of puur materiaal?
Dat is puur materiaal. Een hele dag inhuren kost bv ook nog 420 euro.

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
Kickje.

Ik heb besloten uiteindelijk te gaan voor cat6 kabels. Dit omdat dat goedkoper is dan cat6a + dat cat6a blijkbaar een bitch is qua aansluiten (stugger, grotere bochten nodig). Ook heb ik eens wat gemeten en ik ga nergens boven de 30m kabel komen dus dat zou ik met cat6 ook 10GB kunnen halen wanneer die tijd komt.

Ik kom nu uit op dit lijstje benodigdheden (niet alles moet ik zelf kopen, neem aan dat de installateurs ook spul hebben :P):
- 01x Netgear GS116GE Switch
- 02x Digitus Desktop Patch Panel CAT6 8 poorts
- 15x Cat6 0.5m UTP patchkabel Blauw
- 01x Cat6 0.5m UTP patchkabel Rood
- 07x Opbouw doos Cat6 2x utp onder invoer
- 01x Opbouw doos Cat6 1x utp onder invoer
- Lading kabel Cat6

Besloten ook maar een patch panel te gaan gebruiken. Ook nog een extra losse aansluiting erbij die de switch in de kelder verbind met de router in de woonkamer. Daarvoor een mooi rood draadje tussen de patch en switch :P. Verder komt de patch+switch niet meer bij de meterkast. Na eens slim kijken bleek 10 van de 15 aansluitingen om en nabij één kelder muur te zitten. Dus dan kan ik beter daar alles neer zetten. Scheelt per aansluiting toch zeker 10m kabel.

Geupdate plattegrond + opzet:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50254601/Overig/Woonhuis%20globaal2.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50254601/Overig/Netwerk%20Globaal2.JPG

Iemand nog op of aanmerkingen? Aanleggen gebeurt komende 2 weken nog niet vermoedelijk. Wij krijgen ook vdsl nu ipv adsl en om nou alles op zijn kop te gaan gooien in één keer is niet handig met troubleshooten :P. Want vdsl opleveren + voip + nieuw isra punt + alles installeren en dat door 3 verschillende bedrijven in één dag gaat al genoeg zorgen opleveren

Verwijderd

Uurloon is best wel hoog. Voor een "mannetje". Maar goed, als hij dan in gewapend beton ook nog kan fresen, dan is dat wel OK.

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 20:39:
Uurloon is best wel hoog. Voor een "mannetje". Maar goed, als hij dan in gewapend beton ook nog kan fresen, dan is dat wel OK.
Frasen hoeft niet. Alleen boren :P.. Daarom zijn het opbouw dozen en niet inbouw. En die prijs komt van het bedrijf zijn website. Die worden oa ook door xs4all gebruikt voor installatie's

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
Net een lading aan patch kabels + patch panel besteld :). Zit nog te wachten op een offerte (een van de twee was €1500+) maar toch alvast besteld zodat ik een kastje voor de patch panel en switch kan gaan maken.

Ben toch gegaan voor een nette 19 inch patch panel met alvast 24 aansluitingen. Ook de switch zal 24 poorten krijgen. Ben nog niet helemaal zeker welke switch ik zal gaan nemen. Ik wilde een unmanaged, maar mogelijk dat we hier ook nog een kleine public access point willen gaan plaatsen dus zit ik toch te overdenken voor een simpelen managed versie.

Unmanaged denk ik deze:
pricewatch: TP-Link TL-SG1024D

Managed neig ik naar deze:
pricewatch: Zyxel GS1910-24

Eerst keek ik ook nog naar een HP 1810 managed switch, maar die is toch 50 euro duurder voor dezelfde functies.

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-02 10:13
wontcachme schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:08:
Net een lading aan patch kabels + patch panel besteld :). Zit nog te wachten op een offerte (een van de twee was €1500+) maar toch alvast besteld zodat ik een kastje voor de patch panel en switch kan gaan maken.

Ben toch gegaan voor een nette 19 inch patch panel met alvast 24 aansluitingen. Ook de switch zal 24 poorten krijgen. Ben nog niet helemaal zeker welke switch ik zal gaan nemen. Ik wilde een unmanaged, maar mogelijk dat we hier ook nog een kleine public access point willen gaan plaatsen dus zit ik toch te overdenken voor een simpelen managed versie.

Unmanaged denk ik deze:
pricewatch: TP-Link TL-SG1024D

Managed neig ik naar deze:
pricewatch: Zyxel GS1910-24

Eerst keek ik ook nog naar een HP 1810 managed switch, maar die is toch 50 euro duurder voor dezelfde functies.
groot voordeel van de HP 1810: hij heeft geen fans
pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch

De HP heeft ook lifetime garantie, weet niet hoe het met de ZyXel zit?
Ga in ieder geval voor een managed switch, dan kun je beter uit de voeten met IPTV en VoIP over 1 switch :)

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
DJSnels schreef op donderdag 10 april 2014 @ 00:08:
[...]

groot voordeel van de HP 1810: hij heeft geen fans
pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch

De HP heeft ook lifetime garantie, weet niet hoe het met de ZyXel zit?
Ga in ieder geval voor een managed switch, dan kun je beter uit de voeten met IPTV en VoIP over 1 switch :)
Ik heb geen iptv en dat zal voorlopig ook niet komen. Is het vdsl hier veel te langzaam voor. Dan zou de internet snelheid nog minder worden.

Zyxel heeft ook geen fan overigens. Ik heb voor nu de unmanaged gekozen. Voip heb ik wel, maar dat is slechts 1 telefoon die ik misschien 2x per maand gebruik voor 30 minuten. En overdag doen wij toch bijna niet aan downloaden, dus dat zal makkelijk gaan.

Pagina: 1