Wij zijn na jaren van ergeren van plan om voor eens en altijd de netwerkkabels netjes weg te werken. Op dit moment lopen die gewoon recht door de woonkamer. Om dit met zo min mogelijk rotzooi te doen zijn wij van plan om alles via het dak van de kelder te laten lopen en dan door de beton vloer heen boren om de kabel naar boven te werken. Dat is het minste boorwerk (kelder even groot als begaande vloer, maar minder muren).
Ons huis globaal gezien:

In de meterkast wil ik alle kabels laten samenkomen. Tot nu toe is dit de globale indeling qua aansluitingen:

We gaan dit alles laten aanleggen aangezien wij niet de materiaal hebben om zo te boren (gewapend beton +- 30cm dik per muur/vloer) en wij niet echt handig zijn. Maar dat betekend niet dat ze niet moeten doen hoe ik het wil
. De kabels tussen de wcd en switch worden cat6(e) om enigszins toekomst gericht te zijn en het feit dat alles in huis gigabit ondersteunt. Vanaf de wcd naar apparaten zal het cat5e worden. Vanaf de switch zal een kabel naar de woonkamer lopen om daar op de router aangesloten te worden ivm wifi bereik. Eventueel in de toekomst wil ik wat AP's gaan plaatsen en die plaats ik met een switch in een vrije poort van de 16 poorts switch. Die zullen niet veel verkeer hebben.
Maar nu mijn pijnpunten:
- Cat6(e) of gewoon cat5e tussen wcd en switch?
- De switch. Wat is handiger om te doen. Ik kan meerdere 8 poorts plaatsen (en de kabels met het meeste verkeer op één switch) of één 16 poorts switch. En dan nog managed of unmanaged. Voor unmanaged keek ik naar de pricewatch: Netgear Prosafe GS116GE en voor managed naar pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3216
- Telefoon1 punten. Ik krijg binnenkort Voip via XS4ALL en wil niet de Fritzbox gebruiken. Dus ik wilde dan daar de Gigaset N300A aansluiten. Iemand een idee of die hersenkronkel klopt? Ik geef mijn XS4ALL gegevens in het apparaat in en sluit die gewoon aan op de switch. Moet nog wel een telefoon bij, maar dat is zo te kiezen.
- Is het handig zoals ik het nu heb (2 utp per wcd) of is 1 utp kabel beter en dan in die ruimte een switch plaatsen?
Dit gaat puur over het bedraad netwerk gedeelte. TV is er al (en weggewerkt) via de satelliet en Wifi werkt ook prima
.
Ons huis globaal gezien:
In de meterkast wil ik alle kabels laten samenkomen. Tot nu toe is dit de globale indeling qua aansluitingen:
We gaan dit alles laten aanleggen aangezien wij niet de materiaal hebben om zo te boren (gewapend beton +- 30cm dik per muur/vloer) en wij niet echt handig zijn. Maar dat betekend niet dat ze niet moeten doen hoe ik het wil
Maar nu mijn pijnpunten:
- Cat6(e) of gewoon cat5e tussen wcd en switch?
- De switch. Wat is handiger om te doen. Ik kan meerdere 8 poorts plaatsen (en de kabels met het meeste verkeer op één switch) of één 16 poorts switch. En dan nog managed of unmanaged. Voor unmanaged keek ik naar de pricewatch: Netgear Prosafe GS116GE en voor managed naar pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3216
- Telefoon1 punten. Ik krijg binnenkort Voip via XS4ALL en wil niet de Fritzbox gebruiken. Dus ik wilde dan daar de Gigaset N300A aansluiten. Iemand een idee of die hersenkronkel klopt? Ik geef mijn XS4ALL gegevens in het apparaat in en sluit die gewoon aan op de switch. Moet nog wel een telefoon bij, maar dat is zo te kiezen.
- Is het handig zoals ik het nu heb (2 utp per wcd) of is 1 utp kabel beter en dan in die ruimte een switch plaatsen?
Dit gaat puur over het bedraad netwerk gedeelte. TV is er al (en weggewerkt) via de satelliet en Wifi werkt ook prima
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)