Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
Hoi mede tweakers,

Ik zit alweer met een vraag en enig google verkeer heeft me niet echt kunnen helpen.
Hoop dat ik hier een antwoord kan krijgen.

Ik heb sinds enkele dagen een nieuw pc in elkaar gezet.
Zal eerst even de specs noemen.

Intel Core i5 4670K Boxed
Gigabyte GA-Z87X-D3H
Toshiba DT01ACA200, 2TB
Fractal Design Define R4 Pearl Black
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Seasonic G-Serie 550Watt
Crucial M550 2,5" 256GB
Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Asus GTX780-DC2OC-3GD5

Windows 7 home premium 64 bit.

Nu zit ik met een vraag. Nadat ik alles in elkaar heb gezet en windows heb geinstalleerd, was het eerste wat me opviel dat die nogal stil was.
Ik dacht dat het kwam omdat die gewoon idle was.
Je kan hem letterlijk van 50 cm afstand niet horen.
Maar nu ik enkele spellen speel zoals BF4 op ultra, hoor ik hem nog steeds niet.
Heb alle fans op de moederbord aangesloten en ze draaien wel gewoon, maar nogal langzaam.
De ene fan van de cpu koeler draait aanzienlijk sneller dan de andere.
Heb al het een en andere opgezocht.
Nu kwam ik een programma op de PC tegen genaamd, Gigabyte EasyTune.
Daar heb je een sub programma genaamd SmartFan. Had even Calibrate gedaan en toen begon ik de fans echt te horen, ze gingen allemaal sneller draaien.
Bij de optie Silent, hoor ik ze wel werken, maar niet te luid, de opties Normal en Extreme spreken voor zich.
Wanneer ik EasyTune afsluit, draaien ze weer langzaam en hoor ik ze niet.

Nu vraag ik mij dus af, kan ik gewoon de pc gebruiken zonder Easytune en de pc zo laten draaien, of moet ik Easytune iedere keer aanzetten oid voordat ik ga gamen?

Sorry voor de erg lange verhaal, maar hoe beter ik nu al uitleg, hoe makkelijker het wordt hoop ik :)

Mochten er antwoorden komen, bedank ik jullie alvast :)

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:58
en speedfan?
daar kan je een fan profile aan maken
persoonlijk zou ik het niet erg vinden als mn temps erg laag zijn

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wanneer de CPU niet boven de 70 komt en de videokaart niet boven de 85 zou ik het lekker zo laten en genieten van een stille PC.

• BasGit
Tjah, ik zou niet weten wat een goeie profile is. De CPU heb ik nog niet boven de 60 graden gezien en de GPU weet ik eventjes niet meer...
Heb voor de zekerheid toch via smartfan de fans wat sneller laten draaien tijdens gamen.
Trouwens, is het normaal dat de PC een beetje vreemd ruikt? Ik zou niet weten hoe ik het zou moeten beschrijven, maar zodra ik mijn kamer binnenloop kan ik hem al ruiken..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nieuwe onderdelen willen nog wel eens een beetje ruiken. Vooral een nieuwe voeding ruikt soms wel eens naar lijm. Zolang het geen rooklucht is zit het wel goed.

• BasGit
Nou het ruikt niet naar rook, maar rookgeur is ook een 'brede geur' haha :) Hangt er vanaf wat aan het roken is. Vroeger toen ik mijn speakers opblies, rook ik ook iets wat een beetje op dit lijkt,

• BasGit
Zit helaas weer met een vraag. Volgens mij klopt er toch echt iets niet.

Ik wilde eens de gigabyte Smart Quick Boost gebruiken om te kijken of een overclock stabiel gaat lopen.
Hij restart wel, maar slaat de overclock vervolgens niet op, nadat ik heb gerestart, staat het weer op default, ook al heb ik gekozen dat die de instelling moet opslaan.
Ditmaal probeerde ik dus autotuning uit.
Hij restartte de pc and begon met het autotunen en tegelijkertijd runt die een stability test.

Viel mij direct op dat de fans nog steeds niet sneller liepen, en vertrouwde het neit meer toen te multiplier al bij 47 stond en hij nog steeds liep.
Heb even hardwaremonitor gebruikt, en de temperatuur was al bijna 80 graden.
Heb onmiddelijk autotuning stopgezet en de pc liep vast.

Heb even de CMOS gecleared en alles staat op default, maar volgens mij hadden de fans toch echt wel sneller moeten draaien, ze staan op default in de bios, volgens die optie zou die sneller moeten draaien afhankelijk van de temperatuur.

Er is volgens mij van alles wel mis met de bord, of met Gigabyte, want wanneer ik APP Center installeer duurt het na het inloggen bijna 30 seconden voordat ik de desktop te zien krijg, ipv de normale 2-4 seconden.

Wie kan en wilt mij helpen?
Pagina: 1