is 1,3 Ghz voldoende voor CAD en adobe creative suite?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 583437

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rondspeuren voor een mooie laptop en heb besloten dat het een macbook air wordt, aangezien ik veel mobiel werk en ik veel goede ervaringen bij apple heb. Ik ken de scepsis over mac/windows op het forum, maar ik zweer erbij....

Ik zag deze week een aanbieding bij de saturn, met een intel core i5 processor met 1,3 Ghz en 8GB intern geheugen. Aangezien ik veel met autocad en adobe creative suite werk keek ik even of ik aan hun systeemeisen voldoe. Daar staan echter veel oudere processors bij vermeld, maar wel meer Ghz.

Zou de macbook air die ik op het oog heb voldoen aan de eisen om deze programma's soepel te laten draaien?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die cpu heeft een turbo boost he, dus als er maar op 1 core veel belasting zit dan draait deze op 2,6ghz.

Het ligt ook heel erg aan wat je precies met die programma's doet, of je met zware files werkt of niet.

2D cad an sich hoeft niet heel zwaar te zijn, een kennis van me werkte tot voor kort met een 1,6ghz dualcore, 1gb en een geforce 620 in autocad met behoorlijk 2D tekeningen van huizen. Vooral dat ram was een probleem, de cpu ging nog wel.

En Creative suite zegt ook niet zo veel; Een beetje plaatjes voor web editen of illustrator draaien is een stuk minder zwaar dan premiere pro of RAW files bewerken in Ps ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 28-03-2014 17:35 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 583437

Topicstarter
Thanks,

Ik werk enkel in 2D, als stedenbouwkundige.... dus niet het grafische knalwerk, al zitten er soms wel zware files bij met de nodige Xrefs, blocks etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja het blijft lastig om hier advies over te geven, want iedereen doet weer andere dingen en ieders verwachtingen zijn ook anders. Het beste advies is om te kijken of je het toch ergens kan testen :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen idee wat Ghz zijn (Ghazi's :?), maar 1.3GHz (hoofdletters...) kan zat zijn voor vrijwel iedere toepassing of totaal ontoereikend voor zelfs basics anno 2014. Kort gezegd, het aantal GHz/MHz zegt op zichzelf geen ene bal. Dat was 15 jaar geleden al zo (lees maar over de "MHz mythe") en dat is vandaag de dag nog veel sterker het geval.

Wat maakt dan wel het verschil uit? Nou, al die andere factoren...

Moge duidelijk zijn dat een moderne Haswell 1.3GHz Core i5 vele malen sneller is dan pakweg een G4 1.3GHz van tien jaar terug.

Zoals terecht opgemerkt werken moderne CPU's niet met een vaste klokfrequentie maar met een thermal envelope: zolang ze niet te heet worden, wordt de snelheid opgevoerd, zeker als maar een enkele core in gebruik is. Wordt het te heet, dan wordt de boel teruggeklokt. In een laptop zit je altijd met een veel beperktere thermal envelope dan in een desktop, vooral doordat de hitte niet zo effectief afgevoerd kan worden (een monsterheatsink en 12cm fan past er niet bepaald in :+ ). Hoe efficient deze hitte afgevoerd kan worden bepaalt in praktijk in grote mate performance van een laptop met moderne CPU. Daarom kunnen scores van exact zelfde CPU in verschillende laptops dus significant verschillen.

Nu kies jij voor een MacBook Air. Dat is natuurlijk appels (letterlijk :P ) met peren vergelijken met andere non-Mac laptops, maar het principe gaat (ivm nagenoeg zelfde CPU) natuurlijk ook op, en je kunt wel met de MacBook Pro vergelijken.

Bottom line: ja, alle moderne programmatuur ga je erop kunnen draaien, maar nee, performance gaat in geen velden of wegen vergelijkbaar zijn met een desktopcomputer, zelfs eentje met exact zelfde CPU (nog los van feit dat desktop CPUs doorgaans hoger geklokt worden), en zal ook onderdoen voor een grotere, zwaardere laptop (met vergelijkbare CPU).

M.i. mist een erg belangrijke punt om je vraag te beantwoorden: waarom koop je een laptop?

1) Heb je ook een desktop ernaast en gaat het enkel om onderweg aan dingen te kunnen werken (maar met het zware werk thuis op het bakbeest), dan is dit een prima keus.
2) Heb je geen desktop en wil je alles met je laptop doen, dan is een zeer kleine, dunne geval als dit geen goed idee, want je gaat zodra je gaat renderen tegen de thermische limieten aanhikken (lees: ding wordt heet en traag). In dat geval zou ik in eerste instantie alsnog optie 1 overwegen, wil je daar totaal niet aan dan zou ik een zwaardere laptop aanraden. In Apple-wereld betekent dat een MacBook Pro. Niet omdat de CPU hoger geklokt is, wel omdat de koeling effectiever is waardoor de CPU in praktijk zwaarder werk kan verrichten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Ik zou voor intensievere werkzaamheden geen U-versie processor van Intel aanraden. Voordeel van die processors is dat ze zuinig zijn, maar ze zijn niet te vergelijken met de prestaties van een normale laptop i5. Een U-versie i5 is ongeveer even snel als een normale i3 in laptops. Zoals hierboven ook al staat als je de laptop als desktopvervanger wilt gebruiken zou ik eerder kijken naar een 3630QM (vorige generatie) of 4700HQ / 4700MQ. Dit zijn allemaal normale i7 processoren met 4 cores en 8 threads.
Pagina: 1