HTPC / Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-02 12:19
Edit: Heb even wat meer topics doorgelezen met verschillende adviezen, dus heb even een nieuwe opzet gemaakt. Ook meteen even de correcte opmaak volgens DAA beleid:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Enkel XBMC en Games, alle films / series / muziek staat op mijn WHS. Dus veel opslag is niet nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Assemblage doe ik zelf, wil zelf rond de 4/500 uitkomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
XFX 7970 Double dissipation
Silverstone Grandia GD04B
Scythe big shuriken 2 rev. B
Crucial M4 64GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord, RAM, PSU, SSD (voor games)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Liefst intel qua processor, heb het gevoel dat AMD een bottleneck gaat zijn voor mij GPU. Ook worden die volgens mij wat warmer en binnen een HTPC behuizing is de airflow al wat aan de mindere kant.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Niet echt, moet games als titanfall gewoon fatsoenlijk kunnen spelen op 1080p.

Ga je overklokken?
Nee

Heb het volgende samengesteld met behulp van advies uit dit topic en verschillende andere:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,99€ 168,99
1ASRock B85M-HDS€ 46,10€ 46,10
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,-€ 60,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 60,04€ 60,04
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 90,04€ 90,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,17

Iemand nog aanpassingen en of tips?
ZIt zelf nog te twijfelen tussen de Crucial M500 en een Seagate barracuda, vraag me namelijk af of je die laadtijden echt gaat merken in games. Het OS draait namelijk gewoon op de Crucial M4.

[ Voor 93% gewijzigd door dannzyx op 10-04-2014 12:08 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Een knappe i5 zou volgens mij prima moeten volstaan hierin.

iRacing Profiel

• dannzyx
Zoiets dan? :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 153,-€ 153,-
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 61,90€ 61,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,50€ 48,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,94

• kroegtijger
Zoiets ja, maar die voeding snap ik niet helemaal, en een dedicated GPU lijkt me wel aan te raden.

iRacing Profiel

• dannzyx
Heb een 7970 "over" die gaat erin, en voeding die in de huidige HTPC zit is een 300W en die kan ik waarschijnlijk niet hergebruiken, dus heb deze volgens mij hier uit het BBG advies.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Edit: nvm ik maak een fout

ik vind zelf de i5 4440 een beetje raar door ze slechte turbo van 3.3ghz. De 4570 gaat 300mhz harder voor een tientje meer. Voor de rest ziet het er goed uit

[ Voor 93% gewijzigd door Flaat op 02-04-2014 16:51 ]

• kroegtijger
dannzyx schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:35:
Heb een 7970 "over" die gaat erin, en voeding die in de huidige HTPC zit is een 300W en die kan ik waarschijnlijk niet hergebruiken, dus heb deze volgens mij hier uit het BBG advies.
Ah ja, die had ik even gemist. Dat ding lust inderdaad wel een slokje. Ik durf je niet zeker te zeggen of dit de meest geschikte voeding voor dit doeleinde is, maar de rest van de build lijkt me wel redelijk op orde dan. Zoals Flaat al opmerkte is dat tientje extra investeren echt wel de moeite waard inderdaad.

iRacing Profiel

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verschil tussen die i5'jes ga je denk ik niet merken, ik zou zelf, als je niet gaat oc'en, lekker voor de goedkoopste gaan.

People as things, that’s where it starts.

• dannzyx
Voor een tientje meer inderdaad net ff iets meer performance is nooit weg.

@kroegtijger, wat zijn je bedenkingen bij de voeding dan? Komt uit het BBG advies... Zoiets beter? pricewatch: Corsair CX500M

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De M voeding is slecht vanwege slechte caps, waardoor je je voeding vrij snel kan weggooien.

People as things, that’s where it starts.

• dannzyx
Edit: start post update

[ Voor 101% gewijzigd door dannzyx op 09-04-2014 10:13 ]

• dannzyx
Doe even een bump, heb de start post geupdate en dan lijkt mij een bump beter dan een nieuw topic.

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
Jup, VasZaitsev volgen: geen M serie nemen en goedkoopste i5 zou voldoende moeten zijn. Iets als pricewatch: Seasonic M12II 520W voor een modulaire voeding, of pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W niet modulair.
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed -- pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed o.i.d.
Over je SSD, ik zou het vervangen voor een normale HDD.
Veel Tweakers zijn nogal SSD fans heb ik opgemerkt, dus ik zal zo wel weer om de oren krijgen.

GIMJ

• dannzyx
Een modulaire voeding leek me wel handig in een relatief kleine kast, dus daarom deze: Seasonic M12II Evo 520W, is dat niet dezelfde als Seasonic M12II 520W?

Heb inderdaad ook nagedacht om de goedkoopste i5 te pakken maar zoals Flaat al zei, de 4570 gaat 300hz harder voor een tientje meer, dus dat leek me de slimmere keuze.

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
Verschil tussen de voeding is dat de EVO single +12v rail heeft en de andere dual +12v rail
Een misschien wat ingewikkelde uitleg is hier te lezen: http://www.tomshardware.c...u-dual-rail.html#11353132
Ik ben niet echt 'into' die dingen maar als ik op Google wat informatie lees lijkt mij de Evo met dus één +12v rail beter (is tevens ook een recentere psu) Handig is ook dat deze met 2x 6+2 pin connectors komt, dus dat kan handig zijn mocht je ooit een andere videokaart gaan gebruiken. Je kunt dus 2x 6 pin, 6pin+8pin of 2x 8pin nemen. Erg handig.

Een beetje extra op de processor voor niet zoveel geld, ja daar zou ik voor gaan zolang het niet een belachelijk bedrag scheelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Jofairden op 10-04-2014 14:42 ]

GIMJ

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-04 20:10
Gorateron schreef op donderdag 10 april 2014 @ 14:02:
Jup, VasZaitsev volgen: geen M serie nemen en goedkoopste i5 zou voldoende moeten zijn. Iets als pricewatch: Seasonic M12II 520W voor een modulaire voeding, of pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W niet modulair.
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed -- pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed o.i.d.
Over je SSD, ik zou het vervangen voor een normale HDD.
Veel Tweakers zijn nogal SSD fans heb ik opgemerkt, dus ik zal zo wel weer om de oren krijgen.
Gedeeltelijk met je eens mbt de SSD/HDD. Echter is het natuurlijk wel volledig afhankelijk van de games die je wilt gaan spelen. Laadtijden kunnen nogal eens verschillen per game en een SSD kan in die gevallen een goede toevoeging zijn.

Waarom ik echter toch voor een SSD zou gaan is voor het bevorderen van de luchtstroom en de mindere warmteproductie. Een 3.5' HDD plak je niet zo even met wat tape aan de onderkant van je behuizing, maar deze zal toch de airflow wat belemmeren. Daarnaast produceert een HDD meer warmte dan een SSD en met een HD7970 in een compacte behuizing kan dat nog wel eens een voordeel opleveren.

Ik zou overigens de 64GB M4 hergebruiken in een ander systeem en alleen de 240GB installeren.

Verwijderd

Je draait je os al op een andere ssd? Dan zou ik niet echt investeren in nog een extra ssd...

Zou gewoon os, opstart programma's en meest schijfintensieve games op je ssd zetten die je al hebt. De rest op een gewone HDD zoals de seagate. Bij veel toepassingen merk je echt weinig verschil qua laadtijden.

Als je extra geld wilt besparen kun je ook eentje pakken van 500GB omdat je zelf aangeeft niet zo veel nodig te hebben. Bv. deze http://tweakers.net/categ...mpvpl5SlYGOkrFyflFEI5pLQA
Dat scheelt zich alweer 45 euro met de ssd! Daar kan je een beter processor mee kopen en nog uitkomen onder de 400 euro.

• dannzyx
Leek mij inderdaad ook de betere voeding, zie 'm in bijna elk advies langskomen. Het single / dual rail verschil maakt volgens mij in deze niet heel veel uit.

De SSD die ik al heb zit met windows, XBMC en wat tooltjes al behoorlijk vol, daar gaan geen games meer bijpassen. Weet niet of het qua warmte en airflow veel scheelt maar die XFX dingen worden behoorlijk warm.

Verwijderd

Je moet vooral luisteren naar jezelf. Is de ssd sneller? Tuurlijk! Heb je dat nodig? Nee. Wil je dat? Zo te zien wel, tis ietsje duurder, maar je zult er wel wat extra plezier uithalen :)
dannzyx schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:47:
... Weet niet of het qua warmte en airflow veel scheelt maar die XFX dingen worden behoorlijk warm.
Weet niet direct waar je op doelt, maar zou gewoon zo proberen. Als je merkt dat het daarbinnen toch wat warm kun je er een extra fan bijzetten.

• dannzyx
Haha, ben een twijfelaar tot het laatste moment!

Ik doelde op wat jaapsander zei, de warmte die van een HDD komt en de ruimte die ie inneemt.
Zo te zien (http://cdn.avsforum.com/1/1b/1b5d6bb6_vbattach206278.jpeg) maakt het qua airflow niet veel uit of er een SSD of HDD in zit dus dan kan ik beter gaan voor de koelere optie.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-04 20:10
Aan de linkerkant waar de HDD zit zit ook nog een fan (ik heb al een Game/HTPC setup met de GD05B gebouwd). Deze zal koele lucht langs de HDD blazen. Als je wilt dat de setup zo stil mogelijk is, dan zou ik hem zo inrichten dat er zoveel mogelijk koele lucht bij de GPU kan komen (immers veruit het meest verbruikende onderdeel van de setup).

Een SSD kun je makkelijk op een geschikte plek bevestigen met wat tape zodat de airflow niet belemmerd wordt. Een HDD kan eigenlijk maar op 1 plek. Als je kijkt naar het prijsverschil (€40,-) op een budget van 400+ dan zou ik die extra 10% investeren in een koelere, kleinere en veel snellere SSD. Overigens zou ik die M4 64GB gewoon in een ander systeem zetten.

• dannzyx
Ik ga voor die M500, mocht ik later nog ruimte tekort komen dan zet ik er gewoon een HDD bij.
Oude M4 er inderdaad uit, hoe minder er in die kast zit hoe beter.

Voordat ik het vergeet; nog een goede koelpasta die ik mee moet bestellen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je de boxed koeler gebruikt (kan zo snel niet zien of dat zo is) dan zit de koelpasta al op de koeler, die kan je laten zitten. Bij losse koelers zit je pasta er apart bij.

• dannzyx
Ga de big shuriken rev2 hergebruiken, uit het oude systeem, heb geen koelpasta meer liggen en boxed koeler is qua lawaai niet echt een optie in een HTPC.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ah duidelijk! pricewatch: Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram. Goede reviews, voor zover je koelpasta goed kan reviewen.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

V&A aangeboden: Koel Pasta *** (mini veiling) *** Eindigt vandaag 11.00 uur
Toevallig kwam ik net deze veiling tegen, misschien heb je er wat aan.
Eindigt om 11.00

• dannzyx
Helaas net gemist ;/ Voeg 'm wel gewoon toe aan de bestelling. Toch bedankt.

Rest van de setup goed? Dan laat ik 'm zo staan en ga ik het binnenkort bestellen!

[ Voor 36% gewijzigd door dannzyx op 11-04-2014 11:15 ]

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Mij lijkt het prima, ik zou het bestellen!

• dannzyx
Heb het geheel besteld, en nu stuit ik helaas op een probleempje.
De PCI-E voedingsstekkers (1x 6+2 en 1x 6) steken iets boven de case uit.
Ik kan de case met wat hard duwen er gewoon dichtkrijgen maar de GPU duwt het MOBO dan behoorlijk naar beneden.

Iemand enig idee of dit kwaad kan? Of moet ik opzoek naar een andere case?

[ Voor 3% gewijzigd door dannzyx op 20-05-2014 10:55 ]

• kroegtijger
dannzyx schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:47:
Heb het geheel besteld, en nu stuit ik helaas op een probleempje.
De PCI-E voedingsstekkers (1x 6+2 en 1x 6) steken iets boven de case uit.
Ik kan de case met wat hard duwen er gewoon dichtkrijgen maar de GPU duwt het MOBO dan behoorlijk naar beneden.

Iemand enig idee of dit kwaad kan? Of moet ik opzoek naar een andere case?
goed is het zeker niet natuurlijk; kan je niet op zoek gaan naar haakse stekkers ervoor? Lijkt me het makkelijkst

iRacing Profiel

• dannzyx
Heb daar inderdaad al wat op gegoogled, maar het schijnen moeilijk verkrijgbare verlengstukjes te zijn...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Steekt het blokje al (gedeeltelijk) boven de case uit of zijn het alleen de kabels?

• dannzyx
Alleen de kabels, zal vanavond ff een foto maken.

En de foto, met flits en focus op het verkeerde punt maar het lijkt me duidelijke genoeg ;)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8592459/case.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door dannzyx op 21-05-2014 11:32 ]

• dannzyx
Bump.

Daarnaast toch ook nog even aan het kijken voor een andere kast, heb niet heel veel keus omdat het ook in het dressoir moet passen.
Iemand enige idee of een XFX 7970 DD gaat passen in een pricewatch: BitFenix Prodigy M Zwart ?
Pagina: 1