Managen van grote afbeeldingen collectie via netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:01
Hallo Tweakers,

Een beetje een moeilijke vraag omdat ik tot nu toe niets heb kunnen vinden wat onze wens vervult :)

Ik zoek al een poosje naar een stukje software wat we op ons werk op een Mac Mini Server kunnen installeren, waarmee we grote afbeeldingen collecties kunnen beheren. Het gaat om een groeiende collectie van 1000+ foto's die vaak 100MB+ zijn qua grootte. Dit kunnen TIFF's, PSD's, JPG's e.d. zijn.

Wat we graag willen is een soort iPhoto-achtige oplossing, maar we willen dit 't liefst direct vanaf de server kunnen doen. Een programma wat we op onze server installeren en waarmee we (via een client app of web interface) bij al onze foto's kunnen. 't Is alleen ontzettend lastig om een dergelijk programma te vinden!!

Ik heb al eens staan kijken naar www.owncloud.org. Dit stukje server applicatie werkt uitstekend, maar met onze grote afbeeldingen is hij nogal langzaam en onpraktisch. 't Is ook voornamelijk een web-applicatie, dus misschien dat daar de schoen wringt.

Programma's zoals Littlesnapper, iPhoto, Aperture e.d. zijn allemaal leuk, maar dit zijn echt programma's die lokaal op een computer moeten draaien en bieden geen toegang op afstand… hooguit via screensharing, maar dan kan er maar 1 persoon tegelijk bij :)

Heeft iemand toevallig ervaring met een dergelijk programma of stukje server-applicatie?

Alvast enorm bedankt voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
je kun toch gewoon iPhoto op de server plaatsen, en dan vanaf de imac/macbook het bibliotheek bestand op de server gebruiken/instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
iPhoto is met dit soort grote libraries en zware foto's (Tiff's en PSD's) ontzettend langzaam, én hij kan niet met bewerkte foto's overweg (beelden die bijvoorbeeld in Photoshop bewerkt zijn en meerdere lagen hebben). Daar heb ik als eerste naar gekeken, maar hij viel helaas ook als eerste af :)

En we willen dat meerdere mensen er tegelijk bij kunnen, en dat kan met een iPhoto Library die je op de server bewaard helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:38

talin

ES-MA

http://www.medialab.co

uit eigen ervaring

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt voor de link Talin! Ik had 'm even doorgelezen, maar dat is echt een cloud oplossing, en we willen 't nu net allemaal in 't lokale netwerk houden. Mede omdat onze internetverbinding (nog) niet echt heel snel is, maar ook omdat we vanuit privacy/licentie overwegingen die beelden echt lokaal willen/moeten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:12
Moet het per se op een Mac Mini zijn? Is een NAS van bijvoorbeeld Synology niet een interessante optie?

Heb zelf goede ervaringen met de Photo Station namelijk :) (niet met een collectie van +1000 HQ foto's maar een redelijk gevulde bibliotheek met vakantie foto's :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Een NAS zou wel heel erg fijn zijn, maar een NAS kan jammer genoeg alleen jpg's e.d. aan, en geen PSD's of TIFF's. Als het een NAS is die je via USB3, Firewire of Thunderbolt kan aansluiten (we hebben al een Promise Pegasus 5x3TB staan) is dat helemaal perfect! :)

Best lastig om een LAN-oplossing te vinden voor dit soort afbeeldingen beheer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
Adobe Bridge al eens probeert?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@djkavaa;
bridge was ook op ons lijstje voorgekomen, maar viel helaas af omdat ook onze projectmanagers erbij moeten komen, en die draaien geen Adobe Suite :)

@ochoch;
Oh, Phaseone's Media Pro lijkt een stuk meer in de buurt te komen naar wat we zoeken, thanks! Hij ondersteunt zo te zien TIFF's en PSD's e.d.… ik moet er nog even induiken om te zien of we, als Media Pro op de server geinstalleerd is, er ook bij kunnen vanaf andere computers binnen hetzelfde netwerk (en tegelijkertijd).

@ido;
digikam spreekt me op zich ook erg aan… het is gratis, zo te zien goed ondersteund en beschikbaar op diverse platforms. Alleen geen PSD/TIFF support helaas :)

Bedankt voor het meedenken/-zoeken tot zover allemaal… wordt gewaardeerd! :) Ik heb nog geen juiste kandidaat gevonden helaas, maar ik ben in ieder geval blij om te zien dat het niet aan mij lag: een dergelijk programma is zo te zien inderdaad behoorlijk lastig om te vinden :)

[ Voor 17% gewijzigd door Kapotlood op 28-03-2014 21:09 ]

Pagina: 1