Partitie groter dan harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:09
Ik heb een vaag probleem. Ik had 4x2TB schijven in een raid5 array hangen. Deze wilde ik op een nieuwe raidkaart plaatsten maar op dit moment ondervind 1 schijf een probleem. Deze geeft namelijk de capaciteit aan van het volledige array namelijk 5.4TB.

Ik kan hier nu niets mee doen. Ook parted magic begrijpt het niet en met een andere partition manager kan ik hem niet verwijderen/veranderen.

Wat kan ik nu het beste doen?

De raid kaart was een areca1120

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/i75tl0.png

[ Voor 5% gewijzigd door tweakG5 op 28-03-2014 15:31 ]

Verwijderd

maar op dit moment ondervind 1 schijf een probleem. Deze geeft namelijk de capaciteit aan van het volledige array namelijk 5.4TB.
Dat is geen probleem, dat is hoe het hoort te werken.

Als je een RAID5 array hebt ziet Windows dat als één hardeschijf. Het plaatst een partitietabel op de RAID5 array die bijvoorbeeld 5,46 TiB groot is (6TB). Zou je dan de RAID-array verbreken en de eerste disk van die array los aansluiten, dan krijg je een partitietabel te zien met een partitie die groter is dan de capaciteit van die ene 2TB-schijf.

Dat is dus heel normaal.

Oplossing is natuurlijk door de schijf als RAID-schijf te gebruiken. Een schijf die als RAID-schijf gebruikt is maar je nu als losse disk wilt gebruiken, kun je het beste zero-writen. Dan verwijder je alle meuk van de schijf. Partitietabel verwijderen kan ook; maar Windows kan gaan klagen dus kun je dat het beste onder Linux doen.

Maar waarom wil je de schijf als losse schijf gaan gebruiken? Je hebt toch een RAID controller om...... RAID te gaan gebruiken?

• tweakG5
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:48:
[...]

Dat is geen probleem, dat is hoe het hoort te werken.

Als je een RAID5 array hebt ziet Windows dat als één hardeschijf. Het plaatst een partitietabel op de RAID5 array die bijvoorbeeld 5,46 TiB groot is (6TB). Zou je dan de RAID-array verbreken en de eerste disk van die array los aansluiten, dan krijg je een partitietabel te zien met een partitie die groter is dan de capaciteit van die ene 2TB-schijf.

Dat is dus heel normaal.

Oplossing is natuurlijk door de schijf als RAID-schijf te gebruiken. Een schijf die als RAID-schijf gebruikt is maar je nu als losse disk wilt gebruiken, kun je het beste zero-writen. Dan verwijder je alle meuk van de schijf. Partitietabel verwijderen kan ook; maar Windows kan gaan klagen dus kun je dat het beste onder Linux doen.

Maar waarom wil je de schijf als losse schijf gaan gebruiken? Je hebt toch een RAID controller om...... RAID te gaan gebruiken?
Nee ik ga uiteindelijk alle schijven vervangen door andere disks dus deze wil ik los gebruiken in de pc's door het huis. Daarom moet deze schijf gewoon als losse schijf dienen.

Maar hoe zou ik het beste van deze schijf weer een werkende losse kunnen maken?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01 16:00
dd if=/dev/zero of=/dev/<je disk hier> bs=1M count=1

is je partitie tabel weg, en klaar!

• tweakG5
Is het ook mogelijk in Windows?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Met diskpart (onder Windows) even een 'clean' doen (waardoor de partitietabel van de betreffende disk wordt verwijderd, en je weer een 'schone' disk hebt.

start > run > diskpart

Dan krijg je een dosbox. Voer dan in:
list disk

Als het goed is zou de schijf van 5.4TB zichtbaar moeten zijn als disk 2. Onthoud dit nummer.

Voer dan in:
select disk 2
clean
exit

Nu kan je via schijfbeheer weer een nieuwe partitie maken :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• tweakG5
spone schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:00:
Met diskpart (onder Windows) even een 'clean' doen (waardoor de partitietabel van de betreffende disk wordt verwijderd, en je weer een 'schone' disk hebt.

start > run > diskpart

Dan krijg je een dosbox. Voer dan in:
list disk

Als het goed is zou de schijf van 5.4TB zichtbaar moeten zijn als disk 2. Onthoud dit nummer.

Voer dan in:
select disk 2
clean
exit

Nu kan je via schijfbeheer weer een nieuwe partitie maken :)
Ja diskpart had ik al geprobeerd, dan krijg ik vervolgens die schijf niet te zien, wel de andere overigens.

Het vreemde is wel dat er staat:
Disk0
Disk2

Dus hij weet wel dat die schijf er is, ik kan ook disk 1 selecteren maar er vervolgens niets mee doen, clean doet hij ook niet:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2ryn6ug.png

• spone
  • Niet online
En als je rescan doet?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• tweakG5
Zelfde verhaal.

• spone
  • Niet online
Hmm. Dan zou ik toch even parted magic weer booten, al je andere schijven even loskoppelen (om fouten te voorkomen) en het commando van borft uitvoeren.

Alternatief is die ene schijf aan de Areca te hangen, en via het bios daarvan de array alsnog te verwijderen.

• tweakG5
Als ik dat commando uitvoer wat gebeurd er dan? En ik kan de schijf wel weer aan de raid kaart koppelen maar dan heb ik niet de mogelijkheid om de raidset te verwijderen.

• tweakG5
borft schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:56:
dd if=/dev/zero of=/dev/<je disk hier> bs=1M count=1

is je partitie tabel weg, en klaar!
Ik heb dit zojuist geprobeerd en dan krijg ik een melding dat alles gelukt is, maar als ik vervolgens weer boot in windows krijg ik weer dezelfde fout.
Pagina: 1