Linux deinstaleren en Windows 8 installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 19:46

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij hebben een Acer systeem gekocht uit de winkel, daarop heeft een Stagair (die nu weg is)
Linux op geinstalleerd en daarmee ook de schijf eerst geformatteerd.
Nu is het zo dat wij Linux niet meer willen gaan gebruiken (dit was een soort van test om linux te installeren) en willen we Windows 8 weer herinstalleren.
Toch krijgen we geen doorstart binnen het systeem.

Omdat we hier op tweakers zitten, leg ik even uit wat we al gedaan hebben.

We zijn begonnen met een herinstallatie van Windows 7, maar zodra de melding komt Windows loading files dan hangt het systeem (we hebben de pc zelfs 4 uur aan laten staan, maar hij hing volkomen)

Vervolgens hebben wij een Windows 8 DVD erin gestopt, deze installatie begon met het Acer logo (naar mijn idee komt dit doordat er Windows 8 voorgedefinieerd is op de HDD/Hardware)
Ik heb de schijven kunnen formatteren binnen de windows installatie en ook daadwerkelijk de installatie doorgevoerd.
Nadat de installatie was voltooid en de pc meerdere malen opnieuw is opgestart, kregen we het windows 8 laad logo te zien en vervolgens het scherm op zwart. Het moment dat Windows 8 inlog scherm zal moeten starten.

Daarna hebben we met een tool de schijven nog te proberen formatteren, maar dat had verder ook geen effect. De tool heeft mijn collega uitgevoerd en de naam hiervan weet ik niet op dit moment.

Dit is allemaal gebeurd na de installatie van Linux en daaorm heb ik dit topic ook hierin geplaatst.
Mocht dit verkeerd zijn, dan mag de admin hem verplaatsen naar Windows.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je de schijf al hebt geformatteerd met Windows 8 dan is Linux je "probleem" niet meer. Het staat er immers niet meer op. Je lijkt hier te maken te hebben met een ander probleem welke niet gerelateerd is aan Linux. Linux is niet iets magisch wat resten achterlaat, het is voor een harddisk net zo willekeurige enen en nullen als een Windows installatie. Er had net zo goed Windows XP op kunnen staan om maar een voorbeeld te geven.

Zeker aangezien:
kregen we het windows 8 laad logo te zien en vervolgens het scherm op zwart.
Windows 8 laad en aangeeft dat Windows 8 is geïnstalleerd, maar blijkbaar tegen een probleem aanloopt. Daar zit ergens je probleem. Of dat software (bv drivers) of hardware betreft is nog niet duidelijk te zeggen.

Als je zeker wilt weten dat je een compleet vers systeem hebt:
1. Reset de BIOS naar de defaults. Mogelijk heeft de stagair instellingen in het BIOS aangepast.
2. Pak of een andere disk of voer een zero-fill uit op de huidige harddisk.
Dat laatste heeft je collega mogelijk al gedaan, hier zijn verschillende tools voor. Zoals DBAN (Darik Boot and Nuke), dat is een Linux LiveCD waarmee op meerdere methoden een harde schijf overschreven kan worden zodat data recovery niet meer mogelijk is. Maar deze bied ook de mogelijkheid om een simpele zero-fill te doen, dat is een optie die je vanuit het menu kunt selecteren.
Andere optie is een programma van de fabrikant te gebruiken. De meeste diagnose software van de harddiskfabrikant kan ook een zero fill uitvoeren. Mocht je het met zo'n diagnose tool doen dan zou ik ook zeker even de Self-test functies uitvoeren zodat je ook een goede indicatie hebt dat de hard disk nog gewoon gezond is en dat het niet stiekem daar aan ligt.

Test eventueel ook het geheugen met bijvoorbeeld Memtest86+ als je vreemde crashes blijft ervaren.
Dit topic kan wmb ook beter naar Windows Clients.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32

AzzKickah

06-CENSORED

Heb je Windows 8 'los' geinstalleerd, of heb je de recovery van de Acer laptop gebruikt?

Is er geen toetsencombinatie bij het opstarten die je in recovery mode brengt waarmee je de fabrieksinstallatie terug kunt zetten (wat dus incl. alle drivers etc. is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met ^^. Het heeft hier niets meer te zoeken. NOS -> WOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Ok, dit kan gemoved worden naar windows clients wmb.

ik heb hier een 'losse' Windows 8 cd erin gestopt en daarmee de installatie gedaan.
Drivers etc zijn meestal vrij eenvoudig op te sporen en een schone /losse installatie neemt geen rotzooi of onnodige programma's met zicht mee.

ik heb nu ook de volgende twee zeker doorgevoerd:
via CMD de volgende commando's opgegeven.
code:
1
bootrec.exe /fixboot

en
code:
1
bootrec.exe /fixmbr

vervolgens de schijven in Windows nogmaals geformatteerd en daarna de windows 8 installatie volledig afgerond.

Na de installatie kwam er een reboot en daarna was hij Windows 8 aan het configureren.
Vervolgens de foutmelding dat de pc verkeerd opnieuw opgestart was en dat ik de installatie opnieuw moest verrichten.

Ook hierna heb ik een PC Herstel uitgevoerd in Windows 8.
Hierna kreeg ik 2x Windows 8 op me Schijf, maar beide gevallen een reboot en start de pc niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Ja OK, maar heeft die Acer een recovery mode of recovery discs, of niet? Kan me bijna niet voorstellen van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Nee tegenwoordig dien je deze zelf aan te maken, maar dat is dus niet gebeurd.
in de eerste instantie is er gewoon snel een pc gekocht voor 500 euro ongeveer om er linux op te draaien voor test, omdat we nu een werkplek te kort komen, hebben we deze pc weer nodig en willen we er gewoon een Windows op kunnen draaien.

Windows 8 installeert zich steeds op de HDD, maar daarna is hij bezig met voorbereiden en komt er een onverwachte reboot.

Windows 7 installatie, laat loading files zien, daarna starting Windows.
Maar komt niet eens in de installatie verder.

Ik vindt Windows 8 echt een ramp op computers uit de winkels zoals Acer,HP etc :S
je hebt nergens een KEY, terwijl bij windows 7 was dit wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:10
Pykow schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:49:
[...]
Ik vindt Windows 8 echt een ramp op computers uit de winkels zoals Acer,HP etc :S
je hebt nergens een KEY, terwijl bij windows 7 was dit wel het geval.
Is op zich ook niet nodig. Deze zit nu in UEFI 'ingebakken'. Als je dus de goede install media neemt zal die gewoon worden overgenomen.

Heb je nog wel een cursor die kan bewegen wanneer Win8 hangt op dat zwarte scherm?
En hoe lang heb je gewacht op dat zwarte scherm? Met een beetje pech kan het makkelijk 10 minuten duren (al is het normaal gewoon instant).

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 28-03-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Zet de BIOS eens op Legacy en installeer Windows dan eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 09:49
Je geeft aan dat je de schijven geformateerd hebt ; heb je echter wel alle partities op de schijf verwijderd? Linux maakt gewoon ext3 en ext4 partities aan waar Windows niets mee kan doen (vaak ook bniet formateren)

Ik zou zelf eerst gewoon alle partities van de schijf halen en daarna pas de installatie uitvoeren.
Hoe je dit kan doen :
Boot vanaf de Windows CD en druk in het setup scherm op SHIFT + F10 om een command prompt te openen.
Start vervolgens Diskpart op en doe "list disk" om de ID van je schijf te achterhalen.
Doe vervolgens een "select disk <nummer van schijf" om de schijf te selecteren, vervolgens doe je "clean" en alle partities zijn verdwenen.
Vervolgens zou je nogmaals de setup kunnen proberen uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Killah_Priest schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:30:
Je geeft aan dat je de schijven geformateerd hebt ; heb je echter wel alle partities op de schijf verwijderd? Linux maakt gewoon ext3 en ext4 partities aan waar Windows niets mee kan doen (vaak ook bniet formateren)

Ik zou zelf eerst gewoon alle partities van de schijf halen en daarna pas de installatie uitvoeren.
Hoe je dit kan doen :
Boot vanaf de Windows CD en druk in het setup scherm op SHIFT + F10 om een command prompt te openen.
Start vervolgens Diskpart op en doe "list disk" om de ID van je schijf te achterhalen.
Doe vervolgens een "select disk <nummer van schijf" om de schijf te selecteren, vervolgens doe je "clean" en alle partities zijn verdwenen.
dit is een goede tip, ik zal dit maandag even uitvoeren zodra ik weer op kantoor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Killah_Priest schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:30:

Hoe je dit kan doen :
Dit lijkt mij niet van toepassing voor dit probleem aangezien de PC na de installatie boot naar Windows, maar vervolgens geen beeld meer geeft. Daar hebben eventuele overgebleven Linux-partities niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pykow schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:41:
[...]

dit is een goede tip, ik zal dit maandag even uitvoeren zodra ik weer op kantoor ben.
Ik kan je verzekeren dat 't niet zal helpen. Wat jij beschrijft aan problemen met 8.1 installatie lijkt verdacht veel op wat ik bij m'n buren heb gezien die met hun PC (voormalig mijn PC) om van XP naar 8.1 te gaan. Geen bitje van Linux meer te vinden en toch wilde 't niet. Ik vermoed dat het ergens aan de hardware ligt, of een instelling ervan. Linux is flexibel genoeg om er mee overweg te kunnen, maar Windows heeft iets wat niet zo buigzaam is en valt er dan over.

Probleem is dus het uitzoeken en achterhalen wat Windows nou wil. Herstelmedia zal waarschijnlijk beter werken, maarja, die is niet gemaakt. Acer contacteren om een install schijfje te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Complete disk en mbr wipe met DBAN doen? Met die wipe weet je zeker dat alles van die schijf wordt overschreven inclusief partities. Voor het fixen van de mbr staan er allerlei handige tools op Hiren's bootcd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals ik net al zei, het is niet een probleem met de partitieindeling en het feit dat er Linux op heeft gedraaid. Windows gaat gewoon ergens van op z'n bek en dat is een hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:26:
[...]

Ik kan je verzekeren dat 't niet zal helpen. Wat jij beschrijft aan problemen met 8.1 installatie lijkt verdacht veel op wat ik bij m'n buren heb gezien die met hun PC (voormalig mijn PC) om van XP naar 8.1 te gaan. Geen bitje van Linux meer te vinden en toch wilde 't niet. Ik vermoed dat het ergens aan de hardware ligt, of een instelling ervan. Linux is flexibel genoeg om er mee overweg te kunnen, maar Windows heeft iets wat niet zo buigzaam is en valt er dan over.

Probleem is dus het uitzoeken en achterhalen wat Windows nou wil. Herstelmedia zal waarschijnlijk beter werken, maarja, die is niet gemaakt. Acer contacteren om een install schijfje te krijgen?
Het is gewoon raar dat het na de installatie van linux verkeerd is gegaan en daarom leek het mij zo dat het daar iets mee te maken had.

Het rare is dat ik Windows 8 wel kan installeren, maar zodra hij de eerste reboot uitvoert gaat hij zo als gewoonlijk Windows voorbereiden voor gebruik en op dat moment na 60% gaat hij onverwacht weer rebooten en daarna krijg je dus de melding dat dit niet had mogen gebeuren.

Ik kom hier maandag verder op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat had ik bij m'n buren dus ook met de 32 bit versie van 8.1. Installatie wilde wel, maar om het af te ronden knalde 't systeem er telkens uit. Nu draait er Debian Testing op zonder problemen. En omdat je stagiair er gelijk Linux op heeft gezet, weet je niet of je met een fabricagefout zit, of dat iets anders spontaan kapot is gegaan, of eigenlijk niets mis is maar een andere fout wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:58

TheVMaster

Moderator WOS
Hero of Time schreef op zondag 30 maart 2014 @ 11:51:
Dat had ik bij m'n buren dus ook met de 32 bit versie van 8.1. Installatie wilde wel, maar om het af te ronden knalde 't systeem er telkens uit. Nu draait er Debian Testing op zonder problemen. En omdat je stagiair er gelijk Linux op heeft gezet, weet je niet of je met een fabricagefout zit, of dat iets anders spontaan kapot is gegaan, of eigenlijk niets mis is maar een andere fout wordt gemaakt.
Het is dan ook even de vraag met welk OS die machine default geleverd is, als ik het zo lees was dat Windows 8? Dan zou ik in inderdaad even met de leverancier (of misschien even bij de winkel langs gaan?) bellen om een install disk te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Standaard is er windows 8 geinstalleerd, die heeft ook gewerkt de eerste week en vervolgens is er een herinstallatie plaatsgevonden waar ik helaas zelf niet bij was.

We hebben de HDD vervangen om te kijken of het aan de partities lag en ook omdat collega's van mij het vermoede hadden dat het aan de HDD lag.
Echter geen effect en exact dezelfde problemen deden zich voor tijdens de installaties.
Mijn vermoede gaat dus nu uit naar een hardware gerelateerde fout, echter denk ik dat we nu de sjaak zijn met de garantie omdat de kast nu open is gemaakt en het labeltje van garantie dus is verbroken.

Bedankt voor de tips.

Pagina: 1