Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 02:46
Deze week is bekend geworden dat mijn functie wordt geoutsourced naar TCS. Globaal gaat het om 900 banen, waarvan een 40-tal in Nederland. Nu is er al contact geweest met de OR over wat we kunnen verwachten, maar ik was benieuwd of er Tweakers zijn die ervaring hier in hebben voor zaken waar op te letten.

Het is nog onduidelijk of we mee kunnen naar TCS en hoe het sociaal plan er uit komt te zien. Maar ben wel benieuwd wat er oa. op ons af komt. Onzekerheid is nooit geweldig natuurlijk. Internet staat vol met voorbeelden natuurlijk, maar hoor het liever hier van deskundigen ;)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Niks tekenen tot je t iemand hebt laten lezen die juridische kennis heeft. En verder tjah afwachten, misschien intern solliciteren, mits dat mogelijk is. Anders alvast flink gaan zoeken, dat kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 319464 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:39:
En verder tjah afwachten, misschien intern solliciteren, mits dat mogelijk is. Anders alvast flink gaan zoeken, dat kan nooit kwaad.
Outsourcing van een functie kan veel vormen aannemen. In de IT zie ik vaak dat de interne IT'ers overgenomen worden door de nieuwe partij die de IT gaat doen. Alternatief is boventalligheid en dan solliciteren intern naar een nieuwe functie, of outplacement zoals ze het zo mooi noemen. Dat laatste is in feite op zoek gaan naar een nieuwe baan buiten het bedrijf.

Het hangt vooral af van de afspraken die gemaakt worden en wat er in het sociaal plan komt te staan. Eventuele voorstellen voorleggen aan iemand met arbeids juridische kennis kan nooit kwaad. En zeker niet om zelf toch eens rond te kijken. Mocht het aanbod niet bevallen dan heb je nog een Plan B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vooral niet alvast gaan zoeken! Een aanbod van een nieuwe werkgever kan namelijk het afkoopbedrag in je beëindigingsovereenkomst nadelig beïnvloedden. Ja mag namelijk niet verzwijgen dat je al een nieuwe baan hebt aangeboden gekregen (Google is uw vriend).

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

ari3 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:05:
Vooral niet alvast gaan zoeken! Een aanbod van een nieuwe werkgever kan namelijk het afkoopbedrag in je beëindigingsovereenkomst nadelig beïnvloedden. Ja mag namelijk niet verzwijgen dat je al een nieuwe baan hebt aangeboden gekregen (Google is uw vriend).
Nouja, AFAIK je kan dus wel vast zoeken, maar je moet zorgen dat je nog geen aanbod krijgt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:39
Vaak zie je bij outsourcing dat niet alleen het werk maar ook de mensen overgaan. Je krijgt dan een nieuwe werkgever en gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden.

Het probleem zit dan ook op de langere termijn. Het doel van outsourcen is niet om veel meer te gaan betalen, maar om tegen vergelijkbare of fractioneel hogere kosten een stukje bedrijfsproces kwijt te raken. Dat betekent dat de overhead van TCS voor een aanzienlijk deel uit efficiencyverbetering moet komen. Er zijn echter beperkingen aan het verminderen van de teamgrootte (contracten met opdrachtgever, arbeidsovereenkomsten). Daarmee komt het arbeidsvoorwaardenbudget in het vizier.

Tot nu toe heb ik eigenlijk altijd het volgende plaatje gezien:
- team werkt in loondienst van een bedrijf dat vrij dure AV hanteert
- team wordt geoutsourced naa consultancybedrijf
- werknemers krijgen toezeggingen voor behoud van AV en werkzekerheid (dat laatste meestal o.b.v. inzet in huidige project voor tenminste 1 of 2 jaar)
- werknemers krijgen het beeld geschetst van een bedrijf waar je op grond van je eigen merites veel harder kan stijgen dan in je oude organisatie. Het feit dat de meeste teamleden ruim bovengemiddeld verdienen in de nieuwe organisatie wordt er niet bij verteld.
- dienstverlener kan de eerste jaren van de outsourcing deal quitte spelen en zelfs een dunne marge draaien. Om die marge te verhogen moet wel direct de rem op loonsverhogingen van het team.
- na afloop van de gegarandeerde periode is het de bedoeling dat er wordt gerouleerd tussen de bestaande teamleden en andere werknemers van de dienstverlener. Dan wordt het loonverschil tussen team en rest ineens heel prangend. Naast bevriezing van de lonen worden de oudere teamleden naar de uitgang gedirigeerd.
- Na pakweg vijf jaar werkt niemand uit het oorspronkelijke team nog bij de dienstverlener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

Wom schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:36:
Deze week is bekend geworden dat mijn functie wordt geoutsourced naar TCS. Globaal gaat het om 900 banen, waarvan een 40-tal in Nederland.
Interessant, gezien voorspellingen over outsourcen vorige week in een andere discussie nog als 'negatief en zuur' werden afgedaan. Wat zijn de redenen geweest voor je werkgever om toch te outsourcen? TCS is een Indische aanbieder als ik het goed begrepen heb?

Gelukkig staan Nederlandse werkgevers nog altijd netjes in de rij om elke beschikbare IT'er aan te nemen dus voor jou persoonlijk is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50
t_captain schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:03:
Vaak zie je bij outsourcing dat niet alleen het werk maar ook de mensen overgaan. Je krijgt dan een nieuwe werkgever en gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden.

Het probleem zit dan ook op de langere termijn. Het doel van outsourcen is niet om veel meer te gaan betalen, maar om tegen vergelijkbare of fractioneel hogere kosten een stukje bedrijfsproces kwijt te raken. Dat betekent dat de overhead van TCS voor een aanzienlijk deel uit efficiencyverbetering moet komen. Er zijn echter beperkingen aan het verminderen van de teamgrootte (contracten met opdrachtgever, arbeidsovereenkomsten). Daarmee komt het arbeidsvoorwaardenbudget in het vizier.

- werknemers krijgen toezeggingen voor behoud van AV en werkzekerheid (dat laatste meestal o.b.v. inzet in huidige project voor tenminste 1 of 2 jaar)
- werknemers krijgen het beeld geschetst van een bedrijf waar je op grond van je eigen merites veel harder kan stijgen dan in je oude organisatie. Het feit dat de meeste teamleden ruim bovengemiddeld verdienen in de nieuwe organisatie wordt er niet bij verteld.
- dienstverlener kan de eerste jaren van de outsourcing deal quitte spelen en zelfs een dunne marge draaien. Om die marge te verhogen moet wel direct de rem op loonsverhogingen van het team.
- na afloop van de gegarandeerde periode is het de bedoeling dat er wordt gerouleerd tussen de bestaande teamleden en andere werknemers van de dienstverlener. Dan wordt het loonverschil tussen team en rest ineens heel prangend. Naast bevriezing van de lonen worden de oudere teamleden naar de uitgang gedirigeerd.
- Na pakweg vijf jaar werkt niemand uit het oorspronkelijke team nog bij de dienstverlener.
Je vergeet nog te vermelden dat behalve loon de nieuwe werkgever typisch zachtere arbeidsvoorwaarden uitkleedt, vervangt door een minder alternatief (vaak ontransparant), etc. Met name rond pensioen kan het effect enorm zijn.

Een effect wat dit alles versterkt is dat de oorspronkelijke werkgever zich vrij snel zal gaan gedragen als een normale afnemer van diensten en dus gaat shoppen voor de laagste prijs. Deze ligt vrijwel per definitie onder de kostprijs van de eigen oude werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Bedankt allen, some food for thought :) Aanvulling of goede referenties van harte welkom :)
Anoniem: 399299 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:35:
[...]

Interessant, gezien voorspellingen over outsourcen vorige week in een andere discussie nog als 'negatief en zuur' werden afgedaan. Wat zijn de redenen geweest voor je werkgever om toch te outsourcen? TCS is een Indische aanbieder als ik het goed begrepen heb?

Gelukkig staan Nederlandse werkgevers nog altijd netjes in de rij om elke beschikbare IT'er aan te nemen dus voor jou persoonlijk is er niets aan de hand.
Mijn huidige werkgever verwacht een verdubbeling van aantal werknemers via overnames en heeft na assessments bevonden dat de huidige globale omgeving dit niet kan supporteren.

Vrij eenvoudig te verklaren (gebrek aan investeringen, etc.), maar dat wordt wel als reden gebruikt. Puur alleen de 'cost per user' is dus niet de aanleiding geweest als ik de communicatie mag geloven. Gezien het feit dat logistiek, hr, finance en bepaalde andere business units ook (deels) geoutsourced worden, lijkt het er op dat men alleen de core business binnenboord wil houden.

TCS is van origine een Indisch bedrijf, maar naar wat ik begrijp inmiddels globaal actief.

[ Voor 86% gewijzigd door Wom op 29-03-2014 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Misschien handig voor diegene die via de search op dit topic uitkomen; een kleine update.

Inmiddels zijn we officieel boventallig verklaard en is er ook een sociaal plan vastgesteld waar de OR geen verdere aanmerkingen meer op heeft. We wachten nu op een 1 op 1 gesprek waarbij we officieel de wacht worden aangezegd. Het gehele proces gaat wel erg langzaam en de motivatie op de werkvloer is natuurlijk laag te noemen. De verwachting is niet dat we voor eind juli zekerheid gaan hebben wanneer we precies ontslagen worden.

Ook heeft TCS zichzelf komen voorstellen aan ons via een presentatie. Van de 40+ jobs in Nederland blijven er zes op moment van schrijven binnen TCS in Nederland (voornamelijk datacenter en lokale IT jobs). In ieder geval duidelijk dat ik daar niet voor in aanmerking zal komen. En van wat we zien is alles ook niet even professioneel als dat wat er in eerste instantie aangenomen werd.

De eerste servicedesks zijn inmiddels voorzien van TCS-mensen die langzaam het werk gaan overnemen. Hoe de verdere transitie gaat gebeuren is nog onduidelijk, iets wat me op zijn zachts gezegd erg verbaast. Veel collega's zijn inmiddels al vertrokken naar andere werkgevers (andere regio's) en de komende weken zal dit alleen maar meer worden.

Persoonlijk heb ik ook een aanbod gehad van een andere werkgever welke ik in overweging heb. Omdat dit een functie over de grens is moet ik het een en ander uitzoeken mbt. belastingen, maar daar kom ik wel uit.

Al met al een vreemde situatie, waarbij het vooral opvalt hoe langzaam alles verloopt. Informatieoverdracht gaat een pittige worden, plus dat ik nog moet zien hoe ze bepaalde dingen gaan invullen. Ach ja, zorg voor een ander he? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:27

Qwerty-273

Meukposter

Wom schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:42:
Al met al een vreemde situatie, waarbij het vooral opvalt hoe langzaam alles verloopt. Informatieoverdracht gaat een pittige worden, plus dat ik nog moet zien hoe ze bepaalde dingen gaan invullen. Ach ja, zorg voor een ander he? :z
Bij de meeste overnames van dagelijkse taken (outsourcing/nearshoring naar een externe partij en verplaatsen van fte's naar goedkopere regio intern) die ik mee heb gemaakt (zowel als overnemer, en als overgever :D) zie je bijna altijd wel dat de overdracht rampzalig is. De vertrekkende partij heeft over het algemeen geen feeling meer met de taken/projecten en zal weinig in de overdracht steken (is niet meer "ons" probleem). De partij die het overneemt heeft over het algemeen een taken/projecten lijst van de dingen die ze overnemen opgesteld door management - maar deze is vaak niet compleet waardoor een aantal zaken "vergeten" worden. Deels komen ze daar direct achter bij belangrijke zaken, en soms komen ze daar pas achter na enkele maanden wanneer er dan een probleem optreedt.

De enige transities die ik soepel heb zien verlopen zijn die waarbij het uitvoerende personeel het uitvoerende personeel blijft, alleen op papier veranderd de werkgever. Iedereen blijft dan gewoon zijn eigen ding doen. Maar dat is vaak niet mogelijk in de meeste situaties.

Soms gaan deze processen snel (ik heb ze gezien waarbij het in 1 week gedaan werd) en soms neemt het wat tijd (was toen rond de 2 jaar vanwege verschillende arbeidscontracten en vakbond afspraken wereldwijd, waarbij je regio per regio zag wisselen).

Op het moment dat je boventallig verklaard wordt, moet je goed bij jezelf te rade gaan wat jij nog wilt betekenen voor je werkgever, en ook voor je collega's die wel blijven zitten. Dat is soms lastig, en het gros kiest er dan ook voor om enige interese/motivatie gelijk te laten varen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:21
Als eerste: veel sterkte!

Ik ben het eens met Qwerty-273: ik zou zeker verder gaan kijken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is of er in dit soort situaties nog moeite gedaan wordt om medewerkers te behouden of dat ze die allemaal gewoon weg laten lopen inclusief de eventuele kennis die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Het probleem in dit soort situaties: je raakt de beste werknemers al eerste kwijt. Die hebben namelijk geen enkel probleem met het vinden van ander werk. De kneuzen blijven het langste over.

Voor een werkgever is het niet alleen maar negatief om deze situatie een poosje voort te laten bestaan. Elke werknemer die zelf vertrekt naar een andere baan scheelt er weer een die je een afkoopsom moet betalen in een of andere vorm.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Robkazoe schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:13:
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is of er in dit soort situaties nog moeite gedaan wordt om medewerkers te behouden of dat ze die allemaal gewoon weg laten lopen inclusief de eventuele kennis die ze hebben.
In mijn situatie zijn er een aantal mensen aangewezen die interessant zouden zijn voor kennis-overdracht (senior mensen, SME's) maar daar staat niet direct een vergoeding tegenover. Als ik zie wat voor kennis er al weggegaan is vrees ik met grote vrezen eerlijk gezegd.

Komt bij dat de outsourcer natuurlijk aangeeft dat ze kennis genoeg hebben, want waarom zou je anders voor ze kiezen. Dat er dan geen bedrijfsspecifieke kennis wordt overgedragen is schijnbaar bijzaak.

Overigens heb ik inmiddels een andere werkgever gevonden waar ik per september mag beginnen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445106

t_captain schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:03:

Overgang vindt plaats op basis van de wet WOR, waarin gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden zijn afgesproken. Via een bepaalde wegingsconstructie wordt je oude arbeidsvoorwaarden pakket omgebouwd naar het AV pakket van je nieuwe werkgever. Zo wordt bijvoorbeeld het + verschil in verlofdagen omgeruild voor extra loon etc.....

Jammer genoeg heel herkenbaar, bij meerdere insourcingdeals ditzelfde proces gezien. Na binnenkomst zijn de geinsourcde mensen heel erg waardevol voor het bedrijf lees het contract. Na afloop of tijdens de verlenging van het desbetreffende contract in één keer een heel stuk minder :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 445106 op 25-06-2014 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wom schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:36:
...Overigens heb ik inmiddels een andere werkgever gevonden waar ik per september mag beginnen. *O*
Gefeliciteerd!

Ik weet niet wanneer je formeel weg moet of dat je geen werk meer hoeft te doen, maar dan kun je misschien de ontslagvergoeding nog meepikken.
Pagina: 1