Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Al een geruime tijd ben ik enorm enthousiast over koken. Ik vind het zelfs zo leuk dat ik als nieuwe ervaring workshops willen gaan geven. De extra inkomsten zijn daarbij mooi meegenomen.

Nu ben ik mij ervan bewust dat dit niet zomaar gaat. Je kan niet zonder voorbereidingen ineens workshops gaan geven, al helemaal niet als dat met bereiding van voeding te maken heeft.

De ruwe schets ligt er al een hele tijd en nu is het de tijd om er wat verfijning in te brengen.

Ik werk in loondienst, daarnaast volg ik een studie. Om het leuk te houden wil ik 2 tot 4 workshops per maand gaan geven. Het is dus meer een extraatje.

De workshop heb ik al doorgedacht en hoe ik dat wil gaan inrichten is dus al bekend. Wat mij nu nog rest is de administrative kant.

Inschrijven bij de kamer van koophandel, verzekeringen afsluiten, eventuele certificaten behalen en het aanschaffen van de benodigde inventaris.

Nu weet ik dat hier veel ervaringsdeskundigen zitten op dit forum, dus hoop ik op een aantal tips.

Hoe kan ik mij het beste inschrijven bij de kamer van koophandel, ZZPer bijvoorbeeld en wat voor omschrijving kan ik dat het beste geven. Uiteraard moet ik belasting betalen als ondernemer, hoe zou ik dat het beste kunnen regelen als het niet mijn hoofdinkomsten betreft. Ook wil ik geen enkel financieel risico lopen, dus wat voor verzekeringen heb ik nodig. Voor bereiding van voedsel is een certificaat voor bijvoorbeeld sociale hygiene verplicht?

Hopelijk kom ik hier mee een stuk verder. Dit wordt de eerste keer dat ik zelf iets opzet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hoeft als eenmanszaak niet altijd BTW te betalen : http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan gewoon naar de KVK en een eenmanszaak beginnen. Je staat zo weer buiten en je inschrijving kost je een paar 10tjes per jaar. Let er wel op dat je er een klein bergje administratie bij komt kijken door het jaar heen. Lees je daar goed over in en besluit of je dat zelf wilt doen of wilt laten uitbesteden. de KVK en belastingdienst zijn weer behulpzaam aan het begin. Ga er vooral even langs.

Je verzekeringen beginnen met een aansprakelijkheidsverzkeering. Dit gaat je de kop niet kosten.

Je wilt geen enkel risico lopen + je gaat in de voedselbranche werken. Hier kan ik geen uitspraken over doen wat je hier voor nodig hebt. Misschien is tweakers niet de handigste plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Ik zou ze wel kookworkshops noemen, zonder die spatie, want anders betekent het heel wat anders :D

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Hmm ... moet ge geen kok zijn om iets met eten te mogen geven, oftwel een erkend diploma hebben als kok?

Bij koken heb je vaak toch wel heel wat andere regels als bij andere beroepen (voedselveiligheid enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
chime schreef op maandag 31 maart 2014 @ 11:24:
Hmm ... moet ge geen kok zijn om iets met eten te mogen geven, oftwel een erkend diploma hebben als kok?

Bij koken heb je vaak toch wel heel wat andere regels als bij andere beroepen (voedselveiligheid enzo)
Nee, maar je moet wel vergunningen hebben ;).

Maar als je kookworkshops geeft hoef je volgens mij aan minder eisen te voldoen. Je geeft mensen geen eten maar ze bereiden zelf eten. Maar dat weet ik niet zeker.
Pagina: 1