Gevolgen stoppen XP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 20:20
Goedemiddag allen,

Zoals jullie wel bekend stopt binnenkort de ondersteuning van XP. De laatste weken gaan er op het werk een aantal wilde geruchten in de rondte. Allereerst zou het risico op 'gehackt' worden groot zijn. Persoonlijk geloof ik hier niet zo veel van. Wat is in jullie ogen het risico van het wegvallen van de ondersteuning?

Praktijkvoorbeeld: Thuis hebben wij een pc staan waar nog Windows XP op staat. Deze pc wordt hooguit 1x in de week gebruikt voor wat kleine dingen op internet (Belastingen / Bankzaken) en soms wat kleine dingen printen. Er staat een virusscanner op en Firefox wordt als browser gebruikt. Voorzien jullie hier grote problemen mee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bankzaken durf ik sowieso nooit onder Windows te doen. De rest is allemaal niet zo bijster interessant. Sowieso houdt vrijwel elk modem vrijwel alles tegen, omdat Windows lang geleden bewezen heeft totaal ongeschikt te zijn voor een directe internetconnectie (met eigen van buitenaf bereikbaar IP).

Van Microsoft vind ik het een beetje kinderachtig dat ze niet gewoon een upgrade aanbieden voor alle gebruikers, naar de volgende versie van het OS. Dat doet mijn Ubuntu toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32

AzzKickah

06-CENSORED

Het zou wel echt een beetje dom (als ik dat zo mag zeggen) zijn om op een oude Windows XP bak die niet meer geupdate en ondersteund wordt belangrijke dingen als belastingen en bankzaken te gaan doen.

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat je dat vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 20:20
AzzKickah schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:04:
Het zou wel echt een beetje dom (als ik dat zo mag zeggen) zijn om op een oude Windows XP bak die niet meer geupdate en ondersteund wordt belangrijke dingen als belastingen en bankzaken te gaan doen.

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat je dat vraagt.
Hehe goed punt.

Mijn insteek is eigenlijk: Als je de virusscanner + firewall up to date houdt. Ik kan me dan niet zo goed voorstellen dat je echt risico's loopt. Maar dat kan natuurlijk een volledig verkeerde insteek zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zal ook niet zo zijn dat je systeem gelijk gehackt wordt, maar de kans is wel een stuk groter op het moment dat er exploits gevonden worden die vervolgens vrij makkelijk bruikbaar zijn door iedere scriptkiddie.

Ik zou met niet echt druk maken om XP nog te draaien op een oude bak om wat games op te draaien die niet aan een netwerk hangt. Maar je bankzaken doen op zo'n ding. Upgrade dan gewoon naar een nieuwer OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
RemcoDelft schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:04:
Bankzaken durf ik sowieso nooit onder Windows te doen. De rest is allemaal niet zo bijster interessant. Sowieso houdt vrijwel elk modem vrijwel alles tegen, omdat Windows lang geleden bewezen heeft totaal ongeschikt te zijn voor een directe internetconnectie (met eigen van buitenaf bereikbaar IP).[...]
Moet jij eens met een ongepatchte windows xp op het internet gaan. Router er tussen of niet je hebt binnen no-time meerdere virussen te pakken. Het koste mij nog geen minuut, nog voordat ik antivirus zooi kon installeren en ik deed geen rare dingen. Alleen even google en nu.nl.
Robbartelds schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:02:
[...] Allereerst zou het risico op 'gehackt' worden groot zijn. Persoonlijk geloof ik hier niet zo veel van. Wat is in jullie ogen het risico van het wegvallen van de ondersteuning? [...]
Het vermoeden gaat dat er wat zeroday exploits achter de hand worden gehouden die dan worden vrijgegeven. Als dat echt zo is ben je de lul. Persoonlijk zou ik het risico niet durven te lopen met een systeem waarop je bank- en belastingzaken doet. Nog even los van dat de banken niets gaan vergoeden als je nog met windows xp bezig bent (volgens de nieuwe 'veiligheidsregels' van de banken zelf).
Het is ook niet alsof een nieuwe windows licentie zo duur is. Mocht je het toch niet kunnen betalen kan je er altijd een linux distro op gooien. Voor bank- en belastingzaken moet dat prima kunnen. De aangiftesoftware van de belastingdienst werkt al sinds jaar en dag op linux.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 28-03-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Caelorum schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:18:
[...]

Moet jij eens met een ongepatchte windows xp op het internet gaan. Router er tussen of niet je hebt binnen no-time meerdere virussen te pakken. Het koste mij nog geen minuut, nog voordat ik antivirus zooi kon installeren en ik deed geen rare dingen.
Da's niet heel gek toch? Je gaat met een OS de boze buitenwereld in die 13 jaar te tijd hebben gehad om elke zwakheid op te sporen en exploits voor te maken. Nu met een 13 jaar oude Linux distro het internet opgaan is minstens net zo gevaarlijk, al is de infectiekans wel kleiner omdat er simpelweg veel minder malware is die Linux target.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:55

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Feitelijk is het heel simpel.Er komen geen nieuwe patches uit voor nieuwe (zero-day) exploits,dus daar blijf je dan vatbaar voor.

Voor iets wat je dagelijks gebruikt ove rhet algemeen is een licentie helemaal niet zo duur (zeker OEM).Heb mijn ouders bv al 2 jaar geleden op win7 gezet.
Die mensen met zorgen komen daar gewoon vanaf door te upgraden en daarvoor 100 euro ofzo uit te geven.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 13:02
@mrsar
Een OEM licentie gebruiken op een reeds gebouwd systeem is net zo legaal als ergens een VLK key kopen/lenen.

@startpost
Microsoft heeft een speciale pagina ingericht: http://www.microsoft.com/netherlands/windows/windowsxp/
Wat betekent
dit voor mij?

Windows XP End of Support betekent dat er geen maandelijkse beveiligingsupdates meer naar jouw Windows XP computer worden verzonden om deze te beschermen tegen virussen, spyware en andere schadelijke software. Hierdoor loop je extra risico en daar kun je in de toekomst problemen van ondervinden. De risico’s doen zich met name voor wanneer je online gaat. Ook stopt vanaf 8 april de support voor Office 2003.
Lees meer over Windows XP
Ze kunnen ook vragen beantwoorden:
Windows XP Service punt

Wil je graag persoonlijk advies over de beëindiging van de ondersteuning voor Windows XP of wil je weten hoe je kunt overstappen op een nieuwere versie? Kom naar het speciale Windows XP Service Punt in de BCC. Bij alle filialen van de BCC is er van 29 Maart tot en met 21 April een Service Punt ingericht.
Vind een BCC bij jou in de buurt
Succes!

ps
Ik zou non-tweakers niet zomaar een Linux distro aanraden. Die zijn standaard slecht beveiligd. Als je niets van Linux weet en bijvoorbeeld Fedora installeert dan zie je met een beetje pech binnen een week ineens commands van anderen in je history :+ .

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 28-03-2014 13:06 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Van Microsoft vind ik het een beetje kinderachtig dat ze niet gewoon een upgrade aanbieden voor alle gebruikers, naar de volgende versie van het OS. Dat doet mijn Ubuntu toch ook?
Jij hebt klaarblijkelijk geen enkel idee wat commercie betekend. MS wil geld verdienen en dat doen ze door een OS te verkopen. Canonical maakt Ubuntu, maar door de licentie die de software bevat, en door hun keuze, is het gratis.

Wil je echt een vergelijking maken tussen de twee, dan moet je ook gaan zeggen dat MS elke 6 maanden een nieuwe versie moet uitbrengen van Windows en na 9 maanden die specifieke release niet meer moet ondersteunen met wat dan ook. Elke 2 jaar brengen ze een zogenaamd LTS uit. Die wordt dan korter ondersteund dan XP nu heeft gekregen.

Zou MS die laatste weg in gaan, dan krijgen ze heel veel gezeik en worden ze voor bedrijven niet aantrekkelijk meer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
sdk1985 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:03:
[...]
Ik zou non-tweakers niet zomaar een Linux distro aanraden. Die zijn standaard slecht beveiligd. Als je niets van Linux weet en bijvoorbeeld Fedora installeert dan zie je met een beetje pech binnen een week ineens commands van anderen in je history :+ .
:? Ik heb het meerdere keren meerdere maanden gebruikt en ik heb echt geen kaas gegeten van beveiliging in linux, maar heb nog nooit rare dingen zien gebeuren met mijn Fedora install. Die is standaard echt wel goed beveiligd hoor. Stukken beter dan een standaard XP, Vista of zelfs Windows 7.
Dat gezegd hebbende raad ik nooit mensen zomaar linux aan als ze er nog nooit mee in aanraking zijn gekomen. Ik gaf het alleen als alternatief voor als hij niet die ~100E zou hebben voor een upgrade naar Win7 of Win8.
AtleX schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:25:
[...]
Da's niet heel gek toch? Je gaat met een OS de boze buitenwereld in die 13 jaar te tijd hebben gehad om elke zwakheid op te sporen en exploits voor te maken. [...]
Nee, uiteraard niet, maar hij is blijkbaar van mening dat dat wel kan...

[ Voor 30% gewijzigd door Caelorum op 28-03-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Gratis bedoel je? Want ze hebben een geruime tijd pricewatch: Microsoft Windows 8 Pro NL Upgrade 32/64 bit aangeboden voor een lagere prijs, voor circa 50-60 euro. Daarnaast was er een download beschikbaar voor €29.99. Daarvoor krijg je dus een geheel nieuw besturingssysteem. De update naar 8.1 is gratis. Persoonlijk vond ik dat geen slechte prijs; ik heb er zelfs gebruik van gemaakt. :)

Het appropriability regime, zoals dat in het Engels mooi heet, is van Canonical (Ubuntu) heel anders. Zij halen de waarde ergens anders.

[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 28-03-2014 13:19 ]

Pagina: 1