Toon posts:

Welk Moederbord en CPU aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil asap een nieuwe cpu en mobo kopen. wat raden jullie insiders mij aan?

doel van het systeem:
- geen spelletjes
- windows onder linux met vmware
- windows 2000 met alles er op en eraan
- overklokken(?)

Ik zit totaal niet in de hardware eigenlijk maar wil voor het eerst wel eens een apparaatje overklokken.
Dit moet dus makkelijk gaan en vooral veilig. Ook moeten minimaall bovenstaande zaken MAKKELIJK gedaan kunnen worden.

alle reacties bedankt!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-09 19:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Asap...als dat binnen 2 weken is kun je de Duron/Thunderbird schudden. Om die fatsoenlijk over te klokken (-> 900 MHz en verder) heb je namelijk een moederbord nodig dat dat mogelijk maakt, en die zijn er alleen nog maar in samples. Paar weken wachten en er moet meer duidelijkheid zijn.

Je kunt de volgende dingen doen:

- Athlon "classic" (de oude Slot-A versie dus) op 700 MHz (kost rond de 500 gulden) en een Abit KA7/100 (450 piek)
Over te klokken naar tegen de 800 MHz

Met een GFD (goldfinger device) waarschijnlijk wel verder (850) maar het is maar de vraag of dat zinvol is, omdat een goeie GFD ook 130 gulden kost.
Verder zul je dan de cartridge open moeten slopen, en da's niet echt makkelijk.

- Celeron II 566/600 op een goed BX-moederbord (Abit BE6-2, AOpen en Asus hebben ook hele goede): samen zo'n 800 gulden

Makkelijk (via mobo) over te klokken naar rond de 800 (soms 900) MHz, maar prestaties blijven dan 15-20% achter bij gelijk geklokte PIII en Athlon

- Pentium III 600/650/700E (dus de 100 MHz versie) op een goed BX-moederbord. Kost tussen 900 en 1100 gulden

Over te klokken via moederbord naar zo'n 850-900 MHz (met een beetje geluk)
Op die snelheid sneller dan Celeron en Athlon classic

Je kunt ook nog wachten tot ongeveer augustus en dan een Socket-A moederbord + Duron of Thunderbird kopen.
Die zijn over te klokken naar zo'n 900 MHz (thunderbird vaak nog hoger -> richting 1 GHz) en dan iets sneller dan een PIII

een Duron 650 + moederbord zal rond de 750 gaan kosten, een thunderbird zo'n 200 gulden meer.