Schel geluid van stemmen bij hoog volume

Pagina: 1
Acties:

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-11 14:10
Wanneer ik een film/serie kijk en het geluid behoorlijk hard zet komt het soms voor dat de stemgeluiden een schel geluid vormen. Niet echt krakend maar meer het geluid alsof je heel kort met je nagels over een schoolbord gaat.
Nu is mijn vraag komt dit vanwege de slechte kwaliteit van het film/serie bestand? Ik draai niks van CD/DVD of bluray, dus alles komt vanaf mijn Mede8er. Of komt dit door mijn boxen? Alvast bedankt.

Ik heb de volgende set staan:
2x Klipsch RF52 II 100 watt
2x Klipsch RS41 II 50 watt
1x Klipsch RC42 II 75 watt
1x Klipsch RW10D 260 watt
1x Yamaha Aventage RX-A820

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:52

FeaR

In GoT we trust

Klipsch staat sowieso niet bekend om een warm en terughoudend geluid. Door de gebruikte units wordt het geluid over het algemeen als schel ervaren. Maar als het naar jouw mening te schel is zou je dat niet alleen bij films moeten hebben maar ook bij muziek. Én het zou naar voren moeten zijn gekomen in een luistersessie.

Aan welk component het precies ligt is een kwestie van proberen en door te testen. Neem eens een DVD en speel die af en vergelijk daarna met een rip van dezelfde film. Dan kan je beoordelen of het aan de rip dan wel de mediaspeler ligt. Er zullen ook personen zijn die zeggen dat de combinatie van de Yamaha met Klipsch niet lekker matched of dat het wellicht aan de kabels tussen de componenten ligt. Dat is het lastige met audio :P

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 28-03-2014 10:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• roger1984
Maar het zou niet puur aan de kwaliteit van het bestand kunnen liggen? Slechte rip, versie, of lage kwaliteit?
Het is namelijk maar heel soms.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Daar kan het ook mee te maken hebben. Bij een slechte mp3 kunnen de hoge tonen scheller klinken dan bij een ongecomprimeerd bestand. Heb je een hoofdtelefoon om het betreffende stukje film opnieuw te beluisteren?

Verder geldt voor diffractiehoorns (die zitten dus ook in jouw speakers) dat de schelheid meer naar voren komt op hoog volume. Dat heeft te maken met 'higher order modes', HOM. Die hoor je namelijk niet op laag volume.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 28-03-2014 12:46 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Herkenbaar idd. Ik draai met Klipsch F3 en F1 en als ik op echt hoog volume draai, komt die schelheid ook wel naar voren. Maar dan staat ie wel op een dusdanig volume dat ik dat zelf niet te lang aan mijn oren wil hebben :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• roger1984
Goed idee om het met koptelefoons nogmaals te beluisteren :-)

Bedankt ook voor de toelichting!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-12 12:40
Over het algemeen zijn Klipsch speakers vooral voor hard en luid.
Zelf lang, heel lang geleden een speaker set van Klipsch gehad, klonk erg leuk maar door de hoorn tweeters is het geluid vaak heel schel.
Horn load tweeters gaan vaak harder maar klinken wat scherper.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

En misschien speelt er nog een stukje matige akoestiek mee?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1