Stille allround/game pc

Pagina: 1
Acties:

• DoomsNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-01-2015
Beste tweakers,

Na ongeveer 8 jaar wordt het eindelijk tijd om mijn PC te vervangen.
Hij draait nog steeds als een zonnetje, maar zo af en toe krijgt hij last van ouderdomsverschijnselen. Het leek me dus verstandig om voor hij echt het loodje af gaat leggen om zijn vervanger alvast in huis te nemen. Na wat onderzoek en veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk een lijst opgesteld en wil graag vragen naar jullie mening.

Laat ik maar beginnen met de 7 vragen die onder de DAA beleid vallen:

• Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Allround: Browsing, HD video bekijken, Lightroom, multitasking, Office e.d.
Games: League of Legends, Starcraft, Diablo III, e.d.

• Wat mag het systeem gaan kosten?

Maximaal € 1500, minder mag altijd natuurlijk.

• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ja, mijn beeldscherm en een hardeschijf

1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB
1Samsung Syncmaster S24B300B Zwart

• Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Volgens mijn lijst, een compleet nieuwe systeem :)

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ja. Ik ben altijd een Nvidia en Intel fan geweest, omdat ik alleen goede ervaringen mee heb gehad. Ik kan helaas niet hetzelfde zeggen voor ATI.
Omdat een stille PC mijn absolute voorkeur heeft neig ik richting MSI voor mijn grafische kaart. Mijn gevoel zegt dan ook dat ik voor een moederboard van dezelfde fabrikant moet gaan. Tijdens mijn onderzoek heb ik niet iets vergelijkbaars kunnen vinden dan wat nu op mijn lijst staat.
Samsung is ook een fabrikant waar ik goede ervaringen mee heb gehad en hun SSD's komen altijd goed uit in reviews en benchmarks.
Tenslotte, als jullie het niet al door hadden, ben ik eerder geneigd om voor A-merken te gaan dan voor een goedkoper alternatief. Mijn huidige PC bestaat ook uit A-merken componenten en hij heeft me 8 jaar lang nooit teleurgesteld.

• Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Vooral stilte en betrouwbaarheid. Ik ben trouwens geen fan van over de top kasten e.d.

• Ga je overklokken?

Dat weet ik echt niet. Ik heb hier geen ervaring mee, maar alle componenten in mijn lijst bidden wel de mogelijkheid tot overklokken. Ik vind het vooral raar om de mogelijkheid te verliezen zodat ik een paar tientjes kan besparen. Ik sta open voor suggestien, als jullie vergelijkbare componenten kunnen bedenken.

En nu eindelijk mijn lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 119,95€ 119,95
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 268,03€ 268,03
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,05€ 69,05
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 134,94€ 134,94
1Noctua NH-U12S€ 50,95€ 50,95
1Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 19,80€ 19,80
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,50€ 121,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,38€ 13,38
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 128,04€ 128,04
1Samsung 840 EVO 250GB€ 120,90€ 120,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.319,49

Een paar aandachtspuntjes:
  1. Ik heb Windows 7 geselecteerd omdat ik 8.1 helemaal niks.
  2. Professional i.v.m. maximaal geheugen.
  3. 16GB geheugen is misschien een beetje overbodig.
  4. Voeding is misschien een beetje overkill, maar ook wat meer toekomstbestendig denk ik.
Ik zie jullie reacties tegenmoet en alvast bedankt voor de medewerking.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Goede startpost. Ik heb wel wat aandachtspuntjes voor je lijstje:

CPU: lijkt me geschikt en je budget is er naar. Meer dan een i5 (i7 dus) zul je niet nodig hebben.
MB: waarom heb je die versie gekozen? volgens mij kun je daar nog wel twee tientjes op besparen door een iets goedkopere te nemen als je de extra functies toch niet gebruikt. Overigens maakt het feit dat zowel je mobo als GPU van hetzelfde merk zijn geen drol uit.
GPU: goede keuze qua budget. Deze gaat prima 2/3 jaartjes lekker mee en dan kun je een nieuwe halen. Beter dan nu een dure GPU van 400e.
OS: waarom professional? maximaal geheugen, want? Volgens mij heb je die niet nodig voor jouw gebruik. Scheelt je 50 piek (en upgraden kan later ook nog geloof ik? of niet meer?)
RAM: 8GB is denk ik wel genoeg. Als je Lightroom niet zeer intensief gebruikt dan is het prima. Bovendien kan 8GB bij plaatsen altijd nog. Nu meteen 16GB lijkt me wel echt overkill.
PU: 660W is indd aardig wat. Je kunt prima uit de voeten met 500W. Daarnaast heb je nu een gold certificaat geloof ik. Je betaalt er naar, maar als deze PC weer 5+ jaar mee moet dan haal je het geld er wel uit (via de energierekening).
SSD: Ik zou de Crucial M500 nemen. Deze is en goedkoper, en betrouwbaarder.

Als je mijn tips aan neemt bespaar je denk ik zo'n 100-150 euro (excl. het evt. laten vallen van Win prof). Misschien wil je hier een mooi IPS scherm van kopen? kun je net nog wat meer genieten van je PC.

Ik weet verder niet hoe stil de koeler/fans zijn die je nu hebt gekozen. Lijkt me indd wel goed als je een extra fan neemt en een goede non-stock cpu koeler. Anderen weten hier vast meer over.

[ Voor 4% gewijzigd door JDillinger op 28-03-2014 01:01 ]

• DoomsNL
Bedankt voor je reactie WWAS.
MB: waarom heb je die versie gekozen? volgens mij kun je daar nog wel twee tientjes op besparen door een iets goedkopere te nemen als je de extra functies toch niet gebruikt. Overigens maakt het feit dat zowel je mobo als GPU van hetzelfde merk zijn geen drol uit.
Ik heb voor deze versie gekozen omdat hij met mijn grafische kaart past qua vormgeving en omdat goede extra functionaliteit wordt aangeboden op het gebied van audio, gaming e.d. Bovendien kan de Z87 variant ook overgeklokt worden. Als je een vergelijkbaar alternatief kan aangeven dan graag.
OS: waarom professional? maximaal geheugen, want? Volgens mij heb je die niet nodig voor jouw gebruik. Scheelt je 50 piek (en upgraden kan later ook nog geloof ik? of niet meer?)
Ik heb voor deze versie gekozen omdat Home Premium en maximum van 16GB geheugen toelaat. Ook is er geen Windows XP mode bron Wikipedia: Windows 7 editions
PSU: 660W is indd aardig wat. Je kunt prima uit de voeten met 500W. Daarnaast heb je nu een gold certificaat geloof ik. Je betaalt er naar, maar als deze PC weer 5+ jaar mee moet dan haal je het geld er wel uit (via de energierekening).
Ik heb voor de 660W variant gekozen omdat volgens de calculator op http://extreme.outervision.com/PSUEngine minimaal 500W nodig heb. Denkend aan de toekomst heb ik voor een zwaardere PSU van een betrouwbare fabrikant gekozen. Bovendien is deze PSU volledig modulair.
SSD: Ik zou de Crucial M500 nemen. Deze is en goedkoper, en betrouwbaarder.
Als ik me niet vergis is Samsung op moment betrouwbaarder dan Crucial. Ik kan het mis hebben, maar volgens had ik gelezen dat Crucial overgenomen zou worden door Toshiba omdat ze failliet zijn gegaan...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
DoomsNL schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:53:

Als ik me niet vergis is Samsung op moment betrouwbaarder dan Crucial. Ik kan het mis hebben, maar volgens had ik gelezen dat Crucial overgenomen zou worden door Toshiba omdat ze failliet zijn gegaan...
Bron? Denk dat je in de war bent met OCZ, die zijn overgenomen door Toshiba. Crucial is van Micron (1.2 miljard winst in 2013, bron wikipedia).

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13
Hoe zit het met toetsenbord, muis en speakers? Heb je die al?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eh, OCZ werd overgenomen, Crucial is gewoon het consumentenbedrijf van Micron. Dat Crucial M500's en M550's betrouwbaarder zijn komt door een stapeltje condensators, waardoor powerloss geen probleem meer is.

Dat mobo is leuk, maar voor overklokken zijn er betere, pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H was als ik het goed heb beter voor overklokken omdat de stroomfases van betere onderdelen zijn. Vaak zijn de extra softwarematige dingen vooral gimmicks.

Die voding is behoorlijk overkill. In de toekomst wordt hardware doorgaans juist zuiniger, in plaats van minder zuinig. Een goede 500w voeding moet meer dan genoeg zijn. Gezien je case is modulair juist een nadeel: De Fractal Design Define R4 heeft erg goede kabelmanagement, waardoor je de kabelboom van een niet-modulaire voeding in 1x achter het mobo-paneel propt, iets wat minder goed gaat bij een half of volledig modulaire voeding. pricewatch: Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless is ook nog eens fanless.

People as things, that’s where it starts.

• DoomsNL
br00ky schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:59:
[...]

Bron? Denk dat je in de war bent met OCZ, die zijn overgenomen door Toshiba. Crucial is van Micron (1.2 miljard winst in 2013, bron wikipedia).
Ik dacht al dat ik ze door elkaar haalde. Bedankt voor de correctie :)
Ik vraag me wel af of die Crucial M500 wel beter is dan de Samsung EVO. Volgens de BBG van maart levert de Samsung beter prestaties. Ik ga even kijken of ik een goed vergelijkingstest kan vinden.

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

M500 als je zekerheid wilt dat je data goed bewaard word bij powerloss.

Evo als je een iets snellere ssd wil, wat je (in mijn mening) niet erg gaat merken

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

• DoomsNL
NitroX infinity schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:04:
Hoe zit het met toetsenbord, muis en speakers? Heb je die al?
Ik heb een Razer Imperator 2012 en Logitech Z523 speakers

1Razer Imperator 2012 Gaming Mouse€ 57,99
1Logitech Speakersysteem Z523€ 52,50

Ik ben nog erg aan het twijfelen over een toetsenbord. Ik wil een mechanische denk ik, maar ik moet eerst wat meer kennis opdoen wat switches betreft.

• DoomsNL
Ik denk dat ik bijna overtuigt ben over de Crucial vs. Samsung kwestie. Ik ga even wat reviews lezen en ik kom er op terug.

Even ter verduidelijkging; ik ben niet 100% zeker of ik echt ga overklokken dus als iemand een goede suggestie heeft voor een niet overklobare moederbord, I am all ears!
Die voding is behoorlijk overkill. In de toekomst wordt hardware doorgaans juist zuiniger, in plaats van minder zuinig. Een goede 500w voeding moet meer dan genoeg zijn. Gezien je case is modulair juist een nadeel: De Fractal Design Define R4 heeft erg goede kabelmanagement, waardoor je de kabelboom van een niet-modulaire voeding in 1x achter het mobo-paneel propt, iets wat minder goed gaat bij een half of volledig modulaire voeding. pricewatch: Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless is ook nog eens fanless.
Ik snap niet zo goed waarom dit met een volledig modulaire voeding minder goed zou gaan. Er moeten meer kabels achter het moederbord geleid worden, maar meer dan dat is het niet, toch?

Ik twijfelde tussen de “fanless” variant en wat ik nu heb tijdens het opstellen van mijn lijst. Ik heb gekozen voor de niet “fanless” omdat hij ietsjes goedkoper is en volledig modulair

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De kabelboom van een niet-modulaire voeding zit doorgaans helemaal in de hoek en is erg compact, de kabels van een niet-modulaire voeding zitten verspreid over de hele achterkant van een voeding en zijn alles behalve compact, daardoor zal een niet-modulaire voeding makkelijker zijn om netjes weg te werken dan een wel modulaire voeding.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1