Beste tweakers,
Na ongeveer 8 jaar wordt het eindelijk tijd om mijn PC te vervangen.
Hij draait nog steeds als een zonnetje, maar zo af en toe krijgt hij last van ouderdomsverschijnselen. Het leek me dus verstandig om voor hij echt het loodje af gaat leggen om zijn vervanger alvast in huis te nemen. Na wat onderzoek en veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk een lijst opgesteld en wil graag vragen naar jullie mening.
Laat ik maar beginnen met de 7 vragen die onder de DAA beleid vallen:
• Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround: Browsing, HD video bekijken, Lightroom, multitasking, Office e.d.
Games: League of Legends, Starcraft, Diablo III, e.d.
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal € 1500, minder mag altijd natuurlijk.
• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn beeldscherm en een hardeschijf
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mijn lijst, een compleet nieuwe systeem
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ja. Ik ben altijd een Nvidia en Intel fan geweest, omdat ik alleen goede ervaringen mee heb gehad. Ik kan helaas niet hetzelfde zeggen voor ATI.
Omdat een stille PC mijn absolute voorkeur heeft neig ik richting MSI voor mijn grafische kaart. Mijn gevoel zegt dan ook dat ik voor een moederboard van dezelfde fabrikant moet gaan. Tijdens mijn onderzoek heb ik niet iets vergelijkbaars kunnen vinden dan wat nu op mijn lijst staat.
Samsung is ook een fabrikant waar ik goede ervaringen mee heb gehad en hun SSD's komen altijd goed uit in reviews en benchmarks.
Tenslotte, als jullie het niet al door hadden, ben ik eerder geneigd om voor A-merken te gaan dan voor een goedkoper alternatief. Mijn huidige PC bestaat ook uit A-merken componenten en hij heeft me 8 jaar lang nooit teleurgesteld.
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral stilte en betrouwbaarheid. Ik ben trouwens geen fan van over de top kasten e.d.
• Ga je overklokken?
Dat weet ik echt niet. Ik heb hier geen ervaring mee, maar alle componenten in mijn lijst bidden wel de mogelijkheid tot overklokken. Ik vind het vooral raar om de mogelijkheid te verliezen zodat ik een paar tientjes kan besparen. Ik sta open voor suggestien, als jullie vergelijkbare componenten kunnen bedenken.
En nu eindelijk mijn lijst:
Een paar aandachtspuntjes:
Na ongeveer 8 jaar wordt het eindelijk tijd om mijn PC te vervangen.
Hij draait nog steeds als een zonnetje, maar zo af en toe krijgt hij last van ouderdomsverschijnselen. Het leek me dus verstandig om voor hij echt het loodje af gaat leggen om zijn vervanger alvast in huis te nemen. Na wat onderzoek en veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk een lijst opgesteld en wil graag vragen naar jullie mening.
Laat ik maar beginnen met de 7 vragen die onder de DAA beleid vallen:
• Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround: Browsing, HD video bekijken, Lightroom, multitasking, Office e.d.
Games: League of Legends, Starcraft, Diablo III, e.d.
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal € 1500, minder mag altijd natuurlijk.
• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn beeldscherm en een hardeschijf
| 1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB |
| 1 | Samsung Syncmaster S24B300B Zwart |
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mijn lijst, een compleet nieuwe systeem
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ja. Ik ben altijd een Nvidia en Intel fan geweest, omdat ik alleen goede ervaringen mee heb gehad. Ik kan helaas niet hetzelfde zeggen voor ATI.
Omdat een stille PC mijn absolute voorkeur heeft neig ik richting MSI voor mijn grafische kaart. Mijn gevoel zegt dan ook dat ik voor een moederboard van dezelfde fabrikant moet gaan. Tijdens mijn onderzoek heb ik niet iets vergelijkbaars kunnen vinden dan wat nu op mijn lijst staat.
Samsung is ook een fabrikant waar ik goede ervaringen mee heb gehad en hun SSD's komen altijd goed uit in reviews en benchmarks.
Tenslotte, als jullie het niet al door hadden, ben ik eerder geneigd om voor A-merken te gaan dan voor een goedkoper alternatief. Mijn huidige PC bestaat ook uit A-merken componenten en hij heeft me 8 jaar lang nooit teleurgesteld.
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral stilte en betrouwbaarheid. Ik ben trouwens geen fan van over de top kasten e.d.
• Ga je overklokken?
Dat weet ik echt niet. Ik heb hier geen ervaring mee, maar alle componenten in mijn lijst bidden wel de mogelijkheid tot overklokken. Ik vind het vooral raar om de mogelijkheid te verliezen zodat ik een paar tientjes kan besparen. Ik sta open voor suggestien, als jullie vergelijkbare componenten kunnen bedenken.
En nu eindelijk mijn lijst:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 189,50 | € 189,50 |
| 1 | MSI Z87-G45 Gaming | € 119,95 | € 119,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 Gaming | € 268,03 | € 268,03 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 69,05 | € 69,05 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 83,95 | € 83,95 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 134,94 | € 134,94 |
| 1 | Noctua NH-U12S | € 50,95 | € 50,95 |
| 1 | Noctua NF-A14 PWM, 140mm | € 19,80 | € 19,80 |
| 2 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 60,50 | € 121,- |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,38 | € 13,38 |
| 1 | Seasonic Platinum Series 660 Watt | € 128,04 | € 128,04 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 120,90 | € 120,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.319,49 | |
Een paar aandachtspuntjes:
- Ik heb Windows 7 geselecteerd omdat ik 8.1 helemaal niks.
- Professional i.v.m. maximaal geheugen.
- 16GB geheugen is misschien een beetje overbodig.
- Voeding is misschien een beetje overkill, maar ook wat meer toekomstbestendig denk ik.