Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ESXI5] VMFS datastore corrupt door raid5 failure

Pagina: 1
Acties:

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Ben op het moment bezig met het proberen om een vmfs datastore op een Raid 5 te herstellen. De raid5 heeft namelijk een kapotte disk en nog 1 disk met een paar schrijffouten waardoor de RAID5 gefailt heeft.

Nu heb ik al diverse dingen geprobeerd om eventueel de vmfs partitie te herstellen. Waaronder met een programma van Diskinternals vmfs recovery. Hiermee kan ik wel losse bestanden zien. Maar kan ik niet de VDMK's herstellen of eventueel recoveren.

Nu heb ik op internet diverse manieren gevonden om via de esxi host en ssh de datastore te herstellen. Maar dit is me nog helemaal niet duidelijk. Daarom mijn vraag of iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen om dit juist en correct uit te voeren.

Ben namelijk nogal bang om de partitie helemaal te verpesten. Er is wel een backup aanwezig, mocht dit helemaal niet willen. Hopelijk kan iemand mij enigszins helpen om deze vmfs partitie een 2e leven te geven.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11 09:01
Met RAID 5 vrees ik dat de enkele fouten die je hebt permanent zijn, gezien deze slechts beschermd tegen één uitvallende schijf. RAID 6 kan er wel tegen. Ik denk dat je veel sneller terug up and running zal zijn als je via je backup de boel hersteld na het vervangen van de twee rotte schijven. Dit is één van de gevaren van een RAID array, het is geen garantie voor foutloze werking zoals je mag ondervinden. Gelukkig heb jij wel backups, ik zie nog te veel dat mensen ervan uitgaan dat RAID een backup(vorm) is, maar dat is het dus duidelijk niet.

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:38

HellBeast

Oh My GoT!

Yup, backup terugzetten en een hotspare voor je RAID 5 set regelen.

Beauty is in the eye of the beerholder

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Duidelijk, Gaan we regelen! :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:32
HellBeast schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 21:22:
Yup, backup terugzetten en een hotspare voor je RAID 5 set regelen.
Een hotspare had niets uitgemaakt in deze casus. De controller had na het inzetten van de hotspare tegen de fouten op de tweede disk gelopen en gaat de raid set alsnog stuk. Eventuele aanwezige hotspare(s) zorgen er voor dat wanneer een disk stuk gaat de raidcontroller meteen kan gaan rebuilden en daarmee de hersteltijd minimaliseert, maar het bied verder totaal geen extra bescherming van de data. Daarvoor zal je moeten kijken naar andere vormen van raid.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.