Toon posts:

Nieuwe MBPr: scrollen is matig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aloha,

Deze week een nieuwe MBPr aangeschaft. Kek dingetje en een stuk sneller dan mijn oude MBP uit 2010. Maar één ding valt op: scrollen in de programmalijst óf lange, goedgevulde webpagina's gaat tergend langzaam. En dat mag je niet verwachten van deze nieuwe notebook. Mijn oude MBP scrollt gemakkelijker door pagina's of het menu heen, terwijl de nieuwe uit maar liefst twee videokaarten beschikt. Wat te doen?

Op het web kom ik met de zoekterm best wat tegen, maar echte oplossingen worden niet geboden: slow scrolling Mavericks, slow scrolling MBPr.

- Opnieuw installeren Mavericks?
- PRAM reset: bood geen soelaas

Hardwareoverzicht:

Modelnaam: MacBook Pro
Modelaanduiding: MacBookPro11,3
Processornaam: Intel Core i7
Processorsnelheid: 2,3 GHz
Aantal processors: 1
Totale aantal cores: 4
L2-cache (per core): 256 KB
L3-cache: 6 MB
Geheugen: 16 GB
Intel Iris Pro en GeForce 750M

Afbeeldingslocatie: http://www.roy.tc/mavscrol.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:40

Fiber

Beaches are for storming.

Maakt het nog uit hoe je scrollt? Pijltjes-toetsen? Touchpad? Muis?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heb je je scrollsnelheid niet gewoon laag staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik het trackpad en heb problemen met élke browser. Een vaste muis maakt niet uit merk ik.

De snelheid heb ik aangepast. Voor websurfen helpt dat, maar de hikhup zit er nog in (met een soort horten en stoten). Scrollen in de programmafolder blijft hetzelfde. Misschien nuttige info: bij selecteren worden programma's blauw opgelicht. Bij snel gebruik van de muis loopt die selectie sterk achter op mijn handelingssnelheid. Dat heeft bv mijn MBP 2010 niet. Er zit als het ware een vertraging in.

Edit: clipje over traagheid van scrolling door programmafolder: http://www.roy.tc/scroll.mov

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:53
Hoogstwaarschijnlijk komt het door de (waarschijnlijk 4 maal) hogere resolutie en een zwaar proces op de achtergrond. Het gebeurt best vaak dat één van de videokaarten het net te zwaar vindt, zelfs al zijn het snelle kaarten.
Kan je kijken in activity monitor of er iets CPU-tijd of geheugen staat te vreten?

Safari zou een 60 FPS ervaring moeten geven zonder hakkelen en stoten, eventueel kijken wat hij doet als je hem op alleen de GT 750M laat draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Heb hier hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:36

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Vertraging bij het 'scrollen' in dat programmalijstje (stack in dock) heb ik ook.. maar dat is wat anders dan scrollen op een website lijkt me. Als je muis stilstaat is de selectie op de juiste plek. Dat hij wat achter loopt als je als een gek heen en weer gaat vind ik niet zo storend ;)

Je kan ook gewoon echt scrollen in dit lijstje met twee vingers op trackpad bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:17

Quakie

quakelen

Jouw klachten heb ik ook, echter kan ik het ook voorkomen... bij mij is Synology cloudstation client boosdoener. Bij programma folder gaat het scrollen stroef of helemaal niet en na een seconde ofzo gaat hij verder. Zodra ik cloudstation afsluit is het weg en is het wel vloeiend. Apart want het is niet eens de sync folder.
Misschien bij jou ook zoiets? Probeer eens als je op start en dan niks van 3rd party open te hebben. Heb je het dan ook?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:15
Quakie schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:58:
Jouw klachten heb ik ook, echter kan ik het ook voorkomen... bij mij is Synology cloudstation client boosdoener. Bij programma folder gaat het scrollen stroef of helemaal niet en na een seconde ofzo gaat hij verder. Zodra ik cloudstation afsluit is het weg en is het wel vloeiend. Apart want het is niet eens de sync folder.
Misschien bij jou ook zoiets? Probeer eens als je op start en dan niks van 3rd party open te hebben. Heb je het dan ook?
Ik herken dat probleem met Synology Cloudstation ook. Hopelijk lost Synology het snel op. Ik zet 'm eigenlijk gewoon meteen uit, als ik CloudStation niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gevraagd getest zonder 3rd party software: helaas nog steeds een matig scrollend menu-item. Waarom vind ik dit vervelend? Niet per se dat iets langzamer is, maar doorgaans ben ik gewend dat er aan het systeem dan iets mis is. Of dat de Macbook stuk is (een onderdeel ervan). En misschien ligt het inderdaad aan die enorme resolutie. Ik had het iig niet verwacht.

Overigens is na het ophogen van de trackpad scrollsnelheid Safari de favoriete browser geworden, deze geeft nu een goede ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[Knuppel in hoenderhok]

Dus je bent aan het scrollen door de programmalijst via een stack in het Dock? Dan wil ik je er graag op wijzen dat CMD+Spatie en 3 letters tikken toch een stuk sneller gaat, zeker in combinatie met opmerkingen die je in de info van een programma neer kunt zetten, welke weer te gebruiken zijn voor je eigen sneltoetsen.

Zo heb ik voor Spotify 3 puntjes (ALT+dubbele punt/puntcomma-toets) in de opmerkingen gezet. Zo kan ik met 2 sneltoetsen Spotify starten: CMD+Spatie en dan ALT+dubbele punt, gevolgd door Enter.

Muizen kost tijd en is in het algemeen niet heel erg goed voor je workflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:36

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

(Maar in die richting zijn er meer opties. Genoeg quicklaunchers zoals Alfred, Quicksilver etc. Ik gebruik toevallig SNAP om global hotkeys in te stellen. Dan open je met 1 combinatie sneltoetsen een programma)

[ Voor 4% gewijzigd door kaassouffle op 30-03-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ik heb het even geprobeerd op m'n eigen macbook (15" rMBP late 2013 met 750M). Zelfde probleem.

Ik heb ook de 2012 versie gehad, die voelde nog een stuk trager aan door die resolutie. Het 2013 model is al een stuk beter, maar draait nog steeds niet zo soepel als m'n 2011 iMac. GPU is helaas nog steeds niet krachtig genoeg om al die pixels aan te sturen.

Hoewel: ik merk geen enkel verschil in snelheid bij wisselen tussen integrated en discrete GPU, waardoor het denk ik eerder softwarematig opgelost kan worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Interfico op 30-03-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephm22
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-08 14:43
Hier hetzelfde probleem.

Dit is een software-issue en niet een hardware-issue. Bij "View content as automatic" gaat het wel soepel. Dus het is niet geoptimaliseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn dus meer mensen die het hebben. Wat mij opvalt: het uitklappen van een folder en scrollen door de inhoud gaat wél soepel. Hoe raar is dat?

Verder ben ik nog steeds benieuwd of dit een echte bug is, of dat er mogelijk iets stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Waarom gebruiken jullie niet WebKit? Voor browsen zou dat het scroll probleem moeten oplossen door wat nieuwe softwarematige tweaks.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Dit topic nog even tot besluit: doe een SMC Reset en scrollen is een wereld van verschil. Ik merk dat scrollen in alle soorten browsers vlekkeloos gaat. Hier nog een artikel dat mijn probleem ook zag: http://www.cnet.com/news/...pro-graphics-performance/
Pagina: 1