290x waterkoeling Vrm1 te heet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Beste mede tweakers,

Ik heb vandaag mijn 290x van sapphire omgebouwd met waterkoeling. Reden hiervoor was dat de gpu erg heet werd zodra ik begon met OC'en. Hij werd 95 graden, en klokte zich dan terug. Daarnaast moest het fanprofiel erg hoog worden gezet waardoor er ook nog eens veel lawaai uit kwam. Na een middag prutsen heb ik de waterkoeler erop gekregen.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/200wc38.jpg

Na de GPU erin te hebben gezet direct bezig gegaan met stresstesten. Ondanks dat de GPU nu erg koel blijft, ongeveer 40 graden in idle tenopzichte van 60 eerst. En ongeveer 60-70 graden in full load ( ik heb dit niet langdurig kunnen testen) ipv de eerder aangegeven 95 graden.
De reden dat ik niet langdurig heb kunnen testen is omdat de Vrm1 model op begeven moment 106 graden aan gaf. Ik heb hem toen maar afgebroken. Echter heb ik de vrm's en de ram modulles wel koelribben gegeven zoals te zien op de foto.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/nccrxy.jpg

Verder ben ik voor een push/pull combinatie gegaan die er voor zorgt dat de CASE zelf iig erg koel blijft.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1ypysg.jpg

De case temp is iig niet het probleem. Verder loopt alles eigenlijk heerlijk. Maar mijn enige probleem is dus die VRM1 temp. Ik heb op internet gelezen dat deze wel 125 graden kan worden. Echter was die een uitspraak van iemand op een forum.
Wat zijn nu mijn vragen:
Wat is ongeveer de maximale temp die mijn vrm1 mag hebben voordat ik mij zorgen moet maken, de 106 graden was in furmark.
En wat is een goede oplossing om toch die vrm's wat koeler te krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je had voor een dubbele radiator moeten gaan en een 'full cover' wc blok.
Toen je de koeler eraf haalde kon je waarschijnlijk zien dat de vrm's ook gekoeld werden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
lol alsof er niet heel veel mensen zijn die een dergelijke cpu koeler op hun gpu modden en met heatsinks hun vrm's koelen. Die van mij worden alleen belachelijk heet.
Een volledige waterkoelingset is wel even een andere prijs range. En er zitten nu ook heatsinks op men Vrm's. Alleen zie je ze misschien neit zo goed omdat ze zwart zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je zou kunnen kijken naar heatsinks?
Ook voor je geheugen, en test niet met Furmark kijk naar 'real life' performance/warmte dus tijdens gamen etc.

Zelf heb ik ook een 290x met stock cooler en die van mij wordt maar 80 graden en klokt niet terug (met aangepast fan profiel)

[ Voor 77% gewijzigd door prutser001 op 27-03-2014 21:29 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Je hebt je geheugenchips zitten koelen, niet je vrm's. De vrm's zijn die kleine zwart/grijs/gele blokjes rechts van je waterblok als je de kaart voor je hebt liggen. Ik zou de kaart zo niet stresstesten want dit is dé manier om ze naar de eeuwige jachtvelden te helpen ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
anders toch nog een beetje airflow aan de onderkant van de videokaart creëren? (zonder airflow, die nu weg is door het vervangen van de stock-cooler door de waterkoeling, doen heatsinks ook niks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die VRM's zonder enige koeling is vragen om problemen. Ik zie dat er wel heatsinks op het geheugen zitten, waarom dan niet op de VRM's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:37
@auto660
Haha precies. Ik had de kaart zo niet in de PC durven te drukken en dan ook nog aan te zetten om te testen. Dat is gewoon vragen om problemen. Zeker VRM's van zo'n topkaart... als het dan nog van een R7 250 zou zijn... :X :P

Er zat niet voor niks een heatsink op, dus ik zou adviseren om er iig eerst iets op te maken ipv te hopen dat het wel goed zal gaan.

Edit: Ik heb nog eens gekeken. Er lijkt toch wel wat op te zitten, maar de kabel zit er een beetje voor. Naar mijn mening wel erg magere heatsinks als er eigenlijk 0,0 airflow is direct over de kaart. Zorg in elk geval voor goede airflow langs je kaart, dmv goede intake of een fan die je er specifiek op richt, zoals Frozen dat ook al zei in het andere topic.

[ Voor 33% gewijzigd door Aardwolf op 27-03-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid. Sorry voor de iets wat onduidelijke foto's. ik zal even kijken of ik betere kan maken. Maar er zitten wel degelijke heatsinks op alle vrm's :) Sterker nog, ze worden super heet. Ik kan ze met de vinger niet meer aanraken. Ik heb er nu een 120mm van onder gelegd. En dit helpt. Maar nog steeds kom ik op behoorlijk hoge temps uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:37
VRM's worden altijd heet. Denk dat 85graden toch wel aardig normaal is bij een dergelijke kaart. Boven de 50 graden kan je zo'n spul vaak al niet meer goed vast pakken is mijn ervaring.

Nu is de vraag wat jij super heet vindt? En hoe je ze bevestigd hebt, thermisch gelijmd, goed aangedrukt en een paar uur gewacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Oke hier een duidelijker verhaal met duidelijkere fotos.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/140zx5i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/15dxe7a.jpg

Zoals jullie kunnen zien zitten er wel degelijk heatsinks op de vrm's.
Om precies te zijn zijn dit de heatsinks die er op zitten.
http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_28076.html
Volgensmij prima dingen, en ook erg hoog.
Daarnaast heb ik accelero thermal adhesive gebruikt om de heatsinks vast te maken.
pricewatch: Arctic Silver Thermal Adhesive

Het geheel heeft ongeveer een uur gestaan voordat ik de computer aan zet. Daarna heb ik nog ruim 45 min gewacht voordat ik daadwerkelijk ging benchmarken.

Op dit moment heb ik een fan onderin geplaats zoals jullie kunnen zien op deze foto
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1zzrhht.jpg

Dit helpt! en afhankelijk van hoe ik de fan plaats worden ze nog steeds erg warm. 90-115 graden so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je hebt een grotere heatsink nodig. Normaal gesproken zit de heatsink van de VRM's vast aan de heatsink van de core waardoor het totaal oppervlak veel groter is dan wat je nu hebt. Met een oude X1900 kaart was deze heatsink genoeg geweest, met deze kaart helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
advies voor een headsink die past, en een stuk beter is? Grote blokjes die op de ram modules gaan zijn niet te groot lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Kun je niet op een manier een kleine cooler vast maken door middel van pennetjes en de gaatjes in de kaart. Misschien kun je er dan een koeler opzetten die koude luchterop blaast op de VRM.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Goed, het toevoegen van een beetje airflow helpt dus niet genoeg. ik haal dan nog steeds 121graden in furmark, en dan is het redelijk koel in de kamer, met een warme zomerdag gaat dat problemen opleveren.

Iemand suggesties voor some big ass heatsink die gaat passen?

Edit: Ik bedenk me net dat ik ze vast heb geplakt, en waarschijnlijk niet 1/2/3 los ga krijgen. :(

[ Voor 16% gewijzigd door j0ppie op 27-03-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een heatsink voor alle VRM's in 1 keer zal al een stukje beter zijn. Als ze met elkaar verbonden zijn heb je gelijk ook meer oppervlakte en dan kan je die ook met meer druk monteren. Verder is koper natuurlijk weer wat beter dan alluminium. Het beste zou denk ik een een deel van een AMD CPU koeler zijn. Als je dit op maat zaagt kan je iets krijgen wat hoog is maar niet te breed. Montage en goede pasta is dan wel erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Is die kaart met reference koeler standaard? Gewoon het einde van het zwarte aluminium stuk van de koeler eraf zagen met een ijzerzaag en met de originele schroeven weer vast zetten.

Zo dus.

Afbeeldingslocatie: http://i28.photobucket.com/albums/c221/bananaXr/Computer/IMG_20140105_213927_zpso9mi0hi2.jpg

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokmeister
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 06:39
Het blijft aanklooien met zo'n aio koeler en losse VRM/RAM koelers. Een custom waterloop geeft uiteindelijk een veel beter resultaat, plus dat je meteen je processor mee kunt nemen in de loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Het is geen standaard 290, maar een windforce 3.

En kokmeister, je hebt gelijk. Maar er is een budget verschil. En ik vind die optie te duur.Misschien ooit in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Kijk een of je er een leuk 92mm fannetje op kan monteren die over je heatsinks van je vrm blaast. Anders kan je kijken of een kraken g10 past.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
er zitten headsinks op 2 plekken. En volgensmij is zowel de 3 aan de ene kant, als de rij aan de andere kant deels vrm1. Tenminste zo voelt het:p. Ik moet dus eigenlijk 2 blowers hebben. Ik zal wel even kijken hoe ik dit wat beter kan oplossen. Er hangt nu een 120mm fan in de boel redelijk koel te houden. Maar die komt dus lastig bij beide plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

De vrm's zijn de voeding voor je videokaart. Ik weet niet hoe efficiënt ze zijn maar als we even van 90% efficiëntie uit gaan, dan verstoken je vrm's op full load zo'n 25watt, het klinkt weinig maar het is nogal veel voor zo'n kleine heatsink zonder heatpipes enz...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ja jammer dat die dingen verspreid zitten over de hele kaart:P
Zal dit een oplossing kunnen bieden? pricewatch: Zalman ZM-SC100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14

M2M

medicijnman

je hebt twee dingen nodig:

- degelijke (grote!) heatsinks op je VRM's
- airflow over je heatsinks

Die zalman heatsinkjes zullen voor een degelijke kaart als deze wellicht niet voldoende zijn. Ook niet met overdaad aan airflow.

Een grote heatsink met degelijke pasta en ruim voldoende airflow is minimaal, maar als je het ding ook wil overklokken is dat wellicht niet verstandig zonder full cover blok.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
ik las dat de standaard koeler deze VRM's wel koelt? (dus raakt)
als dat zo is zou ik ervoor kiezen de stock koeler van zijn fan en een aantal koeribben te ontdoen, pal op de GPU, en daar een vlak van maken waar de waterkoeler op kan: dan geven de VRM's hun warmte ook aan de waterkoeler af (dit is zeker wat de custom waterkoelers ook doen?)
of je maakt de voet van de stock koeler na uit aluminium plaat (òf frezen, òf hoogteverschillen opvullen met strip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
@Imprezzion
je reactie lijkt hier totaal ge negeerd te worden wat ik nogal vreemd vind aangezien jij de best werkende en mooiste oplossing aanbied....
mocht die oplossing niet mogelijk zijn zoek naar een koper of aluminium koelblok van een p4 ofzo die bred genoeg is om alle vrms te raken en zet de ijzerzaag erin kan je je oppervlak zo groot als je zelf wilt houden? :)

-edit
hmm tja dan word het een boxed koeler van een p4 op maat zagen? ;P

[ Voor 9% gewijzigd door maks11223344 op 29-03-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
maks11223344 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:03:
@Imprezzion
je reactie lijkt hier totaal ge negeerd te worden wat ik nogal vreemd vind aangezien jij de best werkende en mooiste oplossing aanbied....
mocht die oplossing niet mogelijk zijn zoek naar een koper of aluminium koelblok van een p4 ofzo die bred genoeg is om alle vrms te raken en zet de ijzerzaag erin kan je je oppervlak zo groot als je zelf wilt houden? :)
Hij geeft aan dat die een Windforde versie heeft, dus geen reference waar datdus niet bij kan.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 07:06
Op overclock.net in het red mod topic had iemand een enzotech heatsink gebruikt. Moest er wel nog een gaatje inboren aangezien de gatrn voor schroeven niet overeen kwamen.www.highflow.nl/chipset-coolers/enzotech-mosfet-mst-81.html. ik weet zo even niet meer welke gpu die had.

Ik heb zelf nog een thermalRicht mosfet heatsink liggen, afmetingen en exacte type weet ik zo niet Meer maar als ik maandag thuis ben kan ik voor je kijken, dan mag je die wel hebben als je er wat aan hebt.

Zelf had ik originele heatsink gebruikt met een 60mm fan er strak tegenaan. Denk idd dat handigste is om een oude koeler in stukken te dremelen mocht er geen kant en klaar oplossing zijn. En je kan unigine valley ofzo gebruiken om te testen.

En mocht het spul niet meer loslaten wat je erop hebt, je kan nog kijken of je die fan er recht tgen je kaart/heatsinks kan zetten ipv onderin je kast. Misschien is dat zelfs wel genoeg.

Ps: ik zie ook dat je bracket en pomp de uitsteeksels niet helemaal overeen komen. Ik heb zelf een tierip om een zo een lipje gedaan zodat het spul niet kan schuiven. Achter de pomp aan de mobokant is het mooi uit zicht.

Edit: www.kitguru.net/wp-content/uploads/2013/12/ACC_4878_DxO1.jpg

Zo te zien moet het vrij makkelijk zijn om het achterste deel met een zaag /dremel los te zagen en er weer op te schroeven. zeg maar vanaf waar de pad voor de vrms zit tot helemaal naar achteren

[ Voor 10% gewijzigd door earvaag op 29-03-2014 16:30 ]

Pagina: 1