Accu laptop vervangen door adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb hier een asus laptop van 3 jaar oud (dus buiten de garantie) die niet meer wilde opladen. Sterker nog, wanneer de adapter erin werd gedaan ging het power lampje van de adapter uit (ik denk dat dit een beveiliging tegen kortsluiting is, want hij gaat pas weer aan nadat hij uit het stopcontact is geweest). Andere adapter hielp niet.

De adapter ingang van de laptop zag er nog goed uit, na de laptop uit elkaar te hebben gehaald bleekde power pin van de adapter ingang op het moederbord zwart geblakerd, en de directe omgeving ook, de weerstand van het geheel (power pin naar ground pin) was ca 2 ohm. Ik ga er dus vanuit dat de power supply in de laptop defect is.

Het leuke is alleen dat hij het nog wel doet op de accu. Ik heb mij even verdiept in de communicatie tussen de accu en de laptop, en vroeg mij af of het mogelijk is om de adapter (na het voltage aan te hebben gepast) in plaats van de cellen in de accu aan te sluiten. Mijn idee was om gewoon de plus met de plus te verbinden, de min met de min en daartussen 3 weerstanden, om de voltages tussen de cellen na te bootsen. Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Ik heb er geen ervaring mee Huub. Meer dan een linkje bieden van 'how to use laptop without battery' zit er niet in.
https://www.google.nl/sea...&espv=2&es_sm=93&ie=UTF-8
Maar die geeft wel veel resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 16:48
In het verleden heb ik als bijbaan in een computerwinkel gewerkt waar we veel laptop reparaties uitvoerden. Niet dat ik een electrotechnische achtergrond heb, maar wat dingetjes nameten en dergelijke lukt natuurlijk wel.

Daar kwamen deze situaties ook wel vaker voor. In mijn ervaring is het beter om het daadwerkelijke probleem op te sporen bij de power connector en hier alles weer netjes te maken. Dus nieuwe adapterplug plaatsen en de defecte componenten vervangen. Soms zit er kortsluiting in het PCB zelf, hier heb ik wel eens voorzichtig de kapotte stukjes PCB verwijderd en met kabels de adapteraansluiting op het PCB aangesloten.

Naar mijn idee een veel betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Probleem is alleen dat hij niet aan de adapter aansluiting zelf ligt, en ik verder niets kan vinden dat er vreemd uit ziet. Doormeten van een paar componenten hielp ook niet, dus vandaar dat ik het op deze manier wil doen. (ik heb ook geen tijd om uitgebreid door te gaan meten, eigenlijk was de laptop al opgegeven)

[ Voor 17% gewijzigd door huub8 op 29-03-2014 18:22 ]