Toon posts:

Instelling van Geheugen.

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen dames en heren van dit forum,

Ik heb sinds maart j.l. geheugen bijgeprikt in mijn compie.

De computer was standaard uitgerust met een ASUS MEL-C/333/WOA/WOHWM moederbord met 64Mb PC100 geheugen. En de CPU is een Celeron 433Mhz. Standaard is het dacht ik 66Mhz.

Daar is toen 256Mb Dane Elektro of Elektric PC100 geheugen bijgeplaatst, in totaal geeft de comp 327Mb geheugen aan.

Het vreemde is dat de eerste keer dat de machine opgestart werd er maar 192Mb gezien.

Nu weet ik niet meer wat ik precies gedaan heb, maar opeens zag de machine 327Mb. Dit duurde tot vanochtend. Bij het opstarten gaf de machine weer 192Mb aan. Na de comp open te hebben gemaakt en gecontroleerd op losse modules (wat niet zo bleek te zijn) startte ik hem weer op en vóila daar was weer de melding van 327Mb gevonden.

Nu is de vraag, heeft dit wat te maken met de BIOS instellingen? Die zijn n.l. de volgende (Ik weet helaas niet meer wat ze voor het inzetten van het nieuwe geheugen waren).

EDO Auto Configuratie : Disabled
EDO Read Burst Timing : X222
EDO Write Burst Timing : X222
EDO RAS Precharge Timing : 3T
EDO RAS To CAS Delay : 3T
SDRAM Configuratie : 12ns SDRAM
SDRAM RAS To CAS Delay : AUTO
SDRAM RAS Precharge Timing: AUTO
MA Wait State : AUTO
SDRAM Banks Close Policy : Page-Miss
16 Bit I/O Recovery Time : 1 BUSCLK
8 Bit I/O Recovery Time : 1 BUSCLK
Graphics Aperture Size : 64Mb
Video Memory Cache Mode : UC
PCI 2.1 Support : Enabled
Memory Hole At 15-16Mb : Disabled
Data Integrity Mode : NON-ECC

Ik ben hier een volkomen leek in, en dacht dat het bovenstaande wat met de geheugen instellingen te maken hadden.

Maar wie weet te vertellen of er aan de bovenste gegevens iets gewijzigd zou moeten worden, en waarom? O+

b.v.d. voor een reactie.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
een bios flash kan wonderen doen

Verwijderd

Topicstarter
Een bios flash kan wonderen doen.
Dat weet ik nu net niet, want ik heb geen idee hoe de gegevens van het bios waren qua geheugen voordat ik er memory bijgeprikt heb.

Verwijderd

Die 256 MB is dit 1 module?
heb je al gekeken op asus.com of dit mobo wel modules van 256 ondersteund?

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

[256 mb support mode]
Lijkt me wel als ie hem soms wel ziet.
[/256 mb support mode]

Zit de module er wel goed stevig in?

Juist

Verwijderd

ik heb even gekeken en jouw mobo ondersteunt wel modules van 256 MB.
een bios update kun je hier vinden:
http://www.asus.com/Products/Motherboard/bios_s370.html#mel-c

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Hoe kom jij aan die 7 extra MB's, een speciale-actie-DIMM met 7 gratis extra :?
Anyway, heb je al eens geprobeerd de DIMM's van socket te verwisselen, want dit is zo niet erg stabiel lijkt mij. Kan ook een probleem zijn met de SPD; dat de chipset die v.d. 256MB module beter uitleest dan die van de 64MB (ja, niet alle SPD's zijn even goed) en door eventueel agressievere timings gedicteerd door de 256MB DIMM, de 64MB DIMM niet meer thuis geeft. Zodoende kun je i.p.v. de SDRAM setting 'AUTO' eens proberen een '3' in te stellen bij RAS-to-CAS en RAS-Precharge-Timing.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Dag heren,

Ik kan nog het volgende vermelden. De machine had dit euvel na 2 maanden draaien 14 uur per dag. De eerste keer dat ik hem opstartte toen de modules waren geplaatst had ik ook maar 192mb RAM daarna 2 maanden 327668Kb Ram om precies te zijn.

Dit zijn de gegevens van sisoft sandra;

BANK 0 SETTING: 32MB SDRAM 8-1-1-1 R6-1-1-1W
BANK 1 SETTING: 32MB SDRAM 8-1-1-1 R6-1-1-1W
BANK 2 SETTING:128MB SDRAM 8-1-1-1 R6-1-1-1W
BANK 3 xxxxxxx
BANK 4 SETTING:128MB SDRAM 8-1-1-1 R6-1-1-1W

Waar Bank3 is ???????????? Ik heb maar 3 memoryslots.

MEMORY MODULE 1: 64MB 8X(4MX16)SDRAM PC100-222-622(CL3 UPTO 100MHZ)(CL2 UPTO 100MHZ)

MEMORY MODULE 2: C MEMORY DP100-064162 EU 128MB 8X(16MX8) SDRAM PC100-222-622 (CL3 UPTO 125MHZ)(CL2 UPTO 100MHZ)

MEMORY MODULE 3: C MEMORY DP100-064162 EU 128MB 8X(16MX8) SDRAM PC100-222-622 (CL3 UPTO 125MHZ)(CL2 UPTO 100MHZ)

Dit is alles wat ik voorgeschotelt krijg van sisoft sandra, maar ik weet niet hoe ik dit precies moet intreperen. (hoop dat ik het goed schrijf).

Verder heb ik vanmiddag een testprogje gedraaidt dat ik in een ander topic tegenkwam, maar dat heeft 6uur en 2 minuten staan te draaien voordat ik het heb gestopt. Raakte ervan in de stress (6 uur schermkijken), maar in het rapport toen tot zover stond "testen gelukt"

Dus dit is eigenlijk het laatste verslag, en ik zal zo dit hele topicje even op schijf opslaan om het te bewaren en na te lezen (voor de toekomst).

Verwijderd

Topicstarter
Kan ook een probleem zijn met de SPD; dat de chipset die v.d. 256MB module beter uitleest dan die van de 64MB (ja, niet alle SPD's zijn even goed) en door eventueel agressievere timings gedicteerd door de 256MB DIMM, de 64MB DIMM niet meer thuis geeft. Zodoende kun je i.p.v. de SDRAM setting 'AUTO' eens proberen een '3' in te stellen bij RAS-to-CAS en RAS-Precharge-Timing.
Dit stukje gaat zeker op de printer, vast bedankt voor het op weg helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig heb ik vanochtend het bios geflasht naar de allerlaatste update voor win2k. De melding van het geheugen probleem kwam vanochtend VOOR dat ik het bios heb geflasht.

VrGr

• Abbadon
Wel, zo te zien 'leest' Sisoft de SPD's wel goed, dat maakt mijn eerdere verhaaltje wat onwaarschijnlijker temeer je juist 128MB mist (had niet goed gelezen/gerekend) i.p.v. 64MB. Ik zie aan de reeks SDRAM 8-1-1-1 R6-1-1-1W dat het geheugen op 333 is ingesteld, da's vreemd omdat a) het 222 geheugen betreft en b) je de BIOS configuratie op AUTO hebt staan waardoor de memory controller 't spul dus op 222 moet zetten (dan zou je SDRAM 7-1-1-1 R5-1-1-1W moeten zien) . Wat betreft het 'verdwijnen' van bank 3; elk DIMM slot heeft twee banken, dus DIMM slot 1 heeft bank 0&1, slot 2 heeft bank 2&3 etc. Beide banken van een DIMM slot worden alleen gebruikt als je er een double-sided DIMM in steekt. Jouw 128MB modules zijn echter single-sided zodat er maar één bank per slot wordt gebruikt, vandaar de lege bank #3 (heel normaal overigens). Denk toch dat je twee dingen moet proberen a) de modules van sloten verwisselen (b.v. de 64MB DIMM met de laatste 128MB DIMM) en als dat geen soelaas biedt jouw bak laten draaien met verschillende combinaties van twee modules. Wil wel vaker gebeuren dat verschillende merken DIMM's niet lekker samenwerken, dan heb je pech of moet je ruilen of zo.

Verwijderd

Topicstarter
Wil wel vaker gebeuren dat verschillende merken DIMM's niet lekker samenwerken, dan heb je pech of moet je ruilen of zo.
Nog bedankt voor je wel zeer snelle reaktie, dat is ook wel eens leuk.

Ja, het is een beetje vreemde zaak eigenlijk.
Ik heb de bak vanochtend toen het gebeurde open gemaakt en gekeken of ze goed in de slots zaten, en dat zaten ze.

Het is eigenlijk geen probleem, maar mijn 3 katten gebruiken mijn compie als plek om op een kast te springen en ervan af te komen en dat geeft toch elke keer een bonk op de machine. Dus ik heb even wat gerommeld met de modules en de kast weer dicht gemaakt. Daarna opgestart en toen was alle geheugen er wel. Maar alles zat goed vast in het slot toen ik keek.

Verder is de 64Mb een standaard door mycom ingezette geheugenmodule. Maar de extra 2 128Mb modules zijn van Dane-Elektric (om van goed geheugen zeker te zijn). Dus ik ga gewoon wisselen en dan moet het er uit komen, want het zijn inderdaad 2 verschillende merken chips.

VrGr

• Abbadon
Yup, C Memory DPxxx-064xxx is Dane-Elec (heb ik ook :) ). Ik zie dat je een 66MHz bus hebt, vandaar wellicht de verkeerde geheugen timings; de SPD heeft waarschijnlijk :? geen entry voor 66MHz zodat de chipset voor de veilige 333 gaat. Is niet verkeerd maar CL2 is ietsje sneller. Oh, als die DIMM sloten waar nu de 128MB DIMM's in zitten erg lang leeg hebben gestaan (weet niet hoe oud het bord al is) kan het zijn dat er wat oxidatie/stof of zo in zit, dat kan ook verstoringen geven. Veel succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat je een 66MHz bus hebt, vandaar wellicht de verkeerde geheugen timings; de SPD heeft waarschijnlijk :? geen entry voor 66MHz zodat de chipset voor de veilige 333 gaat. Is niet verkeerd maar CL2 is ietsje sneller. Oh, als die DIMM sloten waar nu de 128MB DIMM's in zitten erg lang leeg hebben gestaan (weet niet hoe oud het bord al is) kan het zijn dat er wat oxidatie/stof of zo in zit, dat kan ook verstoringen geven. Veel succes ermee.
Ja ze stonden al een jaar leeg, voordat ik de modules erin heb gezet. Maar ik heb net een 128MB module van dane elektro besteld bij de zaak waar die ander twee ook weg kwamen. Dan gooi ik de oude 64Mb eruit en vervang hem voor de 128Mb module, zodat alle modules van gelijk merk en snelheid zijn. Dan kan het daar niet meer aan liggen. En ik kan ze altijd meenemen naar een eventueel nieuw moederbord. Want een gamer ben ik niet, werk veel meer grafisch dus wilde snelheden hoef ik niet echt te bereiken. Maar ik sla dit topic even in zijn geheel op, dan kan ik het nog eens nalezen.

In ieder geval hartelijk bedankt voor je hulp, en tot de volgende vraag maar weer. :)

vrGr
Pagina: 1