Goedemorgen dames en heren van dit forum,
Ik heb sinds maart j.l. geheugen bijgeprikt in mijn compie.
De computer was standaard uitgerust met een ASUS MEL-C/333/WOA/WOHWM moederbord met 64Mb PC100 geheugen. En de CPU is een Celeron 433Mhz. Standaard is het dacht ik 66Mhz.
Daar is toen 256Mb Dane Elektro of Elektric PC100 geheugen bijgeplaatst, in totaal geeft de comp 327Mb geheugen aan.
Het vreemde is dat de eerste keer dat de machine opgestart werd er maar 192Mb gezien.
Nu weet ik niet meer wat ik precies gedaan heb, maar opeens zag de machine 327Mb. Dit duurde tot vanochtend. Bij het opstarten gaf de machine weer 192Mb aan. Na de comp open te hebben gemaakt en gecontroleerd op losse modules (wat niet zo bleek te zijn) startte ik hem weer op en vóila daar was weer de melding van 327Mb gevonden.
Nu is de vraag, heeft dit wat te maken met de BIOS instellingen? Die zijn n.l. de volgende (Ik weet helaas niet meer wat ze voor het inzetten van het nieuwe geheugen waren).
EDO Auto Configuratie : Disabled
EDO Read Burst Timing : X222
EDO Write Burst Timing : X222
EDO RAS Precharge Timing : 3T
EDO RAS To CAS Delay : 3T
SDRAM Configuratie : 12ns SDRAM
SDRAM RAS To CAS Delay : AUTO
SDRAM RAS Precharge Timing: AUTO
MA Wait State : AUTO
SDRAM Banks Close Policy : Page-Miss
16 Bit I/O Recovery Time : 1 BUSCLK
8 Bit I/O Recovery Time : 1 BUSCLK
Graphics Aperture Size : 64Mb
Video Memory Cache Mode : UC
PCI 2.1 Support : Enabled
Memory Hole At 15-16Mb : Disabled
Data Integrity Mode : NON-ECC
Ik ben hier een volkomen leek in, en dacht dat het bovenstaande wat met de geheugen instellingen te maken hadden.
Maar wie weet te vertellen of er aan de bovenste gegevens iets gewijzigd zou moeten worden, en waarom?
b.v.d. voor een reactie.
Ik heb sinds maart j.l. geheugen bijgeprikt in mijn compie.
De computer was standaard uitgerust met een ASUS MEL-C/333/WOA/WOHWM moederbord met 64Mb PC100 geheugen. En de CPU is een Celeron 433Mhz. Standaard is het dacht ik 66Mhz.
Daar is toen 256Mb Dane Elektro of Elektric PC100 geheugen bijgeplaatst, in totaal geeft de comp 327Mb geheugen aan.
Het vreemde is dat de eerste keer dat de machine opgestart werd er maar 192Mb gezien.
Nu weet ik niet meer wat ik precies gedaan heb, maar opeens zag de machine 327Mb. Dit duurde tot vanochtend. Bij het opstarten gaf de machine weer 192Mb aan. Na de comp open te hebben gemaakt en gecontroleerd op losse modules (wat niet zo bleek te zijn) startte ik hem weer op en vóila daar was weer de melding van 327Mb gevonden.
Nu is de vraag, heeft dit wat te maken met de BIOS instellingen? Die zijn n.l. de volgende (Ik weet helaas niet meer wat ze voor het inzetten van het nieuwe geheugen waren).
EDO Auto Configuratie : Disabled
EDO Read Burst Timing : X222
EDO Write Burst Timing : X222
EDO RAS Precharge Timing : 3T
EDO RAS To CAS Delay : 3T
SDRAM Configuratie : 12ns SDRAM
SDRAM RAS To CAS Delay : AUTO
SDRAM RAS Precharge Timing: AUTO
MA Wait State : AUTO
SDRAM Banks Close Policy : Page-Miss
16 Bit I/O Recovery Time : 1 BUSCLK
8 Bit I/O Recovery Time : 1 BUSCLK
Graphics Aperture Size : 64Mb
Video Memory Cache Mode : UC
PCI 2.1 Support : Enabled
Memory Hole At 15-16Mb : Disabled
Data Integrity Mode : NON-ECC
Ik ben hier een volkomen leek in, en dacht dat het bovenstaande wat met de geheugen instellingen te maken hadden.
Maar wie weet te vertellen of er aan de bovenste gegevens iets gewijzigd zou moeten worden, en waarom?
b.v.d. voor een reactie.