Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zonnepanelen aanschaf. Wat vraagjes.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Heeft er iemand ervaring met de NEDAP (evt specifiek de PR50S) omvormer?

Ik heb een offerte ontvangen waarin de installateur de NEDAP aanraad.

Wat mij afschrikt is dat er standaard maar 5 jaar garantie op zit en in de specificities van de NEDAP staat niet hoeveel db geluid het apparaat produceerd. Als dat niet vermeld wordt ben ik bang dat hij wel veel geluid zal produceren.

Ik was nml ooit bij iemand met een omvormer waar een flinke electronische brom uit kwam en dat wil ik absoluut niet.

De SMA produceert <29db geluid. Dat vermelden ze netjes in de specificaties. Ook zie ik dat de SMS 97+% rendement heeft en de NEDAP maar 93.

Weet iemand een vergelijkings website voor omvormers? Ik kan nieteens het prijsverschil uitdokteren.

Sja en nu ik hier toch ben, zijn er websites waar ik de door de installateur aangeraden Bauer panelen (evt specifiek de BS-250-6P) kan opzoeken en evt kan vergelijken met andere merken ?

Heeft er iemand nog andere tips over waar ik op moet letten bij de aanschaf van de panelen?

Mijn dak ligt pal op het zuiden en heeft een helling van 45 graden en er valt geen schaduw op, zijn poly panelen in tegenstelling tot mono's dan de beste keus?

Als newbie op zonnepanelen gebied vind ik dat er weinig goede informatie te vinden is. Alle websites hebben dezelfde commerciele product informatie gekopieerd en geplakt van de fabrikant.

Deze site lijkt me nog de beste bron van onafhankelijke informatie die ik gevonden heb.

Met vriendelijke groet,

Tim.

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Het valt inderdaad niet mee als je het allemaal zelf wilt uitzoeken. Ik heb uitendelijk maar mijn vertrouwen gesteld in een kleine lokale PV-leverancier (geen reguliere installateur) die hier positief werd besproken.

Wat websites waar ik wel iets aan gehad heb:
http://www.siderea.nl/zonne-energie/faq/faq.html
http://dewiki.nl/index.php/Overzicht_aanbieders_zonnepanelen
http://sun4ever.info/
http://www.hoppenbrouwer-home.nl/zonnepanelen/

Geluid:
Ik heb een Power-One omvormer die niet zoemt maar tikt, als een ouderwetse klok. Eigenlijk een heel prettig en huiselijk geluid. Overdag hoor ik er niets van, alleen 's ochtends vroeg als het nog doodstil is.

Garantie:
Dat is een wassen neus. Wie zegt dat je leverancier of de fabrikant er over tien jaar nog zijn?

l'art pour l'art

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ha tim.

nedap???
heb je een speciale reden om die omvormer te gebruiken?
het is nogal een bijzondere omvormer voor speciale situaties.
(in Nederland is het niet speciaal nodig, of heb je een speciale wens?
hij lijkt mij wel gaaf om te hebben, maar hoe wou je hem dan aansluiten met die speciale opties die hij heeft?
als je die niet gebruikt is hij vrij onzinnig)

zelf draai ik met een power-one 3.0, die is helemaal stil.
op een paar klikjes in de ochtend na en avond van de relais.
en als hij warmer word als 45 graden gaat de ventilator aan. (dan maakt hij een geluid zoals een stille laptop en gebeurd alleen in de zomer.)
(ik denk dat art een zwaardere power-one gebruikt als die van mij, maar ook dat geluid is niet al te erg.
ik zou ze dan niet boven mijn bed willen hebben hangen, maar slaapkamer deur dicht en je hebt er geen last van.)
er zijn ook nog meer oplossingen, maar de omvormers van art en mij kunnen ook buiten hangen.
(ik gok art een beetje, maar dacht het wel)

merk panelen krijg je geen antwoord van mij (is gewoon niet te doen, en de info die je kunt krijgen daar over is te vaak door spect van ego info, en vrij waardeloos. iedereen heeft zelf de beste panelen op zijn eigen dak ;) .)
wel kan ik je vertellen dat als ik nu nieuwe panelen zou kopen dat het dan geen 250Wp panelen zouden zijn. met de huidige technieken zou ik eerder voor 260-270Wp gaan.
(en als je genoeg geld hebt dan liever 270-290Wp)

multi/mono/poly/cis.
tja, hebben allemaal voor en nadelen, maar Wp = Wp.
mono zie je vaker met hogere Wp. (is ook verkrijgbaar als all black)
poly is vaak wat goedkoper. (word ook soms als minder mooi gezien, vind ik zelf van niet)
cis heb je vaak wat meer ruimte voor nodig, maar kan een stuk beter tegen de warmte.
etc....

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Die websites heb ik bekeken. Interesant stukje over dat collectief en korting.

Ik heb inmiddels een tweede offerte van een andere boer met een SMA omvormer ipv de Nedap en BYD 260w poly panelen ipv Bauer 250w poly.

Ik kon ook kiezen voor mono panelen maar ivm betere prestaties bij bewolkt weer met Poly, en omdat 'WP= toch echt gewoon WP, poly of mono maakt niet uit', heb ik liever de poly panelen, ondanks dat de mono's misschien mooier zijn.

De Nedap werd me origineel aangeraden door de vorige zonnepanelen boer ivm 'betere service omdat het een NL bedrijf is'.

De Nedap kan idd meer dan de sma maar lijkt volgens de specs minder efficient, daarentegen zegt de voorstander van de Nedap dat de specs van de SMA niet eerlijk zijn omdat de 97% efficiente niet de totale efficientie is maar de efficientie 'per DC-AC en AC-DC omzetting betreft'. De werkelijke efficientie zou zijn 97%*97%*97% omdat het apparaat in het totale proces DRIE keer de stroom omvormd. Hoe hij dit ziet gebeuren is me echter onduidelijk gebleven en hij had het ook maar van de technische dienst gehoord.. hmmz.

Nu nog uitzoeken of de BYD panelen net zo kwalitatief goed zijn als de Bauer panelen.

Bedankt voor alle de tips.. en keep em coming :)

Groetjes,
Tim.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het belangrijkste is dat je nooit naar die praatjes van verkopers moet luisteren.
Hij heeft Nedap in zijn assortiment en daar maakt hij een leuke winst op en DUS wil hij die aan jou verkopen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan bij hem ook voor de SMA kiezen zegtie, ik krijg daar een nieuwe offerte voor.

Die BYD panelen van die andere boer zijn wel chinees.. de duitse Bauers zullen wel van betere kwaliteit zijn.. maar op de BYD zit 12 jaar garantie en de Bauers hebben maar 10 jaar..

Ik kan alleen wel van de Bauers iets lezen over de kwaliteit van de constructie, gehard glas, getest tegen zware hagel, etc.. daar zeggen ze in China niets over, ik denk dat ze niet weten wat hagel is..

Pfft moeilijk allemaal..

~Tim.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jep het is allemaal best lastig.
(en dan kies je ook nog de makkelijke weg, zelf bouwers hebben nog veel meer keuzes.)

wees niet bang voor hagel, daar kunnen alle panelen wel tegen.
ook de wind of een storm is geen groot probleem.
(je ziet het soms wel eens fout gaan op een plat dak, maar dat is dan te herleiden naar een domme installateur die de natuur onderschat.)
daar hoef je verder niet echt bang voor te zijn.
(of je nu chinese/duitse/japanse/amerikaanse etc panelen kiest, het maakt niet zoveel uit)

het gaat vaker fout met het kiezen van de juiste omvormer of dimensionering van de set.
als je geen nedap nodig hebt, kies dan maar geen nedap.
(geld eigenlijk ook voor sma, er is niks mis met sma, maar wil ze niet goedkoop noemen.
verder hebben bepaalde sma modellen wel erg leuke mogelijkheden, maar als je die niet gebruikt of nodig hebt kun je ook iets anders kiezen.)

een vraag?
1. waar wil je de omvormer ophangen. (je hebt het over geluid productie, maar als hij op een afgesloten zolder hangt is dat eigenlijk bij de meeste omvormers al geen probleem meer.)

2. je plant een +/-5000Wp denk ik te lezen.
dus je wil ongeveer 4500kWh opwekken?
(denk ook aan trias-energetica, soms is het goedkoper om de oude tv te vervangen voor een zuinigere nieuwe dan het gebruik van de oude op te lossen met pv. zeer goede tip.)

en vooral neem rustig de tijd om het 1 tegen het ander op te wegen.
het hoeft echt niet morgen op dak te liggen, tijd brengt raad.

(1 waarschuwing, begin er niet aan, is een vrij verslavende hobby, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:38

DjVe

Hatsaflats!

BYD is prima spul, maar bijna niet meer te krijgen in Nederland. Volgens mij worden alle panelen volgens internationale standaarden getest en daar hoort ook een hageltest bij. Ik zou zelf juist geen panelen kopen van een kleine Europese producent wegens het risico bij faillissement. Bedrijfscontinuïteit is ook belangrijk en BYD is geen kleine jongen. De verschillen tussen fatsoenlijke panelen is niet erg groot en zoals hierboven al gezegd wordt "Wp =Wp".

De keuze voor de omvormer is ook afhankelijk van de dakopstelling en de omgevingsfactoren daaromheen. Hoe komen ze te liggen (azimuth, helling, plaats)? En wat voor een aansluiting op het net heb je nu? SMA is een grote naam en dara betaal je voor. Er is veel meer goed spul verkrijgbaar. Ik ben zelf gecharmeerd van Mastervolt (ook Nederlands), maar ook de Samil Dual series vind ik prima spul voor het geld.

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 29-03-2014 09:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

Antwoorden @Migjes:
1) Ja hij komt op zolder waarschijnlijk. Maar ik heb op die zolder tevens een geluidsstudio, m'n man-cave.. dus ik zit er zelf vaak naast....

2) 17x 250wp of 17x 260wp, liefst dak vol (17 panelen) met meer wp maar mijn budget is maar 6000. evt ex btw en de duurdere 300wp panelen zijn ineens veel duurder..

Ik wil het system meefinancieren in de hypotheek dus moet ik wel een beetje opschieten om een offerte te kunnen sturen naar de bank.

@DjVe:
FYI BYD wordt geleverd (exclusief) door zonneplan.nl ze zouden groot inkopen en daardoor scherpe prijzen hebben.

Mijn toekomstige dak is bijna perfect. Vol op het zuiden en zo'n 42 graden, in Nootdorp. Schaduwloos!
Mijn mtk is een moderne, bouwjaar huis is 2008. Mijn hoofdzekering waarde weet ik helaas nog niet.

Fijn dat BYD geen slecht spul is. De Bauers leken mij degelijker als ik de informatie van de fabrikanten naast elkaar leg. Ook zijn de BYD panelen behoorlijk lelijk op een zwart dak met hun witte kaders maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Nou zag ik dat SMA ook een optionele ventilator heeft, en alstie goed gekoeld wordt werkt hij efficienter, ook zag ik in de handleiding dat hij bij oververhitting terugschakeld naar minder efficientie. Ik zou het lullig vinden als ik om die reden met een omweg alsnog een ventilator moet plaatsen. hmmz..

Mastervolt leek mij idd ook een goeie, maar ik heb nog geen zonneboer gevonden die hem in het assortiment heeft. Samil Duals heb ik nog nooit van gehoord.

@All:
Hebben mini omvormers in onbeschaduwde situaties nou wel of geen meerwaarde ? Sommige boeren zeggen dat mini omvormers tot 15% meer produceren ondanks dat er nooit schaduw is, sommige zeggen dat het alleen maar meer kost in aanschaf en geen hoger rendement oplevert in onbeschaduwde condities.

Iemand nog goede tips voor een bepaalde zonneboer ?

Groetjes en bedankt,
Tim.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2014 11:17 ]

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Hoe vaak is het binnen boven de 40 graden bij je? Want dat is de temperatuur waarop de SMA wordt uitgerekend qua vermogen. Hier is dat nog niet voorgekomen, dus is de SMA ook nooit teruggeschakeld.

Mastervolt met koeler is af te raden: die zijn meestal erg lawaaiig.

Wp != Wp. De ene Wp is niet gelijk aan de andere. Solar Frontier heeft bijv. een + tolerantie, zeker als je de lagere uitvoeringen neemt kan dat voor de koper heel gunstig uitpakken. Verder heeft een CIS paneel een betere temperatuur tolerantie, zodat het 's zomers relatief iets beter presteert ten opzichte van een normaal (mono/poly) paneel.

Verder zou ik rekening houden met een dalend verbruik: bijna alle apparatuur wordt langzamerhand steeds efficiënter en dat zorgt voor een daling in je verbruik. En al het vermogen dat je opwekt maar niet verbruikt levert bar weinig op.

De Nedap powerrouter kan aantrekkelijk zijn in de toekomst, omdat er een accumanager in zit. Hiermee kun je het eigenverbruik maximaliseren. Gezien de vage plannen qua uitfasering van het salderen kan dat voor je leverancier een reden zijn geweest die omvormer aan te raden. Als 65% van de stroom 23 cent oplevert is dat beter dan 30%, zelfs als er 4% meer stroom wordt opgewekt.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:38

DjVe

Hatsaflats!

Bezuiniger schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:44:
Mastervolt met koeler is af te raden: die zijn meestal erg lawaaiig.
Dat doet alleen de oudere XS lijn. De ES3.6 tot 5.0 en Soladin serie zijn zeer stil. Zelfs de CS 3-fase omvormers zijn behoorlijk stil.
Wp != Wp. De ene Wp is niet gelijk aan de andere. Solar Frontier heeft bijv. een + tolerantie, zeker als je de lagere uitvoeringen neemt kan dat voor de koper heel gunstig uitpakken. Verder heeft een CIS paneel een betere temperatuur tolerantie, zodat het 's zomers relatief iets beter presteert ten opzichte van een normaal (mono/poly) paneel.
De verschillen tussen mono/poly zijn niet erg groot en elk merk panelen die volgens internationale standaarden zijn getest, heeft gewoon een positieve tolerantie. In de praktijk merk je er weinig van aangezien je ze toch in serie schakelt. CIS panelen zijn weer een ander verhaal, maar dat heeft ook weer haken en ogen naar mijn weten. Als ik me niet vergis ben je met CIS panelen ook weer gebonden aan een transformator omvormer wegens de verplichte aarding van de panelen wegens polarisatie (of je moet er een speciale kit voor bij aanschaffen). Daarnaast heb je bij dit soort panelen veel meer dak nodig om aan hetzelfde vermogen te komen. De meeste mensen hebben die luxe helaas niet. Als je dan toch ene dak hebt op het zuiden met een bijna ideale hellingshoek, dan zou ik sowieso niet kiezen voor CIS panelen.

Het is inderdaad wel een goed punt om te kijken of een paneel een lage temperatuur coëfficiënt heeft. Hoe lager deze is, hoe beter je opbrengst op warme zomerdagen. Nu woont TS gelukkig wel in de kuststreek waar het relatief veel meer waait als in het binnenland. TS doet er zeker verstandig aan om geen zwarte panelen te pakken, aangezien deze meer warmte vast houden.
Verder zou ik rekening houden met een dalend verbruik: bijna alle apparatuur wordt langzamerhand steeds efficiënter en dat zorgt voor een daling in je verbruik. En al het vermogen dat je opwekt maar niet verbruikt levert bar weinig op.
Wellicht heeft TS wel opgroeiende kinderen of die wens? Je kan niet zomaar stellen dat je vermogen naar beneden gaat. Ik zou een installatie kopen die even groot is als mijn gemiddelde verbruikt van de afgelopen jaren. Iets teveel opbrengst is geen ramp, maar je moet het natuurlijk niet te bont maken.
@DjVe:
FYI BYD wordt geleverd (exclusief) door zonneplan.nl ze zouden groot inkopen en daardoor scherpe prijzen hebben.

Mijn toekomstige dak is bijna perfect. Vol op het zuiden en zo'n 42 graden, in Nootdorp. Schaduwloos!
Mijn mtk is een moderne, bouwjaar huis is 2008. Mijn hoofdzekering waarde weet ik helaas nog niet.

Fijn dat BYD geen slecht spul is. De Bauers leken mij degelijker als ik de informatie van de fabrikanten naast elkaar leg. Ook zijn de BYD panelen behoorlijk lelijk op een zwart dak met hun witte kaders maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Nou zag ik dat SMA ook een optionele ventilator heeft, en alstie goed gekoeld wordt werkt hij efficienter, ook zag ik in de handleiding dat hij bij oververhitting terugschakeld naar minder efficientie. Ik zou het lullig vinden als ik om die reden met een omweg alsnog een ventilator moet plaatsen. hmmz..

Mastervolt leek mij idd ook een goeie, maar ik heb nog geen zonneboer gevonden die hem in het assortiment heeft. Samil Duals heb ik nog nooit van gehoord.

@All:
Hebben mini omvormers in onbeschaduwde situaties nou wel of geen meerwaarde ? Sommige boeren zeggen dat mini omvormers tot 15% meer produceren ondanks dat er nooit schaduw is, sommige zeggen dat het alleen maar meer kost in aanschaf en geen hoger rendement oplevert in onbeschaduwde condities.
Het nadeel van mono panelen met een witte achtergrond is inderdaad het aanzicht. Je zou natuurlijk ook gewoon een poly paneel kunnen pakken. Ik heb er recentelijk wat naast elkaar gezet voor een klant zodat die blind een keuze kon maken voor het aanzicht. Pas als je er hele dicht op gaat staan zie je echt verschillen. Bij de wat duurdere panelen heb je bijvoorbeeld geen kleurverschil tussen de cellen en het is net iets beter afgewerkt in de hoeken/achterkant.

Geen installateur gevonden die Mastervolt in het assortiment heeft? Dat is vreemd want het wordt best veel aangeboden bij de wat betere partijen. Samil is niet slecht, maar is wel beduidend minder dan Mastervolt/SMA. Ze missen vooral een stukje intelligentie in de MPP tracker(s), waardoor ze vaak wat later opstarten en eerder stoppen met produceren.

Dat hele verhaal met micro-omvormers geloof ik niet. Het komt bij mij over als een slim marketing verhaaltje. Vergeet niet dat je dus actieve apparatuur op het dak hebt hangen en dat je bij elk defecte een team van twee man het dak op kan laten klimmen (kost je een goede duit). Daarnaast geldt volgens mij nog steeds de regel dat je met een string omvormer slecht 1 maal de omzetting hebt naar wisselspanning ipv X aantal keer bij micro omvormers. Bij een schaduwrijk dak kan ik me er iets bij voorstellen, maar op een goed vrij dak zou ik de omzetting altijd door één enkele omvormer laten doen.

/edit: Volgens mij kan je bij 17 panelen van 260Wp kan gewoon omvormer vinden die passief gekoeld is. Bij SMA weet ik dat zo 123 niet, maar bij Mastervolt kan je dan de ES3.6TL pakken. Dat is die natuurlijk wel iets onder-gedimensioneerd, maar dat heeft ook weer zijn voordelen 8)

[ Voor 38% gewijzigd door DjVe op 29-03-2014 14:51 ]

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
SF heeft geen trafo nodig. En aangezien hun CIS panelen behoorlijk efficiënt zijn en een iets betere temperatuur coëfficiënt hebben zit de opbrengst per Wp wat hoger. Zo hoog dat de werkelijke opbrengst per m2 ongeveer gelijk zal liggen met een normale mono/poly (in ieder geval de eerste jaren).

Je kunt het niet zomaar stellen, maar ik vraag de TS er wel rekening mee te houden dat het verbruik kan dalen. Nieuwe apparatuur heeft meestal een lager stroomverbruik, en dit is iets wat de laatste jaren steeds sterker naar voren komt. Je oude PC verbruikt bijv. 100W en de nieuwe laptop doet nu 25W. De oude CRT TV gebruikte 200W, de LCD 100W, de nieuwe LED verbruikt er nog 40. En je ziet dat overal terugkomen: was vroeger een A label bijzonder, nu is dat vaak de onderkant van de markt.

Hier hadden we het vermogen ingeschaald niet in op het gemiddelde maar het laagste verbruik van de jaren ervoor. Toch zitten we nu met een overschot van ruim 1600 kWh. En ik durf te zeggen dat stevige dalingen in het verbruik bij heel wat meer tweakers zijn voorgekomen na de installatie van PV. Natuurlijk: het is mogelijk dat je gaat verwarmen met een warmtepomp, of elektrisch gaat autorijden. Maar voor veel mensen is dat nog net een stapje te ver.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn verbruik was de laatste jaren 8300KWh met overal led of spaar lampen.

Daar gaat in het nieuwe huis vanaf:

1750Kwh Waterboiler keuken. (1900 Kwh gemiddeld vanaf 20 liter)
500 Kwh Infrarood Badkamer (415 Kwh gemiddeld)
180Kwh Kookplaat (180 Kwh gemiddeld)

Hou ik 5800 over. Als we minder de droger gebruiken maar in de tuin drogen kan daar nog af:
350Kwh Droger (250 Kwh gemiddeld)

Wij gebruiken namelijk constant de droger voor alles en straks hebben we een tuin.

Verder zie ik echt geen winstpuntjes meer..

Ik heb een nieuwe boer gevonden, solar-box, deze levert SolarWatt 60P New 255 (Glas-Glas) panelen met een temp coefficient van 0.33 vanwege de glazen achterkant. en 30 jaar product garantie en vermogens garantie van 87% na 30 jaar!

http://www.solarwatt.de/en/service/downloads/

Met een growatt inverter. http://ginverter.com/prod...aspx?ProId=215&CateId=122 Iemand daar positieve ervaringen mee? de datasheets zien er imho goed uit ?

Groetjes,
Tim.
Pagina: 1