Data verdelen over schijven.

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Hallo,

Ik loop al een tijdje met het probleem dat alle data automatisch op 1 van de twee schijven word opgeslagen.
Inmiddels zit deze dus bijna vol & begint mijn laptop erg sloom te worden.
Hoe kan ik alle data het makkelijkste verdelen over deze schijven? want ik neem aan dat ik niet zomaar met mapjes mag gaan slepen.

Mvg,

Sjoerd Dekker

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/10hvgwp.png

• DeLuXo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-01-2024
Zonder al te veel in je persoonlijke data te snuffelen, wat heb je voor folders op je C:\ naast \Windows\ en \Program Files\?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:44
Hallo Sjoerd,

Uit je vraag maak ik op dat je een nieuwkomer bent op het gebied van computers. Het heeft mijns inziens dus geen zin om hier hele theorieën te beginnen over de beste opslagmethode etc.

Ik ga je adviseren om deze pagina's van Microsoft goed door te lezen. Hierin wordt de functionaliteit van "Bibliotheken" onder Windows 7 en 8 uitgelegd. Door handig gebruik te maken van bibliotheken (en bijvoorbeeld die met films etc. naar je D te verplaatsen) kom je mijns inziens al heel ver en zal je probleem opgelost zijn.

Succes er mee!

linkje ==> http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/products/features/libraries

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Sjoerd611
Op mijn C schijf staan alleen de standaard Windows en program files mapjes.
Daar kan ik toch niks van naar bibliotheken verplaatsen?
Ik ben trouwens ook geen nieuwkomer in het gebied van computers, ik heb namelijk 2 jaar een ict opleiding gevolgd! (welliswaar programmeren)
Maar dit probleem vond ik toch wel lastig omdat ik niet wist of ik zomaar delen mag verplaatsen naar de D schijf .

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je wel 2 schijven dan? Lijkt mij 1 schijf van 750 GB....

Eerst moet je ruimte vrijmaken op je C. Want zo wil het niet goed werken.
Run even cleanmgr en vink aan windows update cleanup, dan heb je waarschijnlijk al meteen wat ademruimte.

Daarna zou ik de C partitie gewoon vergroten.

• Sjoerd611
Het is inderdaad een schijf, ik ga nu cleanmgr runnen!
Hoe is het mogelijk de C partitie te vergoten?

• Reepje
  • Niet online
Dat kan in windows schijfbeheer
Of met een ander programma zoals minitool partition wizzard (erg handig programma).

Ben je er wel van bewust dat resizing je partitions altijd een risico met zich meebrengt.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01

P_Tingen

omdat het KAN

Je kunt de C: partitie wel vergroten, maar dat zal ten koste gaan van de D: partitie. Nou zie ik dat je daar weinig op hebt staan, dus dat is wellicht een optie.

Maar weet wel wat je gaat doen. Het is niet heel moeilijk, maar tegelijkertijd ook weer vrij gemakkelijk om acties op je schijf uit te halen waardoor je opeens - laten we zeggen - heel veel vrije ruimte hebt :)

Hier staat stap voor stap wat je kan doen om je C: en D: partitie samen te voegen: klik
Je kan uiteraard ook deze stappen volgen om eerst D: te verwijderen, dan C: te vergroten en dan een nieuwe D: partitie te maken, maar dan kleiner dan nu.

[ Voor 34% gewijzigd door P_Tingen op 27-03-2014 09:19 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik zou eerst eens kijken wat voor data je hebt. 280GB is niet iets wat je vol krijgt met wat standaard programma's en wat documentjes :)
(je hebt programmatjes die je wat inzicht geven in welke folder het meest inneemt. seqoia view bv)

Films mp3 images, kun je altijd naar je andere hd verplaatsen

2 jaar ict opleiding maar niet weten wat je mag verplaatsen :X

[ Voor 25% gewijzigd door heuveltje op 27-03-2014 09:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

C:\ schijf opruimen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0EOZf20XKO3Tvn0mtHBmn15n/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G2txKO0GITwljI33nZqCfsOj/full.jpg

En 2, volgens mij sla je al je data op in "Mijn Documenten". Klopt?
Indien ja, verplaats dat via een online-Tutorial naar de D:\ partitie:
The My Documents folder is part of Windows 7's new Documents Library. A library combines multiple folders that contain similar types of files.

To move your documents to the D drive:

1. Create a new documents folder on the D drive.
2. Right-click the new folder and click Include in Library > Documents .
3. Click Start > Documents .
4. Double-click My Documents to show its contents.
5. Drag and drop the files to the new folder.
6. Press F5 to refresh the view.
7. Under Documents Library , click locations .
8. Right-click the new folder and click Set as default save location .
9. [Optional] Click My Documents and click Remove .

[ Voor 57% gewijzigd door bitshape op 27-03-2014 09:23 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 19:51
Ga eerst naar je eigen User map (staat vaak linksbovenin je Windows verkenner). Dan rechtermuisklik op je bibliotheken: Mijn afbeeldingen, Mijn muziek, Mijn documenten, Mijn video's etc. en dan naar het tabblad Locatie. Hier kun je de locatie verplaatsen naar je D partitie.

Dit is altijd het eerste wat ik doe, mocht windows crashen, niet meer opstarten of wat dan ook, no worry's. Gewoon een clean install en al je spullen staan nog op je D partitie.

Alles over schijf opruimen etc. heeft weinig nut, dit heeft puur met je eigen gebruikersbestanden en die moet je gewoon verplaatsen.
Wil je je computer opgeruimd houden, dan is https://www.piriform.com/ccleaner (CCleaner) en hele goede utility.

• Reepje
  • Niet online
Het gaat hier zowiezo waarschijnlijk om niet-gebruikte bestanden die al die ruimte vreten. Veel daarvan ben je nu kwijt als het goed is (windows update backups en systeemherstelpunten). daarnaast heb je waarschijnlijk een aantal grote spellen die je nooit gebruikt, of een aantal grote video bestanden. Anders krijg je die 200 GB echt niet vol.

Moet nog iemand tegenkomen die meer dan 10 GB aan documenten heeft (professioneel gebruik daargelaten).

• Sjoerd611
Het zijn vooral grote programma's zoals het hele adobe pakket & programma's zoals visual studio & VMware.. Dit had ik allemaal nodig bij ict.
maar nu ik toch gestopt ben ga ik dit alles maar weer verwijderen + de overige data naar de D partitie verplaatsen.

• Sjoerd611
@bitshape Bedankt, jou uitleg ga ik nu volgen!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Een overzicht krijgen waar al jouw rotzooi zich opstapelt waarna je het effectief kan verplaatsen dat is erg handig, dus er is een linkje onderin de post.

Mijn vermoedens zijn, zoals vele andere ookal zeggen, je program files, documents, downloads etc etc.
Dat is namelijk allemaal data die vanzelf op de C: wordt gezet als je niet een locatie specificeert.

Maargoed, draai spacesniffer maar eens even en kijk waar alle rotzooi is...
http://www.uderzo.it/main...ace_sniffer/download.html

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 27-03-2014 09:48 ]

Verwijderd

Wat Krilo_89 zegt is het beste. Al de persoonlijke items naar D verplaatsen. Vaak nemen deze erg toe in grote.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01

P_Tingen

omdat het KAN

Klopt, is inderdaad beter dan je partities samenvoegen. Als je het hiermee kan redden dan zou ik dat doen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1