Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
Mijn contract wordt niet verlengd. En mijn laatste werkdag is dan ook maandag.
Alleen vraag ik mij af wat de uitbetalingtermijnen zijn van een werkgever.

Ik moet nog het salaris van maart krijgen. Maar dit is altijd 1 maand later pas gestort. Oftewel, dit zou pas eind april zijn. Daarnaast krijg ik pas in mei mijn vakantiegeld.

Mag dit? Of moeten ze alles in een keer overmaken naar mij? Ik lees allemaal tegenstrijdige verhalen. Sommigen zeggen dat het direct moet na de laatste werkdag, anderen beweren dat het maximaal 4 weken mag duren. En anderen zeggen weer dat er geen wettelijke termijn is en het eigenlijk afwachten is.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uitgangspunt is initieel je contact, staat daar dus januari -> betaling in februari, geld dat ook voor je laatste maand. De enige wettelijke termijn is afaik kwartaal na vervallen van de maand.

Maar kan je dit niet beter eerst vragen aan de persoon die de salaris doet?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat zegt je contract hierover? De standaard die ik ken is dat gewoon het contract gevolgd wordt, vakantiegeld is dan wel weer afhankelijk van waar in het jaar je zit (zit je in december dan krijg je het gelijk, zit je in april dan krijg je het met mei).

IANAL, maar ik vermoed dat de max duur gewoon de tijd is die in het contract staat, en de minimale duur is gewoon wat de werkgever wil. Gaat de werkgever over de contracttermijn heen dan gaat wettelijke rente etc ook tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik krijg mijn salaris over de maand maart ook eind maart gestort. Is dat bij jou een maand later? Volgens mij is het gebruikelijk dat als je weg gaat, in de maand na het einde van je dienstverband een eindafrekening wordt opgemaakt, waarin je je resterende vakantiegeld krijgt en eventuele andere posten worden verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Bij uit diensttreding dient het vakantiegeld direct uit betaald te worden bij de eerst volgende "salaris run".
In jouw geval eind april en dan moet dus alles overgemaakt worden.

Bron

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Google is je vriend... en anders de medewerker op de salarisadministratie?

http://www.salarisnet.nl/...afrekening-SALNET005692W/
Als de arbeidsovereenkomst van een werknemer eindigt, moet de werkgever de vakantiebijslag uitbetalen die de werknemer heeft opgebouwd tot het moment dat hij uit dienst treedt. De meeste werknemers hebben recht op 8% vakantiebijslag. Deze bijslag wordt in de loop van het jaar opgebouwd en een keer per jaar (meestal in mei) uitgekeerd. Bij uit dienst treden moet de werkgever het vakantiegeld altijd direct uitbetalen. Hij mag dus niet wachten tot de eerstvolgende maand mei.
Lijkt mij aardig sluitend, laat weinig aan de interpretatie van een ander over... jij moet dus bij je laatste salaris alles in 1 keer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, dat is echt afhankelijk welk contract je hebt. Voor flexwerkers die niet met hun laatste contract bezig zijn geld inderdaad dat vakantiegeld veel later, enkele weken, word uitgekeerd. Dit is zo geregeld in de CAO.
Check welke CAO je hebt. Een link van een site over een CAO zegt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:05:
Nope, dat is echt afhankelijk welk contract je hebt. Voor flexwerkers die niet met hun laatste contract bezig zijn geld inderdaad dat vakantiegeld veel later, enkele weken, word uitgekeerd. Dit is zo geregeld in de CAO.
Check welke CAO je hebt. Een link van een site over een CAO zegt helemaal niets.
Ehhh nee. dit zijn algemene regels waar iedere werkgever in Nederland zich aan moet houden als daar geen specifieke afspraken voor zijn gemaakt... ongeacht onder wat voor een contract je werkt en het totaal mag in principe nooit in het nadeel van de werknemer zijn. Als er verder geen bijzonder afspraken zijn gemaakt dan moet je werkgever zich daaraan houden. En dat is echt totaal niet CAO afhankelijk, hoe kom je daarbij als ik vragen mag? Het is helemaal geen link naar een site over een CAO... het is een link naar een website die uitleg geeft over het wel en wee omtrent salarissen... een hele goede bron van informatie.

Uiteraard mag een werkgever aparte afspraken maken, maar ook die zijn contractueel geregeld en niet via het CAO. Een CAO behandeld de complete beroepsgroep, niet de individuele gevallen. Plus dat er nog zat markten zijn waar ze niet eens een CAO hebben... hoe doen die dat dan? ;)

Ik krijg bijvoorbeeld geen vakantiegeld in die zin, mijn werkgever schuift alles op 1 hoop en dat mag ik 'vrij opnemen' door het hele jaar en bouwt ook het hele jaar op... beter gezegd wordt er iedere maand een beetje uitgekeerd. Maar bij mijn vorige werkgever was het weer anders... daar was het vakantiegeld een soort voorschot en als je voor het einde van het jaar wegging moest je het deels terugbetalen. En andere bedrijven houden weer gewoon mei-april aan en je bouwt dan alleen op wat je echt hebt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt dus niet wat je zegt. Per beroepsgroep zijn er cao's waarin zaken anders geregeld zijn. Heeft niet met individuele gevallen te maken. Als je valt onder de NBBU cao voor flexwerkers bijvoorbeeld daar word gewerkt met fases. Zit je nog niet in de laatste fase dan worden je laatste reserveringen pas na 6 weken uitbetaald. NBBU cao artikel 28.1 zo even uit mijn hoofd. Dat een werkgever het eventueel anders regelt met werknemers prima, zolang het maar binnen de cao valt.

Die site waar jij naar linkt gooit alles op een grote hoop en kijkt niet naar cao's van bepaalde beroepsgroepen. Contracten dienen volgens een cao opgesteld te worden en eerder genoemde termijn van betaling valt binnen die cao. Lees de cao maar even na op de site van de NBBU. Je zegt het zelf al dat het algemene afspraken zijn die gelden als er geen specifieke afspraken gemaakt zijn en die zijn er bij bepaalde beroepsgroepen gewoon gemaakt. Dat noemt men ook wel een cao.

Als er verder geen cao is dan dien je het onderling te regelen. Zodoende dat ik ook aangaf check even onder welke cao je valt. Die is leidend namelijk. Geen cao, dan ben je overgeleverd aan de eigen afspraken die binnen de wet moeten vallen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je draait de zaken een beetje om al is het niet geheel incorrect.

Wet is leidend, een cao kan daar in sommige gevallen van afwijken evenals contract. Genoeg mensen die geen cao hebben bij hun bedrijf en waar het contract dus leidend is, mits dat enkel afwijkt van de wet waar toegestaan. Indien er niets beschreven is of er geen afwijking is dan is de wet gewoon leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerhm, dat is toch precies wat ik zeg? :?
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 20:25:

Als er verder geen cao is dan dien je het onderling te regelen. Zodoende dat ik ook aangaf check even onder welke cao je valt. Die is leidend namelijk. Geen cao, dan ben je overgeleverd aan de eigen afspraken die binnen de wet moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg toch enkel dat je het omdraait? De cao is niet leidend, de wet is leidend.
Pagina: 1