Help mijn 280x gaat dood in trifire (94C+ Idle)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-10 09:58
Beste gebruikers van tweakers,

Ik heb dus vandaag mijn build af gemaakt, direct die i7 met water cooling naar 4,4Ghz en dat gaat prima. Alleen de GPU's (3x Club3D 280x) gaan echt dood van de hitte, en dan vooral de middelste. De andere blijven hangen rond de 80C, de middelste werd zo heet dat de computer uitviel.

Heb opzich het budget om helemaal los te gaan met waterkoelers, maar mocht er een goedkopere/makkelijkere oplossing zijn sta ik daar altijd voor open.

Dit is trouwens mijn eerste crossfire pc en dit is ook de eerste keer dat ik waterkoeling gebruik (Heerlijk trouwens, gewoon mijn i7 naar 4,4Ghz en nog steeds <55C), dus misschien heb ik wat meer uitleg nodig dan het gemiddelde hier :)

Kijk mijn configuratie hier: Smiba's Inventaris

[ Voor 7% gewijzigd door smiba op 26-03-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Je kan ook een closed-loop waterkoeler op die middelste zetten met bijvoorbeeld de Kraken G10, maar als ik jou was zou ik alles watercoolen.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
KofjeKoppie schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:34:
Je kan ook een closed-loop waterkoeler op die middelste zetten met bijvoorbeeld de Kraken G10, maar als ik jou was zou ik alles watercoolen.
3 van die kaarten waterkoelen kost je minimaal 400 euro als je het goed wil doen. Hele mooie oplossing maar niet echt goedkoop. Ik ben een grote fan van custom waterkoeling en wil al 10 jaar niets anders meer, maar ik zou wel eerst naar andere opties kijken.

Kan je niet eerst eens proberen een 120mm fan oid op de middelste kaart te laten blazen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Heb je al eens geprobeerd om de middelste en de onderste kaart van positie te wisselen? (om te kijken wat de temperatuur dan doet)

Heb je het ook al eens geprobeerd wat er gebeurt als je volledig stock draait? Misschien dat je door een setting een hogere temperatuur veroorzaakt.
Daarnaast kan het helpen door meer koele lucht de kast in te krijgen en natuurlijk de warme lucht er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik had een fan aan de zijkant geplaatst, zodat er goed koude lucht op de kaarten geblazen wordt.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
KofjeKoppie schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:34:
Dit kan inderdaad een oplossing zijn, alles water coolen lijkt me dan inderdaad iets te duur.
MdBruin schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:37:
Heb je al eens geprobeerd om de middelste en de onderste kaart van positie te wisselen? (om te kijken wat de temperatuur dan doet)
Zou ik morgenmiddag even doen, kan inderdaad gewoon zijn dat de gpu kapot / beschadigd is.
Frozen schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:39:
Ik had een fan aan de zijkant geplaatst, zodat er goed koude lucht op de kaarten geblazen wordt.
Bij mijn kast zit er een glazen plaat, hier kunnen dus geen ventilatoren geplaatst worden, anders had ik het geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

smiba schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 23:02:
[...]

Dit kan inderdaad een oplossing zijn, alles water coolen lijkt me dan inderdaad iets te duur.

[...]

Zou ik morgenmiddag even doen, kan inderdaad gewoon zijn dat de gpu kapot / beschadigd is.

[...]

Bij mijn kast zit er een glazen plaat, hier kunnen dus geen ventilatoren geplaatst worden, anders had ik het geprobeerd!
Ik bedoelde meer dit:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/5kgb44.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ah! Hoe heb je die fans zo gekregen zonder ze om te laten vallen? Onthoud ook dat ik 3 kaarten heb en er (vrijwel) geen lucht tussen de 2e en 3e kaart zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Qua oorzaken kan het natuurlijk aan de hoge case temp liggen die word veroorzaakt door de 3 kaarten. Daarnaast staan amd kaarten sowieso bekent om hun hoge temp. Als je verder een goede airflow hebt valt hier echter verder niet zoveel aan te doen.
Ik heb zelf vroeger 2 7979's gehad in CF. Dit is volgensmij de zelfde chip als de 280x. Deze kaarten werden toen ook erg heet waardoor ik niet meer kon OC'en.
Mocht er niks met de 280x kaarten aan de hand zijn,. En de airflow en dergelijke verder in orde zijn (wat ik denk) dan heb je volgens mij 3 opties

1, high end lucht
bijv 3 accelero koelers kopen die net even een stukje beter zijn dan je huidige kaart. Zeker met wat goede koelpasta moet hier wat te winnen zijn. Ik verwacht echter dat je kaarten het standaard geclockt dan nog prima zullen doen. Echter is de OC potentie op dat moment nog steeds volledig weg (verwacht ik). De middelste kaart word dan bijvoorbeld maximaal 86 graden, maar zodra je wat oc schiet dit omhoog naar de 95. prijs ligt rond de 3x75

2, closed loop water
Je zou naast je h110 nog 3 h75 of h55 in je kast kunnen proppen, 1 achter en 2 voorin. Dit is volgens mij met een 750d wel te verwezenlijken. Dan kun je icm met een nzxt G10
http://i1.ytimg.com/vi/YWiE_niEcr4/maxresdefault.jpg
volgens mij prima in CF draaien. (mits je 3 slots hebt ipv 2) Anders is ook met een beetje modden zonder G10 wel wat mogelijk (check mijn 290x post ;) toevallig net mee bezig). Dit gaat je denk ik 3x 110 euro kosten, en het voordeel is dat je zoiets makkelijk los voor andere dingen kan gebruiken in de toekomst. En het is nog eens te verkopen.

3, volledige waterkoel set
Duur, veel gedoe, en je kunt de specifiek 280x blokken die je moet kopen in de toekomst niet hergebruiken op een andere kaart. Echter wel maximale prestatie. Daarnaast kun je als je voor deze optie kiest je h110 ook de deur wel uit doen, want dan zou ik all the way gaan.:) Echter kost het je wel 600 euro aangezien je 3 blokken van rond de 100 eu moet kopen, en dan nog alle andere dingen.

Wat is nu wijsheid?
Het hangt natuurlijk af van je wensen en budget. Mocht je OC'en sowieso niet willen bij je gpu's, dan is optie 1 misschien wel het beste en goedkoopste. Zit je qua budget wat ruimer, en wil je sowieso een OC doen. Dan zal ik voor optie 2 gaan. Voordat je dit doet zou ik echter wel alle kaarten los onder koele omstandigheden met een fanspeed van 100% testen op overklok potentie. Stel je koopt 3 dure h75 sets met alles erbij (vram modules en brackets). En je komt er dan achter dat er 1 kaart tussen zit die maar 20mhz omhoog kan. Dan is het toch erg zonde van je geld. Zeker omdat je met 3 kaarten afhankelijk bent van de langzaamste kaart. Je kunt niet 2 kaarten 300mhz OC'en en 1tje maar 20 bewijze van spreken. Alle kaarten moeten gelijk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22

Tazzios

..

Optie 4:
Levert geld op, Verkoop 1 kaart. Met 2 videokaarten kun je de 3 schermen ook aansturen gezien de lage resolutie zal dat denk niet zo snel problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 22:39
als ik naar de plaatjes kijk van je mobo en kast heb je volgens mij nog een vrije 'plaats voor een kaart-achterkant' (geen idee hoe dat heet) in je kast, dus dan zou je in theorie je onderste kaart dmv een flexibele pcie riser eé'n stapje lager kunnen zetten waardoor je meer ruimte krijgt tussen kaart 2 en 3 en de oplossing van frozen wat beter werkt. Nadeel is wel dat je onderste kaart hierdoor dichter bij je voeding komt.

eigenlijk zonde dat dat moederbord de 16x sleuven op plek 2, 5 en 7 heeft, als dat 1, 4 en 7 was, had je waarschijnlijk veel lagere temperturen gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
@j0ppie Zou het een optie zijn om alleen de middelste te watercoolen? De rest blijft namelijk wel 'redelijk' op temperatuur (~87C onder load). De middelste kaart heeft echt 2-5mm ruimte, denk dat die 'tik' die ik soms hoor ook gewoon die fan is die het tijdelijk opgeeft (moet te veel kracht leveren om lucht te krijgen)

Ik zie trouwens ook dat mijn moederbord bij 3 kaarten op 3.0 x16 @ 8, 3.0 x16 @ 4, 3.0 x16 @ 4. Lever ik hier heel veel performance in? De maincard zit in de @ 8

Edit:bij 3.0 x4 lever ik dus vrij weinig in, mooi. Source

[ Voor 36% gewijzigd door smiba op 27-03-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Heel eerlijk zou ik ook de tri-fire setup downgraden naar twee kaarten. Dit scheelt aanzienlijk veel hitte en kwa prestatie ga je er minimaal op achteruit.

Mocht je er kwa prestaties op vooruit willen gaan en vind je het niet erg om 100-200€ uit te geven, verkoop die 3 kaarten a 600€. En koop 2 R9 290 of GTX780 kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
De R9 290 is toch maar ~20% beter? Denk namelijk niet dat 3x 280x kan trippen aan 2x 290, waarschijnlijk wel aan de 290x, maar die is ook stukken duurder

Ik wil opzich wel een kaart. Verkopen, alleen ben ik vang dat ik niet BF4 op high @ 60+FPS over 3 schermen kan spelen. Dus ik ga denk ik toch voor de watercooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik zou sowieso geen kaart verkopen. Ik zou of voor 1 kaart gaan. Of voor 3. Het voordeel van 3 kaarten is namelijk dat je microstutter veel minder word! Daarnaast is het gewoon weg zonde. Je hebt voor deze setup gekozen. Zelfs als je ergens benchmarks zou vinden waaruit blijkt dat een 280x trifire slechter preformt dan een 290 cf, dan nog is de vraag of het ook soepeler loopt ivm microstutter;)
Ik denk idd dat het feit dat je moederbord niet volledige 16 lanes aan kan op meerdere kaarten je bijna geen verschil in fps zult zien.
Verder vind ik het een prima idee om alleen de middelste kaart te koeler met water. Of zelfs de middelste en de bovenste als deze ook heet word bij een OC. Hierdoor zal de Case temp ook dalen, waardoor de kaarten die nog niet voorzien zijn van waterkoeling ook een stukje koeler zullen worden.
Nadeel is natuurlijk wel dat het niet heel mooi lijkt.

Het nadeel van kaarten verkopen is dat je er een 2de hands prijs voor terug krijgt. Dan zou je natuurlijk ook een 2de hands kaart weer kunnen kopen. Maar dan ga je wel van 3 nieuwe naar 2 2de handse kaarten. Niet erg ideaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
http://www.tomshardware.c...ter-crossfire,2995-6.html

Mooi artikel waarin word uitgelegd wat het voordeel van 3 kaarten is ten opzichte van 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
http://www.legitreviews.c...amd-radeon-r9-290x_130344
Zijn de koelers die in dit artiekel staan prima? Of raden jullie iets anders aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Volgens mij heb ik je in mijn 1ste post een G10 aangeraden;) Het is trouwens alleen een bracket he. Je krijgt er geen waterkoeler bij.
3 van deze met x h75 zou een prachtige optie zijn;)

Levertijd is wel iets van 3 week ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door j0ppie op 27-03-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Is er ook een andere (wellicht iets duurdere) oplossing waar ik niet 3 weken voor zou moeten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
check mijn post! "290x gigabyte koelen"
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
zie mijn vorige post, een stuk goedkoper (€10) en morgen al in huis
https://www.pcirisers.nl/...aar-16x-Riser-Cables.html
2 extra fans er bij en gaan!

Ik zou het in elk geval proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten en het is ook nog eens heel eenvoudig

[ Voor 25% gewijzigd door Rrob op 27-03-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
op welke kaarten heb je de schermen aangesloten?
ik heb geen ervaring met sli/crossfire maar als je de aansluitingen zo kunt zetten dat je daartussen een 90 of 120 mm fan aan de buitenkant kunt plaatsen die de hitte afvoert door de roosters van de videokaarten ben je er voor minder €€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ik zie niet hoe ik met een riser nog genoeg plek overhoud? De crossfire kabel is maar net lang genoeg.

Ook zou een fan aan die buitenkant weinig uitmaken als er gewoon geen lucht bij de 2e kaart kan komen (Zodra ik thuis ben maak ik even een foto)

@j0ppie ik heb even je topic gelezen maar word er weinig wijs uit, dus kan ik het beste een koelingsblok kopen en daar een pomp voor de waterkoeling aan doen? (Of moet ik iets doen met een radiator) Snap er op dit moment vrij weinig van, Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Precies dat wat rob zegt, dat moet je doen met je kaart die maar een paar mm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Hoe moet ik de kaart dan aansluiten via crossfire? Zoals ik al zei is de kabel nu al bijna te kort.

Heb veel geld uitgegeven aan dit systeem dus in betaal ook liever iets meer om het mooi te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Als je een waterkoelrop je kaar twil doen, kun je dat doen met een Kraken G10 (waar je zelf een plaatje van had). Deze is slecht leverbaar. Een andere optie is een sorotgelijk product van accelero. Ook slecht leverbaar. Wat je wil kan doen is deze bracket bestellen http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_26060.html
Dan koop je er een corsair H75 of H55 bij. En dan bouw je hem zo https://dl.dropboxusercon...0XT/IMG20140312153713.jpg
(Ik heb net mijn spullen binnen en ga zo mijn H75 op mijn 290x bouwen. Ik zal wel even wat foto's maken van het proces zodat je wat meer inzicht krijgt.

De GPU word dan prima gekoelt, nu de Vram en de geheugen chips nog. Daar kun je losse koelribs voor kopen. Zodat zoiets het resultaat is http://media.bestofmicro....cooling,O-X-407841-22.jpg
Het is even wat werk. Maar je hebt wel de best mogelijke koelprestaties.
Als je het echt mooi wil doen doe je dit bij 3 kaarten. Maar alleen de middelste maakt denk ik ook al een heleboel uit!
Ben je er al uit of je 2 of 3 kaarten wilt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Laatst online: 26-08 09:33
Je afstand tussen je tweede en derde videokaart is exact twee slots, en daarmee is er geen ruimte om lucht aan te zuigen. Je hebt dus ruimte voor twee videokaarten koel te houden. Misschien een groter moederbord?

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:52
Als je besluit om voor de volledige waterkoeling wilt gaan, wil ik je daar evt wel mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ik ga 3 kaarten houden ;)

Die kustompcs, hoe lang duurde het verzenden bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Verstandig! Euhm, dat duurde een dag of 3 a 4 volgensmij. Ging redelijk snel, als je bedenkt dat ze uit schotland komen. Als je slim bent bestel je daar ook direct wat koelribben voor je vram. Daarnaast iets van koelglue http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_3717.html
Lijtk me de mooiste oplossing zo. Ik ga die van mij nu ombouwen. Ik laat zo wel ff zien hoe het gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
smiba schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:20:
Hoe moet ik de kaart dan aansluiten via crossfire? Zoals ik al zei is de kabel nu al bijna te kort.

Heb veel geld uitgegeven aan dit systeem dus in betaal ook liever iets meer om het mooi te houden ;)
dan koop je toch voor een paar euro een langere??

Volgens mij is wat meer afstand tussen de kaarten ook wel handig om die waterkoeling in te bouwen.
Frozen schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:14:
Precies dat wat rob zegt, dat moet je doen met je kaart die maar een paar mm heeft.
en dan met die fans van frozen erbij om de boel nog wat extra airflow te geven, dat helpt altijd en alle drie de kaarten hebben er profijt van

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 27-03-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ik kan niet zo snel de verschillen tussen de H55 en H75 niet vinden op de prijs na, welke zou ik nemen?

EDIT: Verschil lijkt vooral de meerdere fans, heb de H55 besteld.

[ Voor 25% gewijzigd door smiba op 27-03-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Foto's zoals ik al de heldentijd beloof

Kast inhoud: Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/Photo_27-03-14_15_13_28_18E46D17.jpg
GPU 1+2+3: Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/Photo_27-03-14_15_13_22_18E46D28.jpg
GPU 2&3 (Extra duidelijk): Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/Photo_27-03-14_15_13_34_18E46D01.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door smiba op 27-03-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
volgens mij heb je nog zat lengte over in die crossfire bridges

en heb je ook een foto van tussen je 3e kaart en je voeding?

[ Voor 38% gewijzigd door Rrob op 27-03-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 17:38
Is een ander moederbord geen optie? Je blijft nu hoe dan ook kaart 2 en 3 strak boven elkaar houden.
Waarschijnlijk zal waterkoeling ertussen wel passen, maar erg veel ruimte heb je er niet voor.

Edit: Een dergelijk moederbord kost ook 300+ dus maakt weinig verschil, risico dat het niets oplevert niet waard...

[ Voor 23% gewijzigd door Ardj op 27-03-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je moet er gewoon een paar fans opknallen. Middelste kaart 90 graden draaien en met een pci riser connecten aan je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Laatst online: 13-04 21:43

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Rrob schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:31:
heb je ook een foto van tussen je 3e kaart en je voeding?
Zou die straks even regelen
Ardj schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 16:35:
Waarschijnlijk zal waterkoeling ertussen wel passen, maar erg veel ruimte heb je er niet voor.
Is niet erg, pikt hij misschien ook nog wat van de andere warmte op :P
Als ik voor de riser oplossing was gegaan, ben zelf voor de waterkoeling gegaan. Heb gekozen voor de snellere verzending (met Tracecode enzo) dus hij komt waarschijnlijk overmorgen binnen (Hoewel, als ik geluk heb misschien morgen al _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Laatst online: 13-04 21:43
welke waterkoeler ?

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Nice! Die H55 bestelt. mijn H75 zit er nu op. Ik ga zo ff stresstesten. Ik heb het gedaan met het bracket wat ik je liet zien. Heb je er ook zo 1 besteld? Of ga je wachten op deen Kraken G10? Het wil opzich prima, je bent alleen wel de hele middag bezig:P
BTW, je kast ziet er zo wel mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
j0ppie schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:58:
Nice! Die H55 bestelt. mijn H75 zit er nu op. Ik ga zo ff stresstesten. Ik heb het gedaan met het bracket wat ik je liet zien. Heb je er ook zo 1 besteld? Of ga je wachten op deen Kraken G10? Het wil opzich prima, je bent alleen wel de hele middag bezig:P
BTW, je kast ziet er zo wel mooi uit!
Heb ook zo'n bracket besteld, de kraken duurt me toch iets te lang. Ik heb ook de tijd haha

En bedankt voor het compliment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik heb de mijne nu net aan de praat. Echter word vrm 1 te heet :( Dus hier nog ff een oplossing voor zoeken. GPU blijft erg koel :D rond de 68 graden max met OC. Eerst was dit 95:P En et was omdat die zichzelf terug klokte. Anders liep het nog veel verder op.

PS: Ik heb een nieuw topic gemaakt ivm mijn nieuwe probleem. Daar kun je wat foto's checken van mijn mod;) Het was best even lastig om alles er goed op te krijgen. Maar het resultaat is daar :D

[ Voor 27% gewijzigd door j0ppie op 27-03-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 17:59
Wat je ook kan doen is kijken of bijv. de arctic cooling Accelero Extreme III erin past. Ik lees dat er goede resultaten zijn behaald qua koeling, alleen heb ik niet kunnen vinden of de kaarten dan nog naast elkaar in de PCIe slots passen. Maar die schijnt de boel veel beter te koelen dan de stock koelertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Pmf1971 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:55:
Wat je ook kan doen is kijken of bijv. de arctic cooling Accelero Extreme III erin past. Ik lees dat er goede resultaten zijn behaald qua koeling, alleen heb ik niet kunnen vinden of de kaarten dan nog naast elkaar in de PCIe slots passen. Maar die schijnt de boel veel beter te koelen dan de stock koelertjes.
Op deze kaarten zitten geen slechte koelers. Het gaat puur om het gebrek aan ruimte tussen de kaarten waardoor er geen koeler lucht kan worden aangezogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deGluurbuur
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-09 15:10
Ik heb zelf 2 7970's van club3d in CF en bij mij werden ze ook erg heet. Ik heb de koelpasta vervangen en dat scheelde al rond de 10 graden.

De originele koelpasta was ook slecht aangebracht en zat er veel te veel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je zegt dat je een tik hoort he, maar weet je zeker at de fan werl full draaid? Dat die niet aan het hikken is en je fan gewoon stuk is?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
rikadoo schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 08:19:
Je zegt dat je een tik hoort he, maar weet je zeker at de fan werl full draaid? Dat die niet aan het hikken is en je fan gewoon stuk is?
Draai nu tijdelijk in crossfire ipv. Trifire en dat gaat prima, de kaart in het midden maakt ook geen tik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik denk dat wel dat je zorgen voor goede vrm koeling icm die waterkoeling. Ik zou gaan voor grote heatpipes van koper. Ik heb nu grote allimunium heatsinks erop zitten. En die koelen niet echt super. Ik heb er een blower onder moeten leggen. GPU zal iig het probleem niet meer zijn straks;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 14:53

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb aardig wat dingen geprobeerd met mijn triple setup. Bij mij overhit ook het moederbord:
  • uiteinden uit elkaar geforceerd met dominosteen en daar fan geplaatst: werkt behoorlijk goed doordat er meer ruimte is voor de luchtstroom. Er is genoeg flexibiliteit dat dit veilig kan (disclaimer: op eigen risico).
  • kaarten op pci-e extenders gezet zodat er onderaan ruimte is en een stacker crossflow fan geplaatst: werkt, maar is teveel gedoe bij het installeren/loshalen.
  • nieuw moederbord waar de kaarten telkens op 1 slot afstand kunnen staan: werkt prima, maar is niet goedkoop (Asus p9x79e ws). Je kast moet wel 8 slots hebben.
  • pci-e ribbons voor alternatieve plaatsing. Vereist aardig wat verbouwing in de kast maar is veelbelovend. Werk in uitvoering.
  • niet genoeg tijd en teveel hobby's: geen spelletjes = geen oververhitting ;)

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Waterkoeler en backet is binnen, ga het waarschijnlijk morgen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 18:45

deraco96

Altijd.

Waarom in godsnaam Trifire R9 280X. Het is niet alsof het nut heeft voor maximaal 1440p. Hoger kun je namelijk niet op deze kaarten fatsoenlijk draaien, EyeFinity en Crossfire gecombineerd is al tijden gewoon slecht vanwege de beperking op die Crossfirebruggetjes (heel veel tearing). Je had beter gewoon 2 R9 290's kunnen halen. De beste oplossing lijkt me gewoon wat mining gear opkopen, dwz wat leuke risers en een kast waarin die kaarten uit elkaar kunnen staan.

De airflow gaat nu van onder naar boven. Onderste kaart zuigt koude lucht aan en blaast het er richting je zijpaneel weer uit. Middelste kaart pakt een klein beetje van die warme lucht (want de fans werken erg slecht wegens het gebrek aan ruimte) en blaast dat naar boven. Bovenste kaart pakt ook weer warme lucht maar heeft wel meer ruimte om extra koele lucht aan te zuigen dus daar is het niet problematisch.

Maar laat dit een les zijn: Crossfire/SLI werkt bijna altijd bedroevend slecht qua temps bij twee kaarten met een 'open' koeler en geen tussenruimte. Zorg sowieso voor genoeg airflow, maar als je zonder tussenruimte wil draaien moet je zogenaamde 'blowers' hebben. Die zitten alleen op reference modellen! en enkele modellen van de fabrikant HIS, maar die zijn drie slot en dus niet geschikt voor de 'geen tussenruimte configuratie' (wel erg geschikt voor één slot tussenruimte)

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Pagina: 1