Wat ik bedoel met versterker:
In tegenstelling tot je headset, hebben je speakers extra stroom nodig. Als jij je headset aansluit via je speakers en je draait aan de volume knop zorgt de "versterker" in je speaker ervoor dat het signaal uit je computer wordt versterkt. Als er al iets van ruis uit je moederbord komt dan wordt dat ook versterkt. Dat kan de reden zijn waarom je wel ruis hoort als jij jouw headset op je speakers aansluit en je het niet hoort of minder erg is als jij jouw headset op je moederbord aansluit. Mijn eigen ervaring is namelijk dat je sneller ruis opvalt met een koptelefoon dan met speakers.
Je zou ook kunnen proberen om je geluid in je besturingssysteem vol uit te zetten, zodat je speakers het signaal en dus de ruis minder hoeft te versterken. Als je geluid al voluit staat zal dit natuurlijk niet helpen.
Dit weet ik echter niet zeker omdat jij nog niet getest hebt of dit daadwerkelijk zo is als jij je headset op je moederbord aansluit. Dit zou ik dus, zoals Skoozie schreef, eerst even uitproberen. Dit is dan niet voor een permanente oplossing, maar alleen om te kijken waar het probleem zit. Als je inderdaad minder last hebt van ruis als de headset direct op je computer zit. Dan kan je inderdaad zoals Skoozie al zei een verlengstuk en een splitter kopen.
Ik hoop dat je weer een stukje dichter bij een oplossing bent. Succes