Trap verkeerd gemeten, niet geplaatst. Compensatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.798 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 13:43
Wij wonen in een 2 onder 1 kap woning uit begin 2009. Hier is een vlizotrap geplaatst naar de zolder. De zolder is redelijk ruim (8.30*3.40m, schuin aflopend dak). Door komende gezinsuitbreiding hebben wij besloten om een vaste trap te gaan plaatsen. In een soortgelijk huis is dit ook gedaan dus we wisten dat dit mogelijk was.

Een aannemer heeft het gat in de vloer gemaakt en wat buizen/leidingen omgelegd, allemaal keurig uitgevoerd.
Bij ons in de stad hebben we vervolgens contact gemaakt met een trappenfabrikant voor het leveren van de trap. En hier is de ellende begonnen. (Ondanks dat ze wel goed stonden aangeschreven).

Heb aangegeven dat ik een soort gelijke trap wil zoals ze verderop in de straat hebben geplaatst. Hier werden gegevens erbij gepakt van die woning.
- Nadat het gat gemaakt is heb ik contact met ze opgenomen voor het maken van een afspraak voor het inmeten. De persoon die kwam wees vervolgens naar de offerte. Hierop gaf ik aan dat ik deze niet heb ontvangen. Dat was vreemd en niet de bedoeling.
- De offerte die ik vervolgens ontving stond niet op mijn naam, maar op naam van de mensen waar al een trap was geplaatst. Dit aangegeven en ook gevraagd of de maten dan we kloppen. De maten zouden goed moeten zijn, naam is aangepast.
- Op de dag van levering (gisteren) zouden ze om 09.30 komen, om 10.05 maar eens gebeld waar ze bleven. Om 10.30 komen ze de straat in rijden.
- Vervolgens wacht ik tot er aangebeld word, maar dat gebeurt niet. Ik word gebeld op mijn telefoon, waar ze moeten zijn. Wat blijkt, ze staan bij de verkeerde mensen aan de deur (waar ze al reeds een trap hebben geplaatst).
- Ze zijn bezig met het plaatsen van de trap, ik bekijk dat en zie dat er een spleet van +- 5cm tussen de trapboom en muur zit. Niet akkoord dus en heb ze verteld dat ze de boel weer konden inpakken.(als ik niks had gezegd, hadden ze de trap gewoon geplaatst.

Gisteren naar ze toe gereden om het een en ander te bespreken.
Ik heb hier ook gevraagd naar compensatie. Hier werd wat vreemd op gereageerd, want het word nu toch opgelost? (Dat lijkt me ook wel het minste wat ze kunnen doen).

Ondertussen zit ik wel met het feit dat ik de aannemer kan afbellen die nog wat dingen zou doen als de trap erin zit (deze zou vrijdag komen).
- Ben ik de hele dag bezig geweest om alles opnieuw te regelen.
- Heb ik geen trap en kan ik nog een week wachten (heb er al 3 gewacht).
- Moest het hekje wat er zat er nu weer voor, waardoor ik daar extra gaten in heb.
- Is het kantplankje meegenomen wat er voor zat. (Deze zou er weer opgemaakt worden).

Ben ik nu zo onredelijk om te vragen voor compensatie? (In de vorm van geld, enige manier waarop ik nog gecompenseerd kan worden). Of is het niet meer dan logisch dat ik daarom vraag?
Het werd nu door hun wat lacherig afgedaan waarom ze een credit zouden maken want het word toch opgelost, en zij zitten nu ook met een trap waar ze niks mee kunnen.

Let wel, ik heb niets ingemeten, dat hebben zij gedaan en zij hebben de verantwoordelijkheid daar voor genomen.

TL;DR; trap geplaatst, verkeerd gemeten, dus past niet. Recht op compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nee. Je hebt recht op een passende oplossing en het product wat je hebt aangeschaft, ik haal uit je tekst dat die ook gewoon wordt geboden. Eventuele gevolgschade en dergelijke is niet hun probleem en recht op financiele compensatie heb je ook niet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het lijkt me niet eens meer dan logisch dat ze dat op de juiste wijze plaatsen, als ze bij mij een vloer aanleggen die schots en scheef ligt ga ik ze dat toch ook opnieuw laten doen?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:34
In mijn ogen gaat compensatie wat ver. Ze zijn zelf financieel het hardst geraakt door hun fout. De overlast voor jou is vervelend maar daarnaast niet echt goed te kwantificeren in geld.
Ze zouden je eventueel wat korting op de rekening kunnen geven in verband met de overlast. Echter lijkt een "schadevergoeding/compensatie" me te ver gaan en snap ik dat zij hier verbaasd over reageren.
Overigens heb je hier juridisch gezien helemaal geen recht op denk ik. Ze moeten je schade uiteraard wel herstellen.

[ Voor 13% gewijzigd door JDillinger op 26-03-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 13:58
Jij hebt toch geen financiële schade? Wat moet er dan gecompenseerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 13:34
Je bent zelf hoofdaannemer en projectleider aan het spelen. Stukje bij de aannemer, stukje bij de trappenbouwer, stukje bij jezelf. Dus als er problemen ontstaan in de samenhang tussen de partijen, ben je daar zelf voor verantwoordelijk. De trappenbouwer heeft fouten gemaakt, maar lost die zelf op. Dat is ook het enige waar je hem op kunt aanspreken. Zolang je geen nadere afspraken over levertijd hebt gemaakt, is zelfs die vertraging je eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 12:03

MaxxMark

HT is Tof!

Tenzij er expliciet iets over is opgenomen zal compensatie niet aan de orde zijn. Je kunt eventueel de algemene voorwaarden van de leverancier er op naslaan met betrekking tot fouten en wat er dan gedaan dient te worden (bij het aangaan van de overeenkomst ben je daar namelijk mee akkoord gegaan).

Zelfs als gevolgschade gedekt wordt zal dit hoogst waarschijnlijk gemaximaliseerd zijn tot ten hoogste de kosten van de opdracht.

Ik zou als ik jou was niet te lang gaan zoeken naar een mogelijkheid tot compensatie. Wat ik wel zou doen is kijken of het probleem "degelijk" wordt opgelost. Je betaalt voor een goed product en dient dat ook te krijgen. Als dat niet naar wens is moet je daar melding van maken (liefst mail/brief want telefonisch/in persoon is zo lastig bewijsbaar) melding van maken.

De trappenbouwer moet de gelegenheid krijgen zijn veroorzaakte probleem op een acceptabele manier op te lossen. Wat acceptabel is zal ook weer afhangen van wat in de voorwaarden staat en/of wat 'redelijk en billijk' is. Dit kan mogelijk betekenen dat de 5cm opvullen met hout voldoende is. Zoek dat wel even uit!

Het eenvoudigste is natuurlijk rechtsbijstand inschakelen. Die kunnen veel meer voor je betekenen.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ze maken een nieuwe trap. Althans, De delen die fout zijn. Het is ergens ook een beetje principe kwestie. Een dikke onze excuses en het spijt me had ook een beter gevoel gegeven. Nu is het een sorry en we komen maandag.

Extra vervelend is dat ik heb aangegeven dat het wat mij betreft zo snel mogelijk mag omdat mijn vriendin hoog zwanger is. (36 weken). Die week extra wat het nu kost is gewoon extra vervelend.

Overigens doet het niet ter zake of ik zelf voor aannemer speel en opdrachtgever. Dat is namelijk niet aan de orde. Ik bestel een product bij hun. Zij hebben verder niks te maken met het gat. Daar betrek ik ze ook niet in. Heb alleen de juiste voorzieningen getroffen zodat er een trap in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:34
MaxxMark schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:52:
Het eenvoudigste is natuurlijk rechtsbijstand inschakelen. Die kunnen veel meer voor je betekenen.
Ja man dat is indd super eenvoudig en geschikt voor deze situatie....

@TS: Ik zou gewoon nog een keer even rustig een email/brief sturen naar dat bedrijf en uitleggen dat je het erg vervelend vindt: er zat haast bij, je vriendin is hoog zwanger, weer vertraging, domme fouten want je wees ze er nog op, etc.
Jij hebt dan je zegje gedaan, dat bedrijf schaamt zich heus wel en let er beter op en klaar is Kees. Eventueel komen ze nog persoonlijk even sorry komen zeggen of geven ze je korting op de rekening, who knows.

Aan de andere kant moet je het ook niet overdrijven: ze hebben gewoon een foutje gemaakt. In dit geval een aanname gedaan (dat al die trapgaten idem waren) die niet klopte.
Is kut maar shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10 21:56
Robbie T schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:24:
Ze maken een nieuwe trap. Althans, De delen die fout zijn. Het is ergens ook een beetje principe kwestie. Een dikke onze excuses en het spijt me had ook een beter gevoel gegeven. Nu is het een sorry en we komen maandag.

Extra vervelend is dat ik heb aangegeven dat het wat mij betreft zo snel mogelijk mag omdat mijn vriendin hoog zwanger is. (36 weken). Die week extra wat het nu kost is gewoon extra vervelend.

Overigens doet het niet ter zake of ik zelf voor aannemer speel en opdrachtgever. Dat is namelijk niet aan de orde. Ik bestel een product bij hun. Zij hebben verder niks te maken met het gat. Daar betrek ik ze ook niet in. Heb alleen de juiste voorzieningen getroffen zodat er een trap in kan.
Dat jouw vriendin zwanger is, is toch niet het probleem van de trappenfabrikant? No offense, maar je moet van jouw probleem niet het probleem van deze fabrikant maken. Dat jij geen rekening houdt met speling bij een verbouwing, kun je niet bij anderen neerleggen IMHO. Verder geeft de fabrikant aan dat ze hun fout recht gaan zetten, dus ik snap goed dat zij vreemd opkijken als jij begint over een compensatie.
Let wel, ik heb niets ingemeten, dat hebben zij gedaan en zij hebben de verantwoordelijkheid daar voor genomen.
Dat doen ze nu ook: zij gaan het rechtzetten en blijven zitten met een trap waar ze niets mee kunnen. Als zij deze trap gewoon zouden hebben geleverd met de speling, dan had je wel iets kunnen eisen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mint op 26-03-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Misschien kan ik korting beter omschrijven als een korting op de factuur.

En ik maak van mijn probleem niet die van hun. Ik heb tijdig bij ze aangeklopt en ook een duidelijke datum met ze gemaakt. Ik heb ze notabene nog 2x gewezen op het feit of de maten kloppen.

En die excuses die blijven uit. Afgezien van een kleine sorry maar helaas. Misschien zit het hem daar ook wel en is het meer principe.

En WWAS , Helaas is het meer dan een foutje. Het is fout op fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 12:03

MaxxMark

HT is Tof!

WWAS schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 18:09:
[...]

Ja man dat is indd super eenvoudig en geschikt voor deze situatie....
Ik zie niet waarom dat niet op deze situatie van toepassing is. Telefonische ondersteuning van een rechtsbijstandsverzekering is er op gericht te voorkomen er een case van te maken en zullen dus zeker op dergelijke vragen een antwoord hebben.

En de eenvoud is de telefoon oppakken en bellen.

Of je het zo ver laat komen is een persoonlijke afweging. Die kan ik niet maken. Ik heb alleen aangegeven dat de kans erg klein is. Maar ik ben geen jurist en kan dus alleen uit ervaring spreken en heb de feitelijke waarheid niet in pacht.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Ik snap niet waar je nou compensatie voor wil hebben? Dat je vriendin zwanger is en weet ik wat voor verdere persoonlijke dingen kan die trappenbouwer toch niks aan doen. Hij heeft een fout gemaakt met meten en gaat die nu oplossen. Zolang die oplossing niet onredelijk lang duurt zou ik niet weten waarom je compensatie zou kunnen eisen. Tuurlijk het is vervelend en alles en als bedrijf zou ik wat korting geven op de factuur voor de 'overlast', maar eisen kun je het niet. Als ze nu weer met een foute trap komen is het iets anders, maar je moet ze wel de mogelijkheid geven om hun fout op te lossen.
Robbie T schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:29:
En WWAS , Helaas is het meer dan een foutje. Het is fout op fout.
Welke fout op fout is het dan?
Het enige wat ik lees is dat ze iets met de maat niet goed hebben gedaan en dat nu gaan oplossen.

[ Voor 20% gewijzigd door DarkShadow16 op 27-03-2014 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Robbie T schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:29:
En die excuses die blijven uit. Afgezien van een kleine sorry maar helaas. Misschien zit het hem daar ook wel en is het meer principe.
Principes en zakelijk zijn twee tegengestelde dingen. Zoals aangegeven is schadevergoeding niet aan de orde, en korting is coulance. En laat dat nou net iets zijn wat je niet kunt eisen.

Als het je om principes gaat, dan is dit niet de goede plek om die te bespreken. Vandaar dat ik hier een slotje aanhang. Ik wil het best wel weer heropenen als daar een goede reden voor is, maar principes zijn dat dus niet :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.